BEG airport status
Šta država planira kada su MiG-ovi u pitanju? Imaju li MiG-ovi 29 budućnost? Foto: Žarko Skoko

Šta država planira kada su MiG-ovi u pitanju?

Državni i vojni vrh Srbije najavio je 12. aprila na vojnom aerodromu Batajnica da bi danas na sednici Vlade Srbije trebalo da se izdvoji oko 5 miliona evra za logističku podršku lovačkoj avijaciji RV i PVO Vojske Srbije. Precizirano je da će sredstva biti potrošena uglavnom na rezervne delove čiji se hronični nedostatak već duži niz godina oseća i koji itekako utiče na operativne i funkcionalne sposobnosti ovog roda vojske.

U 101. lovačkoj avijacijskoj eskadrili trenutno je aktivno svega 6 aviona od kojih su 3 MiG-29 (jedan dvosed) i 3 MiG-21 (od toga dva dvoseda). Oni se naizmenično smenjuju u dežurnoj jedinici za koju očigledno nema dovoljno aviona da bi funkcionisala na optimalan način.

Dešava se da u dežurstvu pored jednoseda MiG-21bis bude postavljen i dvosedi MiG-21UM koji nema radar kao ni rakete vazduh-vazduh. Ove godine trebalo bi da istekne i onako već produženi životni vek na jedinom preostalom avionu MiG-21bis. Nakon povlačenja ovog aviona u RV i PVO bi ostala dva dvoseda koja bi se u narednih nekoliko godina mogla koristiti kao trenažni avioni a uskoro bi sa remonta mogao izaći još jedan MiG-21UM.

11126370_10153155887738672_1469444037930854669_o
Koliko mu je još preostalo biseva? Foto: Ministarstvo odbrane

Nabavka rezervnih delova koja je najavljena mogla bi obuhvatiti i delove za jedan MiG-29 (18101) koji nije leteo od 2010. a koji je, usled nedostatka delova, služio kao donor istih za preostala tri aviona.

Novi avioni?

U obraćanju novinarima na Batajnici premijer Srbije izjavio je da, pored nabavke delova za, kako je rekao, „kompletnu lovačku avijaciju“, postoji i želja da krajem 2016. lovačka avijacija ima četiri jednoseda i dva dvoseda, pri tom naglasivši da misli na avione MiG-29.

Kako Srbija danas poseduje 4 aviona ovog tipa od kojih su tri jednoseda i jedan dvosed ovo se moglo protumačiti kao najava za nabavku još dva aviona, po jednog jednoseda i dvoseda.

Međutim, naš vazduhoplovni novinar Svetozar Jokanović tumači za ruski blog bmpd da Srbija možda ipak nije odustala od nabavke 4 jednoseda MiG-29M i dva dvoseda MiG-29M2 u okviru ruskog kredita za nabavku naoružanja od 1,4 milijarde dolara a koji je blokiran od strane Međunarodnog monetarnog fonda. Odluka o nabavci je odložena za 2017. ali je srpski premijer izrazio nadu da će se ovo pitanje rešiti do kraja 2016. godine.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Ve

Zaista neozbiljan i površan prilog, još uz to i nazvan 'analiza'!
Nije ovo ni prvi ovakav od istog autora na ovom portalu/blogu, klasični 'klik' generatori gde se ispod bombastičnog naslova jedva kriju dva kratka isprazna pasusa bez ikakvog konkretnog sadržaja.
Sad još imamo i pozivanje na nekog potpuno anonimnog tzv. vazduhoplovnog novinara.
Redovni čitaoci T6 zaista ne zaslužuju ovakve sadržaje.

Odgovori
vi

Svim srpskim izdajnicima jebem majku

Odgovori
Go

Do kada je zivotni vjek 29-ki? A do kada dvosjedima 21? Koliko jos ima 21 dvosjeda kojima se moze produziti zivotni vjek ?
Ako im se ponovo instaliraju R60 rakete mogu li bez radara da rade air policing?
Pitam ovo po sistemu vrabac u ruci – golub na grani.
Mozemo li jos gdje nabaviti dvosjeda mig 21 da im produzavamo rok trajanja.

