BEG airport status
Tango Six na SIAF 2017: Slovačka prvi put javno prikazala helikoptere UH-60M “Black Hawk“ Do 2019. godine slovačka helikopterska flota će imati 9 UH-60M / Foto: Igor Božinovski

Tango Six na SIAF 2017: Slovačka prvi put javno prikazala helikoptere UH-60M “Black Hawk“

Međunarodni vazduhoplovni festival SIAF 2017. koji je održan 26. i 27. avgusta na teritoriji vazduhoplovne baze Ratnog Vazduhoplovstva Oružanih snaga Slovačke Sliač, blizu grada Zvolena u centralnom delu Slovačke, bila je prilika da domaćin prvi put javno pokaže svoj najnoviji vazduhoplov – višenamenski helikopter Sikorsky UH-60M “Black Hawk“. Tango Six je bio tamo.

Na statičkoj izložbi prikazan je UH-60M “Black Hawk“ sa kompletnim oznakama RV Slovačke i identifikacionim brojem 7640. Ovaj primerak poseduje kabinu sa tzv. staklenim kokpitom (full glass) koji je kompatibilan sa naočarima za noćno letenje (Nignt Vision Googles),  taktička transportna konfiguracija pored dva pilota omogućuje smeštaj dodatna dva člana posade kao i 11 borbeno opremljenih vojnika sa kabinskim rasporedom sedišta 3-4-4.

Slovački UH-60 za sada nemaju ofanzivnih mogućnosti / Foto: Igor Božinovski

UH-60M koji je prikazan u Sliaču je jedan od dva takva vazduhoplova koji su predati Slovačkoj u vazduhoplovnoj bazi Presov 26. juna – drugi helikopter nosi identifikacioni broj 7639. Nakon što su proizvedeni u pogonima korporacije Sikorsky Aircraft u Statfordu, Konektikat, oba helikoptera su brodom prevezena morskim putem od SAD do luke Bremerhaven, Nemačka odakle su ih do vazduhoplovne baze Presov koja se nalazi na istoku Slovačke preletele mešovite američko-slovačke posade.

Par helikoptera UH-60M zvanično je uveden u sastav 1. helikopterske eskadrile, Helikopterskog puka “General pukovnik Jan Ambrus“ vazduhoplovne baze Presov 3. avgusta na ceremoniji kojoj je prisustvovao slovački ministar odbrane Peter Gajdos. Ova dva helikoptera dopunila su eskadrilsku flotu od pet zastarelih taktičkih transportnih helikoptera Mi-17M koji su takođe sposobni za pružanje vazduhoplovne podrške koristeći kontejnere sa topovima 23 mm i/ili lansere nevođenih raketnih zrna kalibra 57 i 80 mm koji se kače na spoljašnje trostruke nosače. Dodatna tri helikoptera Mi-17LPZS koja su opremljena za izvršavanje zadataka traganja i spasavanja (SAR), su operativna u 2. SAR i trenažnoj eskadrili, takođe u bazi Presov.

Sa flotom helikoptera Mi-17 čiji se životni vek bliži kraju, Helikopterski puk u Presovu je spreman da postepeno zameni sovjetske helikoptere dodatnim helikopterima Black Hawk – još jedan par UH-60M će sleteti u Presov 2018. godine, zatim će u 2019. godini stići još pet primeraka čime će se kompletirati međuvladin FMS (Foreign Military Sale) program koji je potpisan aprila 2015. i koji predviđa opremanje RV Slovačke s 9 helikoptera UH-60M vrednih 261,75 miliona dolara bez taksi i dodatnih podrazumevanih troškova. Dugoročno finansiranje ove nabavke pokriva slovačke budžete u periodu od 2015. do 2024. godine.

U izveštaju koji je objavljen 19. februara 2015., američka agencija USDSCA (US Defence Security Cooperation Agency) navela je da je pored 9 helikoptera UH-60M u standardnoj konfiguraciji američke vlade i 20 turbvratilnih motora General Electric T700-GE-701D (svaki snage po 1491 kW ili 2000 KS) od kojih se 18 nalazi na helikopterima a dva su rezervna, Vlada Slovačke zatražila nabavku i sledeće opreme: 20 GPS/INS navigacijskih sistema, dva sistema za planiranje misija, jedan zemaljski agregat (GPU), 11 transponera sistema svoj-tuđ (IFF) AN/APX-123, 20 VHF/Digitally Selective Calling radio uređaja AN/ARC-231, 11 VHF sistema za sletanje (VOR/ILS) ARN-147, 11 taktičkih navigacionih sistema (TACAN) AN/ARN-153 i 11 Single Channel Ground and Airborne Radio Systems radio uređaja AN/ARC-201D.

