BEG airport status
Reakcije zakupaca sa Jarka na moguće zatvaranje najvećeg beogradskog malog aerodroma Šta kažu zakupci koji na Jarku žive od svojih aktivnosti / Foto: Tango Six

Reakcije zakupaca sa Jarka na moguće zatvaranje najvećeg beogradskog malog aerodroma

Kako Tango Six saznaje, spor Ministarstva odbrane i Vazduhoplovnog saveza Srbije(VSS) nastao je zbog nepoštovanja dela ugovora koji se tiče davanja prostora na aerodromu Lisičji Jarak u zakup trećim licima.

Sa predstavnicima škole letenja „Linx Aviation“, padobranskog kluba „Fenix“ i „PilotShop.rs“ razgovarali smo o uslovima pod kojima posluju na ovom aerodromu, dosadašnjoj saradnji sa Vazduhoplovnim savezom ali i razlozima za izbijanje spora između VSS-a kao zakupca aerodroma i Ministarstva odbrane kao korisnika zemljišta i infrastrukture na Lisičjem Jarku.

– Savez je potpisao ugovor sa Vojskom koji je istekao pre izvesnog broja godina, ali pošto se niko drugi nije javio, taj ugovor je ostao i dalje na snazi. Nama je Savez iznajmio prostorije, tj. dao ih je u podzakup, što u stvari nije smeo da radi. Pri tom naplaćuje – što isto ne bi smeo da radi. Mi možemo da učestvujemo u troškovima održavanja aerodroma, ali Savez ne sme da zarađuje ništa od nas. Tako sam razumeo da stoji u ugovoru između Saveza i Vojske.

Problem je sad, što je Vojska otkazala Savezu ugovor zbog nedomaćinskog ponašanja prema aerodromu jer se ogromna količina novca godišnje inkasira od korisnika, a na Jarku se ništa nije promenilo – imate jedan toalet, hangar koji samo što se nije raspao, aerodrom je mesecima, naročito na početku godine, neupotrebljiv zbog vode na pisti. Treba napraviti master plan kako da se sredi to, a ne plan kako će da se izgradi aerodrom za biznis džetove. Jer Savez jedino što interesuje jeste novac, a to što ljudi lome elise i stajne trapove po pisti njih uopšte ne interesuje – objašnjava Boris Vukadinović, u ime padobranskog kluba „Fenix“.

Vukadinović: "Videćemo šta dalje ako opet budemo morali da odlazimo. Možda Jabučki Rit, možda "13. Maj" / Foto: Tango Six
Vukadinović: „Videćemo šta dalje ako opet budemo morali da odlazimo. Možda Jabučki Rit, možda „13. Maj“ / Foto: Tango Six

Obaveštenje da Ministasrtvo odbrane prekida saradnju sa Vazduhoplovnim savezom Srbije došlo je pre oko mesec dana, navodi Mladen Petković iz škole letenja „Linx Aviation“ koja je zakupac na aerodromu od 2005. godine.

– Zaključeno je da Vazduhoplovni savez nije ispoštovao ugovor i da je zapustio aerodrom, tj. da je od tri postojeće piste samo jedna aktivna. To je bio komentar vojske. – kaže Petković i dodaje:

– 80 % srpske generalne avijacije nalazi se na tom aerodromu – ne možete vi to preko noći da zatvorite. –

Nemanja Paunić, vlasnik „PilotShop.rs“ koji na Jarku posluje od 2012. godine, kaže da je reč o vrlo konfuznoj situaciji.

– Vojska je po prijavi došla na aerodorm, konstatovala situaciju, a zatim raskinula ugovor sa Vazduhoplovnim savezom jer je neki korisnik Jarka prijavio Vojsci da Savez naplaćuje. Ja nisam video taj ugovor lično, ali navodno u jednom članu tog ugovora stoji da Savez ne sme da naplaćuje korišćenje aerodroma, a isto tako sam čuo da član pre toga propisuje da je Vazduhoplovni savez dužan da to održava. Vazduhoplovni savez je naplaćivao sumu novca koja je potrebna za održavanje aerodroma – treba kositi, platiti ljude – navo je Paunić i zaključio:

– Cifra koju su naplaćivali je bila simbolična, bukvalno tolika da bi aerodrom mogao da se održava – kratko je zaključio Paunić.

Saradnja za VSS-om – od odlične do razaočaravajuće

Nemanja Paunić nema gotovo nijednu zamerku na saradnju sa Vazduhoplovnim savezom, ali i njihov rad pri održavanju aerodroma. Smatra da je saradnja sa ovom organizacijom odlična.

U razgovoru za naš portal Mladen Petković iz kompanije „Linx Aviation“ objašnjava i da je za potrebe održavanja aerodroma neophodan novac, te da je sasvim logično da je Vazduhoplovni savez do tih sredstva dolazio tako što je prostorije davao u zakup i da bi Vojska trebalo da uzme to u obzir.

– Ne želim da budem previše kritičan prema Vazduhoplovnom savezu. Koliko znam ima osam subjekata na aerodromu i treba izbalansirati svačije želje. Da bi svako bio zadovoljan, ne verujem da bi Vazduhoplovni savez bio u stanju da to finansijski podnese. I jedni i drugi žele da sa što manje novca sve funkcioniše kako treba, ali na želaost to ne može. Ima i dosta zakupaca koji ne plaćaju redovno. Da bi sve finkcionisalo mora da bude malo čvršće uređeno. –  smatra Petković.

"PilotShop.rs" ima razumevanja za izazove Saveza / Foto: Tango Six
„PilotShop.rs“ ima razumevanja za izazove Saveza / Foto: Tango Six

Boris Vukadinović iz padobranskog kluba „Fenix“ kaže da je zadovoljan poslovanjem kluba, ali ne i uslovima u kojima rade.

– Pred početak svake sezone sačeka nas pista pod vodom ili se desi da nam manifestacije drugog tipa potpuno uzurpiraju aerodrom. Takmičenja paraglajderista ili bilo koje drugo takmičenje koje organizuje Savez nama remeti naše redovne ativnosti. O aktivnostima Vojske i da ne pričam.

Na aerodromu je sve isto kao i pre šest godina. Jedino što je važno jeste da redovno platite Vazduhoplovnom savezu – plaćamo zakup prostorija, aerodromsku taksu, a počeli smo da plaćamo i usluge u hangaru. Osim toga, na aerodromu postoje i oni koji su ogromni dužnici, a drže polovinu hangara.

Problem je i što Vazduhoplovni savez ne može da pomogne nama sa našim zahtevima – to pravno-formalno ne može da uradi. Imamo kupljen avion, hoćemo da napravimo hangar, zakupimo cisternu i da to stoji. Evo, već dve godine to ne može jer postoji neki master plan, od koga verovatno neće biti ništa, a koji je napravio Savez na aerodromu koji nije njihov. –

Šta dalje?

Iako za sada svi zakupci redovno obavljaju svoje aktivnosti na ovom aerodromu, od epiloga sudskog spora, ali i dogovora u vezi sa tim ko će i na koji način nadalje upravljati aerodromom najviše zavise budući poslovni planovi.

– Za sada nemamo problema jer je spor tek krenuo. Tu smo dok ne dobijemo informaciju da ne možemo da radimo. Postupamo po ugovoru koji smo imali. Mislim da bi sledeći korak trebalo da bude zajednički sastanak sa Vazduhoplovnim savezom i Ministarstvom odbrane ili Ministarstvom za saobraćaj. Ako ne žele da produže ugovor sa Savezom, da nađemo operatera koji će da rukovodi aerodromom, a mi da ostanemo i dalje zakupci i da radimo na njemu. Treba napraviti prelazni period od 6 meseci da se odredi novi operater. Tako bi Vojska izašla Savezu u susret, ali i nama – navodi Mladen Petković iz „Linx Aviationa“.

Vlasnici "Linx Aviationa" imaju planove za budućnost na Jarku / Foto: Dragan Trifunović
Vlasnici „Linx Aviationa“ imaju planove za budućnost na Jarku / Foto: Dragan Trifunović

Nemanja Paunić smatra da što pre treba definisati odnose i nadležnosti na aerodromu kako bi firme koje na njemu posluju mogle da razmišljaju o daljim ulaganjima, u konkretnom slučaju „Pilot Shop-a“ o proširenju.

– Nerešeni vlasnički odnosi sputavaju naše planove za budućnost. Želja nam je da se što pre definiše vlasnik da bismo mi sa njim mogli da uđemo u pregovore kao firma, da ozbiljno napravimo neke pomake. U svakom slučaju, mi ostajemo ovde dokle god možemo – dok nas ne izbace. Ako moramo da se selimo, preći ćemo u grad, ali to je opcija o kojoj sad ne želim ni da razmišljam. – naveo je Paunić.

Opciju odlaska sa Jarka, međutim, uveliko je razmatrao padobranski klub „Fenix“. Njegovo sedište bilo je na ovom aerodromu tokom 2007. i 2008. godine, a nakon kraće pauze tu su se vratili 2010. godine.

– Ako sad budemo primorani da odemo sa Jarka, mi se više nikada nećemo vratiti. Međutim, nećemo prestati sa radom, to je sigurno. Back-up aerodrom nam je „Ečka“, a razmišljamo i da napravimo potpuno svoju priču – da letimo sa strane. Da li će to biti Besni Fok ili Jabučki Rit letelište ili ćemo poletati sa 13. Maja a sletati na neku livadu koju ćemo obezbediti za tu priliku, videćemo. Koliko će činjenica da nismo na 20 minuta od centra grada nego na sat vremena uticati na posao? Sigurno hoće, ali videćemo. – navodi Vukadinović.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Dina Đorđević Novinarka, Zamenica glavnog i odgovornog urednika dina.djordjevic@tangosix.rs

Komentari

Ne

Ja sam vlasnik privatnog aviona baziranog na istom aerodromu. Činjenica je da VSS ne ulaže u taj aerodrom ništa i to se vidi po stanju aerodroma koji iz godine u godinu propada. Pista je katastrofalna, mesta u hangaru nema. Ja koliko znam DCV naplaćuje neku taksu u putničkom saobraćaju koja jednim delom služi za unapređenje generalne avijacije. Koliko znam ta taksa se uplaćuje VSS. Ja ne vidim ama baš ni jedno unapređenje na tom aerodromu. Ako se ne ulaže zbog nerešenih vlasničkih odnosa onda to treba rešiti što pre, ako je u pitanju politička igra, takođe treba rešiti što pre. Ono što je nedopustivo je da pored tri aerodroma u Beogradu ni jedan nema uslove za generalnu avijaciju. Aerodrom Nikola Tesla je drastično podigao cene za GA i time rasterao korisnike, Batajnica zvrji prazna sa dve betonske piste i sa upola manje plovidbenih aviona nego što ih je na jarku. Jarak je jedino mesto gde se uz sve u tekstu pobrojane teškoće generalna avijacija bazirala i da je aerodrom zatvoren Beograd bi bio sramota generalne avijacije Srbije. O činjenici da u Srbiji kao fizičko lice NIGDE ne možete kupiti gorivo da ne pričam, možda bi bilo pametno napraviti seriju tekstova pa pokrenuti sve teme koje muče generalnu avijaciju.

Odgovori
dr

Posteno bi bilo,ako je to moguce i po zakonu da aerodrom uzme u zakup neko od sadasnjih korisnika u ime svih i tako zajednicki placaju MO i naprave plan razvoja i odrzavanja istog. Zatvaranje bi bio samo tezak kriminal.

Odgovori
Du

Krivci su sve tri ‘zaracene’ strane. Resiti ovaj trenutni ‘problem’ je vrlo prosto i zahteva 30min za potpisivanje za sve strane korisnog ugovora, stisak ruku i na kraju jedan dobar rucak. Dakle, posto u Srbiji nista nije tajna vojska u sadasnjem stanju bi mogla da dozvoli jednu pistu u Batajnici za GA i lepo profitira uz to. Posto su cene na LYBE za GA visoke a za sve se pita Etihad cak i za sisanje trave van 2km emerg.zone u krugu aerodroma, lepo ih preseliti u Batajnicu. A L.Jarak i par okolnih aerodromcica propisno opremiti od strane VSS i korisnika uz neku pristojnu nadoknadu i svake vrste dogovora ustupiti mnogobrojnim zainteresovanim korisnicima. Zasto u Srbiji sve mora biti tajkunski ili politicki ne daj Boze problem? Da li je ovo sve potrbno bas sada jer ce mozda L.Jarak jednog dana mozda i uskoro biti pogranicni aerodrom pa nisu potrebna ulaganja u njega (ne daj Boze) ili je nesto drugo opet srpsko u pitanju?

Odgovori
Ti

Jasno k’o dan, kao i svuda u Srbiji, neko je bacio oko na ovo zemljšte, samo je pitanje, da li kao na aerodrom ili kao zemljište, A-P-P….

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Perko na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Nisam rekao nebitno već sekundarno. Rafal se na radaru vidi pa se vidi. Veće ulaganje u sisteme elektronske zaštite, ometanja i razne mamce mu se više isplati nego komplikovanje oko cevke jer eto bode oči.

27. Nov 2024.Pogledaj

алекса na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

ikim - "vojnog mehaničara, koji je umeo da odradi generalku na motoru TAM-150, ali je morao da zove svog kolegu da mu rešava mehaničke probleme na Zastavi 101 (pričam o 80-tim godinama prošlog veka). Jebeš takvog mehanničara" Са овим си рекао све о свом знању. Ништа не знаш, а волиш да се трпаш. Свака ти…

27. Nov 2024.Pogledaj

max na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Jako ovisno što smatrate pod "hipersonična rakete". Mnoge balističke rakete lete hipsersonično još od 1950tih, slično kao današnje ruske kojim se toliko hvale a zapravo ima samo brzinu. Ali još nitko nije uspio napraviti "pravu" hipersoničnu raketu, koja bi osim brzine >mach5 trebala biti potpuno upravljiva, postići visinu, koristiti hipsersonični motor (tipa scramjet), preciznost, stealth…

27. Nov 2024.Pogledaj

Petrovic Dusan na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

@Miloš77 Nigde nisam video da se pominje MiG-29 i ne vidim koje veze ima taj sovjetski projekat sa avionima Dassault u 2024. Cak sam procitao da je prvi izvor jugoslovenskih pilota 1980-ih bio avion Dassault, a ne MiG-29, ali je to bilo preskupo. Valjda jedino uspesno primenjivanje MiG-29 u istoriji je kao bombarder RV Ukrajine…

27. Nov 2024.Pogledaj

Petrovic Dusan na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

@Nikola "Hypersonic glide vehicle" (ne znam kako prevesti na srpski), nalazi se na vrhu balisticke rakete, odvaja se.Prednost je da se kasnije zapaza na radaru nego klasicne (takodje manevrisuce jos od 1960) bojeve glave. Treba razumeti da ne postoji PVO koji moze da zastiti ni od klasicnih bojevih glava + mamaca interkontinentalne rakete nivoa 1960.…

27. Nov 2024.Pogledaj