Odgovori
Ai

Evo pitanje je čudno za redovne konzumente avijacijskih informacija u regionu pa vjerovatno zato nema odgovora al da malo pomognem: "29-tke" mogu u muzej na Surčinu 2018. dok "jedan može čak do 2020. biti u letnom stanju pa onda može i on na livadu. Jedna let lampa tip 21 (BiS "boljše izdjelan samoljot) kako se računa može još ovu godinu a dva Učenička UM i još jedan s remonta mogu za sportske i trenažne potrebe još dovoljno dugo ali smao za trenažu i sportske priredbe, naime mitraljez 12,7 je totalno van pameti a i nema ih za UM, rakete mogu same zujati pilotu u slušalicu ali kako će pri dva maha pronaći cilj unatoč vektorisanju iz VOJINA je velika misterija stoga je iluzorno s dvosjedima glumiti borbenu dežurnu paru. Uglavnom jedino rješenje je kupovina četiri MiG-29M2 (ako ih uopće mogu napraviti a da nisu palubna verzija ili neki polovni remontovani) i dva dvosjeda te opšti remont ovih iz doba SFRJ na max 40 godina znači da bi do 2028/9. bili operativni ako se to dogovori u sljedeću godinu dvije i nabave ovi novi. Pa bi se za 4 godine mogla postrojiti opet jedna eskadrila ispravnih aviona MiG-29 na Batajnici.

Ж

Само мало подсећање да је МиГ-29М/М2 (МиГ-35) ''копнени'' МиГ-29К/КУБ и да их није проблем направити јер су то скоро исти авиони. Има информација да су већ направљена 4 авиона за Сирију. А по свему судећи ВВС Русије ће ускоро наручити 30 авиона.

Ж

На три МиГ-29 век истиче 2018. а на једном 2020. Колико знам на МиГ-21УМ након ремонта продужен век за 10 година. По томе могу до 2019-21. Причамо о постојећа два у јединици. Они никада нису имали Р-60 а могу им се интегрисати. Могу да патролирају али каква би била ефикасност авиона без радара? На Батајници и у ремонтом заводу има укупно 7 МиГ-21УМ. Бар два су међутим већ отписана.

Odgovori
dj

Није све у роковима, већ и у њиховом тренутном техничком стању, Жиовојине. Због хроничног недостатка резервних делова и потрошног материјала за њихово прописано одржавање, основано изражавам сумљу у способност расположивих 29-ветки за борбену употребу, па и за задатке у миру-контролу ваздушног простора Србије.
Какво је стање ваздухопловно-убојних средстава које користи 29-ветка?
Чему „исправна“ 29-ветка, кад нема исправна и у потребној количини, ваздухопловно-убојна средства.
Све се у нашем ваздухопловству претворило у апсурд. Па нам и ракета Р 60 чини основу ваздухопловних убојних средстава за ловачку авијацију.
Полако се примичемо стању, када ће мо увести и таран у поступке ловачке авијације!?
Па има 21УМ радар. И то радар даљинар, како би донекле ефикасно могао користити ракете в-в. Но тај радар треба изремонтовати и увести у функцију. Но, спреман сам да се кладим, да у Заводу и у ваздухопловству не постоји кадар који то зна. Постоје и књиге за оправку тог радара, но оне су написане на руском језику, а по НАТО стандардима, наше ваздухопловство је избацило тај језик из усавршавања својих кадрова.

Jo

Radarski daljinometar na Mig-21UM ne služi za otkrivanje ciljeva (pogotovu ne noću) , nego za merenje daljine do cilja prilikom gađanja mitraljezom. Mig-21UM nema top, nego može podvesno u kontejneru da nosi mitraljez od 12.7mm . Uopšte uzev, ta verzija je prilično beskorisna za bilo koju drugu namenu osim obuke i trenaže. Moguće je vršiti razne modifikacije da bi se dobila koliko-toliko korisna borbena verzija , ali pitanje je da li za to kod nas uopšte ima i para i želje .

dj

Јовице, да би лансирао ракету из задњег ракуса на циљ мораш имати даљину до циља. Ако је циљ предалеко, без обзира што глава ИЦ ракете има захват, ракета неће стићи до циља ако је он предалеко или има велику брзину одласка, те ће се самоликвидират ракета на крају своје путање (изузев вакете Р 73 која нема самоликвидацију).
Ракета Р 60 нема могућности гађања циља у чело(осим ракете Р 60 МК), те се циљ гађа из задњих ракуса, а онда је важна даљина до циља и брзина циља. 21 УМ има лансере за ИЦ ракете као и нишан коме радар даје податке о даљини до циља.
Имате на интернету доступан коплетан докуменат описа и употребе авиона МиГ 21УМ, додуше на руском језику и у напред изнето се можете лично уверити.

Jo

Striktno govoreći, za gađanje IC vođenjim raketama daljina do cilja nije potrebna . Dovoljno je da glava za samonavođenje zahvati cilj i lansiranje je moguće . Mogućnost da je cilj predaleko postoji, ali pilot ili operator sistema PVO može tu daljinu i da proceni bez potrebe da je zna tačno (uz pomoć podeoka na nišanu npr) . Taktički gledano, čak je i poželjno da se radar ne uključuje da meta ne bi imala upozorenje da je ozračena . Radarski daljinomer je nešto starija tehnologija, prvi put primenjena u Korejskom ratu, i njegova prevashodna uloga je da mereći daljinu i brzinu cilja izračuna potrebnu tačku presretanja prilikom gađanja topovima ili mitraljezima, što omogućava otvaranje vatre na većim daljinama nego bez toga .

dj

Нисте у праву Јовице. Ваше схватање ракетирања би било могуће када би ракетни мотор ракете имао бесконачан или велик временски рад. Морате знати да домет ракете зависи од ракетног мотора ракете.
Лансирати ракету без везе, није основа на којој се оне употребљавају. Погледајте мало боље како се употребљавају ИЦ ракете в-в, па ће те наћи код Миг-ова и појам “ Пуск разрешон“, а он не зависи само од захвата главе ракете, већ о од дистанце до циља и његове брзине, као и висине лета.

Odgovori
Jo

U pravu sam, a pošto toliko volite kompjuterske igre, proverite kako radi Фи0 (Fi0) mod za lansiranje raketa ;)
Naravno da raketni motor omogućuje samo ograničen domet, ali i glava za samonavođenje ima samo ograničen zahvat . Kod starijih raketa korišćenih na Mig-21 (K-13 pre svega) kinematičke mogućnosti rakete su bile veće nego mogućnost senzora da zahvati cilj. To se lagano menjalo uvođenjem novih tehnologija . Međutim, i piloti i operateri sistema kao što je npr Strela-1 se obučavaju da odrede daljinu do cilja drugim sredstvima, a ne samo direktnim radarskim ili laserskim ozračenjem . Na primer, u brojnim okršajima iznad Tajvanskog moreuza, piloti tajvanskog vazduhoplovstva na F-86 su 1958. iznenadili inače superiornije kineske Mig-17 upravo IC vođenim raketama AIM-9 , koje su na brzinu „nabudžene“ da rade na ovom lovcu korišćenjem samo senzora na samoj raketi . Naravno da nije bilo nikakvog merenja daljine do cilja niti određivanja parametara leta .

dj

Не желим да се препуцавам са вама. Видим да у вашем уопштеном знању упоређујете ракетирање са стрелом 1 и ИЦ ракетама в-в. То су поштовани Јовице потпуно различите области. Друго, потпуно занемарујете појам вероватноће поготка и наводите примере порекла „реко ми Гига из шупе“.
А са друге стране, ваше тврдње ничим не поткрепљујете са конструкцијом и употребом авиона МиГ 21 или МиГ 29, а то је тема чланка који коментаришемо.
А сигнализација “ Пуск разрешон“ постоји и на МиГ 21 и на Миг 29. Шта мислите, чему она служи? Или су је Руси, неуки, онако без везе поставили?
Не бавим се ја никаквим компјутерским игрицама, већ познајем борбене могућности и борбену употребу авиона МиГ 21 и Миг 29. А узгред на интернету имате и јасно дате дијаграме услова и могућности употреба ракета Р 60,Р 60М, Р 60МК и Р 27. Кад их изанализирате и позабавите се вероватноћом поготка, многе ствари ће вам бити јасније и видећете да сте у велико заблуди.

Jo

Ne navodim Vam primer iz šupe, nego prvu ratnu upotrebu IC vođenih raketa vazduh-vazduh. Ako pretendujete da se bavite vazduhoplovstvom za ovaj slučaj bi trebalo i sami da znate .
Drugo, po parametrima leta, lansiranje rakete sa zemlje je čak i zahtevnije jer ne postoji početna brzina pa je time i domet rakete manji .
Treće, nisam rekao da ne postoji mogućnost određivanja parametara cilja radarom i njihovo prikazivanje pilotu, nego da to jednostavno NIJE NEOPHODNO , i da su mnogi avioni bez radara naoružani IC vođenim raketama . Jedan od primera je mogao da bude i naš Galeb G-4 za koji je bila predviđena upotreba upravo R-60, naravno bez radara . Uostalom , Mig-21 F-13 je takođe primer .

Odgovori
dj

Eto sad dokazaste da ne poznajete avion MiG 21 F 13!! Taj avion ima radar daljinar u konusu uvodnika vazduha. Vidim da ne poznajete lovce i njihovu konstrukciju i sisteme. Zato vam je i general kopnene vojske najveci strucnjak za avioniku u Srbiji, danas.

A kada je to G 4 lansirao raketu v-v !? Predvidjeno, kazete ?? Pa mora da to strucnjaci iz kopnene vojske to „projektuju“. Poznate su mi te teorije „ispali“ bez spoznaje verovatnoce pogotka cilja!!
E vazduhoplovstvo ne pociva na tom i slicnim postulatima kopnene vojske!

dj

Evo Jovice, da se ne bi mučili i čudili o čemu vam pričam!! Pogledajte ovaj sait, i nađite šta je pozicija 10 na crtežu MiG-a 21 F 13. Ako ne znate ruski, kaže antena radarskog nišana (bukvalni prevod), a u pitanju je antena radara daljinara.

http://hobbyport.ru/avia/mig_21f_13.htm

Odgovori
Ж

Како је онда решено гађање инфрацрвено самонавођеним ракетама ваздух-ваздух код школских, школско-борбених и јуришних авиона који немају радаре нити радарске даљиномере а имају интегрисане ракете ваздух-ваздух са ИЦ ГСН?

Odgovori
dj

Pa izgleda da postavljate pitanje da edukujemo Jovicu i njegovog glavnog strucnjaka u Srbiji za avioniku iz kopnene vojske!?

Prvo moramo znati sa kojom raketom?! Nemaju sve iste bojeve mogucnosti ni ogr anicenja u upotrebi.

Konkretno raketa R 60 nema mogućnost gađanja cilja u čelo. Pošto mora gađati cilj iz zadnjeg rakusa (cilj odlazi), postoje ogranicenja i po brzini i visini leta cilja. Nadam se da ste videli dijagrame upotrebe rakete R 60.
Pored toga mora se poznavati i područje verovatnoće pogađanja cilja a sobzirom na uslove u kojima se lansira raketa ( preopterećenje, udaljenost od cilja itd.)
Da bi raketa, odnosno njena bojeva glava, došla do cilja u zonu aktiviranja upaljača bojeve glave (radio-upaljač) kako bi se cilj pogodio, inperativ je određena daljina do cilja, koji odlazi velikom relativnom brzinom u odnosu na letilicu koja lansira raketu.
U suprotnom, raketa neće dobaciti do cilja i aktivitaće se sistem samouništenja bojeve glave.

Šta sa letelicama koje navodite??

E to ću vam Živoine opisati kad se sretnemo, jer nema razloga da edukujemo današnje stručnjake iz kopnene vojske koji pregovaraju sa predstavnicima MiG-a.
Za to se ide u školu, koja je ukinuta u Srbiji, a zvala se Vazduhoplovno-tehnička akademija sa smerom vazduhoplovno noružanje i trajala je 5 godina.

Ж

Имате пример финских авиона Хоук (британски Hawk) који су наоружани ракетама Р-60. Истовремено британски авиони су наоружани ракетама Сајдвиндер. Pакетом MAA-1 Piranha бразилски Супер Тукано. Сви они немају радар нити даљиномер.

