Kako smo preneli prošlog petka, ultralaki avion SILA 450C proizveden u Srbiji srušio se dan ranije nedaleko od mesta Zabok u Hrvatskoj. Letelica registarske oznake 9A-UZC još nije zvanično ni bila uvrštena u hrvatski registar, novoproizvedena, tek je obavila nekoliko letova od strane vlasnika koji je u njoj imao zanemarljivo mali broj sati.
Kako je ekskluzivno za Tango Six izjavio Milorad Matić, direktor kompanije „Aero East“ iz Kraljeva koja je proizvela avion, on je bio „nov i apsolutno ispravan“:
– Avion sam isporučio nedelju dana pre udesa. Njime smo čak išli i na sajam u Nemačku („AERO“, Fridrišhafen). Napravio je 25 sati leta pre isporuke, redovno i regularno je ocarinjen i izvežen za Hrvatsku i registrovan od strane vazduhoplovnih vlasti u Zagrebu.
Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo dolazila je kod nas u Kraljevo pre mesec dana, izvršili su detaljnu kontrolu naše kompanije, proizvodne dokumentacije ali i proizvodnog procesa i našu kontrolu kvaliteta. Nakon toga smo i leteli avionom, izvršili uporednu kontrolu njegovih stvarnih performansi sa vrednostima u POH-u (Pilot Operating Handbook). Bili su zadovoljni nivoom kvaliteta dok ja moram naglasiti da su bili krajnje profesionalni, bez obzira na politička prepucavanja naše dve zemlje koja su se mogla čuti tih dana. Niste ni svesni koliki je uspeh bio u ovom ludom vremenu i odnosima na političkom i medijskom nivou prodati avion Hrvatskoj. – priča Matić za naš portal i dodaje da je lično isporučio 9A-UZC:

– Leteo sam sa instruktorom letenja na tom aerodormu koji je i školovao pilote koji su tamo i nedavno dobili dozvole. Njemu sam dao preobuku na ovaj tip letelice i nije pokazao nikakvu zamerku – bio je oduševljen avionom. Ja sam se lično nadao da će pilot-vlasnik leteti još malo letova sa instruktorom dok ne usavrši još neke elemente letenja i dok ne stekne malo više rutine kako bi leteo bezbedno. Međutim, zbog ličnih obaveza instruktor nije bio u mogućnosti da leti sa vlasnikom aviona koji je nedavno dobio dozvolu te sam ja sa njim leteo tri dana u Hrvatskoj i ostao sam kako bi on što bolje utvrdio tehniku sletanja i poletanja na svom matičnom aerodromu.
Ja tačno ne znam još šta i kako se dogodilo, istraga će, siguran sam, pokazati koji su uzroci negozde. Pozvao sam vlasnika, čuli smo se i više puta mi je rekao da nije bilo ništa do aviona.
SILA je u Hrvatskoj dobro kotirana, za nju postoji veliko interesovanje i nadam se da ovaj incident neće uticati na njenu prodaju. – završava Matić i dodaje:
– Najvažnije je da su živi i zdravi. Pilot mi je više puta potvrdio da je to zahvaljujući čvrstoći kabine i aviona jer su ostali u komadu posle ozbiljnog pada sa visine. Imali su mogućnost da otvore vrata koja nisu bila „zgužvana“ jer kabina nije izgubila formu što svakako ne bi bio slučaj na avionu od plastike, drveta ili platna. Tako su na kraju uspeli i da izađu pre nego što se avion zapalio. –
Nebojsa Antic
Ovaj slucaj sam po sebi pokazuje da je obuka i kriterujum koji moraju da imaju ucesnici u procesu obuke i dobijanje dozvole,moraju da budu sa predznakom bezbednost odnosno zadovoljavanja minimalnih sposobnosti na mnogo visem nivou iu biloj kategoriji vazduhoplovstva.
Nazalost princip „plati ,radi obuku i dobijas sigurno dozvolu „uzima svoj danak.
Nazalost to se proteze u svim nivojima od ultra lakih dozvola do najvisih u saobracaju.
Treba naci balans i kriterijum u tome.Svedoci smo da je nekoliko ljudi koji imaju fincisku i sve druge perfomansi a nisu vazduholovne zavsavaju sa teskim posledicama.
Nametnuti kriterijumi od vazduholovnih vlasti,koje cesto i nemaju sustinsku ulogu buduci su birokratski i admistrativni ne donose uvek minimalni kvalitet,sustina na kraju ostaje na lnstruktorima i ispitivacima.
Ljudi koji vole i zele letenje trebaju ziveti klubski zivot gde postoji bezbednosna polititika i koncept kao preanbula druzenja bez razlike na godine i finacisku moc gde je jedini kriterijum izkustvo i znanje.
Ja licno previse volim ovo ovim cime se bavim profesionalno i jako mi je zao kad se desi ovakva nesto kao posledica formalno zadovoljavanja kvaliteta a ne sutinskih i pravih kriterijuma i odnosa.
Luka
Ja osobno volim i hoću da se zanimam vožnjom laki zrakoplova, ali sam apsolutno za odgovornost i znanje koje stavljam na prvo mjesto. Što se tiče političkih komentara, neka to i dalje ostane patolzima.