BEG airport status
Direktorat Civilnog Vazduhoplovstva prvi put reguliše upotrebu civilnih dronova Dronove će moći da lete samo punoletni, samo danju, uz položen ispit

Direktorat Civilnog Vazduhoplovstva prvi put reguliše upotrebu civilnih dronova

Direktorat Civilnog Vazduhoplovstva Srbije objavio je ove nedelje predlog Pravilnika o bespilotnim vazduhoplovima (popularno: dronovima).

DCV se nada da će predlogom Pravilnika (koji se donosi prvi put), uz input zainteresovanih, iz nove i sve brojnije industrije, propisati njihovo bezbedno korišćenje, razvrstavanje, evidentiranje, održavanje, kao i uslove koje njihovi piloti i operateri moraju da ispune.

Šta se reguliše?

Pravilnik se neće primenjivati na bespilotne vazduhoplove mase manje od 0,5 kg, manje brzine od 20 m/s, na one koji ne mogu leteti više od 15 metara horizontalno i 10 metara vertikalno.

Iz pravilnika su izuzete sve letelice čiji su operateri sistem odbrane (vojska), MUP, carina i one koje se upotrebljavaju isključivo u zatvorenom prostoru.

Prema predlogu DCV-a, operacije dronova mogu se obavljati samo danju, maksimalna dozvoljena visina iznosiće 100 metara (iznad terena) izuzev kada se dobije posebno odobrenje. Maksimalna horizontalna udaljenost od operatera u svakom trenutku mora biti 500 metara. Neće biti dozvoljena upotreba letelica mase veće od 150 kg.

DCV je izneo predlog, lopta je u terenu industrije / Foto: Dragan Trifunović
DCV je izneo predlog, lopta je u terenu industrije / Foto: Dragan Trifunović

DCV neće dozvoliti da dron bude u potpunosti auonoman – biće zabranjeno letenje letelicama čiji je let kontrolisan od strane računara (u letelici). Dronovima se neće moći prevoziti teret, ljudi i životinje, dok će svaki dodatni element strukture letelice (podvesni teret) morati da dobije posebno odobrenje.

Dronovi će moći da se koriste u svim klasama vazdušnog prostora Republike Srbije (uz precizno navedena  ograničenja) a u klasi G ukoliko se nalaze u radijusu od 2 km od PSS-a nekog aerodroma. Tada će spadati  pod nadležnost lica koje na njemu kontroliše saobraćaj i od njega će tražiti saglasnost za obavljanje operacija.

Operater će morati da registruje (prijavi) svoj dron kod DCV-a, pruži osnovne podatke o sebi i letelici.

Samo punoletne osobe moći će da legalno upravljaju dronovima za neprivredne svrhe.

Sva lica koja će dronove koristiti u komercijalne (DCV termin: privredne) svrhe moraće da polože  zdravstveni kriterijum ekvivalentan vozačkoj dozvoli B kategorije i da u Direktoratu polože ispit  (proveru znanja) iz predmeta Vazduhoplovni propisi (pitanja i materijal za pripremu biće istaknuti na sajtu DCV-a).

DCV poziva sve zainteresovane da svoje primedbe i predloge dostave do 15. avgusta na mail adresu: predlozipropisa@cad.gov.rs

Predlog pravilnika o bespilotnim vazduhoplovima

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

og

Samo da dron definišu kao „vazduplohov“…

Odgovori
sa

Ljepota zivota u nikakvoj drzavi, u BiH ce ovo biti regulisano za 50 godina, ako i tada. Do tada, uzivamo ;)

Odgovori
Kr

Pozdrav,zelim da polazem za drona,da li se to kod vas radi,ako se radi,mozete li mi poslati vas broj da vas nazovem?

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Miks na: [FOTO REPORTAŽA] Skromnom vojnom paradom u Moskvi, Rusija obeležila Dan pobede u Drugom svetskom ratu

Sve mogu da shvatim ali moje kolege rusofile koji uporno beže od istine i zavaravaju se propagandnim materijalima to nikako. Gospodo, ja više od vas navijam da Rusija bude jaka, ali to nažalost danas nije slučaj. Prevashodno ovaj sukob treba da gledate iz strateške studije kao što je ova: https://www.rand.org/pubs/research_briefs/RB10014.html pogpedajte i pročitajte detaljno sve…

11. May 2025.Pogledaj

Pajo na: Vazduhoplovna vežba „Pégase 25“: Iznad Hrvatske izvršena prva dopuna gorivom u vazduhu Rafala HRZ-a

@Islander, pa vi ste napisali, citiram "Pomorsko dobro gdje je drzava vlasnik svugdje je minimalno od obale 120 metara" što apsolutno NIJE istina. Provjerite na službenim stranicama Ministarstva do kuda seže tzv Pomorsko dobro" . i još nesto, otidjit3 na Google mapa pa se malo prosecite pa obali i provjerite gdje se i sto sve…

11. May 2025.Pogledaj

Petrovic Dusan na: [ANALIZA] Borbene mogućnosti ratnog vazduhoplovstva i PVO Pakistana

@Dejanera Amerike je uvela sankcije Pakistanu zbog nukelarnog programa i preko 15 godina su odbijali da im isporuce gotove i placene F-16, i drzali ih u hangaru.Valjde tek 2006-2007 su im dali neki manji broj aviona, zbog pomoci tokom rata u Avganistanu Prelaz na kinesku opremu ima veze sa tim, Amerika im nije dala.

11. May 2025.Pogledaj

Goran na: [ANALIZA] Borbene mogućnosti ratnog vazduhoplovstva i PVO Pakistana

pa ne znam kome je tu šta čudno s obzirom da Rafal ima slabiji radar od F-16 block 70. Rafal nema šta da traži na nebu ako na suprotnoj strani lete Suhoji ili F-15 na primer. I Viper bi ga otresao sa AIM-120.

11. May 2025.Pogledaj

Ivan na: Operacija “Sindoor“: Prvi borbeni gubitak Rafala; Prilikom napada na pakistanske ciljeve oborena najmanje tri indijska borbena aviona

jedan indijski rafal je sigurno pao/oboren. to je činjenica. ko ga je i čime skinuo to je pitanje. kao i sva zapadna čuda od oružja , zako i rafal pojazuje da je dodirljiv . samo naivni su poverovali da je taj avion wonder wafen, poput abramsa, leoparda 2, himarsa i drugih gejm čejndžera.

11. May 2025.Pogledaj