BEG airport status
Direktorat Civilnog Vazduhoplovstva prvi put reguliše upotrebu civilnih dronova Dronove će moći da lete samo punoletni, samo danju, uz položen ispit

Direktorat Civilnog Vazduhoplovstva prvi put reguliše upotrebu civilnih dronova

Direktorat Civilnog Vazduhoplovstva Srbije objavio je ove nedelje predlog Pravilnika o bespilotnim vazduhoplovima (popularno: dronovima).

DCV se nada da će predlogom Pravilnika (koji se donosi prvi put), uz input zainteresovanih, iz nove i sve brojnije industrije, propisati njihovo bezbedno korišćenje, razvrstavanje, evidentiranje, održavanje, kao i uslove koje njihovi piloti i operateri moraju da ispune.

Šta se reguliše?

Pravilnik se neće primenjivati na bespilotne vazduhoplove mase manje od 0,5 kg, manje brzine od 20 m/s, na one koji ne mogu leteti više od 15 metara horizontalno i 10 metara vertikalno.

Iz pravilnika su izuzete sve letelice čiji su operateri sistem odbrane (vojska), MUP, carina i one koje se upotrebljavaju isključivo u zatvorenom prostoru.

Prema predlogu DCV-a, operacije dronova mogu se obavljati samo danju, maksimalna dozvoljena visina iznosiće 100 metara (iznad terena) izuzev kada se dobije posebno odobrenje. Maksimalna horizontalna udaljenost od operatera u svakom trenutku mora biti 500 metara. Neće biti dozvoljena upotreba letelica mase veće od 150 kg.

DCV je izneo predlog, lopta je u terenu industrije / Foto: Dragan Trifunović
DCV je izneo predlog, lopta je u terenu industrije / Foto: Dragan Trifunović

DCV neće dozvoliti da dron bude u potpunosti auonoman – biće zabranjeno letenje letelicama čiji je let kontrolisan od strane računara (u letelici). Dronovima se neće moći prevoziti teret, ljudi i životinje, dok će svaki dodatni element strukture letelice (podvesni teret) morati da dobije posebno odobrenje.

Dronovi će moći da se koriste u svim klasama vazdušnog prostora Republike Srbije (uz precizno navedena  ograničenja) a u klasi G ukoliko se nalaze u radijusu od 2 km od PSS-a nekog aerodroma. Tada će spadati  pod nadležnost lica koje na njemu kontroliše saobraćaj i od njega će tražiti saglasnost za obavljanje operacija.

Operater će morati da registruje (prijavi) svoj dron kod DCV-a, pruži osnovne podatke o sebi i letelici.

Samo punoletne osobe moći će da legalno upravljaju dronovima za neprivredne svrhe.

Sva lica koja će dronove koristiti u komercijalne (DCV termin: privredne) svrhe moraće da polože  zdravstveni kriterijum ekvivalentan vozačkoj dozvoli B kategorije i da u Direktoratu polože ispit  (proveru znanja) iz predmeta Vazduhoplovni propisi (pitanja i materijal za pripremu biće istaknuti na sajtu DCV-a).

DCV poziva sve zainteresovane da svoje primedbe i predloge dostave do 15. avgusta na mail adresu: predlozipropisa@cad.gov.rs

Predlog pravilnika o bespilotnim vazduhoplovima

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

og

Samo da dron definišu kao „vazduplohov“…

Odgovori
sa

Ljepota zivota u nikakvoj drzavi, u BiH ce ovo biti regulisano za 50 godina, ako i tada. Do tada, uzivamo ;)

Odgovori
Kr

Pozdrav,zelim da polazem za drona,da li se to kod vas radi,ako se radi,mozete li mi poslati vas broj da vas nazovem?

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Boris SV na: [POSLEDNJA VEST] Objavljen Preliminarni izveštaj udesa Embraera na letu JU324: Nije bilo tehničkih problema sa avionom, posada planirala da poleti sa D6

@Tor. Cenim Vašu kulturu izražavanja. Ništa onda, ja ću da lupetam, a Vi i ostali kvazi stručnjaci se divite šatro projektu zvanom Er Srbija. Nema veze ni njeno osnivanje, ni u čijem vlasništvu su avioni, ni tehnika, ni gubitci koje svi mi pokrivamo pa se to onda predstavlja kao dobit, nema veze ni ko je…

22. Feb 2024.Pogledaj

Tor na: [POSLEDNJA VEST] Objavljen Preliminarni izveštaj udesa Embraera na letu JU324: Nije bilo tehničkih problema sa avionom, posada planirala da poleti sa D6

@Boris SV Cilj ti je verovatno bio da lupetaš i u tome si uspeo :) Kakve veze ima što avioni nisu u vlasništvu?

22. Feb 2024.Pogledaj

Boris SV na: [POSLEDNJA VEST] Objavljen Preliminarni izveštaj udesa Embraera na letu JU324: Nije bilo tehničkih problema sa avionom, posada planirala da poleti sa D6

Er Srbija je jedna blago rečeno sprdnja od avioprevoznika. Ni jedan avion u vlasništvu, osim možda ATR-ova, nasleđenih od JAT-a, tehnička služba za održavanje aviona je pred gašenjem, ali se zato umesto njih forsira privatna firma Aviostar koja je do juče bila zadužena za pranje i čišćenje aviona. Ima tu još mnogo toga, ali je…

22. Feb 2024.Pogledaj

Kontrolor na: [POSLEDNJA VEST] Objavljen Preliminarni izveštaj udesa Embraera na letu JU324: Nije bilo tehničkih problema sa avionom, posada planirala da poleti sa D6

oni su pomoću tableta za 30 sekundi izračunali da im je za kilometar kraća pista dovoljna, svaka čast dobro su svi prošli

22. Feb 2024.Pogledaj

Dacha na: [POSLEDNJA VEST] Objavljen Preliminarni izveštaj udesa Embraera na letu JU324: Nije bilo tehničkih problema sa avionom, posada planirala da poleti sa D6

Na aerodromu postoji ostatak od komunistickog vremena a to je "tajnost podataka". Naime, postoji precizan Emergency response plan koji tacno objasnjava pravila i korake u ovakvim slucajevima. Taj ERP po kompanijama je javno dostupan svugde u svetu, samo je na aerodromu i u Srbiji strogo poverljiv dokument u koji uvid imaju mozda 5 ljudi na…

22. Feb 2024.Pogledaj