Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

2. dec 2024

Bosna i Hercegovina nabavlja dodatne helikoptere za svoje oružane snage

29. nov 2024

Helikopterska jedinica makedonske policije proslavila 55 godina

28. nov 2024

Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

26. nov 2024

Hrvatska potpisala ugovor za nabavku 6 besposadnih letelica Bajraktar TB2, stigao sedmi Rafal

21. nov 2024

[ANALIZA] Da li su Srbiji zaista potrebni izraelski raketni artiljerijski sistemi PULS i besposadne letelice Hermes?

21. nov 2024

Erbas započeo sa sklapanjem prototipova besposadne letelice SIRTAP

20. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Vučić najavio nabavku sistema „jačeg od HIMARS-a“ i dronova; dan ranije izraelski Elbit objavio da je prodao svoj konkurentski sistem PULS i dronove Hermes 900 „neimenovanoj evropskoj zemlji“

19. nov 2024

Svetska premijera ruskog borbenog aviona Su-57 u Kini, prvi izvozni ugovori i još jedna isporuka za rusko ratno vazduhoplovstvo

18. nov 2024

Hrvatska Vlada dala zeleno svetlo za nabavke Bajraktara, tenkova Leopard 2 i održavanje Rafala

15. nov 2024

[EKSKLUZIVNO] Utva iz Pančeva i kineska kompanija ALIT na sajmu u Žuhaiju potpisali memorandum o formiranju Centra za održavanje vojnih dronova srpske i kineske proizvodnje

13. nov 2024

Uloga Egipta u procesu srpske nabavke Rafala

13. nov 2024

EDGE potpisao ugovor sa Erbasom o serijskoj proizvodnji modularnih paletizovanih rezervoara goriva za avion C295

12. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Nastavak isporuke druge tranše: Srbiji počeli da stižu i naoružani helikopteri H145M

8. nov 2024

U Hrvatskoj u toku zajednička francusko-hrvatska vazduhoplovna vežba sa borbenim avionima Rafal

7. nov 2024

Makedonija vraća u upotrebu dva helikoptera Mi-8MT remontovana u Češkoj: Let kući preko Mađarske i Niša

6. nov 2024

Prvih 50 godina Orla: Od prototipa do modernizacije jugoslovenskog jurišnika

5. nov 2024

Spekulacije o opremljenosti i naoružanju Rafala širom sveta kao dokaz o “degradiranju“ sposobnosti borbenog aviona

4. nov 2024

Prva javna potvrda: Mistrali 3+ u jedinicima Kopnene vojske

1. nov 2024

Pola veka od prvog leta IAR-93: Obeležen zlatni jubilej jugoslovensko-rumunskog jurišnika

31. okt 2024
Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona
Početna faza razvoja verzije F5 započeta je prošle godine, dok će ozbiljniji rad započeti u periodu od 2026-27. / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Proizvodnja francuskog višenamenskog borbenog aviona Rafal je, kako je zvanično bilo saopšteno iz Dasoa, postojećim domaćim i izvoznim narudžbinama obezbeđena u narednih 10 godina. Moguće je da će se u međuvremenu naći još stranih kupaca, kao i da postojeći korisnici nabaviti dodatne primerke, što bi proizvodnju aviona moglo produžiti i do kraja sledeće decenije.

U tom slučaju Rafal bi ostao u naoružanju mnogo duže nego što je to najavljivano. Do sada se navodio period do oko 2060. godine. Kako bi se išlo u korak sa vremenom, i kako bi Rafal bio savremen i relevantan i narednih nekoliko decenija, Daso aktivno radi na razvoju novih verzija.

U toku je aktivna faza rada na varijanti F4, od kojih je njena prva podvarijanta F4.1 već uvedena u naoružanje. Na ovaj nivo će se nadograditi postojeći francuski Rafali F3R, ali se mora naglasiti da se na F4.1 mogu nadograditi samo avioni varijante F3R koji imaju AESA radar. Prve novoproizvedene Rafale F4.1 2026. godine dobijaju Ujedinjeni Arapski Emirati.

Za očekivati je da bi Rafal trebao biti u operativnoj upotrebi do oko 2070. godine / Foto: Daso

Paralelno se radi i na podverziji F4.2 ali i na standardu F5 koji bi trebao da postane operativan tokom 2030-tih. Za F4.2 je predviđeno da se dalje unapređuju mogućnosti umrežavanja, odnosno sistema koji su već primenjeni na F4.1. To su pre svega sistemi za vezu „Thales Contact“ (Communications numeriques tactiques et de theatre) sa datalinkon FO3D (Forme d‘Onde 3 Dimensions), kao i komunikacioni server i Inmarsat satelitski link.

Dodatno će biti poboljšan i sistem „Spectra“ za protivelektronska dejstva i samozaštitu, odnosno digitalni ometač koji je prvi put ugrađen kod varijante F4.1. Novi sistem nastao je u razvojnom programu INCAS (Introduction de Nouvelles Capacites Spectra) u kome su primenjene i ispitane nove tehnologije. Autonomni ometač će imati mogućnost da detektuje izvore zračenja, imaće značajno brži odziv i znatno veću efikasnost, a imaće i mogućnost da istovremeno odgovori na više pretnji.

Pored svega navedenog, nove mogućnosti i osavremenjavanje biće primenjeno i kod višenamenskog AESA radara RBE2-AA, optoelektronskog sistema OSF (Optronique Secteur Frontal) i nišansko-navigacijskog kontejnera Talios. U toku je razvoj i novih aktivnih elektromagnetnih mamaca – LEA (Leurres Electromagnétique Actifs) koji će moći da se lansiraju iz modifikovanih dispenzera sistema „Spirale“. Ovi mamci zapravo predstavljaju minijaturne ometače koji mogu stvarati odraz kojim se neprijateljske rakete sa radarskim navođenjem odvraćaju od aviona.

