BEG airport status
Sukob sarajevskog analitičara i Wizz Air-a: Štedi li se na bezbednosti? Wizz Air: "Isti zakoni i pravila važe za sve kompanije."

Sukob sarajevskog analitičara i Wizz Air-a: Štedi li se na bezbednosti?

Da li low-cost kompanije štede i na bezbednosti letenja? Rasprava na tu temu razvila se nakon priče na portalu Al Jazeera Balkans, između analitičara i istražitelja avionskih nesreća Omera Kulića i kompanije Wizz Air. Dodatno nepoverenje u low-cost kompanije izrazio je i nekadašnji hrvatski glavni istražitelj vazduhoplovnih nesreća Dinko Vodanović.

– Kada avion poleti, bez obzira da li je u pitanju low-cost kompanija ili ‘normalna’ kompanija, količina novca uložena u avione i posadu mora biti ista. Postoje troškovi koji se moraju platiti – gorivo, usluge polijetanja i slijetanja i navigacioni troškovi. – rekao je Omer Kulić, čovek koji je bio zadužen i za istragu kontroverzne nesreće aviona u kojem je nastradao makedonski predsednik Boris Trajkovski.

Omer Kulić:-Prvi aspekt (ne)sigurnosti letenja s low-cost kompanijama je posada, odnosno piloti.-
Omer Kulić: „Prvi aspekt (ne)sigurnosti letenja s low-cost kompanijama je posada, odnosno piloti.“

Poznato je, kaže Kulić za Al Jazeera Balkans, da low-cost kompanije krše pravila, tako što ne poštuju vreme rada (duty time), a time je i posada više opterećena:

– Razlika između ‘normalnih’ i low-cost kompanija je da u ovim prvim lete mladi piloti koji stječu iskustvo da bi otišli u neke ‘ozbiljnije’ kompanije. Dakle, prvi aspekt (ne)sigurnosti letenja s low-cost kompanijama je posada, odnosno piloti. Oni tu faktički nisu za stalno, jer u takvim kompanijama ljudi stalno odlaze i dolaze. S takvim pilotima je na određen način i sigurnost ugrožena. – smatra Kulić.

– Sve strukture koje se bave sigurnošću letenja su propisale vrijeme rada i vrijeme odmora posada. Većina low-cost kompanija pokušava eliminirati ovo vrijeme odmora kako bi njihovi avioni što više letjeli i da bi izvukle što veći profit. Interesantno je da low-cost kompanije traže od aerodroma na koje slijeću određene benefite, posebno kada se radi o aerodromima manje razvijenih država. Ovi benefiti se mogu odnositi na različita polja, odnosno segmente letenja. Primjera radi, ako je cijena tone goriva 1.000 dolara, oni traže da za tu količinu plate 600 do 700 dolara, a onda traže od lokalnih zajednica da tu razliku izjednače. Oni kažu – mi ćemo vama osigurati toliko putnika, a vi platite dio cijene goriva. Lokalne zajednice nemaju, objektivno, ništa od tolikog broja putnika. – smatra Kulić.

Kao primer Kulić navodi low-cost kompaniju Wizz Air, koja odnedavno leti sa aerodroma u Tuzli:

– Ova kompanija je pokušala doći u Sarajevo, ali mi smo je ‘otjerali’, jer je jedna od kompanija koje su remetilački faktor, ne samo na polju sigurnosti letenja nego i na drugim poljima. Te kompanije lete samo onda kada jedino one profitiraju. Njih ne zanima da osiguraju stabilnost zračne plovidbe. Kada vide da je putnika, primjerice, manje ili da ih nema nikako, one jednostavno odlaze, dok velike kompanije, kao što je, primjerice, Lufthansa, ne odlaze tako lako. – istakao je on.