Jo

Konkretno raketa R-60M i R-60MK ima mogućnost gađanja ciljeva u čelo (tj u prednju polusferu) . I kao što reče Živojin, njom su naoružani avioni tipa Hawk . Naravno, sasvim je moguća njena upotreba i bez poznavanja parametara leta cilja, ali uz rizik da „ne dobaci“ . Čak je dotična raketa upotrebljavana i u improvizovanom sistemu PVO „Praćka“ gde naravno nije bilo nikakve mogućnosti da se odredi tačna daljina i brzina cilja .

dj

Zaboravih da vam kažem, napisana je i knjiga na srpskom jeziku teorije gađanja ciljeva raketama v-v. Ima negde oko 800 stranica.
Ko to danas čita ili studira u Srbiji?!

Odgovori
dj

Opet pokazujete nepoznavanje raketa, Jovice. R60 MK ima sposobnost dejstva u čelo na maloj udaljenosti, dok raketa R 60 nema sposobnost gađanja cilja u čelo.

Nemojte me terati da vam postavljam linkove na kojima su dijagrami upotrebe navedenih raketa.
Do juče niste znali da 21F13 ima radar daljinar.

Opet vi o strategiji KoVA i posebnim znanjima KoVA o upotrebi raketa v-v. Pa ovo je valjda vazduhoplovni portal, gde se vazduhoplovna znanja i iskustva prezentuju. Taj sistem „PVO Praćka“ kada je uveden u naoružanje?! Gde je opitovan i kojim naučnim metodama je dokazana njegova efikasnost?!

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Boris SV na: [POSLEDNJA VEST] Objavljen Preliminarni izveštaj udesa Embraera na letu JU324: Nije bilo tehničkih problema sa avionom, posada planirala da poleti sa D6

@Tor. Cenim Vašu kulturu izražavanja. Ništa onda, ja ću da lupetam, a Vi i ostali kvazi stručnjaci se divite šatro projektu zvanom Er Srbija. Nema veze ni njeno osnivanje, ni u čijem vlasništvu su avioni, ni tehnika, ni gubitci koje svi mi pokrivamo pa se to onda predstavlja kao dobit, nema veze ni ko je…

22. Feb 2024.Pogledaj

Tor na: [POSLEDNJA VEST] Objavljen Preliminarni izveštaj udesa Embraera na letu JU324: Nije bilo tehničkih problema sa avionom, posada planirala da poleti sa D6

@Boris SV Cilj ti je verovatno bio da lupetaš i u tome si uspeo :) Kakve veze ima što avioni nisu u vlasništvu?

22. Feb 2024.Pogledaj

Boris SV na: [POSLEDNJA VEST] Objavljen Preliminarni izveštaj udesa Embraera na letu JU324: Nije bilo tehničkih problema sa avionom, posada planirala da poleti sa D6

Er Srbija je jedna blago rečeno sprdnja od avioprevoznika. Ni jedan avion u vlasništvu, osim možda ATR-ova, nasleđenih od JAT-a, tehnička služba za održavanje aviona je pred gašenjem, ali se zato umesto njih forsira privatna firma Aviostar koja je do juče bila zadužena za pranje i čišćenje aviona. Ima tu još mnogo toga, ali je…

22. Feb 2024.Pogledaj

Kontrolor na: [POSLEDNJA VEST] Objavljen Preliminarni izveštaj udesa Embraera na letu JU324: Nije bilo tehničkih problema sa avionom, posada planirala da poleti sa D6

oni su pomoću tableta za 30 sekundi izračunali da im je za kilometar kraća pista dovoljna, svaka čast dobro su svi prošli

22. Feb 2024.Pogledaj

Dacha na: [POSLEDNJA VEST] Objavljen Preliminarni izveštaj udesa Embraera na letu JU324: Nije bilo tehničkih problema sa avionom, posada planirala da poleti sa D6

Na aerodromu postoji ostatak od komunistickog vremena a to je "tajnost podataka". Naime, postoji precizan Emergency response plan koji tacno objasnjava pravila i korake u ovakvim slucajevima. Taj ERP po kompanijama je javno dostupan svugde u svetu, samo je na aerodromu i u Srbiji strogo poverljiv dokument u koji uvid imaju mozda 5 ljudi na…

22. Feb 2024.Pogledaj