Rafal F5, prethodnica programu FCAS

Prve studije o novoj varijanti F5 pojavile su se prošle godine, a planirano je da se u periodu 2026-2027. započne za razvojem u punom obimu. Akcenat će i dalje biti na unapređivanju sposobnosti umrežavanja, tu je i razvoj borbene besposadne letelice koja će se koristiti u sadejstvu sa avionom (koncept ‘‘loyal wingman‘‘), a planirano je i novo naoružanje.

Takođe se razmatraju i dorade zmaja aviona. Konkretno se navode elementi čijom bi se ugradnjom dodatno smanjila vidljivost u određenom spektru elektromagnetnog zračenja. Osim toga bi se, radi povećanja doleta i borbenog radijusa, usvojila upotreba dodatnih rezervoara za gorivo koji bi bili modularni i koji bi se postavljali sa gornje strane trupa (tzv. CFT – „Conformal Fuel Tanks“). Daso je već ispitivao takvo rešenje 2001. godine kada su na prototip dvoseda Rafal B (B01) postavljena dva rezervoara kapaciteta po 1.150 litara.

U sadejstvu sa Rafalom F5 predviđena je upotreba i borbene besposadne letelice / Foto: Daso

U toku su analize o zameni nekih od postojećih vazduhoplovnih ubojnih sredstava. Plan je da se u budućnosti zamene krstareće rakete SCALP EG, kao i protivbrodske rakete AM39 „Exocet“. Za raketu „Exocet“ se razmatraju dve mogućnosti, prva je da to bude hipersonična manevrišuća raketa, a drugo rešenje je veoma agilna podzvučna raketa. Što se tiče raketnog naoružanja vazduh-vazduh, u saradnji sa kompanijom MBDA, radiće se na nadogradnji rakete dugog dometa Meteor.

Ipak, za francusko ratno vazduhoplovstvo veoma je značajno da će Rafal u varijanti F5 dobiti novu raketu sa nuklearnom bojevom glavom. Raketa se razvija u projektu ASN4G („l‘Air-Sol Nucleaire de 4eme Generation“ – nuklearna raketa vazduh-zemlja 4. generacije) kojim će se opremiti avioni u eskadrilama koje čine vazduhoplovnu komponentu francuskih snaga za nuklearno odvraćanje. Za novu raketu koju zajedno razvijaju kompanija MBDA i razvojni centar ONERA francuskog ministarstva odbrane navodi se da će imati hipersoničnu brzinu od 6 do 8 maha, i da će moći da izvodi složene manevre.

Daso takođe planira da na Rafalu F5 ispita i primeni određene sisteme koji će biti ugrađeni na novi evropski borbeni avion 6. generacije koji se razvija u programu NGF-FCAS (Next Generation Fighter – Future Air Combat System). Među njima se nalaze tri programa i studije za unapređenje radara RBE2, prvi je CARAA („Capacites Accrues pour le radar RBE2 a Antene Active“), potom je tu MELBAA („Modes de Explotaition Large Bande pour la Antene Active“), i treći TARAMMAA („Technologies et Architecture Radar MLU Multivoie a Antene Active“).

Na Rafalu će se u bliskoj budućnosti primeniti i ispitivati oprema za evropski borbeni avion nove generacije koji se razvija u programu NGF-FCAS / Foto: Uroš Mitrović

U programu CARAA radi se na povećanju sposobnosti aktivne antene, MELBAA je program ispitivanja upotrebe širokopojasnih modova antene radara, dok se TARAMMAA zasniva na nadogradnji arhitekture i višekanalnoj tehnologiji antene. Svi ovi napori će najverovatnije dovesti do stvaranja novog radara koji će zameniti postojeći RBE2 AA.

Namera je da se novom revolucionarnom radarskom arhitekturom obrada podataka izvodi u samoj anteni, a ne u namenskoj procesorskoj jedinici. Osnovna unapređenja modula antene je primena Galijum Nitrid (GaN) tehnologije kako bi se olakšalo uvođenje mogućnosti potpunog mešanja više digitalnih signala naizmeničnim izmenama, i to pri istovremenoj upotrebi modova radara vazduh-vazduh i vazduh-zemlja.

Pored novih modula biće primenjeni i novi algoritmi i procesori koji će povećati računarske snage. Uz pomenute nove module sve to će zajedno uticati na postizanje znatno većih dometa u otkrivanju ciljeva ali i doprineti značajno boljim sposobnostima kada je u pitanju otpronost na ometanje.

Pored svega pomenutog u toku je i projekat „Guerre Electronique Aero 2025“ koji ima za cilj dalji razvoj nove opreme za protivelektronsku borbu koja bi se, osim budućih verzija Rafala, pa i novih letelica, ugrađivala i na varijante F4 i F5.

Pojedini francuski mediji preneli su da bi u programu razvoja varijante F5 mogli učestvovati i Ujedinjeni Arapski Emirati. Navodno bi UAE finansirali razvoj sistema koji nisu važni za nacionalnu bezbednost Francuske, dakle ne bi imali pristup bitnim tehnologijama u tom kontekstu. Takođe se navodi da bi saradnja mogla da obezbedi da UAE naruče još 20 aviona (moguće upravo u verziji F5). Podsetimo, Emirati su već naručili 80 Rafala u verziji F4 (F4.1), a prvi avioni trebali bi biti isporučeni 2026. godine.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Mi

Neverovatno kako sa Rafal progurao na svetskom trzistu bas toliko posle tek 35 godina od prvog leta. Uskoro ce biti toliko mocan da ce moci i da rudari bitkoine dok leti komplikovane misije :-))).

Samo me interesuje kako do sada nisu spakovali tu cevčugu za napajanje gorivom u vazduhu kao Gripen recimo, ili mnogi drugi avioni. Ako misle, kako clanak navodi, da F5 zmaj dorade kako bi se dodatno smanjila vidljivost, onda neka pocnu od toga.

Odgovori
Pe

Zato što im nije bilo presudno. Rafal, koliko god skup, je imao dobru filozofiju razvoja da ako nešto ne mora da bude komplikovano onda i ne treba, što manje pokretnih delova koji mogu da se pokvare.

