BEG airport status
Lasta protiv islamista: Srpski avion u borbenim dejstvima protiv ISIL-a

Lasta protiv islamista: Srpski avion u borbenim dejstvima protiv ISIL-a

BEOGRAD – Krajem septembra prošle godine u domaćim medijima pojavile su se informacije da je Srbija na indirektan način pomogla u suzbijanju islamista u Iraku i da se to radilo kroz podršku iračkoj armiji u vidu komercijalnih poslova prodaje naoružanja i vojne opreme. Kaže se da je borbenim sredstvima koji su stigli iz srpske vojne industrije postignut dobar rezultat i da se to naoružanje pokazalo efikasnijim od nekih savremenijih i sofisticiranijih tehnologija. Ono što je najinteresantnije je da su se u tim borbenim dejstvima upotrebljavala i srpski školski avioni Lasta-95.

 
 
166264_74294760_lasta
 
 
Podsetimo, Irak je 2007. pokazao interesovanje za ovaj avion i kao prvi naručilac aviona postao je finansijer završetka projekta aviona Lasta-95. Prvi let prototipa izvršen je 5. februara 2009., a prototip iračke varijante Lasta-95N 24. februara 2010.

Irak je za svoje primerke insistirao da mogu da nose naoružanje pa tako njihova verzija može da na dva potkrilna nosača ponese do 220 kg tereta pre svega kontejnere sa mitraljezima 7,62 i 12,7 mm i bombe kalibra do 100 kg.

Prvi avioni isporučeni su iračanima juna 2010, isporučivani su u sedam tura a poslednji od 20 aviona (ev. brojevi YI-160 do 179)  stigli su u Irak jula 2011. U međuvremenu osam iračkih pilota u dva navrata boravilo je u Centru za letna ispitivanja, Tehničko-opitnog centra na aerodromu Batajnica. Oni su kasnije predstavljali prve instruktore i nastavnike letenja na ovom avionu u Iraku.

Nakon nekoliko meseci probnih letova februara 2012. započela je obuka oko 200 kadeta na avionima Lasta-95N u vazduhoplovnoj bazi Tikrit u kojoj se nalazi Vazduhoplovna akademija. Međutim, samo mesec dana kasnije, nakon ukupno 600 sati naleta, flota je prizemljena zbog problema sa motorima Lycoming AEIO 580B1A. Rešavanje ovog problema ali i modifikacija komandi leta ekipe inženjera i tehničara VTI i fabrike aviona Utva započeli su sredinom maja 2013.

Irački piloti imali su samo reči hvale za Lastu, zbog dobrih manevarskih sposobnosti i jednostavnosti upotrebe. Nakon osnovne obuke na Lastama vojni piloti u Iraku prelaze na američke školske turboelisne avione T-6A “Texan II“. Postoje informacije da su krajem 2013. i početkom 2014. godine avioni iz baze Tikrit prebazirani u Nasiriju što se pokazalo kao dobar korak jer je u leto 2014. baza Tikrit napadnuta od strane formacija Islamske države. Do pristizanja jurišnih aviona Su-25 početkom jula 2014. iračke vazduhoplovne snage imale su izuzetno skromne mogućnosti u dejstvima po ciljevima na zemlji. Pored samo tri aviona AC-208B “Combat Caravan“ kao i naoružanih helikoptera Mi-17 Iračani su se oslanjali i na naše Laste.

Na snimku koji se pojavio juna 2014. u borbenom dejstvu vidi se iračka Lasta-95N (na 3:33).
 

 
 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Jo

Lasta ima suviše slab motor da bi nosila iole značajniji ubojni teret, tako da verujem da su ovo bili izviđački a ne jurišni letovi, pošto borci ISIS imaju relativno dobre i moderne sisteme lake PVO (donirane iz arapskih zemalja ).

Odgovori
Lj

Svaka čast Lasti, jugoslovenskoj i srpskoj pameti, ali realno ovaj aviončić nije za organizovanu i plansku borbenu upotrebu. Exluzivna vijest je možda i tačna, ali tamo se vodi vrlo ozbiljan rat, a poznajuci iračke pilote nisam primijetio da su spremni ginuti u samoubilačkim akcijama, posebno u onim koje obećavaju eventualno nekakve ili nikakve borbeno znacajne rezultate. Neka Lasta dobro leti kao školski avion i neka se kao takva dobro prodaje. Biće to sasvim dovoljno.

Odgovori
Ж

Ласте су у борбеним дејствима употребљене само до доласка јуришних авиона Су-25. Након тога само за обуку.

Odgovori
Wi

Dobro, takva je bila situacija morali su da dizu sve sto su mogli,naravno da Lasta nije avion za neposrednu vatrenu podrsku.Za to bi im bio bolji Kobac mislim hipoteticki posto jos nije ni poleteo.

Odgovori
Ma

To je pokazatelj da uz pomoc domace pameti moze itekako mnogo da se postigne. Kad bi se jos samo drzava priklucila i pomogla, bili bismo u stanju da napravimo i najsavremenije avione koji bi isli u korak sa svetom.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Branko na: Vijesti: Crna Gora prodaje preostale Super Galebove i Gazele

Od 17 nasledjenih aviona trenutno je u Srbiji 6 aviona, 7 u Hrvatskoj ovoj firmi, 1 je poklonjen Sloveniji za Muyej a 4 preostala su ovi koji se prodaju... I to je sve kada se sabere

07. Feb 2025.Pogledaj

Nenad na: Vijesti: Crna Gora prodaje preostale Super Galebove i Gazele

Možda neki bofors L70 ako imaju i prodaju. Mada sam ja mišljenja da ih mi sami imamo dovoljno. A sve ovo ostalo otpad.

07. Feb 2025.Pogledaj

Dejanera na: Komercijalne operacije „letećim taksijem“ u Srbiji sada i regulatorno definisane: Direktorat civilnog vazduhoplovstva objavio pravila za eVTOL letelice

A ko je lud da izda takav sertifikat i takvu dozvolu a da pre toga tu istu dozvolu ne izdajuFAA, EASA ili bar pojedinacno neka agencija iz zemlje proizvodjaca? I manite se pritisaka! Moze da te pritiska ko god hoce ako treba da potpises nesto to znaci da ces morati i da odgovaras za to…

07. Feb 2025.Pogledaj

Miki na: Komercijalne operacije „letećim taksijem“ u Srbiji sada i regulatorno definisane: Direktorat civilnog vazduhoplovstva objavio pravila za eVTOL letelice

Dakle, za početak, nema autnomnog letenja. Ok! Smislili su pojam vertiporta. Dalje, sad bas nije jasno, ni jedna takva letelica do danas nema FAA ili EASA sertifikat. Ako ih i ne bude do 2027, da li DCV može izdati neki sertifikat, pa da ipak lete, samo kod nas? (...ali u tako nešto ja ne bih…

07. Feb 2025.Pogledaj

Milan na: Srbiji ostalo da se isporuči još 5 lakih višenamenskih helikoptera H145M

Nama trebaju veci a ne komarci,od helikoptera..Mi28,je za nas. ok ne moze sad ali takav,heliš,on je toliko bolji od MI24-35,jel 1986SSSR,je napustio projekat MI24I Presli na MI28,I uradili dobar helih..naravno uz KA52,2najjj. u Ruskoj vojsci. Hrvati su 1992jos imali 10 MI 24,dobili od jbg,od brace,Rusa. ali takva vremena bila!!

07. Feb 2025.Pogledaj