BEG airport status
Tejas – prvi indijski laki višenamenski borbeni avion

Tejas – prvi indijski laki višenamenski borbeni avion

BEOGRAD – Nakon gotovo 32 godine od početka razvoja indijski laki višenamenski borbeni avion Tejas uveden je u naoružanje. Indijski ministar odbrane Manohar Parikar je prilikom posete pogonima fabrike aviona HAL (Hindustan Aeronautics Limited) Bangalor 17. januara ove godine preuzeo prvi serijski borbeni avion Tejas Mk I sa oznakom SP-1 za indijske vazduhoplovne snage.

 
 
sa dve R-73
 
 
Razvoj indijskog lovca LCA (Light Combat Aircraft) započeo je još daleke 1983. kada je indijska organizacija za ispitivanje i razvoj u oblastima odbrane (DRDO – Defence Research and Development Organisation) dobila odobrenje da započne program konstruisanja i razvoja novog aviona koji bi zamenio flotu sovjetskih lovaca MiG-21. Već naredne godine je za tu svrhu formirana agencija ADA (Aeronautical Development Agency) a u programu je od početka učestvovala i fabrika aviona HAL (Hindustan Aeronautics Limited) iz Bangalora. Taktičko-tehničke zahteve indijske vazduhoplovne snage iznele su 1985, a naredne 1986. započelo je finansiranje programa i tada je odlučeno da se razvije i domaći motor za ovaj avion.

Za konsultante je 1987. odabrana francuska kompanija Dassault i sa njima je 1988. završena definicija projekta. Sledeće 1989. odlučeno je da se program razvija u dve faze od kojih je prva bila dokazivanje koncepta. 1990. LCA je definisan kao mali deltakrilni avion sa smanjenom aerodinamičkom stabilnošću. Program su pratili finansijki problemi pa je tek 1993. započelo redovno i zadovoljavajuće finansiranje razvoja. Prvi tehnološki demonstrator sa oznakom TD-1 (vojni ev. broj KH2001) prikazan je 17.11.1995. a drugi TD-2 se pojavio tek 1998. Tehnički problemi u sistemima kontrole leta kao i konstruktivni nedostaci učinili su da prototipovi ostanu i dalje prizemljeni.
 
Aero India 2011
 
1997. godine započeo je razvoj domaćeg višenamenskog radara a posao je poveren kompaniji HAL Hiderabad i laboratoriji LRDE. Prvi prototip poleteo je tek 4. januara 2001. iste godine LCA je preimenovan u Tejas a uz pomoć francuske firme Snecma započeo je i razvoj indijskog motora Kaveri od kojeg se 2014. godine konačno odustalo zbog velikih problema u razvoju. Tako danas pogonsku grupu Tejasa čini modifikovani američki motor General Electric F404-GE-IN20.

Prototip broj 2 (TD-2) poleteo je 6. juna 2002. a u toj godini se odustalo od daljeg razvoja domaćeg radara koji nije ispunio tehničke zahteve i kasnije je za opermanje aviona izabran hibrid izraelskog radara Elta EL/M-2032. 25. novembra 2003. poleteo je prvi pravi prototip sa oznakom PV-1 (Prototype Vehicle), prototip dvoseda PV-5 poleteo je 26.11.2009. a ukupno je u programu zajedno sa dva demonstratora ispitivano 8 prototipova (TD-1/2, PV-1/2/3/4/5) kao i 7 predserijskih aviona (LSP-1/2/3/4/5/7/8, LSP-Limited Series Production). Mornarički palubni prototip sa oznakom NP-1 poleteo je 27. aprila 2012.
 
1780155_original
 
Vazduhoplovne snage Indije naručile su još 2005. godine 40 aviona u varijanti Tejas Mk I a plan je da nakon toga u naoružanje uđe modernizovana verzija Mk II i to u prvoj fazi 83 aviona. Sadašnji plan obuhvata nabavku 294 aviona Tejas Mk I i Mk II kao i 40 mornaričkih Tejas Mk II. Prvi serijski avion sa oznakom SP-1 poleteo je 30. septembra 2014. a prvi let drugog aviona SP-2 se očekuje marta ove godine. Iz toga se vidi da će tempo proizvodnje biti spor a trenutni plan je da se godišnje proizvodi 16 aviona. Za potrebe daljeg razvoja i ispitivanja biće napravljen još jedan predserijski avion za vazduhoplovne snage, još četiri prototipa mornaričke verzije kao i 6 predserijskih aviona takođe za Mornaricu.

Za modernizovani Tejas Mk II predviđen je jači motor General Electric F404-GE-INS6, modifikacije konstrukcije čime će se poboljšati aerodinamika, zatim tu je modernizacija elektronske opreme (npr. AESA radar) kako bi se delimično dobile karakteristike aviona 5. generacije a povećaće se i nosivost tereta. Za sada je u planu i razvoj verzije Mk III koji bi predstavljao modernizaciju varijante Mk II sa smanjenom radarskom vidljivošču i smanjenim toplotnim odrazom, a konstrukciju će 70 posto činiti kompozitni materijali.
 
 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Ba

Poštovani Živojine,

Samo da priupitam da Vam slučajno nije zazvonio telefon u toku rada na članku, pa ste zbog toga zaboravili na dio poslje opisa razvoja letjelice?

Bilo bi sjajno znati bilo šta o mogućnostima letjelice? Barem brzina i nosivost? Možda mogućnosti radara ili tog američkog motora? Nešto o opremi? Šta može da nosi od ubojnih sredstava? Takođe, možda nešto o tome šta je operativna namjena letjelice, obzirom da se pominje i mornarička varijanta? Sve ovo, a i mnogo drugih stvari vezanih za ovaj projekat je veoma zanimljiva podloga za neki drugi, detaljan i završen članak.

Odgovori
Jo

Mnogo toga je nepoznatog oko ovog aviona, baš zato što je upai u klasičan project creep, gde su menjani i sklopovi (radar, motor) i zahtevi . Npr pominje se neka max brzina od 1.6 Mach postignuta na testovima sa trenutnom verzijom softvera , mada je teoretski avion sposoban za mnogo više . Slično je i sa maksimalnim opterećenjem , naoružanjem (za sada integrisana R-73, a planira se Astra ) i.t.d. Testovi ski-jump-a su izvršeni (na zemlji) za mornaričku verziju , biće klasičan STOBAR avion . Ali za sada, Tejas će menjati Mig-21 Bis u indijskom vazduhoplovstvu (one koji nisu modernizovani na standard Bison) i kojima je rok upotrebe davno istekao .

12

Pa za ovaj avion mogu da kazem dve stvari:

1. Oborio je rekord u trajanju razvoja sistema naoruzanja.

2. Indija nece moci da racuna na izvoz ovog aviona.

Odgovori
dr

Kakav god da je ,dobar je .Mi nemamo ni tocak stajnog trapa od neceg ovom slicnom .Tuga od naseg RV i Pvo.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Paqe na: [ANALIZA] Ukoliko se ubrzo ne naprave konkretniji koraci, Srbija bi mogla imati problem sa nedostatkom vojnih transportnih helikoptera

MH-53 je prazan teži od maksimalne poletne mase Mi-17. Uopšte nisu ista kategorija a cena je astronomska.

20. Jan 2025.Pogledaj

Perko na: Novi v.d. direktora Vazduhoplovne akademije Miroslav Lepir: „Sve organizacione jedinice zadržale svoje sertifikate, podnete tri ostavke, imenovan novi „accountable manager“ za Vršac“

Da li jeste ili nije normalno u konkretnom slučaju, ne znam, ne poznajem ni čoveka ni situaciju ali čisto principijelno ne vidim problem ni vam ni tamo, ni da neko bude dugo niti da se neko smeni. Niko nije večit ali ne smatram ni da treba ograničiti broj mandata. Nije to politika ili politički mandat…

20. Jan 2025.Pogledaj

Vlad na: [ANALIZA] Ukoliko se ubrzo ne naprave konkretniji koraci, Srbija bi mogla imati problem sa nedostatkom vojnih transportnih helikoptera

Master, Realno, ja od početka specijalne operacije u Ukrajini ne vide taj vertikalni manevar ni za 8 a ni za 30 ljudi. Ali zato Mi 28 i Ka 52 rade punom parom. Kod Ukrajinaca se čak i Mi 17 koristi kao napadački helikopter a ne kao sredstvo za vertikalni transport. Jedino za šta se helikopteri…

20. Jan 2025.Pogledaj