Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

2. dec 2024

Bosna i Hercegovina nabavlja dodatne helikoptere za svoje oružane snage

29. nov 2024

Helikopterska jedinica makedonske policije proslavila 55 godina

28. nov 2024

Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

26. nov 2024

Hrvatska potpisala ugovor za nabavku 6 besposadnih letelica Bajraktar TB2, stigao sedmi Rafal

21. nov 2024

[ANALIZA] Da li su Srbiji zaista potrebni izraelski raketni artiljerijski sistemi PULS i besposadne letelice Hermes?

21. nov 2024

Erbas započeo sa sklapanjem prototipova besposadne letelice SIRTAP

20. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Vučić najavio nabavku sistema „jačeg od HIMARS-a“ i dronova; dan ranije izraelski Elbit objavio da je prodao svoj konkurentski sistem PULS i dronove Hermes 900 „neimenovanoj evropskoj zemlji“

19. nov 2024

Svetska premijera ruskog borbenog aviona Su-57 u Kini, prvi izvozni ugovori i još jedna isporuka za rusko ratno vazduhoplovstvo

18. nov 2024

Hrvatska Vlada dala zeleno svetlo za nabavke Bajraktara, tenkova Leopard 2 i održavanje Rafala

15. nov 2024

[EKSKLUZIVNO] Utva iz Pančeva i kineska kompanija ALIT na sajmu u Žuhaiju potpisali memorandum o formiranju Centra za održavanje vojnih dronova srpske i kineske proizvodnje

13. nov 2024

Uloga Egipta u procesu srpske nabavke Rafala

13. nov 2024

EDGE potpisao ugovor sa Erbasom o serijskoj proizvodnji modularnih paletizovanih rezervoara goriva za avion C295

12. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Nastavak isporuke druge tranše: Srbiji počeli da stižu i naoružani helikopteri H145M

8. nov 2024

U Hrvatskoj u toku zajednička francusko-hrvatska vazduhoplovna vežba sa borbenim avionima Rafal

7. nov 2024

Makedonija vraća u upotrebu dva helikoptera Mi-8MT remontovana u Češkoj: Let kući preko Mađarske i Niša

6. nov 2024

Prvih 50 godina Orla: Od prototipa do modernizacije jugoslovenskog jurišnika

5. nov 2024

Spekulacije o opremljenosti i naoružanju Rafala širom sveta kao dokaz o “degradiranju“ sposobnosti borbenog aviona

4. nov 2024

Prva javna potvrda: Mistrali 3+ u jedinicima Kopnene vojske

1. nov 2024

Pola veka od prvog leta IAR-93: Obeležen zlatni jubilej jugoslovensko-rumunskog jurišnika

31. okt 2024
[UMEX 2024] Emiratski Edž predstavio besposadni žirokopter, nastavlja saradnju sa Bajkarom
Svakim sajmom Edž sve veći. Još jedna akvizicija, ovoga puta i značajna prodajna aktivnost / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

[UMEX 2024] Emiratski Edž predstavio besposadni žirokopter, nastavlja saradnju sa Bajkarom

Emiratski odbrambeni konglomerat Edž (EDGE Group) imao je tradicionalno zapažen nastup na ovogodišnjoj izložbi besposadnih platformi UMEX 2024. Ponovo je, kao i na IDEX-u i vazduhoplovnom sajmu u Dubaiju predstavljen proizvodni portfolio kompanije koji je bio fokusiran na besposadne letelice i vozila, uz nekoliko premijera.

Na događaju je objavljeno da je Edž dobio do sada najveću narudžbinu Ministarstvu odbrana Ujedinjenih Arapskih Emirata za besposadne helikoptere. Saopšteno je i da je grupacija obavila akviziciju još jedne kompanije (20-te po redu) kao i to da je i dalje aktuelna najavljena saradnja sa turskom kompanijom Bajkar.

Ministarstvu odbrane UAE će, prema ugovoru potpisanom sa Edžom, biti isporučeno 200 besposadnih helikoptera HT-100 i HT-750, čime će se, kako je saopšteno, značajno unaprediti VTOL sposobnosti emiratskih oružanih snaga. Ove letelice biće proizvedene u Švajcarskoj, u kompaniji ANAVIA, u kojoj je novembra prošle godine Edž stekao većinski udeo u vlasništvu od 52%.

ANAVIA HT-100 / Ilustracija ANAVIA

Manja letelica HT-100 i veća HT-750 su višenamenski besposadni helikopteri kojima se mogu obavljati zadaci prikupljanja obaveštajnih podataka, osmatranja i izviđanja, a mogu se koristiti i za logističke misije, odnosno za transport tereta.

