BEG airport status
Lasta protiv islamista: Srpski avion u borbenim dejstvima protiv ISIL-a

Lasta protiv islamista: Srpski avion u borbenim dejstvima protiv ISIL-a

BEOGRAD – Krajem septembra prošle godine u domaćim medijima pojavile su se informacije da je Srbija na indirektan način pomogla u suzbijanju islamista u Iraku i da se to radilo kroz podršku iračkoj armiji u vidu komercijalnih poslova prodaje naoružanja i vojne opreme. Kaže se da je borbenim sredstvima koji su stigli iz srpske vojne industrije postignut dobar rezultat i da se to naoružanje pokazalo efikasnijim od nekih savremenijih i sofisticiranijih tehnologija. Ono što je najinteresantnije je da su se u tim borbenim dejstvima upotrebljavala i srpski školski avioni Lasta-95.

 
 
166264_74294760_lasta
 
 
Podsetimo, Irak je 2007. pokazao interesovanje za ovaj avion i kao prvi naručilac aviona postao je finansijer završetka projekta aviona Lasta-95. Prvi let prototipa izvršen je 5. februara 2009., a prototip iračke varijante Lasta-95N 24. februara 2010.

Irak je za svoje primerke insistirao da mogu da nose naoružanje pa tako njihova verzija može da na dva potkrilna nosača ponese do 220 kg tereta pre svega kontejnere sa mitraljezima 7,62 i 12,7 mm i bombe kalibra do 100 kg.

Prvi avioni isporučeni su iračanima juna 2010, isporučivani su u sedam tura a poslednji od 20 aviona (ev. brojevi YI-160 do 179)  stigli su u Irak jula 2011. U međuvremenu osam iračkih pilota u dva navrata boravilo je u Centru za letna ispitivanja, Tehničko-opitnog centra na aerodromu Batajnica. Oni su kasnije predstavljali prve instruktore i nastavnike letenja na ovom avionu u Iraku.

Nakon nekoliko meseci probnih letova februara 2012. započela je obuka oko 200 kadeta na avionima Lasta-95N u vazduhoplovnoj bazi Tikrit u kojoj se nalazi Vazduhoplovna akademija. Međutim, samo mesec dana kasnije, nakon ukupno 600 sati naleta, flota je prizemljena zbog problema sa motorima Lycoming AEIO 580B1A. Rešavanje ovog problema ali i modifikacija komandi leta ekipe inženjera i tehničara VTI i fabrike aviona Utva započeli su sredinom maja 2013.

Irački piloti imali su samo reči hvale za Lastu, zbog dobrih manevarskih sposobnosti i jednostavnosti upotrebe. Nakon osnovne obuke na Lastama vojni piloti u Iraku prelaze na američke školske turboelisne avione T-6A “Texan II“. Postoje informacije da su krajem 2013. i početkom 2014. godine avioni iz baze Tikrit prebazirani u Nasiriju što se pokazalo kao dobar korak jer je u leto 2014. baza Tikrit napadnuta od strane formacija Islamske države. Do pristizanja jurišnih aviona Su-25 početkom jula 2014. iračke vazduhoplovne snage imale su izuzetno skromne mogućnosti u dejstvima po ciljevima na zemlji. Pored samo tri aviona AC-208B “Combat Caravan“ kao i naoružanih helikoptera Mi-17 Iračani su se oslanjali i na naše Laste.

Na snimku koji se pojavio juna 2014. u borbenom dejstvu vidi se iračka Lasta-95N (na 3:33).
 

 
 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Jo

Lasta ima suviše slab motor da bi nosila iole značajniji ubojni teret, tako da verujem da su ovo bili izviđački a ne jurišni letovi, pošto borci ISIS imaju relativno dobre i moderne sisteme lake PVO (donirane iz arapskih zemalja ).

Odgovori
Lj

Svaka čast Lasti, jugoslovenskoj i srpskoj pameti, ali realno ovaj aviončić nije za organizovanu i plansku borbenu upotrebu. Exluzivna vijest je možda i tačna, ali tamo se vodi vrlo ozbiljan rat, a poznajuci iračke pilote nisam primijetio da su spremni ginuti u samoubilačkim akcijama, posebno u onim koje obećavaju eventualno nekakve ili nikakve borbeno znacajne rezultate. Neka Lasta dobro leti kao školski avion i neka se kao takva dobro prodaje. Biće to sasvim dovoljno.

Odgovori
Ж

Ласте су у борбеним дејствима употребљене само до доласка јуришних авиона Су-25. Након тога само за обуку.

Odgovori
Wi

Dobro, takva je bila situacija morali su da dizu sve sto su mogli,naravno da Lasta nije avion za neposrednu vatrenu podrsku.Za to bi im bio bolji Kobac mislim hipoteticki posto jos nije ni poleteo.

Odgovori
Ma

To je pokazatelj da uz pomoc domace pameti moze itekako mnogo da se postigne. Kad bi se jos samo drzava priklucila i pomogla, bili bismo u stanju da napravimo i najsavremenije avione koji bi isli u korak sa svetom.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Easy na: Udes Embraera na „Nikoli Tesli“: Objavljen audio-snimak kontrole letenja, tri greške koje je posada napravila

Nema razloga da ne odobri!!! Pa to je KONTROLA, a ne pevacko društvo! Nisu realizovali direktivu za D6 i tu nema pregovora, pa ovo, pa ono, pa šta mislite ... Budalastine

22. Feb 2024.Pogledaj

Crni na: [ANALIZA] Kako je došlo do udesa Embraera 195 na Er Srbijinom letu JU324: Kontrola letenja tri puta pokušala da upozori posadu

Meni ona komunikacija sa tornjem ne zvuči kao manjak asertivnosti od strane kontrolora već naprotiv, kao višak SERVILNOSTI. Potpuno nepotrebno ugađanje i titranje likovima koji su napravili očiglednu grešku. Da li ste svesni, da li biste hteli, proverite pa mi javite... Za tu nepotrebnu servilnost bih rekao da nije slučajna i da zahvata mnogo šire…

22. Feb 2024.Pogledaj

Srbofil na: Vojska Srbije prvi put prikazala Repelent, državni vrh misli da Hrvatskoj neće biti prodate rakete Meteor, najavljena serijska proizvodnja FPV dronova

@Markus1463 Ne može se uništiti ključna infrastruktura dok avijacija ne baci bombu od 1000kg na nju(ili više njih). Ne mogu se pripremljeni položaji uništiti dok ne dobiju direktan pogodak granate 120/125mm iz tenka ili 152/155 iz haubice. Dron je izuzetno efikasno sredstva nakon što se uspostavi linija fronta, ali ona se ne može uspostaviti, održati…

22. Feb 2024.Pogledaj