Očekivano, Wizz Air reagovao je na ovakve stavove Omera Kulića, stručnjaka za vazdušni saobraćaj, a njegove tvrdnje vezane za bezbednost naziva lažnim:

– Isti zakoni i pravila koji se odnose na tehničke provere i bezbednost aviona se primenjuju na sve aviokompanije podjednako. Sve aviokompanije se temeljno prate i proveravaju od strane relevantnih organa. Lažne i klevetničke tvrdnje gospodina Kulića podstaknute tragedijom u kojoj su ljudi izgubili živote moraju biti osuđene, a Wizz Air razmatra i pokretanje pravnog postupka kako bi opovrgao ove lažne optužbe. – stoji u pismenom reagovanju ove aviokompanije.

Upitan da li bi se ukidanjem low-cost kompanija smanjio broj nesreća u svetu sam Kulić rekao je da to ne bi bilo pametno, jer te kompanije nisu glavni uzrok nesreća:

– Nisam upoznat sa statistikom koja detaljno analizira ulogu low-cost kompanija u avionskim nesrećama. Ali može se konstatirati da su imale svoju ulogu u avionskim nesrećama u svijetu. Recimo u azijskim zemljama, gdje je velika ekspanzija avionskog saobraćaja i gdje ima mnogo low-cost kompanija, jer ljudi nemaju novca, sigurnost saobraćaja je itekako ugrožena. – zaključio je Kulić.

Dinko Vodanović: - Pritisak moraju napraviti Ujedinjene nacije.
Dinko Vodanović: „Pritisak moraju napraviti Ujedinjene nacije“

Bivši hrvatski glavni istražitelj vazduhoplovnih nesreća Dinko Vodanović tvrdi kako se Ujedinjene nacije moraju uključiti u taj proces:

– Osobno mislim da na sigurnosnom segmentu letenja mora poraditi Međunarodna organizacija za civilno zrakoplovstvo i da pritisak mora napraviti UN, jer su dopustili takozvanu deregulaciju prometa. Dopustili su da se osnuju kompanije koje prividno održavaju svu potrebnu dokumentaciju i ljudstvo pod propisanim uvjetima. U svakoj normalnoj kompaniji mora postojati safety managment sustav, koji kontrolira odozgo prema dole. On mora do kraja biti razrađen, a kod brojnih aviokompanija on nije razrađen. – upozorio je Vodanović, koji takođe smatra da low-cost kompanije ne poštuju vreme za odmor posada što je, kaže, jedan od faktora učestalih avionskih nesreća.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

    Komentari

    Vl

    Ako bilo koja Low Cost kompanija tuži ovu dvojicu, nahebali su. A sa njima i Države koje oni predstavljaju.
    Što je najveća fora, ima materijala za prozivanje LC kompanija, ali sigurno nije u ovim oblastima koje su ova dvojica navela.
    Ako dođe do tužbi, neka im je Bog u pomoći.

    Odgovori
    B.

    Sarajevski papak.

    Ova prica je u vezi sa pricom Sarajevo – Tuzla! Ne moze da proguta to sto Tuzla ima aerodrom koji radi sa Wizz-om, ne da radi nego ubise od posla! Ljudi iz dalje okoline Tuzle pa cak i iz Sarajeva dolaze na tuzlanski aerodrom zbog atraktivnih i jeftinih letova!

    Omere šabane, laprdaj, to ti je jedino i ostalo, Wizz ce i dalje da leti iz Tuzle! (pripremaju i cargo centar na tuzlanskom aerodromu!)

    p.s. Omere, meni koliko je autom trebalo iz Tuzle do Sarajeva, toliko mi sada treba sa tuznalskog aerodroma do Dortmunda

    LP iz Tuzle!

    Odgovori
    M.

    Po načinu na koji komunicirate: nevaspitano i previše agresivno, nije Vama vesto ni u Tuzli, ni u Dortmundu a još manje na Internetu.
    Kako ja shvatam, ovaj sajt je namenjen ljudima koji poznaju činjenice u vezi sa vazduhoplovstvom i koji mogu da ih razmenjuju, ili da o njima polemišu, ali nije namenjen hejterima i ljudima bez mere i dobrog ukusa. Rečju, ljudima sličnim vama.

    Sh

    Profesor se strasno nalupetao, neka mu je Bog upomoci.