Na UMEX-u je iz Edža saopšteno da je njihov član postala i kompanija IGG („International Golden Group“) čije je sedište u Abu Dabiju. IGG je opisan kao vodeća emiratska kompanija za obezbeđivanje odbrambenih sredstava i bezbednosnih rešenja. Ujedno je i vodeći dobavljač za oružane snage, Ministarstvo unutrašnjih poslova, i druge bezbednosne organe Emirata.

Najveća Edžova premijera na UMEX-u i po gabaritima. Besposadni žirokopter GY-300 / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Nekoliko dana pre otvaranja UMEX-a, Edž i turski Bajkar, objavili su da trenutno sarađuju u oblasti besposadnih letelica. Rečeno je da se radi o integraciji emiratskih preciznih vazduhoplovnih ubojnih sredstava na izviđačko-borbene besposadne letelice Bajraktar.

Program integracije je deo Sporazuma o strateškom savezu potpisanog između dve grupe za saradnju na naprednim tehnološkim rešenjima u sektoru odbrane. U okviru programa je prvo planirano da Edž na besposadnu letelicu Bajraktar TB2 integriše svoju precizno vođenu municiju „Desert Sting 16“. Kasnije bi integracija, kako pomenute, tako i ostalih odgovarajućih vazduhoplovnih ubojnih sredstava, bila izvršena i na druge letelice turskog proizvođača.

Podsetićemo, Ministarstvo odbrane Srbije i kompanija Edž potpisali su u martu prošle godine na sajmu IDEX, kako je Tango Six tada izvestio, ugovor o „zajedničkoj proizvodnji napadnih dronova“. 

Bajraktar TB3 / Foto: Petar Vojinović, Tango Six
Projektil „Desert Sting“ / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Interesantno da je kompanija Bajkar na ovogodišnjem UMEX-u izložila novu, palubnu verziju Bajrаktara koja nosi oznaku TB3. To možda ukazuje da bi emiratsko naoružanje moglo biti integrisano i na ovaj tip turske BPL, za koju postoji interes Emirata. Iako su 2022. godine pojedini zapadni mediji prenosili informaciju da je Emiratima isporučeno 20 Bajraktara TB2, kao i da je potpisan ugovor za paket vredan dve milijarde dolara u kome je i čak 120 letelica, do sada nema dokaza da UAE raspolažu sa ovim tipom drona.

Edž Grupa razvija i besposadnu letelicu „REACH-S“ koja veoma podseća na turski Bajraktar TB2. Model emiratske letelice prvi put je prikazan na vazduhoplovnom sajmu u Dubaiju 2021. godine, a ministarstvo odbrane UAE je na istom događaju dve godine kasnije naručilo 100 ovih letelica.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

St

„Ministarstvo odbrane Srbije i kompanija Edž potpisali su u martu prošle godine na sajmu IDEX, kako je Tango Six tada izvestio, ugovor o „zajedničkoj proizvodnji napadnih dronova“.“
Da li je evo skoro godinu dana kasnije nesto od potpisanog i konkretizovano?

Odgovori
Ni

Videćemo na sledećem prikazu naoružanja. Pitanje je šta je sve stiglo ovim transportnim avionima koji su sletali na Batajnicu krajem prošle i početkom ove godine. Po ranijoj najavi predsednika nama je trebalo da budu isporučeni iz UAE dronovi (loitering) do kraja prošle godine (2023)…ali, ipak rokovi su malo „rastegljivi“….

Br

Klasa Bajraktara pa i nesto malo manji ili nesto veci naoruzaani dronovi se i nisu na kraju bas pokazali, narocito posto im je i cena obicno prilicno visoka, kao i visoka cena naoruzanja. Mislim da treba nabavljati manje besumne dronove kamikaze i izvidjace, pa nakon toga velike takticke dronove za velike visine kao Reaper, Wingman, Sirius… Cini mi se da srednji segment ne opravdava svoju cenu, barem u situaciji kada obadve strane imaju dobru PVO i gomilu raznih radara… Kada je Bajraktar onako lako obaran, zamislite sta bi zadesili CH92/5 ili Pegaza, koji lete dosta nize, plus se cuju kao traktor… (Motori su im inace najveca mana, ima naznaka da Kina namerava da celoj seriji CH dronova, zameni motore, jer ne samo da su bucni vec cesto i otkazuju.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs