BEG airport status
Nova šema bojenja za remontovani TG-4 – tegljač vazdušne mete

Nova šema bojenja za remontovani TG-4 – tegljač vazdušne mete

BEOGRAD – Ovih dana se u Vazduhoplovnom zavodu “Moma Stanojlović“ završava remont aviona TG-4, tegljača vazdušne mete, (23601) koji je dobio novu zanimljivu šemu farbanja. Avionom je već izvršeno nekoliko probnih letova a ove nedelje bi prvi put trebao da poleti u novoj odori.

 

Novi izgled TG-4
Novi izgled TG-4 (preuzeto sa MyCity foruma)

3
 
6

Navodno bi zvanično predstavljanje aviona trebalo da se dogodi na Otvorenom danu na Batajnici 24. maja. Rešenja farbanja aviona u ulozi tegljača u svetu su uglavnom slična a zbog potrebe što lakšeg uočavanja aviona na nebu. U šemi dominira narandžasta boja (RAL2009, Safety orange) za koju se zna da daje najbolji kontrast sa bilo kojom bojom neba. Bela boja sa gornje je tu da bi se ostvario kontrast sa zemljom, gledajući odozgo a crne trake na narandžastoj površini su aplicirane da bi se, gledajući odozdo ostvario kontrast sa nebom.

Interesantno je da avion na repu ima natpis „Vazduhoplovne Snage Srbije“ na engleskom (Serbian Air Force) što je najverovatnije urađeno sa namerom da se avion u nekom trenutku ponudi i susednim državama zainteresovanim za iznajmljivanje usluge vuče vazdušne mete.
 

2
Završni radovi u „Momi“ (preuzeto sa MyCity foruma)

1
 

Razlike u karakteristikama G-4 i TG-4

 
N-62T, konkretno avioni produžene partije prototipova (avioni ev. broja 23601-606), imaju dosta razlika u odnosu na serijske avione G-4. Prva vidljiva i osnovna razlika je fiksni horizontalni stabilizator sa kormilom visine. Hidraulika aviona je drugačije rešena, avion ima desni, spoljni retrovizor za kontakt sa metom prilikom izvlačenja i uvlačenja, sa zadnje desne strane ugrađena je tzv. “puška“ koja ima zadatak da drži metu uvučenom. Tu je zatim drugačije bravljenje kabinskog prostora, drugačiji raspored instrumenata u kabinama, u zadnjoj kabini nema palice za upravljanje (jedan primerak je imao i to 23604), na instrument tabli zadnje kabine nalaze se instrumenti za upravljanje metom, drugačiji oblik mlaznika i kućišta kočećeg padobrana. Takođe, posadu aviona čine pilot u prvoj kabini i letač mehaničar-operater mete u zadnjoj kabini a brzina poletanja i sletanja je drugačija u odnosu na serijske avione.
 

Sistem vučene mete

 

Meta UVM-82
Meta UVM-82

Avion nosi vučenu metu tipa UVM-82 čije se kućište montira na podtrupni nosač. Veoma je zanimljiv opis rada sistema vučne mete: 
u žutom kućištu ispod trupa se nalazi sva potrebna mehanika i elektronika vezana za izvlačenje i uvlačenje mete. Uređaj dobija pogon od propelera na prednjoj strani koji pokreće strujanje vazduha. U samom kućistu postoji sistem prenosa obrtnog momenta, a krajni cilj je pravilno odmotavanje i namotavanje sajle za čiji je drugi kraj postavljena crvena meta. U pitanju je približno 2km specijalne sajle kroz koju prolazi kabal za kontakt sa mikrofonom na meti. Mikrofon se nalazi na samom sastavu mete i sajle. Mikrofon pravi magnetno polje oko mete i beleži svako narušavanje polja. Magnetno polje može narušiti samo nesto što je prošlo blizu mikrofona (negde 3 do 4 metra) u ovom slučaju ispaljeno zrno/granata. Mikrofon koji beleži pogotke nije vidljiv golim okom sa zemlje i upravo zato postoji ta crvena meta tj. da bi onaj ko nišani imao orjentir prilikom gađanja. Svako narušavanje magnetnog polja mikrofon šalje preko kabla u sajli do posebne radio stanice AS-100 u avionu (koju nemaju serijski avioni), a stanica emituje signal drugoj stanici koja se nalazi na zemlji u jedinici koja gađa. Samim tim je omogućeno direktno kontrolisanje da li je cilj bio pogođen ili ne. 
Dužina izvlačenja mete tj. daljina od aviona od mete može biti od 800 do 1600 metara. Avion dolazi na poligon iz različitih pravaca, različite brzine i visine. Prvo preko poligona preleće avion a neposredno iza njega proleće meta koja se gađa.

Vazduhoplovstvo i Protivvazduhoplovna odbrana Vojske Srbije raspolaže sa 23 školsko-borbena aviona Soko G-4 “Supergaleb“ (vojna oznaka N-62). Nalaze se u sastavu 252. školsko-trenažne avijacijske eskadrile “Kurjaci sa Ušća“, 204. vazduhoplovne brigade na aerodromu Batajnica. Manji broj aviona ustupljen je kao ispomoć 241. lovačko-bombarderskoj avijacijskoj eskadrili “Tigrovi“, 98. vazduhoplovne brigade na aerodromu Lađevci. Koriste se za sve segmente obuke pilota na mlaznom avionu, zatim za trenažu a u slučaju rata kao laki jurišnik za neposrednu podršku trupama na zemlji. Dva aviona su u verziji N-62T, tegljača meta koji lete za potrebe obuke i usavršavanja pripadnika Protivvazduhoplovne odbrane. Jedan od njih predstavlja drugi prototip aviona G-4 ev. broja 23005 koji nije operativan a drugi avion je primerak 23601, prvi od 6 aviona produžene partije prototipova aviona G-4 (uzor prvi prototip G-4 23004) koji su kasnije modifikovani u tegljače meta.
 
 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Jo

Hvala na interesantnom tekstu i podacima. Samo, pitanje je koliko su ovakvi sistemi uopšte više interesantni – PVO u svetu sve više čine raketni sistemi a sve manje LPAA. A i oni artiljerijski sitemi koji su ostali mahom su automatizovani sa računarskim navođenjem na metu koju detektuju senzori i velikom gustinom paljbe . Tu se kalibracija sistema vrši na drugačiji način a i bojeva gađanja su različita – mete koje se kreću pravolinijski podzvučnom brzinom nisu toliko ineteresantne s obzirom na namenu tih artiljerijskih sistema .

Odgovori
In

Vicna Meta UVM-82 je bila razvijena u remontnom zavodu Zmaj u Novoj Gorici. U trenutku kada je bila ugragena na G4 vec je bila zastarela, ali se odustalo od novog razvoja jer je postojalo vise meta koje nisu imale na sta da se ugrade, tako da je to bio ondasnji kompromis. Danasnji kompromis je u stvari vezan za pare koje treba investirati u razvoj (nadaj boze kupovinu u inostravstvu). Ja bih ipak pohvalio poentu ovog renoviranja sa uocljivim bojama, jer je uvek prisutna opasnost da artiljerija pobrka aviom i metu.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Srbofil na: Završena isporuka Rafala Grčkoj

@omniameamecumporto Plan je 3 eskadrile, ali videćemo. Srbija nema more, samim tim što je budžet mornarice u HR, u Srbiji ode na vazduhoplovstvo i KV tako da nije neizdrživo sa aspekta budžetiranja, samo je pitanje koliko je ostvarivo. Recimo, Poljska je platila 12 FA-50 700 miliona.

15. Jan 2025.Pogledaj

Zaljubljenik na: Završena isporuka Rafala Grčkoj

Novaković Saša i stex011 Njihova i naša cena su logične. Grci imaju istoriju korišćenja francuskih aviona, te samo zbog toga automatski prolaze jeftinije. Pored toga, polovina flote je sastavljena od polovnih aviona. Mi s druge strane menjamo proizvođača i kupujemo totalno nove avione, te potencijalno plaćamo više kako bi ih dobili ranije. Neno Upitno koliko…

15. Jan 2025.Pogledaj

omniameamecumporto na: Završena isporuka Rafala Grčkoj

Koliko vama eskadrila treba, koliko zrakoplova mislite zadržati od onih kojima raspolažete. Znate koliko sve to košta, održavanje, eksploatacija, infrastruktura. Od kuda Srbiji novac ako ima tek sedam milijuna stanovnika i skroman BDP. Vučić se malo zaletio , puno platio a posao nije dovršio. U Srbiji unutarnji problemi i neće moći više tako. Budimo realni…

15. Jan 2025.Pogledaj

Marko na: Direktorat civilnog vazduhoplovstva povodom situacije u Vazduhoplovnoj akademiji: Svi prijavljeni događaji su obrađeni i procesirani

Sta je konkretno prijavljeno i kako se konkretno procesuiraju dogadjaji. Ne morate citirati regulative o prijavi MOR-ova. Da li se stidite svoje strucnosti ili prikrivate politicku pozadinu pa krijete konkretne korake. Saopstenja za javnost sadrzine "lopta je okrugla" ne ulivaju poverenje u strucnost ili pravac kojim se uputio DCV

15. Jan 2025.Pogledaj