Cevka može i sad da se skine, prvi primerci je nisu ni imali. Ako se u principu deluje sa velikih i bezbednih razdaljina jer sve moćniji PVO sve više uspeva da prati „nevidljive“, onda je i pitanje cevke sekundarno.

Mi

Ja bi voleo da nasi dodju bez „cevčice“.

Dj

>> jer sve moćniji PVO sve više uspeva da prati „nevidljive“, onda je i pitanje cevke sekundarno.

To tako tvrde svi koji nemaju „nevidljive“

Va

Djuka Opet direkt u temu super spin😂

Ad

@Djuka … i oni koji su omlatili ponekog.

Pe

Nisam rekao nebitno već sekundarno. Rafal se na radaru vidi pa se vidi. Veće ulaganje u sisteme elektronske zaštite, ometanja i razne mamce mu se više isplati nego komplikovanje oko cevke jer eto bode oči.

Dj

Cev da bi se uvulacila potrebna je odredjena mehanika i prostor kojeg za tako nesto u trupu nema. Jos je pri tome cilindricnog oblika, idealna da elektromagnetni talasi predju preko i vrate se tamo gde ne treba, radaru. Rafale prosto nije stealath letelica, jer ako se pazljivo pogleda ni jedan jedini senzor sem radara :-) nije adekvatno integrisan u trup/krila. Takodje ovi canards kao i ovakvo resenje usisnika vazduha ne doprinose smanjenom radarskom odrazu. Ipak, lopatice turbina, najveci problem, zasticene su od radarskog zracenja (s-duct). Bas me zanima koje ce se to mere preduzeti da se radarski odraz smanji, moguce je pazljivijhom integracijom svoh ovih sitnih senzorcica, antenica itd.

Mi

^^ Pa najverovatnije ono sto je i najlogičnije.
1. Eliminacija cevčuge za srkanje goriva u vazduhu. Ako Gripen ima mesta naći će i za Rafala. Kreativni subto inžinjeri pa mogu nešto malo bolje da urade.

2. Comformal Fuel tanks.. uz eliminaciju starih cilindričnih spoljnih rezervoara za gorivo. Ili, kao F-22 i Izraelski F-35 dobice STEALTH spoljne rezervoare za gorivo ako je to uopste uspesno proslo testove. Izgleda da jeste.

3. Ugradjivanje senzora u trup koliko je to moguće da ne štrče toliko. Mada to zahteva nove senzore daleko boljih performansi koji su tek na papiru. Ipak barem neki mogu bolje da se ugrade i stope bolje sa panelima trupa.

4. Novi anti radarski premaz da pokrije te spojeve skoro pa ala MiG-29 barem odnapred.

Ne

Da li sam dobro shvatio da je razlika izmedju F3 i F4 svojevrsni „milestone“? To jest, F4 se moze nadograditi na F5, dok F3 ide samo do F3R.

Odgovori
K

Ne, obrnuto je. F3 se moze nadograditi na F4.1 (kao sto pise u tekstu), ali F5 ce biti standard koji ce ukljuciti strukturne izmjene na zrakoplovu, zbog kojih nece biti moguce unaprijediti ranije verzije na njegov standard. Osim, ako sam dobro shvatio (a lako moguce da nisam), novoproizvedenih F4.2, koji ce strukturne izmjene ukljuciti, ali ne i sve nadogradnje F5 standarda, koji jos neko vrijeme nece biti spreman.

Ne

Znaci F5 ce biti ustvari „Rafal 2“, to jest novi avion na bazi Rafala. Mnogo su zakomplikovali sa tim F oznacavanjem.

Л

K

И даље не бих искључио могућност да поједине технологије са Ф5 које не би захтевале структурне захвате заврше на некој даљој подверзији Ф4.

Br

@K

Ne pise tako, F3 moze na F4 samo ako je u pitanju verzija F3 sa AESA radarom, ne moze svaki F3

Ni

Dakle može se nadograditi f3r sa AESA radarom na f4.1 standard dogradnjom softvera i drugih senzora. To znači da f3r treba nadogradnju radara, softvera i senzora da bi se podigao na f4.1. Francuzi su na neke svoje nadogradili sa AESA radarom.

Pe

Raffale je fenomenalna platforma, i zanimljivo ce biti da posmatramo kako RV Srbije sa Raffale kroz naredne decenije prati ova poboljsanja i usavrsavanja, bez obzira da li Srbija koristi maksimalne platforme kao Storm Shadow/Scalp ili Meteor

Odgovori
De

Ja mislim da su ovi iz DASO-a prolupali. Zar ne citamo, na istom ovom portalu, kako je Hrvatska prosla vrhunski sa nabavkom polovnih Rafala ( a realno je da su stvarno prosli dobro) a da je Srbija preplatila nove avione (mozda i jeste) . Kako kazu razni strucnjaci ovde Hrvatska je kupila polovne avione koji ce da im traju jos 15-20 godina a posle toga i tako ce svi avioni biti pezposadni a Srbija ce za 20 godina imati polovne aparate koji su, po danasnjim standardima, odlicni ali ce biti nepotrebni. E sad mene bas zanima, ako je to tako, sta treba ovim Francuzima da razvijaju nesto za cim nece imati potrebe?

Odgovori
Pe

@Dejanera Zapravo je procena da u nekoj tacki u buducnosti nece biti potreban fizicki covek u letelici, ali nije rec o kratkom periodu, pre kroz 50 godina i vise, a to razlika kao od 1945 do 2000, od Me 262 do F-22…

Vl

@dejanera

Vec 2026 ce izaci SU75, koji ce biti hibridna otvorena arhitektura. Moze se prilagodjavati zadacima, pa moze biti jednosed, dvosed, daljinski upravljan (dron) ili upravljan vestackom inteligencijom. Na Rafal su bacene pare

Pe

@Vladimir
Pojaviće se prototip a od prototipa do serijske letelice ima mnogo vode da protekne.

Le

za Vladimir
Priča se okolo da će biti i trosjed, i to krajem 2025-te🤣

Si

Ovaj Francuz k’o svojevremeno MiG-21. Ima da leti sto godina.

Odgovori
Va

F-16 leti već 45+ godina ,strateške bombardere B-52 i Tu-95 neću da spominjemo pošto nisu ekvivalenti ni blizu u svim aspektima ……A Mig-21 ima ga još ponegde ….😂

Б

Послe свега овога, Рафал ће да буде бољи од X-wing Starfightera.
Французи ће да колонизују свемир.

Odgovori
Le

Francuzi rade vrlo pametno, ali im se i posrećilo kad je krenula fenomenalna prodaja u zadnje vrijeme i po ekstra cijenama. I geopolitička situacija im ide na ruku ! Ekstra profit od prodaje Rafalea i ulaganja drugih partnera uložiti će u razvijanje sustava za FCAS, a sve na živoj i ekstra potentnim platformi i u realnim uvjetima, a zmaj, nove motore i sve drugo vezano uz stealth i besposadne letjelice već odavno razvijaju i razvijati će dok ne postane zrelo za proizvodnju. Oružje svakako razvijaju druge obrambene tvrtke u Fr i partnerske zemlje. Čestitke na dobro odigranim kartama.
Uzgred, čestitke i tu na odličnom članku i raščlambi

Odgovori
Vl

Bogami su se natovci ozbiljno naostrili da naprave hipersonicnu raketu, a da se ne raspadne u prvoj trecini putanje. Sve ide ka tome da bi za jedno 15-20 godina mogli da savladaju tu tehnologiju. Sto je i za ocekivati, obzirom da su im „strucnjaci“ sa TOP 100 fakulteta u svetu. Samo pozurite, jer su ove ruske neznalice vec dosle do praga visokohipersonicnih brzina(MACH10+)

Odgovori
Dj

Da, da, kos samo kad bi ti znao sta je hipersonicna raketa…

Pe

@Vladimir Zasto ne bi pogledali neke informacije o tome, o cemu pisete?
Upravo Amerika je za sad imala najveci uspeh sa hipersonicnim bezmotornim bolidima koji i poticu iz americkog programa Global strike (to je ono sto lici na kljun patke), i imaju vise programa.
2013 su oborili rekord duzine leta tom spravom.
Na toj tehnici rade i Francuzi i Rusi, Kinezi cak Iran i Severna Koreja (kao) i niko jos nije dostigao uspesnu proizvodnju.
Tehnicki je ostalo mnogo neresenih problema. Neistina je da Rusi imaku bilo lalvu prednost.“, sto se i videlo na snimku pada „Lesnikovace “ (oreshek) gde se bojeva glava raspala na vise neravnomernih komada koji padaju raznom brzinom, dok bi trebalo da su jednake i u istim intervalima (objasnjenje fizicara Marka Solomina, ne moje).

Ni

@Djuka

Bojim se da vi ne znate sta su hipersonicni projektili.
Nemojte samo potezati pricu oko ICBM kao dokaz bilo cega, jer nije za poredjenje. Nije za poredjenje ni cinjenica da hiperosnicni projektili nisu od juce, imaju ih od sredine 20 veka.

U razvoju novih hipersonicnih sistema Rusi jesu otisli najdalje, nakon njih Kinezi, cak i Severna Koreja. I Amerikanci rade na tome, samo njihov Crni Orao nikako da zazivi, a ovi prvi vec vec imaju takve sisteme u svojim vojskama.

Pe

@Nikola
„Hypersonic glide vehicle“ (ne znam kako prevesti na srpski), nalazi se na vrhu balisticke rakete, odvaja se.Prednost je da se kasnije zapaza na radaru nego klasicne (takodje manevrisuce jos od 1960) bojeve glave.
Treba razumeti da ne postoji PVO koji moze da zastiti ni od klasicnih bojevih glava + mamaca interkontinentalne rakete nivoa 1960.
Takodje, manevrisanje brzinom preko 20h km/h je minimalno, zakoni fizike to ne dozvoljavaju.
Ne postoji nikakav dokaz „da su Rusi otisli dalje“, te Kinezi i td.
Kao i i svim oblastima nauke i tehnike,lideri su Amerika i zapad.Prva ideja „global strike“ programa je americka,i 2013 je njihov bolid ostvario najduzi let za sad, ali je kod svih ta tehnika u povoju, i jos nijedna zemlja nema uspesne hiperzvucne rakete u arsenalu. Video snimak neuspeha razdvajanja bojeve glave nad Dnjeprom ekspzrimentalne rakete Rubez 26 (koju Rusi zovu „oresek“, „mali lesnik“ ili naziv rakije od lesnika) to jasno pokazuje.

ma

Jako ovisno što smatrate pod „hipersonična rakete“. Mnoge balističke rakete lete hipsersonično još od 1950tih, slično kao današnje ruske kojim se toliko hvale a zapravo ima samo brzinu.
Ali još nitko nije uspio napraviti „pravu“ hipersoničnu raketu, koja bi osim brzine >mach5 trebala biti potpuno upravljiva, postići visinu, koristiti hipsersonični motor (tipa scramjet), preciznost, stealth i pritom izdržati svu tu temperaturu.
Ameri su najdalje otišli da naprave tako nešto, ali očito baš nejde gledajući koliko je već odgoda bilo.

Sv

@DuPe Zar ne ne vidi na snimku jedan za drugim pogotci mirv glava nad dnjeprom tj. juzmas fabrikom kao god da je krste?

Pe

@max Slazem se sa Vama, kad bi neko strucan za PVO (Zorana Vukosavljevic?) napisao za sve nas clanak o balistickim raketama, hipersonicnim manevrisucim bojevim glavama koje imaju sve rakete jos od 1960-ih, pa do ovih novih izuma (ono sto lici na kljun patke) jer je vazna fizika i matematika, a ne izjave nekih politicara.

Mi

Hipersonicna moderna raketa ne mora da bude stealth air breathing raketa koja manevrise. nema nikakve veze koju vrstu motora ima.
Vazna je brzina i da ne leti iskljucivo predvidivom balistickom putanjom.

Kižal svakako spada u tu klasu jer leti dosta iznad Mah 5 (mada ne uvek) i moze da leti horizontalno i skrece levo desno gore dole sto onesposobljuje proracune PVO sistema koji inace pri takvim brzinama imaju jako malo vremena za racunicu.

E sad Orešnik jeste balistička raketa u dok nosi bojeve glave i dok se ne razdvoji u 6-36 glava koje pojedinacno mogu da se navode na svoje ciljeve, sto znaci da svaka ima nepredvidivu putanju pri brzinama vecim od cak Kinžala.

Jedna od poznatih ruskih raketa koje je Ukrajna javno priznala da ima najvise problema da obori je bila stara protiv brodska Kh(X)-22/32 koja leti malo ispod 5 maha te nije hipersonicna. Ipak leti 3 puta brze od svih drigih protiv brodskih zapadnih raketa. Da je malo brza bila bi po svakom kriterijumu hipersonicna raketa jer ima promenjive profile leta, i tu nema dileme. Takodje reciznost za kopnene ciljeve je daleko niza nego u slucaju napada na morske ciljeve za koje je namenjena.Originalna svrha joj je da u salvama izgadja nosace aviona i druge vece brodove.

Ni

@Petrovic Dusan i Max

U tome i jeste problem, sto poredite ICBM i druge rakete koje lete brzinom od M5 i brze sa novim hipersonicnim oruzjem.
Razlika je u tome sto novo hipersonicno oruzje koristi aerodinamicna svojstva sto raketama prilikom povrarka atmosferu omogucava vodjeno manevrisanje.
A ICBM i druge balisticke rakete imaju balisticku putanju kosog hica, to jest prave visok luk po odredjenoj liniji i sposobnost manevrisanja im je ogranicena.
Dakle, novo hipersonicno oruzje pored velike brzine ima i mogucnost manevrisanja tokom leta zbog cega ih je veoma tesko otkriti i jos teze, skoro nemoguce, presesresi i oboriti.
Takvo naoruzanje u slucaju, ne daj Boze, neizbezne globalne tarapane sluzi kao nuklearni snajper ciji je cilj da osakati protivnicku PRO, PVO, radare, baza u kojima protivnik skladista nuk. oruzje, komande centre itd. pre upotrebe strategijskog naoruzanja itd.

Dusane, nema potrebe da se lazemo da ‘ ne postoje dokazi da su Rusija i Kina otisli dalje’ u razvoju takvog naoruzanja od Amerike.
Takvo naoruzanje razvijeno je kao odgovor na americko instaliranje vojnih sistema i baza po Evropi i Aziji.
Rusi su najdalje otisli po tom pitanju, oni su pre nekoliko godina uveli u trupu takvo naoruzanje. Kao i Kina.
Pored njih tu je S. Koreja za koju se pretpostavlja da poseduje takvo naoruzanje zahvaljujuci Rusima i Kinezima. Za Iran se jos uvek ne zna, ali iz nedavnog iranskog raketiranja Izraela moze se zakljuciti da ga ima i Iran.
Amerikanci takodje rade na takvom naoruzanja, ali dosta kaskaju za Rusijom i Kinom…

Ni

@Petrovic Dusan

To o cemu pisete je MaRV. Bojeva glava u zavrsnoj fazi leta pravi skromne manevre prostog tipa, sto glavi daje vece sanse da izbegne presretac protivraketne odbrane.

Novo hipersonicno naoruzanje za primarni cilj ima da sto brze i efikasnije, zbog svojih manevarskih sposobnosti i tezeg otkrivanja i presretanja, osakati protivnicku odbranu, ofanzivno naoruzanje i sisteme, pre upotrebe oruzja za masovno unistenje daleko bilo.

Iz vasih komentara vidi se da o tome ne znate ni osnovne stvari. Zato i pokusavate da predatavite novo hip. naoruzanje kao nesto sto se koristi XX decenija.
Da znate osnovne stvari znali bi da bojeva glava koju pominjete i poredite sa novim hipersonicnim oruzjem, to vam je kao da poredite avion i helikopter. Malo karikiram ali tu je to negde.

Koliko se (ne)razumete vidi se iz ovog.

„Treba razumeti da ne postoji PVO koji moze da zastiti ni od klasicnih bojevih glava + mamaca interkontinentalne rakete nivoa 1960.“

Sa PVO da se branite od necega sto leti i do 15 puta brze od zvuka?
Valjda protivraketna odbrana.
I naravno da je nemoguce odbraniti se od masivnog napada.
Ali presreraci mogu da presetnu odredjen procenat projektila.
Da je nemoguce presresti bilo sta onda bi i Rusi i Ameri imali po par stotina nuk. bojevih glava jer i to je dovoljno da uniste jedni druge, ili u najmanju ruku vrate u kameno doba.
Ovako imaju po nekoliko hiljada, nekad su imali i 10x vise, racunajuci da ce deo poskidati odbrana.

Yo

@ Petrovic Dusan
„Neistina je da Rusi imaku bilo lalvu prednost.“, sto se i videlo na snimku pada „Lesnikovace “ (oreshek) gde se bojeva glava raspala na vise neravnomernih komada koji padaju raznom brzinom, dok bi trebalo da su jednake i u istim intervalima (objasnjenje fizicara Marka Solomina, ne moje).“

Propaganda, radi se o podmuniciji, više različitih bojevih glava koje nakon odvajanja prelaze različiti put i samim tim ne udaraju u ciljeve istovremeno…
Oružje je toliko moćno da omogućava da te bojeve glave budu od – betona – a da udar bude približan, a možda čak i jači od TNT-a…
Ide priča da je masa podmunicije (kojih valjda ima 6) 200 kg, a brzina oko 3 km/s, pa kada se primeni formula kinetičke energije E=(m * V2)/2 – što bi otprilike izgledalo ovako (fizika za osnovnu školu):
(200 kg * 3000 m/s * 3000 m/s) /2 = 900 000 000 J = 900 MJ
Ako kilo TNT-a navodno oslobađa oko 4.2 MJ, onda „kamenica“ od 200 kg oslobađa energiju približno kao 214 kg TNT-a…
Međutim, ima tu još nekih stvari – trenutna vaporizacija i tla (pored projektila) na mestu udara uz trenutnu dodatnu ekspanziju gasova itd…
Nimalo nije dobronamerno servirati priče o nesposobnosti ovakvog sredstva konzumentima popularnih masmedija.
Mogao bi neko iz prirodnih nauka preciznije odraditi, ispraviti ili pojasniti ovu „matematiku“, ali bi neki okvirni zaključak bio taj da Rusi sa ovom hipersoničnom raketom mogu izbaciti iz upotrebe konvencionalni exploziv – što značajno smanjuje troškove i rizike upotrebe…

De

@Vladimir
@Yoda
@Miloš
@Nikola
https://www.popularmechanics.com/military/weapons/a43804177/russias-kinzhal-missile-is-not-hypersonic/ Rusija ne poseduje hipersonicne rakete osim „Avangarde“koja je ICBM.“Kindzal“i ostale ruske rakete za koje ruska propaganda tvrde da su“hipersonicne“i pokusavaju tako da uplase male i nejake drzave su samo balisticke rakete sa predvidjenom putanjom letenja kao sto je navedeno u tekstu ciji su autori Majori,Generali,Pukovnici raketnih snaga odredjenih oruzanih snaga.“Kindzal“je u stvari modifikovani“Iskander“za ispaljivanje iz vazduha,cak ima i isti motor kao i „Iskander“.Sve te ruske“supersonicne“rakete su samo ruska propaganda koja prolazi kod prorusko nastrojene mase tj.kod vas.Naime,“Kinzal“je dokazano vise puta obaran i presretan jer mu je poznata zavrsna ruta i cilj,ne postize vecu brzinu od 6 maha i ne pravi manevre da bi mogao da zalaze protivnicku PVO a to nisu odlike hipersonicne rakete vec samo balisticke.Hipersonicna raketa je raketa koja non stop leti iznad 5 maha i moze u atmosferi da manevrise naglo kao „Tomahawk“krstarece rakete,da bi time zbunio PVO protivnika.To ni od jedne ruske rakete nismo videli.“Kindzal“bi se raspao pri brzini od 6 maha da krene da vrsi manevre kao sto se raspala „Rubez“ICBM raketa iznad Dnipropetrovska.Dakle, propaganda od strane ruskih politicara je samo propaganda koju neko prihvata dok vecina ne prihvata jer niko ne obraca paznju na ruske rakete niti“ruske crvene linije“koje su do sada predjene po stoti put.Naravoucenije…Supersonicna raketa je raketa koja moze manevristati ostro pri brzinama vecim od 5 maha u atmosferi i menjati putanju naglo i pod ostrim uglovima cime sprecava da bude oborena.To je jedino americka ICBM Minuteman 3!

Pe

@Nikola MIRV bojeve glave pri ulasku u zemljinu atmosferu lete brzinom 22300km/h , (preko 20 mahova, dakle hipersonicno).
Uz glave lete i mamci, 30-50 po svakoj raketi.
Tehnicke sposobnosti PVO 21 veka ne mogu oboriti ovakve ciljeve.
Na primer:
Amerika ima 14 podmornica sa po 24 Trident II raketa, svaka raketa ima 10 termonuklearnih glava i vise desetine laznih mamaca.
Bojeve glave pojedinacno su od 90 do 475 kilotona.
Ukupna snaga je 700000 Hirosima.
Dakle, 14 podmornica po 24 raketa sa 10 glava i 30 mamaca je (14*24*(10+30)) ukupno 13440 ciljeva za rusku PVO.
1% je 134.
2% 268 . Obaranje 1 ili 2 procenata je beznacajno.
Pitanje:
Kakva je verovatnoca da ruski PVO srusio 134 ciljeva brzine 22300 km/h, (ili 1 %) ako Rusi ne mogu da obore po 10 ATACMS i Storm Shadow raketa koji padaju po ciljevima o kojima se prica vec 3 meseca?

Mi

Nikola i Yoda
Samo neko ko je opsednut omalozavanjem ruskog oruzija moze da napise da se Orešnik nije dokazao kako treba, i u danasnje vreme moze da nadje podrsku na internetu za makarkakve ideje. 36 hipersoničnih preciznih udara na jedan/ dva bloka u jednim lansiranjem. To se jedino moze zaustaviti u svemiru pre razdvajanja.

Va

Miloš77 Ma Dušan visi na sve vesti gde se spominju Rusi od Politike,Novosti do N1,B92 pa i ovde ….Pisanja su mu veoma maštovita gde se nekad graniči sa šaljivim kolumna ,nekad steknem utisak da Rusi ustvari nemaju ništa ,najbolje ore godinu-dve dana ,Ameri lični izjave pogodjen u Patriot u Kijev Dušan nas sve ovde ubedjuje da je to propaganda 🤦😂

Ni

@Petrovic Dusan

Po treci put, poredite neuporedivo.
Pisem o novom hipersonicnom oruzju, ne o interkontinentalnim raketama i njihovim bojevim glavama koje u zavrsnoj fazi leta postizu velike brzine zbog cega su im manevarske sposobnosti skoro pa nikakve.

I opet vi o PVO i obaranju necega sto leti 5 i vise puta brze od zvuka.
Za odbranu takvog oruzja sluzi protivraketna odbrana. Mogu i neki PVO sistemi da presrecu neke balisticke rakete u odredjenim fazama leta. Ali primarna odbrana je protivraketna odbrana.
Amerikanci, kojima ste opcinjeni, tvrde da njihovi presretaci PRO mogu da presretnu ciljeve na visinama do 180km.

Iz komentara u komentar brkate jabuke i kruske, sto navodi na zakljucak da o tome ne znate nista. A takvi su po obicaju najglasniji i najpametniji.
Dakle, naucite bar osnovne stvari pre nego sto se zalepite nekome za komentar i kliknete ‘predaj komentar’.
Mozete slobodno poceti od PVO i PRO i cemu sluze…

Ni

Iskreno arapi su glupi koliko su teski. Kupuju od francuza avione od istih onih koji su ih do koliko jucer ubijali gnjavili i koji mrze arape i muslimane u tom dijelu svijeta. Francuzi jos nisu prebolili Maroko Alzir…itd i nije im zao za masakre koje su tamo ucinili. Ako arapi napadnu Izrael ili ih nato napadnae iz nekig razloga ima da im frnacosi ometaju Rafale i skinu s neba ko kruske s drveta…

Odgovori
Pe

Ne ometa se to lako a i Francuzi imaju sopstvenih interesa po tom svetu pa su i ovaj mir dogovorili sa Libanom kojeg koliko toliko štite. Nije sve to crno belo.

А

Французи и дан данас Алжир сматрају другом, јужном Француском. Ништа они нису изгубили од утицаја чак шта више, без њих се у том подручју ништа и не решава. А очигледно да то самим Арапима и одговара.

Va

Aleksandar Zato se verovatno Alžir odlučio za Rusko oružije ? oko 5 miliona Alžiraca ima u Francusku plus Alžirci ne mirišu Francuze,toliko o južnoj pokrajini !

ik

Ma, meni je interesantno kako da niko ne spomene završnu obradu kod ovog polovnog Grčkog na prvoj slici? :)
Što se tiče toga kako su dobro Hrvati prošli, ne bih se ja tako zaletao. Već sada Zare igra, a igraće još više kako godine idu.
Što se naše kupovine Rafala tiče, mene mnogo više zanima šta je ispregovarano u ofset paketu. Odnosno, šta će naša vojna industrija u istom dobiti, a što nama hvali za naše projekte.
Takođe me zanima kakvu nam to poziciju otvara što se tiče FCAS-a. Mada je to na dalekom štapu.
Za zaključke je potrebno da malo sačekamo, a mi uvek brzamo, i gledamo sve kratkoročno, a ne dugoročno.
Recimo, zašto bi ja uzimao rusko osavrmenjavanje tenka T-72 sa SUV-om zasnovanim na licencnoj Catherine termovizijskoj kameri, kada istu mogu dobiti kroz neposrednu saradnju sa Francuzima. A već imam bolji SUV, kome fali dobra termovizijska kamera.
Generalno, mnogo je naših poslova odrađeno kako bi se sakupile određene tehnologije koje su nam nedostajale za dovršavanje domaćih projekata, kao i za razvoj nekih novih projekata u namenskoj.
A šta god pričali, moramo priznati da nam nije nedostajalo predikcije u tome kako će se razvijati savremeno bojište, i šta će nama na istom biti potrebno. Rat u Nagorno Karabahu i sada u Ukrajini je pokazao da su naši u predviđanjima pogodili u centar, i razvijali ili kupovali upravo ono što nam treba. Druga priča je oko šarenila i logistike, kao i osposobljenosti naših mehaničara da održavaju ovo ili ono.
Meni je svojevremeno bila smešna priča oko jednog našeg prijatelja, vojnog mehaničara, koji je umeo da odradi generalku na motoru TAM-150, ali je morao da zove svog kolegu da mu rešava mehaničke probleme na Zastavi 101 (pričam o 80-tim godinama prošlog veka). Jebeš takvog mehanničara i takvu vojsku.
Sada, druga je priča oko nabavke rezervnih delova, i isporuke istih tamo gde su potrebni. Ali mi se sve više čini da će domaći proizvodi koji će doći razvijeni na osnovu tehnologija dobijenih na izvolte kupovinama rešiti problem logistike u budućnosti. Šarenilo bespilotnih letelica će lagano nestati kako koja izlazi iz resursa, a zamenjivaće ih domaće zasnovane na plaćenom/pokradenom know how.
Sa druge strane, meni je sa zadnjih Partnera bila posebno interesantna priča oko novog nišanskog radara za KUB, oko novih glava sa aktivnim samonavođenjem za isti, oko produženja dometa, i svašta nešto što se oko istog pričalo. Pa bi bilo dobro, ukoliko o svemu tome ima dodatnih informacija, napraviti prilog šta se sa svim tim dešava. A vi ovde imate stručnog saradnika na tu temu, kome se doduše ne dopada šta se sa istim radi, mada bi ovo o čemu sam pitao trebalo da mu se dopadne. Jer sa jedne strane, zašto bi pričali o osavremenjavanju nečega za šta nismo sposobni da remontujemo raketne motore, a ako ne možemo da ih remontujemo, kako mislimo da povećamo domet rakete, i onda svašta nešto. Sa druge strane, svašta se nešto pojavljivalo u Rusiji što je ličilo na neke naše projekte, a usvojeno je izuzetno brzo, a na tome se ranije nije radilo, pa mi se nešto javlja da nije odrađen neki transfer ovoga ili onoga kako bi neke nemoguće stvari kod nas postale moguće, a onda sve ovo ne bi bilo tako daleko. Mada bih ja zbog nedostatka kadrova u samom VTI-ju u mnoge priče više uključio ljude sa katedri za telekomunikacije i automatiku sa naših univerziteta (pre svega beogradskog ETF-a i niškog Elektronskog fakulteta). Korist bi bila obostrana, sa jedne strane, nastavnički kadar, a posredno i studenti, bi imali prilike da rade na konkretnim projektima i stiču praktično iskustvo, sa druge strane i VTI i namenska bi profitirali.
Što se tiče osavremenjavanja Rafale-a, mislim da osim radara i sistema ometanja idu u pogrešnom pravcu, i rasipaju novac tamo gde ne treba. Svašta nešto će se pokazati posle ovog pičvajza, ako ga preživimo, kao pogrešan koncept, a novi konepti će iz njega izaći.
Ja mislim da u mnogo stvari greše, i predviđaju pogrešno, i da bacaju pare bez veze.
Ali, ko sam ja da im to kažem, ima tamo inženjera kojima ja nisam ni do kolena.
Mada sam, sa druge strane, u firmi u kojoj sam radio mnoge takve napravio majmunima, jer sam video dalje od njih, pa mi se i može da kažem šta god hoću, jer imam za to pokriće, previše često sam bio u pravu, a genijalci u krivu.
Što reče jedan od menadžera, uradićemo ovako kako ja kažem, pa češ posle moći da mi kažeš kako si mi rekao, i da si bio u pravu. Ja sam ga samo pitao šta on, ja i cela firma imamo od toga. Jer kola kada se izvrnu, put se uvek nađe, poenta je da ga nađemo pre nego što se izvrnu.
Mada, promeniše se vlasnici, i menadžeri, i to su sada neki još pogolemi i veće face nego pre, ali se kola izvrtaju i dalje, pa ispadoše ovi bivši još pametni, kakve gluposti sada prave ovi ultra giga mega novi.
Ali, „Stanislav je počeo preterano mnogo da sere“.
Ajd u zdravlje.

Odgovori
Hi

Bato tvoj komentar bi komotno mogao poseban clanak da bude, a mozda i neku knjigu da pises

Mi

Hehehe, slazem se sva velikom vecinom napisanog. Ponarucito sa onimm prvim komentarom o slici na vrhu. Takvih slika Rafala ima u zadnje vreme na T6 bas dosta, al vazno da se podsmevaju 40 godina starom MiGu 29.
Što se šarenila tiče to ima svoje pluseve i minuse. Jedna od najvaznijih stvari je i mentalni pristuo takvom stanju stvari. Moze se lako odbaciti i ograniciti sta se moze a sta ne, ali u vojsci i ratu mora da se moze daleko vise. Mi kao mala zemlja necemo ici protiv nikog na rat iscrpljivanja, to je sigurno. Mislim da nam je fkeksibilnost i snalazljivost u sarenilu najvaznije.

Pe

@Miloš77 Nigde nisam video da se pominje MiG-29 i ne vidim koje veze ima taj sovjetski projekat sa avionima Dassault u 2024.
Cak sam procitao da je prvi izvor jugoslovenskih pilota 1980-ih bio avion Dassault, a ne MiG-29, ali je to bilo preskupo.
Valjda jedino uspesno primenjivanje MiG-29 u istoriji je kao bombarder RV Ukrajine nosac americkih i francuskih raketa i bombi u Ukrajini i Rusiji.

ikim – „vojnog mehaničara, koji je umeo da odradi generalku na motoru TAM-150, ali je morao da zove svog kolegu da mu rešava mehaničke probleme na Zastavi 101 (pričam o 80-tim godinama prošlog veka). Jebeš takvog mehanničara“ Са овим си рекао све о свом знању. Ништа не знаш, а волиш да се трпаш. Свака ти част за оно на крају твог коментара, Станиславе претерано с….

ik

Aleksa, nema problema.
Ako je trpanje ako se nešto prokomentariše jednom u šest meseci, ili godinu dana, neću raditi ni to.
Gospodina mehaničara sam znao lično, porodice su nam bile kućni prijatelji, na žalost je pokojni, nije umeo ništa da uradi ni na svom, ni na bilo kom drugom autu, osim na par kamiona za koje je prošao specijalizovane kurseve kod vojske (ako je znao i to).
Ali, zato je rakijsku flašu poznavao perfektno, i redovno duvao u istu. Pa bi se tokom duvanja hvalio da je odrađivao ovo ili ono na TAM-110, ili TAM-150, a ni na svom, ni na bilo čijem tuđem autu nije umeo da odradi ništa. Osim da stoji sa strane i da lupa gluposti kao levo smetalo.
I penzionisao se kao mehaničar kod vojske.
Pa zbog toga ponavljam, jebeš i takve mehaničare, i takvu vojsku kod koje takvi mogu da rade.
A nije bio jedini. Koliko sam ukapirao iz svih priča, i njegovih, i drugih na proslavama, od svih njih u ekipi su jedva dvojica znali nešto, i odrađivali ceo posao, dok je ostatak tražio dno flaše ceo radni vek, od ujutro, do uveče.
E sada, možda su pomenuti i većina njegove ekipe bili izuzetak. Ali je procenat ispravnosti vozila u bivšoj JNA, a posle i VJ, govorio suprotno. Kao i činjenica da je dobar deo održavanja na primer Puhova odrađivan u privatnim servisima, lično sam tokom vojnog roka u više navrata što vozio vozila tamo, što vraćao ista iz njih u jedinicu.
Ali, neće Stanislav više ništa da sere, ostaviću vas „stručnjake“ da serete ovde sami.
Ajd u zdravlje.

De

Jos jedan dokaz koliko je Srbija pogodila sa kupovinom Rafala F4.1.Dokaz da je Dassault Rafale i Eurofighter Typhoon sam vrh svetske avijacije sa naravno neprikosnovenim americkim avionima i tehnologijom koji su se pokazali na u svim svetskim sukobima za razliku od ruskih i kineskih kopija istih.Srbija i njeni strucni ljudi su prepoznali da je Zapad i njihova avio industrija daleko ispred svih ostalih i da samo uz pomoc Zapadnih tehnologija srpsko vojno vazduhoplovstvo ce moci da razvija i sopstvene produkte…

Odgovori
Br

„Na ovaj nivo će se nadograditi postojeći francuski Rafali F3R, ali se mora naglasiti da se na F4.1 mogu nadograditi samo avioni varijante F3R koji imaju AESA radar. “

Da li to znaci da se hrvatski avioni ne mogu nagraditi na F4.1?

Odgovori
Bu

Mislim kako ta tvrdnja nije točna. Naime, radar je isti RBE2, no antena je ta koju je moguće promijeniti pa se tako u ovisnosti o prirodi misije ili dostupnosti antene na njega stavlja PESA ili AESA antena.

Dj

AESA antena ne postoji. O PESA bi josh i moglo da se diskutuje.

Bu
Dj

Znaci, ti prvo moras da naucis kako se ovde pravilno pise odgovor na komentar, pa cemo onda o antenama. OK?

Mi

Ali AESA antena ne postoji, za razliku od PESA , tako da…😉
Boze me sacuvaj.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor