Hrvatska potpisala ugovor za nabavku 6 besposadnih letelica Bajraktar TB2, stigao sedmi Rafal

21. nov 2024

[ANALIZA] Da li su Srbiji zaista potrebni izraelski raketni artiljerijski sistemi PULS i besposadne letelice Hermes?

21. nov 2024

Erbas započeo sa sklapanjem prototipova besposadne letelice SIRTAP

20. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Vučić najavio nabavku sistema „jačeg od HIMARS-a“ i dronova; dan ranije izraelski Elbit objavio da je prodao svoj konkurentski sistem PULS i dronove Hermes 900 „neimenovanoj evropskoj zemlji“

19. nov 2024

Svetska premijera ruskog borbenog aviona Su-57 u Kini, prvi izvozni ugovori i još jedna isporuka za rusko ratno vazduhoplovstvo

18. nov 2024

Hrvatska Vlada dala zeleno svetlo za nabavke Bajraktara, tenkova Leopard 2 i održavanje Rafala

15. nov 2024

[EKSKLUZIVNO] Utva iz Pančeva i kineska kompanija ALIT na sajmu u Žuhaiju potpisali memorandum o formiranju Centra za održavanje vojnih dronova srpske i kineske proizvodnje

13. nov 2024

Uloga Egipta u procesu srpske nabavke Rafala

13. nov 2024

EDGE potpisao ugovor sa Erbasom o serijskoj proizvodnji modularnih paletizovanih rezervoara goriva za avion C295

12. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Nastavak isporuke druge tranše: Srbiji počeli da stižu i naoružani helikopteri H145M

8. nov 2024

U Hrvatskoj u toku zajednička francusko-hrvatska vazduhoplovna vežba sa borbenim avionima Rafal

7. nov 2024

Makedonija vraća u upotrebu dva helikoptera Mi-8MT remontovana u Češkoj: Let kući preko Mađarske i Niša

6. nov 2024

Prvih 50 godina Orla: Od prototipa do modernizacije jugoslovenskog jurišnika

5. nov 2024

Spekulacije o opremljenosti i naoružanju Rafala širom sveta kao dokaz o “degradiranju“ sposobnosti borbenog aviona

4. nov 2024

Prva javna potvrda: Mistrali 3+ u jedinicima Kopnene vojske

1. nov 2024

Pola veka od prvog leta IAR-93: Obeležen zlatni jubilej jugoslovensko-rumunskog jurišnika

31. okt 2024

FPV dronovi proizvedeni u Hrvatskoj biće integrisani na tursku besposadnu letelicu Bajraktar TB2

31. okt 2024

[NOVA KNJIGA] 50 godina od prvog leta Orla: Foto-monografija „J-22 Orao, Prototip“

30. okt 2024

Rebalans budžeta otkriva iznose prvih rata za Rafale: Naoružanje ključno za konačnu cenu nabavke

30. okt 2024

Otvoren pogon za finalnu montažu vojnih transportnih aviona Erbas C295 u Indiji

29. okt 2024
[ANALIZA] Svi razlozi zbog kojih je nemoguća tvrdnja da je srpska PVO oborila bugarski MiG
"Hajde da oborimo njihov avion i napravimo međunarodni incident a možda i rat!", "Ne, ne, da ti objasnim zašto je to i tehnički nemoguće" / Foto: Ministarstvo odbrane Srbije

[ANALIZA] Svi razlozi zbog kojih je nemoguća tvrdnja da je srpska PVO oborila bugarski MiG

Sinoć i danas se, iznenada, aktuelizovala tema koju je pokrenuo izvesni novinar iz Bugarske, Grigor Lilov, sa tvrdnjom da je bugarski MiG-29 oboren raketom sistema S-125 Neva koju su ispalili srpski raketaši tokom bojevog vežbovnog gađanja u Šabli 9. juna.

Tvrdnja je po optužbama i definiciji smešna, ali navikli smo se već na razne optužbe prethodnih godina i decenija, nekada opravdanih, nekada neopravdanih.

Zbog čega ovako nešto, što iz formalnih, što iz tehnički razloga nije moguće? Šta uopšte gađaju posade PVO u Šabli i kako to načelno izgleda?

Gađanje na poligonu Šabla, obavlja se pod budnim okom združenih komandi naše i bugarske vojske, ali komandant gađanja je uvek, naravno, iz bugarske vojske. Komanda poligona određuje termine i raspored gađanja i dostavlja ih združenoj komandi srpske i bugarske vojske (komanda združene raketne brigade) koja se prema tome rukovodi na poligonu i dalje komanduju raketnom divizionu koji će vršiti gađanja, a koju čine posade (bugarske ili srpske). Pritom se obezbeđuje i to da u vazdušnom prostoru koji je prethodno određen kao „bezbedni prostor“ unutar zone gađanja vežbališta, nema nikakvih drugih letelica. To se obezbeđuje radarskim sredstvima bugarskog sistema VOJiN, radara civilne kontrole letenja koje su u vezi i radarskim sredstvima srednjeg i velikog dometa na samom poligonu.

Neva poleće na poligonu Šabla / Foto: Ministarstvo odbrane Srbije

Takođe, sva gađanja raketnim jedinicama PVO (bar je tako uvek bilo do sada) Neva i Kub koja se vrše na poligonu Šabla, vrše se danju, a ne noću i ne vrše se istovremeno sa gađanjima drugih sistema PVO poput Strele-2M ili Osa-AK, a još manje sa gađanjima lovačke avijacije.

Tek kada se svi ovi uslovi ispune, Komanda poligona daje signal da se može početi sa vežbovnim gađanjem, a pritom sve vreme se i dalje prate i ažuriraju podaci u VaP-u u zoni gađanja.

Takođe, mete su prilično precizno definisane kao takve. Vrši se gađanje Svetlećeg padobranskog uređaja SPM-100, Radio-upravljane mete RUM-R0-1, a ponekad se vrše i gađanja raketa sistema PVO Volhov koje su pripremljene za ovaku vrstu aktivnosti i imaju samo startne (buster) motore i označene su kao MAB-755.

Nevođene aerobalističke mete MAB-766 / Foto: Ministarstvo odbrane Bugarske

Svetleći padobranski uređaj SPM-100, pušta se sa visina od oko 7 km, da bi zatim jedno vreme padao uz podršku nosećeg padobrana površine oko 14 m2 i tom prilikom meta pada brzinom od 35-40 m/s. Nakon protoka najduže 23 sekunde, a za to vreme posade PVO Neva i Kub već otkrivaju i prate cilj, dolazi do otvaranja osnovnog (glavnog) padobrana koji usporava brzinu pada mete na 3,5 – 5 m/s. Tada dolazi do otvaranja radarskog uređaja sa pasivnim radarskim reflektorima. Ovaj uređaj je opremljen sa 7 pasivnih radarskih reflektora koji imaju efektivni radarski odraz od 1,4 m2, a svih 7 reflektora zbirno imaju reflektujuću odraznu površinu veću od 4 m2. Tada posade sistema Neva i Kub vrše zahvat cilja i lansiraju rakete na njega. Ovde treba pomenuti da je vežba na poligonu Šabla posebno zahtevna za posade sistema PVO Kub jer se cilj gađa sa zahvatom rakete nakon lansiranja (zahvat u vazduhu), usled nemogućnosti radarske glave za samonavođenje u raketi sistema Kub da zahvati i prati cilj koji leti sporije od 60 m/s, dok je na lansirnom oruđu.

Druga osnovna meta je Radio-upravljana meta RUM-R0-1. Koriste se od pojave prvih raketnih sistema PVO, krajem 50-tih i početkom 60-godina prošlog veka, pa sve do današnjeg dana, uz osavremenjavanje dizajna, konstrukcije i mogućnosti upravljanja letelicom. Nekada je bilo potrebno da trasu leta prati lovački avion i da čak bude spreman da uništi letelicu ako krene pogrešnom rutom. Danas se to sve rešava daljinskim putem, preko višekanalnih predajnika sa zemlje i višekanalnih prijemnika komandi u samoj RUM. Ceo sistem se načelno sastoji od Stanice upravljanja na zemlji sa blokom formiranja komandi sa šifratorom, predajnika komandi upravljanja i antenama. Na samoj letelici, nalazi se višekanalni prijemnik sa dešifratorom komandi upravljanja, kao i samolikvidator u slučaju bilo kakvog otkaza ili greške u letu u odnosu na borbenu rutu.

Radio-upravljana meta RUM-R0-1

Iako je celokupna bezbednosna procedura podignuta na najviši mogući nivo, vežbališta su obično postavljena na obalama mora ili u nenaseljenim oblastima.

Radio upravljana meta RUM-R0-1 vrši imitaciju pilotiranog ili bespilotnog vazduhoplova, i tokom leta izvršava i jednostavne manevre u stranu, dakle ne leti čisto linearno i pravolinijski. RUM daje odraz nešto veći od 1 m2 i ima prosečnu brzinu leta od 37-110 m/s i visinu leta do 5000 metara. Autonomija leta je do 30 minuta, a daljina upravljanja do 60 km.

Povremeno se na poligonu Šabla vrše i gađanja rakete iz sistema PVO Volhov, pod oznakom MAB-755. Raketa se lansira samo sa startnim motorom i potrebna je brza reakcija i zahvat rakete da bi se ona pravovremeno presrela u silaznoj putanji.

 
Prema tome, vežbovna gađanja su precizno definisana i uređena pravilima na poligonu. Mogućnost da u zonu gađanja iznenada uleti neki neidentifkovani civilni avion je gotovo jednaka nuli, a mogućnost da se napravi tako gruba greška da se jednovremeno vrše gađanja i sa lovcima MiG-29 i sa raketnim jedinicama PVO Neva i Kub je ravna nuli, pogotovo, još jednom podvlačim, što raketne jedinice PVO (do sada) nisu nikada gađale ciljeve noću.

Zoran Vukosavljević, bivši pripadnik raketnih jedinica PVO Vojske Jugoslavije, učesnik borbenih dejstava tokom NATO agresije i vrsan poznavalac PVO tematike ekskluzivni je Tango Six kolumnista. Zoran je koautor knjige Nebeski štit sa zemlje – Samohodni raketni sistem 2K12 Kub/Kvadrat i administrator grupe o PVO tehnici na Fejsbuku. Njegovu knjigu možete naručiti putem mejla: zoran_vukosavljevic@yahoo.com

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Р

Ништа није немогуће, па ни тај сценарио који наводи Григор Ливов. Вјероватноћа јесте веееома мала, али ипак постоји. Свашта се догађало на гађањима широм свијета. Ово је могло да се деси искључиво услед тешких пропуста организатора и команде гађања, тј. Бугара.

Odgovori
Б

Пријатељу, прочита ли ти текст?

Ne

Svasta se dogadjalo na gadjanjima sirom sveta? Navedite jedan primer.

Р

Пријатељу, не кажем да су га Срби оборили. Само кажем да је могло доћи до ситуације да га неко обори („неко“=бугари).

Ne

Gospodine,
Procitajte tekst još jednom od početka.

Ž

Радован Песторић

“Mogućnost da u zonu gađanja iznenada uleti neki neidentifkovani civilni avion je gotovo jednaka nuli“.

Cr

Imali su Ukrajinci onaj slučaj kada su, vežbajući sa S-200, uspeli da pogode ruski putnički avion na drugom kraju Crnog Mora (blizu Turske).

Taj avion naravno nije ušao u zonu gađanja već je njima nekako uspelo da zahvate cilj daleko izvan zone i puste da raketa odleti skroz do njega bez da bilo šta preduzmu.

St

Moglo je da se desi da raketa ispaljena preko dana, ne eksplodira, levitira ceo dan u vazduhu i onda u toku noci eksplodira i unisti neki avion. Jel da? Tako nesto si nacuo u kafani?

Mi

Mogucnost da u zoru moze da uleti nesto nije toliko nemoguca, zavisi od situacije…

M

Ja opet nekako mislim da je taj novinar želio skrenuti pažnju na sebe takvom izjavom, jer naravno zna da za takve izjave ne snosi nikakvu odgovornost

Bo

Odlican opis svega. Svaka cast. A svima je jasno da je jedan placeni novinar samo jedan u nizu, iznosenja lazi protiv Srbije. Na zalost, plasim se da nije poslednji pritisak na Srbiju.

Odgovori
Ni

Kakav pritisak na Srbiju?
Srbija je jedini izvor nestabilnosti na Balkanu ako ne računamo lažnu republiku Kosovo.

Al

@Radovan Pestorović

Jedino ako su Bugari provalili način kako da od rakete zemlja-vazduh bez ikakvih modifikacija naprave raketu zemlja-zemlja. Pošto se to nije desilo, a AVIONI i PVO ne dejstvuju u istom trenutku, bilo kakav friendly fire incident je nemoguć.

Odgovori
Pr

Gospodin Vukosavljević mi je sa ovim izlaganjem odveo misli u pravcu nekog našeg budućeg učestvovanja…
Odnosno, zanimljivo bi bilo na nekim narednim vežbama na Šabli videti i naše Pancire. Recimo na MAB-766 dejstvo sa raketama a na RUM-R0-1 dejstvovanje topovima sistema Pancir.

Odgovori
St

Mislis da ce biti buduceg ucestvovanja?

Pr

Zašto ne bi bilo?
Imate u prethodnom tekstu objavu da će se vežba najverovatnije ponoviti u septembru…
https://tangosix.rs/2021/24/06/ministarstvo-odbrane-srbije-demantovalo-da-vojska-srbije-ima-bilo-kakve-veze-sa-padom-lovca-mig-29-rv-bugarske/

Zo

Avion je pao oko 00:45 časova. Usred noći.
Raketaši ne gađaju noću u Šabli. Sve dalje u tekstu je bilo više da se objasne i bezbednosne procedure, protok komandi, vrste meta i slično….

Odgovori
Dr

Sve lepo i detaljno objasnjeno.
Jasno kao dan da bugarski novinar iznosi neistine.
Da li zbog klikbajtova sto neko napisa, ili je po sredi nesto krupnije (ne bi bio prvi put od Bugara).

Odgovori
Ke

Ovde se svi slazu da nije moguce slučajno obaranje,ali sta ako nije bilo slučajno ???

Odgovori
Ni

Kako bilo dabilo , ali sve informacije ukazuju na to da je taj mig-29 oborila raketa . Prvo. pilot nije prijavio nikakve probleme radiom.
Drugo, pilot nije pokusao katapultiranje ,
nije ni shvatio sta ga je snaslo. Trece, spasioci
su pronasli pilotsku opremu za spasavanje na
vodi ali bez tela pilota , to ukazuje na vrlo
jaku eksploziju koja je kabinu pilota smrvila u
komade . Cetvrto, radarski snimak leta aviona
sigurno postoji i on bi mogao mnogo toga
da otkrije ali ne i da pokaze let rakete na
mig-a jer ima malu povrsinu a veliku brzinu,
na primer ako je raketa dosla sa nekog
plovila iz Crnog mora ili drona koji je leteo
ispod radara a navodjen ruskim avaksom.

Odgovori
Go

Ja bih samo dodao da ima ocevidaca koji su videli NLO te noci, nedaleko odatle. Oteli su jednu kravu, silovali jednog farmera i ocigledno oborili MiG-29… Toliko od mene.

St

@Golub
Mada neki ocevici kazu da su vanzemaljci silovali kravu a farmera oteli.

mr

Koja je verovatnoća da ga je oborio drugi avion. To je realnija mogućnost. Možda bvr raketom, sa nekog ruskog aviona.

NK

I po meni je realnije da je to ipak bio ruski Mig-31 iz patrole.

Ž

NKVD

Из какве патроле?

Да Вас подсетим да у Јужном војном округу нема пресретача МиГ-31, самим тим изнад Црног мора нема њихових патрола.

mr

Која би била нека разумна сврха да Русија уради тако нешто?

St

@NKVD
Ja ipak mislim da je to bio ruski stelt lovac 6. generaciije. Dosao, oborio opasan bugarski Mig29 i otisao u noc, neprimecen.
Ili to ili vanzemaljci koji vole krave, nema trece.