Međutim iako električni vodovi za buduće instalacije vojnih senzora i naoružanja dolaze kao standard za svih 9 slovačkih UH-60M, helikopteri trenutno nemaju ofanzivne sposobnosti. Ovo se međutim u budućnosti može promeniti ako bude postojala operativna potreba i adekvatna finansijska podrška za jednu takvu naknadnu modernizaciju a naoružavanje slovačkih UH-60M je nešto što se trenutno analizira kroz dugoročni odbrambeni razvojni plan sa naglaskom na izgradnju i razvoj slovačkih oružanih snaga.

Ceo program nabavke obuhvata logističku podršku u naredne dve godine i obuku 6 posada / Foto: Igor Božinovski

Pošto su slovački UH-60M opremljeni sa kukom koja može da nosi 4000 kg tereta, u početku će flota izvršavati misije taktičkog transporta u podršci vojnim operacijama kopnenih i specijalnih snaga a pored toga koristiće se i za širok spektar neofanzivnih misija koje uključuju traganje i spasavanje, medicinsku evakuaciju, i različite operacije u kriznim situacijama izazvane poplavama, snežnim lavinama i šumskim požarima. U nameri da se bolje odgovori na ovakve misije RV Slovačke razmatra da se najmanje polovina helikoptera opremi spasilačkom dizalicom kao i sistemom Bamby Bucket za izvršavanje misija borbe protiv požara iz vazduha. Posade slovačkih Mi-17 već imaju veliko iskustvo u korišćenju ovakvog sistema u borbi protiv požara.

Pošto su helikopteri UH-60M novi i trenutno najpouzdaniji helikopteri RV Slovačke, očekuje se da će se povremeno koristiti za misije transporta visokih vojnih ličnosti (VIP).

Kao jedan od projekata koji ima za cilj modernizaciju slovačkih oružanih snaga, program opremanja RV Slovačke sa 9 UH-60M takođe pokriva garanciju i početnu logističku podršku kroz isporuke publikacija i tehničke dokumentacije, zemaljske opreme, mobilnih radionica, rezervnih delova, alata, uređaja za kontrolu i merenje i potrošnog materijala, za period od dve godine. Takođe ugovorom je pokrivena podrška RV-u Slovačke u zemlji i to od izabranog američkog ljudstva koji imaju zadatak da olakša prelaz na novu tehniku.

Po programu, 4 slovačke posade su u SAD krajem 2016. godine već prošle obuku za letenje na UH-60M a u tokuje obuka još dve posade koja će biti završena do kraja godine. U međuvremenu, u izuzetnom događaju za RV Slovačke, 23. avgusta je izveden prvi let UH-60M sa kompletnom slovačkom posadom koju su činili major Vladimir Jakubik, Major Jan Zvaleny i kapetan Stefan Okos a helikopter je leteo na ruti Presov-Poprad-Presov.

Uvođenje u naoružanje helikoptera UH-60M je ozbiljna modernizacija i podmlađivanje helikopterske flote slovačke vojske. To će takođe značajno smanjiti zavisnost od Rusije kroz predstojeće postepeno povlačenje helikoptera Mi-17 a istovremeno će se unaprediti mogućnosti Slovačke da bolje odgovori na regionalne pretnje, ojača odbranu države i podigne sposobnost podrške borbe protiv terorizma i operacijama brzog reagovanja uz obezbeđivanje patrole granicom i pokrivanja širokog opsega humanitarnih operacija.





[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Н

“ To će takođe značajno smanjiti zavisnost od Rusije kroz predstojeće postepeno povlačenje helikoptera Mi-17 (…)“

Истовремено ће значајно повећати зависност од САД-а, што за резервне делове, што за одржавање… Мале државе попут Словачке не могу истински бити независне што се тиче овакве технике као што су хеликоптери. Америчка, ЕУропска, руска или кинеска техника, то су све понуде на столу данас. Тако да ће свакако од некога зависити…

Ипак, с обзиром на цену набавке и одржавања, као и преобуке, скупо ће платити „прилагођавање“ са руске на америчку технику. Ето као добар пример Мађарска, која је исто тако део ЕУ-а и НАТО-а па је без неких политичких потреса ремонтовала своје Ми-17-ке у Русији…

Odgovori
Ni

Ненаде, нису изгледа све државе у Европи попут Србије па да се константно правдају лошим финансијама. Има изгледа и оних које улажу у своју војску, чак и оне које су у много лошијем финансијском стању. Е за то је потребан мозак и јака воља. Код нас у задњих 50 година нема ни новца нити мозга.
Немојте сад неко да каже како су ове земље населе и да узалудно купују западну војну опрему. У тим земљама се грађани живе много боље од оних који набављају половне Мигове.

Jo

Dobar helikopter,ali stvarno dobar. Ukupna cena jeste dosta velika,koliko se uhvati oko 25,26 mil.po komadu ali dobra masina,ipak nisam siguran da li bi mu dao prednost nad mi17(v5,a2) niste napisali nesto od tehnicko letnih karakteristika ove masine,cinimi se da mu brzina i plafon leta nisu jace strane ( cinimi se,ne tvrdim). Dodao bih da mi nije jasno zasto ga stavljaju u istu kategoriju sa mi17 ovaj vuce najvise 15 ljudi,mi17 ponese 30+.

Pitao bi da li nasi mi 17 mogu da nose naoruzanje za verzije 171a2,a3 znam da mogu,cak i ona Hrvatska 171sh,za v5 nisam siguran.

Odgovori
St

Nasi nisu uzeli verziju sa spoljašnjim nosačima za rakete.

Ku

Trebalo je ,da napisete zasto je bolji i karakteristike same letelice, da uporedite sa „starim Mi 17“ ,ovako ispada kao reklama…
Ovo su dobronamerne kritike……

Odgovori
Kr

Vidio sam ga jednom u letu. Fascinantan zvuk. Odmah sam skužio da nije MI17. Koliko god da je star još uvijek je u vrhu. Prvi konkurent NH90 je poluproizvod – Ista priča kao sa eurofighterom.

Odgovori
DE

Centralna i Istocna Evropa treba da se priklone evropskom proizvodu – Airbus H215M, a ne da trce u zagrljaj preko okeana.
H215M sklapa se u Rumuniji, cena je znatno niza u odnosu na UH-60M (16-20M USD, u zavisnosti od konfiguracije), a ima bolje transportne mogucnosti.

Odgovori
Kr

Zašto? Američki proizvodi su daleko kvalitetniji i sa boljom logističkom podrškom. Osim toga europa i sjeverna amerika su dio istog kulturno-političkog svijeta.
Pogotovo u visoko tehnološkim proizvodima europske i američke tvrtke su jako povezane. Uzmi za primjer Gripen.

Ze

@deki,ti bubnes i ostanes ziv…

Iv

Deki pravo kažeš što bi kupovao manji i skuplji helikopter?

П

Боже… Па за њих ми смо трећа класа људи, занима их само да зараде на нама…

У се и у своје кљусе…

П.с.
А ми куписмо 215…

Pe

Pročitajte do kojih su zaključaka došli zapadni saveznici nakon analize usporedbe korištenja višenamijenskih helikoptera (među kojima su i Mi-17V-5, EC-145M, UH-60, Puma, AW139) u novijim sukobima http://www.dtic.mil/get-tr-doc/pdf?AD=ADA615276

Trebate znati za što ćete i koliko ćete koristiti helikopter.

Ne ćete valjda nabavljati i koristiti helikopter koji ima kapacitet prijevoza 24-36 osoba za prijevoz prosječno 5-7 osoba.

To je neracionalno rasipanje resursa, odnosno financijskih sredstava.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

алекса na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

ikim - "vojnog mehaničara, koji je umeo da odradi generalku na motoru TAM-150, ali je morao da zove svog kolegu da mu rešava mehaničke probleme na Zastavi 101 (pričam o 80-tim godinama prošlog veka). Jebeš takvog mehanničara" Са овим си рекао све о свом знању. Ништа не знаш, а волиш да се трпаш. Свака ти…

27. Nov 2024.Pogledaj

max na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Jako ovisno što smatrate pod "hipersonična rakete". Mnoge balističke rakete lete hipsersonično još od 1950tih, slično kao današnje ruske kojim se toliko hvale a zapravo ima samo brzinu. Ali još nitko nije uspio napraviti "pravu" hipersoničnu raketu, koja bi osim brzine >mach5 trebala biti potpuno upravljiva, postići visinu, koristiti hipsersonični motor (tipa scramjet), preciznost, stealth…

27. Nov 2024.Pogledaj

Petrovic Dusan na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

@Miloš77 Nigde nisam video da se pominje MiG-29 i ne vidim koje veze ima taj sovjetski projekat sa avionima Dassault u 2024. Cak sam procitao da je prvi izvor jugoslovenskih pilota 1980-ih bio avion Dassault, a ne MiG-29, ali je to bilo preskupo. Valjda jedino uspesno primenjivanje MiG-29 u istoriji je kao bombarder RV Ukrajine…

27. Nov 2024.Pogledaj

Petrovic Dusan na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

@Nikola "Hypersonic glide vehicle" (ne znam kako prevesti na srpski), nalazi se na vrhu balisticke rakete, odvaja se.Prednost je da se kasnije zapaza na radaru nego klasicne (takodje manevrisuce jos od 1960) bojeve glave. Treba razumeti da ne postoji PVO koji moze da zastiti ni od klasicnih bojevih glava + mamaca interkontinentalne rakete nivoa 1960.…

27. Nov 2024.Pogledaj

Nikola na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

@Djuka Bojim se da vi ne znate sta su hipersonicni projektili. Nemojte samo potezati pricu oko ICBM kao dokaz bilo cega, jer nije za poredjenje. Nije za poredjenje ni cinjenica da hiperosnicni projektili nisu od juce, imaju ih od sredine 20 veka. U razvoju novih hipersonicnih sistema Rusi jesu otisli najdalje, nakon njih Kinezi, cak…

27. Nov 2024.Pogledaj