    Odgovori
    Mi

    Svako ko poznaje Kulu zna da se malo zaleteo u zalaprdao zarad zastite Er mu Bosne u kojoj mu je dobro bilo a sada mu tamo leti sin. Nije to Kula bas tako mislio a i ako jeste onda je doslo vrijeme sjedet na vikendici i ne petljat se u svijetsku politiku. Ovakva kolicina gluposti davno nije izgovorena….

    Odgovori
    Vl

    Bojim se da Omer nije naučio ništa još od 1983, kada sam ga prvi put sreo i shvatio da je šupalj kao ping pong loptica, a da su mu tu negde i znanje i ostalo što bi trebalo da se poseduje u vazduhoplovstvu. Kako će ovo da se završi, videćemo.

    Odgovori
    Vo

    Skupa sa Omerom sam bio u aero klubu Sarajevo na Butmiru. Skupa smo skakali i letjeli. Uvijek je imao potrebu da se nameće i pametuje. Meni je to bio hobi i rekreacija, a Omer kao luzer grčevito je nastojao da se ugradi u sistem. Nikad mi nije bilo jasno što mu je uporišna točka. Mi tadašnji studenti smo ga zvali "akšam šule efendija". Naročito je bio "dobar" u navigaciji. Kad bi se zapetljao kao pile u kučine, ponavljao bi kao u transu "čuva bog Omera svog". Užas!
    Kakvi sve likovi isplivaše na površinu i glumataju autoritete, užas. Školski primjer negativne kadrovske selekcije.

    GA

    OMER KULIC I DINKO VODANOVIC IMAJU JEDNU ZAJEDNIČKU ODREDNICU DA SU UGLAVNOM BILI "TRABANTI" ODREĐENIH POLITIČKIH PARTIJA I LIDERA, PRED CIJIM "KABINETIMA" SU CESTO PROVODILI SATE I DANE ČEKAJUĆI DA BUDU PRIMLJENI (LICNO POZNAJEM OBOJICU… KOLIKO JA ZNAM TUŽBA ZA KLEVETU JE SPREMNA…

    Odgovori
    Vo

    Omera znam od 71. Tijekom sedme dekade smo se intezivno sretali i surađivali u aero klubu. Bio je mali miš, potrčko i dodvorica šefovima. Razgovor se svodio na njegove nebuloze i budaluke. Taj momak je djelovao kao da je opčinjen, drogiran. Bio je higjenski zapušten i znam da sam ga sretao na ulici kako sam sa sobom razgovara. Osamdesete odlazim na služenje u JNA i od tada nastupa interapt. Ponovo sam 2000 čuo preko medija za taj "autoritet". Mnogi "autoriteti" isplivaše u poraću, sve gori od gorega. Jedan školski kolega završi studij medicine koji je bio prekinuo u prvoj polovini sedamdesetih ne upisavši drugu godinu. Tako tokom 92. , 93 i 94. bijaše "vrijedan". Nemam informaciju za Omera. Za Dinka znam da je bila opća frka po novinama kad je nogiran zbog neadekvatne "kvalifikacje". Valjda će ih sudski progon urazumiti da smisle što će govoriti.

    Vl

    Voretx,
    Omer mi je ostao u lošem sećanju i to kao nadobudan, nevaspitan i kvaran čovek, koji nije prezao od načina da postigne željeni cilj. Jako lošeg vazduhoplovnog i opšteg obrazovanja. Sakrivao se stalno iza partijskih parola, a pri tom si u pravu, uzrečica mu je bila "Čuva Bog Omera svog!"
    Nije prezao od ogovaranja iza leđa, podmetanja i plasiranja lažnih izjava o kome god bi mu u tom trenutku odgovaralo. Kao letač, ako to mogu uopšte da nazovem letačem, bio je ispod svakog proseka, loše motorike, katastrofalnog znanja i neverovatne upornosti da okrivi svakog drugog, čak i kada je bilo više nego očigledno da je krivica samo njegova.
    Ulizica, poltron, bez svog mišljenja, sem kada je svaljivao krivicu na drugoga. Srećom po njega nikada direktno nije došao u sukob sa mnom, ali sam bio svedok njegovih sukoba sa drugim osobama. Veoma neprijatna sećanja nosim na te dogđaje.

    Odgovori
    Ma

    Da li je tačno to što govori Omer? On može biti sve ono što kažete, ali da liu ovom slučaju govori istinu?

    Vl

    Marina, kratko i jasno ne govori.

    Vo

    Marina, bez komentara.

    M.

    Marina, kratko i jasno – govori!

    Vo

    Uh lijepo mi dođe mala snaga. Izbjegavao sam bilo kakve potencijalno konfliktne situcije sa tim likom. Sjećam se da je pokazivao elementarnu nepismenost iz fizike i matematike čak i za pučkoškolca. Nije mnoge stvari znao, ali ih je simultano "izmišljao" po svom. Pošto je bio sklon spletkama, petljavinama i podmetanjima, držao sam se na distanci sa niskim profilom. Jednostavno sam želio da smanjim izloženost prema tom besposlenom zgubidanu. U klub sam dolazio rekreativno, a Omer je bio naporan k'o zarazna bolest.

    Odgovori
    M.

    Sve junak do junaka. Niko nema ni ime ni prezime.
    Poznajem O. Kulića godinama a za Vortexa i GASTARBAJTERA nikada nisam čuo. Vlada bez prezimena se ne može pogledati u oči jer se ne zna ko je. Kao i ova prethodna dvojica.
    Njima je lako: niko ne može da ih tuži za klevetu jer se ne zna ko su.

    Odgovori

    Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

    Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

    Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

    Ostavite odgovor

    Najnoviji komentari

    Gale na: Antonov 26 nastavlja da leti u srpskom RV i PVO: Zamena motora u poslednjim godinama službe

    Да ли се сећамо да смо пре неколико година одбили донацију из Русије за ремонтоване Ан 26, под неким изговорима који су се сводили на то да наводно нема више пилота за њих. Али много важније је питање шта је прави разлог да анушка није пензионисана. Имали смо их некад 12 а и продавали смо…

    14. Mar 2025.Pogledaj

    Vlad na: Ujedinjeni Arapski Emirati pre Srbije naručuju Erbasov A400M

    Da se nadovežem... Izgleda da neki ne razumeju poentu. Ako nemaju te slamke niko te neće zvati da ratuješ za tuđi interes sa tim avionima, a ako imaju... Ali, izgleda da su reči "šut" i "karta" ipak najviše zabolele neke nato opcije koje otvoreno navijaju. Miloš77 Koliko oružja, koji dolet i kakve karakteristike ima Rafal…

    14. Mar 2025.Pogledaj

    Miloš77 na: Ujedinjeni Arapski Emirati pre Srbije naručuju Erbasov A400M

    @Perko MA jednom platis da ga skrate za slamku, i miran si. Ima nesto i u odrzavanju tog vraga godinama/decenijama. Moze to da kosta i vise od prepravke. Srbiji sigurno ne trebaju slamčice na Rafalima. Za one koji nisu ubedjeni, pogledajte kolika tri spoljna rezervoara nosi Rafal ako treba, a koliko recimo MiG-29 nosi. jako…

    13. Mar 2025.Pogledaj

    Nenad N. na: Ujedinjeni Arapski Emirati pre Srbije naručuju Erbasov A400M

    Za jedan Erbas dva Embraera. Jeste nosivost manja za deset tona, ali kargo prostor je cak veceg volumena. Pa se uzmu dva ili cetiri. E da, obavezno i "pametnom dosta". :)

    13. Mar 2025.Pogledaj

    Miloš77 na: Antonov 26 nastavlja da leti u srpskom RV i PVO: Zamena motora u poslednjim godinama službe

    To je klasa kargo aviona koja tovari svasta sto C295 ne moze, C295 ogranicen velicinom i doletom. Uvoz odredjene robe pada na pamet, ulkucujuci i vojne. Druga stvar koja mi je pala na pamet odmah ustvari je korist u slucaju vanrednih situacija tipa Kovid lockdown-a kada se mnoge stvari u svetu ogranicavaju u zavisnosti od…

    13. Mar 2025.Pogledaj