Go

@Stojko
Mislim da ste u pravu i ja sam cuo neke glasine jutros. Samo, meni su sad rekli da su oteli kravu, oborili farmera i silovali MiG-29… Pa, sad vi vidite.

@NKVD @mr
Ruski MiG-31 iz patrole dolazi da obori muceni MiG-29 bugarskog ratnog vazduhoplovstva dok je ovaj na poligonu, u toku medjunarodne vezbe na kojoj su prisutne i americke snage? OK, samo jedno pitanje – zasto? Ne, ne, ja i dalje mislim da je verovatnije da su to bili vanzemljaci.

mr

Naravno da nema razloga da Rusi urade tako nešto. Spekulacije bugarskih novinara idu ka tome da ga je oborio srpski avion, a ne srpska neva. Inače, zvanično se kaže da je izvršio zadatak, pogodio metu i neposredno posle toga nestao sa radara. Moguće je da je izveo manevar i izgubio kontrolu nad avionom. Pošto je pronadjena crna kutija, postoji mogućnost da se sazna istina. Pitanje je samo da li će se i objaviti. Da priča i nagadjanje ne bi otišli predaleko, bitno je da se rasvetli slučaj.

Dr

Boze dragi u tekstu takoreci nacrtani razlozi zbog kojih prica o obaranju MiG-29 ne pije vode, ali Nikola izgleda ima insajderske informacije, bio na licu mesta i video obaranje aviona raketom.
Cak i taj bugarski novinar ne tvrdi da je MiG-29 oboren vec kaze da je MOZDA oboren. Mozda, a mozda su ga oborili vanzemaljci.
Usput, proguglajte malo o tom novinaru, tip je ekstremista, teoreticar zavere i sta sve ne. Ovi nasi iz Informera su male bebe za njega.

St

@Golub
Sad se pojavila i nova verovatna teorija da je pilot ravnozemljas, a posto je ovo bio nocni let nije video zemljinu zakrivljenost pa je verovatno udario u izbocinu.

Mi

Ja smatram da je Su-57 tranche 3 iz sastava intergalaktickih kosmickih snaga Ruske Federacije Planeta probio zvucni zid iznad Crnog mora i izazbao udarni talas koji je poobarao sve sto mu se naslo na putu…

zo

Taj bugarski novinar može komotno pisati za Informer…
Ako Bugari toliko lutaju tražeći uzrok pada aviona, onda su u velikom problemu..treba da preispitaju sistem i njegovo funkcionisanje – ipak, izgubili su pilota i avion.

Odgovori
Mi

Opet ko drugi ima obaranje MIGa 29 sa raketama sa zemlje? Treba malo da cenite svoje raketase makar ubijali svoje pilote.

Ni

@Mikica
Rusi su 2014. oborili ukrajinski MiG-29 sa zemlje, najverovatnije BUK-om.

Re

Mislim da je svima jasno da je oboren Pancirom sa teritorije Srbije, da pokažemo malo NATO paktu. To mi je potvrđeno jutros kod Žike Burenceta u kafani, a tamo su ljudi sa proverenim informacijama. Kakve krave, NLO i farmeri, to je pušteno u javnost da NATO prikrije sramotu. A i gospodin koji je pisao tekst gore je plaćen od NATO lobista, mi sad treba da poverujemo da naša PVO kao ne može da obori avion iznad Crnog mora. Kao što kriju da smo bombardovali Tiranu i Drač 1999.

Odgovori
Zo

@……….

Pored svih ovih dopadljivih i duhovitih komentara, samo da vam svima skrenem pažnju na gađanje meta SPM-100. Dakle, ta meta leti veoma sporo (pada brzinom 4-5 m/s nakon otvaranja osnovnog padobrana i otpuštanja radarskih pasivnih reflektora) i zahvata se na visinama otprilike 5000- 7000 metara. Sa sistemom Kub se dejstvuje sa zahvatom rakete nakon lansiranja (zahvat u vazduhu).
Dakle, odlična vežba za dejstvo na bespilotne letelice o kojima danas dosta slušamo i čitamo, a koje lete na visinama preko 4-5000 metara, lete brzinama ispod 50 m/s i naoružane su.
Pravovremenim otkrivanjem tih ciljeva i uz pomoć i optičkih sistema, ciljevi se otkrivaju i pogađaju bez promašaja.
Kad se god dejstvuje i lansira raketa, a da nema siguran zahvat na lansirnom oruđu, to je određeni rizik. Ali naše posade Kub nikada do sada nisu promašile ovakvu metu na gađanjima u Šabli.

Sistem Neva nema takvih „problema“, utoliko što raketa nije opremljena sopstvenom GSN i ako radar za navođenje raketa ima zahvat, raketa će ići „gde joj se kaže“…. ;)

Odgovori
Sr

Noc, pored “iskustva” ipak neiskusan pilot sa malo naleta jer im je RV u raspadnom stanju dve decenije, pogresna procena, manevar i zakucao se u vodu. Vrlo jasno iz prilozenog, kakva PVO, kakva raketa, kakav kvar.

To je ona Petrova prica o “pilotima herojima”, koji i kada pogrese, to se ne sme izgovoriti. Uvek je kriv avion ili nema misteriozna visa sila….

Ljudima koji nesto kalkulisu, samo cu poruciti da nemate mentalnih kapaciteta za takve kalkulacije, inace bi radili u istitucijama koje se bave ovakvim stvarima.

Odgovori
Cr

Pre tri godine, u Ukrajini su zajedno vežbali domaći i USAF piloti. U sklopu vežbe, jedan američki pilot je seo sa ukrajinskim kolegom u Su-27UB. Poleteli su i nešto kasnije se zakucali u zemlju bez da su bilo šta prijavili preko radio veze ili pokušali katapultiranje.

Nalet ukrajinskog pilota (visoko rangiranog) je bio sličan naletu ovog bugarskog, a na fotografijama koje su objavljene videlo se da jedva nosi stomak.

Dva meseca kasnije izgubljen je još jedan Su-27 na rutinskom letu, i sa njim još jedan pilot. Kao i prethodni, i ovaj je bio visokog ranga ali sa veoma skromnim naletom i bogtepita kakvom fizičkom spremom.

Ovaj u bugarskoj verovatno sve to isto, plus faktor noćnog leta…

mr

https://www.rt.com/russia/527588-fighter-jets-syria-base/

MiG31 u Siriji.Kuda su preleteli. Hoću da kažem da ništa nije nemoguće.

Odgovori
Mi

Preletjeli su preko Irana i Iraka.

Zi

U Siriji su avioni verzije MiG-31K sa raketama vazduh-zemlja/more Kinžal.

A ne lovci-presretaci.

Dr

Pored MiG-31K tamo su i Tu-22M3 koji ce ucestvovati na vezbi Ruske mornarice.
Vojni analiticari, i na ruskim vojnim forumima, pisu da ce vezbati napad na britanski nosac aviona kao odgovor na onu provokaciju oko Krima.

Mi

Ma da, MiG-31 na putu za Siriju primetio kako se bugarski MiG-29 okomio na nešto i ispaljuje R-60. Ovaj ga zvizno za svaki slucaj sa par R-37 da se zna ko je veći.
Ili to, ili NLO maskiran u neku rusku raketu.

Hr

Mislim da je buncanje tog novinara obični senzacionalizam… I da se prvo uzroke nesreće treba tražiti u trokutu zrakoplov – pilot – ubojna sredstva. Upravo ovo posljednje se ne spominje, a ne bi bio prvi a ni posljednji koji je sam sebe oborio zbog neispravnosti oružanog sustava. To se dešava svima i svugdje, da dođe do nesreće prilikom ispaljenja…podmornica „Kursk“, USS „Iowa“ i eksplozija topa 406 mm u kupoli (oko 30 mrtvih), samoispaljenje rakete na nosaču aviona USS „Forestal“ koja je uzrokovala požar, mrtve i ogromnu štetu… Isto tako nešto se moglo desiti i na MiG 29…detonacija bojeve glave umjesto/prilikom ispaljenja… Treba pričekati rezultate istrage..

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor