BEG airport status
Uživo iz pustinje: Dubai Airshow 2015 – spremni za novu (siromašniju) predstavu i jednog YU-PBK u vazduhu 1.100 izlagača uz očekivanih 65.000 posetilaca. Dubai Airshow ove godine ipak može biti sporiji / Foto: Petar Vojinović

Uživo iz pustinje: Dubai Airshow 2015 – spremni za novu (siromašniju) predstavu i jednog YU-PBK u vazduhu

14. izdanje najvećeg bliskoistočnog vazduhoplovnog sajma počelo je juče na jednom od najvećih aerodroma na planeti „Al Maktum International“, deo kompleksa ranije poznatog kao DWC (Dubai World Central) koji se od ove godine naziva „Dubai South“.

Organizatori jednog od najbitnijih globalnih susreta civilne i vojne avio-industrije za ovu godinu predviđaju 1.100 izlagača iz 60 zemalja uz posebno organizovanih 16 nacionalnih industrijskih paviljona (od kojih je i ove godine američki najveći). Očekuje se preko 65.000 posetilaca a najveće povećanje registracija za prisustvo zabeleženo je iz Irana i Indije. Indija će 2017. godine najverovatnije imati svoj zasebni industrijski paviljon dok će otvaranje Irana zbog najavljenog popuštanja američkih sankcija sigurno u budućnosti proizvoditi nove zanimljive vesti u industriji.

Maketa "Dubai World Central" kompleksa sada preimenovanog u "Dubai South" / Foto: Petar Vojinović
Maketa „Dubai World Central“ kompleksa sada preimenovanog u „Dubai South“ / Foto: Petar Vojinović

Izveštavajući 2013. godine iz Dubaija preneli smo vam tadašnju rekordnu atmosferu narudžbina među kojima je bila čak bila i Er Srbija. Fantastičnih 206.1 milijarde dolara iznosio je ukupan zbir vojnih i civilnih narudžbina – cifra koja ove godine teško da će biti dostignuta. Obilazeći statiku i štandove unutar jedne velike hale stiče se utisak da je ponuda u svemu ove godine skromnija.

Derivati i premišljanja

Niska cena goriva, „umor“ od rekordnih narudžbina pre dve godine i oprez. Ovo su najbitnije stavke koje će uticati da Erbas i Boing možda ove godine ne odu iz Dubaija sa previše osmeha na licu. Mada, budući da je u pitanju Dubai, i dalje je sve moguće.

Lokalna zvezda, Emirati, ove godine slave 30 godina postojanja i kao najveća A380 mušterija i dalje poručuju Erbasu da je „neo“ verzija dvospratnog širokotrupnog lajnera ono što im zaista treba. Pre nedelju dana primili su jedinstvenu letelicu ovog tipa, prvi A380 konfigurisan u samo dve klase (trenutne letelice imaju tri) – 58 sedišta u biznisu i 557 u ekonomiji. Ukoliko se i dogodi neko čudo ove godine ono će biti u formi lansiranja A380neo programa i, sasvim je moguće, istovremenoj narudžbini od strane Emirata. Neki komentatori ne isključuju i najavu aerodinamičkih izmena i poboljšanja za ovaj avion.

Katar repovi ponovo dominiraju jednom vazduhoplovnom izložbom / Foto: Petar Vojinović
Katar repovi ponovo dominiraju jednom vazduhoplovnom izložbom / Foto: Petar Vojinović

Dok Boing takođe neće imati mnogo vesti u pogledu novih derivata a verovatno ni mnogo narudžbina, Bombardierova C-Serija ove godine je premijerno na Bliskom Istoku. CS100 FTV-5 (Flight Test Vehicle) u bojama avio-kompanije koja je prvi naručilac, Swissa, biće izložena na statici. Za razliku od duple premijere u Parizu kada je jedna letelica učestvovala u dnevnom letačkom displeju, ključni period pred kraj pune sertifikacije (očekuje se do kraja godine) i drugi izazovi, naterali su kanadsku kompaniju da u Dubiju nastupi skromno. Region koji nije previše „lud“ za avionom ovakvog kapaciteta naručio je, do sada, ukupno 31 letelicu.

Katar ervejz je, kao i u Parizu sredinom godine, ponovo odlučio da zagospodari statikom. Izložili su svoj A380, B787 i A350.

Emirati su prvog dana predstavili i svoju novu priču kada je obuka pilota u pitanju. „Emirates Flight Training Academy“ nova je škola za pilote ove avio-kompanije koja je do sada globalno outsorsovala ovu aktivnost. Kada počne sa radom sledeće godine, ovde na Al Maktumu, imaće kapacitet za obuku 500 kadeta pilota. Na statici su izložili dva tipa letelice koje će biti osnovni tipovi škole – SR22 i Embraerov Phenom 100.

U vojnoj areni je tek siromašno ove godine. Pariz i dalje ostaje neprikosnoven kada su aktivnosti u odbrambenom sektoru u pitanju ali i ako pričamo o letačkom programu. Eurofighter i Dassault i dalje pokušavaju da pridobiju Emirate, F-22 i B-1B svakodnevno će proletati iz okolnih baza kao deo programa, F-35 se i dalje ne pojavljuje dok je američki izložbeni „koral“ ove godine posebno zanimljiv i egzotičan.

Srbija

Prisustvo Srbije na ovogodišnjem sajmu je nepostojeće ako se zadržimo na formalnom odsustvu naših izlagača. Međutim, ako se malo zagrebe ispod površine, ponovo je prisutna sudanska grupacija Safat koja ponovo izlaže i svoj Safat 03 – avion za obuku koji je baziran na našoj Utvi-75.

Safat 03, primerak koji je izložen na statici / Foto: Petar Vojinović
Safat 03, primerak koji je izložen na statici / Foto: Petar Vojinović

Ovoga puta Safat 03 leti i to ne da leti, nego leti sa srpskom YU-PBK registracijom, leti je srpski pilot i nastupa u letačkom programu između B-1B i F-22! U narednim danima očekujte mnogo više ekskluzivnih detalja o ovom, za našu zemlju, istorijskom nastupu.
 
 
Tango Six četvrti put izveštava sa najvećeg bliskoistočnog vazduhoplovnog sajma. Za grupisane postove iz Dubaija kliknite na baner ispod:

Dubai2015

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Dejan na: [EKSKLUZIVNO] Intervju sa rukovodstvom Er Srbije: Razvoj i nastavak transformacije kompanije, kada dolaze Embraeri i rezultati ovogodišnje letnje sezone

@Max Kao što sam i napisao u prvom postu jedino motori na obe letelice imaju kompaktibilnost pod uslovom da su na obe letelice PW motori. Oba motora se rade u arhitekturi 1-G-3-8-2-3, oba motora imaju BPR 12:1. Što znači da imaju dosta zajedničkih delova. Osnovna razlika je u dijametru fan-a kod PW1500 on je 73…

03. Oct 2024.Pogledaj

Samo kažem na: [ANALIZA] Detaljnije o Rafalu F4.1, verziji aviona koju će nabaviti RV i PVO Vojske Srbije

Perica Tako ne kazu ‘ugledno glasilo jutrnji/vecernji/index list’ nego samo prenose reči jednog hrvatskog generala.

03. Oct 2024.Pogledaj

Samo kažem na: [ANALIZA] Detaljnije o Rafalu F4.1, verziji aviona koju će nabaviti RV i PVO Vojske Srbije

John C. Colton A NATO satcom kanal ima tačno kakve veze sa EU? Ili si u NATO ili nisi. Nema zaobilaznog puta.

03. Oct 2024.Pogledaj

max na: [EKSKLUZIVNO] Intervju sa rukovodstvom Er Srbije: Razvoj i nastavak transformacije kompanije, kada dolaze Embraeri i rezultati ovogodišnje letnje sezone

@Dejan A220 (bombardier c-serija) nema nikakvu kompatibilnost sa A32x serijom. Drugi type rating, druge tvornice, drugi dizajn, pa ni ta "sličnost" motora ne pomaže jer ni stock dijelova ne paše. Airbusu prvo predstoji mamutski posao da ga uvede u svoj proizvodni ciklus jer trenutno gubi novac na tom avionu na način kako ga (bombardier) proizvodi…

03. Oct 2024.Pogledaj

PasTom na: [ANALIZA] Detaljnije o Rafalu F4.1, verziji aviona koju će nabaviti RV i PVO Vojske Srbije

I Hrvatska i Srbija neće iskoristiti 50 % mogućnosti ovog aviona. Kako se to kod nas kaže: Kupio Mercedesa S klasu da sa njime ide po kruh u dućan.

03. Oct 2024.Pogledaj