BEOGRAD – Rat koji su protiv konkurencije iz Zaliva povele američke aviokompanije više nije ni hladan, a ni tih. American, Delta i United od Stejt departmenta sada traže da ponovo pregovara sa Katarom i Ujedinjenim Arapskim Emiratima, kako bi vlade tih zemalja prestale da subvencionišu svoje aviokompanije. U izveštaju na 55 strana, tvrde da je samo Katar Ervejz od 2004. godine od države na poklon dobio više od 16 milijardi dolara, bez kojih bi verovatno bio neprofitabilan.
Po prvi put, trojka američkih kompanija ponudila je detaljne podatke kojima potkrepljuju tvrdnje da Qatar Airways, Emirates i Etihad dobijaju državni novac koji im omogućava nefer konkurenciju američkim prevoznicima. U slučaju Katar Ervejza, pretpostavlja se da su državne subvencije od 2004. godine iznosile oko 16,5 milijardi dolara.
– Dok Katar Ervejz tvrdi da nije dobijao subvencije, istina je potpuno suprotna: bez tih subvencija, aviokompanija uopšte ne bi bila poslovno održiva – tvrdi se u izveštaju koji je objavljen ovih dana, a koji je Stejt departmentu poslat još pre mesec dana.
Američke aviokompanije već dugo žale se na nelojalnu konkurenciju iz zalivskih zemalja. Takve optužbe stalno je odbacivao generalni direktor Katar Ervejza Akbar Al Baker, baš kao i njegove kolege iz kompanija u Abu Dabiju i Dubaiju. Na sada objavljene podatke, iz ove kompanije još nema reakcije.
American, Delta i United tvrde da se subvencijama krši duh Sporazuma o otvorenom nebu sa Katarom i Ujedinjenim Arapskim Emiratima i zato pozivaju američke političare da ponovo pregovaraju o tom sporazumu.
Američki prevoznici do sada su imali problema da činjenicama potkrepe svoje tvrdnje. Uz pomoć advokatske grupe Amerikanci za fer nebo (Americans for the fair sky), oni su sada prikupili podatke za izveštaj na 55 strana za koji se nadaju da će biti dobar temelj za dalje optužbe.
U izveštaju se tvrdi da država subvencioniše Katar Ervejz na više načina, pa čak i preko različitih fondova u drugim zemljama i da tako obezbeđuje kompaniji rast u trenutku kada je ona zapravo finansijski neodrživa.
U izveštaju se navode različite optužbe:
- 8,4 milijardi dolara u kreditima koji su bili bez garancija i kamata, kao i bez jasnog plana otplate, od kojih su mnogi kasnije otpisani;
- 6,8 milijardi dolara bile su vredne garancije za kredite bez kojih bi, po američkim standardima, kompanija bila kreditno nesposobna;
- 452 miliona dolara vrednost je zemljišta koje je država poklonila kompaniji, a koja ga je prodala dve godine kasnije.
- 616 miliona dolara vredni su popusti i povlastice koje je kompanija dobijala na aerodromima. Kao primer se navodi da svi putnici koji lete sa aerodroma u Dohi plaćaju taksu od 40 katarskih rijala, osim tranzitnih putnika koje na tom aerodromu ima samo Katar Ervejz.
- 215 miliona dolara prihoda dobijeno je neplaćanjem usluga na aerodromima;
- 22 miliona dolara dobijeno je za različita putovanja i druge programe.
Uz sve to, američke kompanije tvrde da Katar Ervejz dobija nedopustive povlastice kroz monopol na tržištu alkohola u Kataru, kroz svoju firmu Qatar Distribution.
U mnogim prethhodnim primerima, pokazalo se da aviokompanije imaju solidan uticaj na Vladu Sjedinjenih Američkih Država. Pitanje je da li će i ovog puta dobiti podršku kod kuće. Jer ne treba zaboraviti da su kompanije iz zalivskih zemalja najveći kupci Boeing aviona, ali ni činjenicu da bi ovakvo ponašanje prevoznika moglo da naiđe na osudu putnika, koji zbog cena i usluge sve češće prednost daju upravo kompanijama iz Ujedinjenih Arapskih Emirata i Katara.
Vlada
Mlate praznu slamu. Mogu samo da naštete same sebi. A da Katar nije profitabilna kompanija do sada jedino nije znao slep, gluv i glup.
Sve tri zalivske kompanije su privatne. Sve tri Države iz kojih kompanije potiču su privatne. Možda jedino da odluče Ameri da im na poklon donesu "demokratiju", pa da onda opet bude Pax Americana?
DH8
nista ovo nije novo ni cudno.
Pedja
Kada Ameri ubrizgaju 9 milijardi USD u svoje 3 najveće kompanije, kako se to zove?