ASDA 2025: Makete hrvatskih Rafala ponovo naoružane samo MICA-ma i Hamerima, Turska nudi veće besposadne letelice

10. apr 2025

„Ohio Air National Guard“ delegacija posetila RV i PVO, saradnja u oblastima bezbednosti letenja i održavanju letelica

8. apr 2025

Filipinima ponovo odobrena kupovina borbenih aviona F-16, Kolumbija izabrala švedski Gripen

4. apr 2025

[POSLEDNJA VEST] Republici Srpskoj isporučen treći helikopter Ansat

3. apr 2025

Prve fotografije: Bugarskoj isporučen prvi borbeni avion F-16

3. apr 2025

[ANALIZA] Planovi za naoružavanje srpskih Rafala: Domaća vazduhoplovna ubojna sredstva u razvoju

2. apr 2025

Slovenačka kompanija AFormX razvila VR i XR simulatore za PC-9 i AS532: Slovenačko ratno vazduhoplovstvo prvi korisnik

1. apr 2025

Politička neizvesnost u odnosima Evrope i SAD kao prilika za dodatne narudžbine francuskih borbenih aviona Rafal

29. mar 2025

[EKSKLUZIVNO] Srpski ugovor za nabavku Rafala podrazumeva opsežnu industrijsku saradnju sa francuskim kompanijama, planira se integracija srpskog preciznog naoružanja vazduh-zemlja

28. mar 2025

Kako je JNA promovisala poziv vojnog pilota: Dežurna para, stjuardesa i potpuna kreativna sloboda

27. mar 2025

Hrvatska želi „modernizaciju“ i „nadogradnju“ svojih Rafala, sledeći paket naoružanja i dalje tajna

26. mar 2025

Hrvatski ministar odbrane u poseti proizvođaču Rafala: „Predložili smo Dasou investiranje u Hrvatsku“

25. mar 2025

Sveobuhvatna lista NATO gubitaka iznad SR Jugoslavije i regiona tokom rata 1999. godine

24. mar 2025

[POSLEDNJA VEST] Boing porazio Lokid: Tramp predstavio prvi američki višenamenski borbeni avion 6. generacije

21. mar 2025

Mađarsko ratno vazduhoplovstvo doprinosi KFOR-u: Helikopteri H145M nakon Bosne i Hercegovine i iznad Kosova i Metohije

20. mar 2025

Izraelska kompanija „Elbit Systems“ objavila rezultate poslovanja za prošlu godinu

19. mar 2025

Poslovni rezultati kompanije MBDA za 2024. godinu: Značajno povećanje proizvodnje, zemlje bivše Jugoslavije novi klijenti

19. mar 2025

Tragedija u noćnom klubu pokrenula je opsežnu međunarodnu operaciju medicinskog vazdušnog transporta u Severnoj Makedoniji

18. mar 2025

[ANALIZA] Da li je Vojska Jugoslavije 1999. godine gađala USAF-ove avio-cisterne?

17. mar 2025

Ujedinjeni Arapski Emirati pre Srbije naručuju Erbasov A400M

13. mar 2025
Štit 2015: Counter terrorists win
Specijalna antiteroristička jedinica MUP-a Srbije / Foto: Dragan Trifunović

Štit 2015: Counter terrorists win

Jedan od najvećih bezbednosnih izazova danas u svetu predstavlja opasnost od terorističkih napada koji mogu biti izazvani usled različitih namera i interesa a koji mogu značajno da promene vojno-političku pa i ekonomsku situaciju u nekoj zemlji, regionu ali i na globalnom nivou. Efikasnim radom obaveštajnih i drugih bezbednosnih službi neke države ili više njih kao i njihovom dobrom međunarodnom saradnjom, ovakvi napadi trebali bi da se spreče a za to je potrebna i njihova neprekidna budnost i pažnja.

Kada dođe do realizacije terorističkih napada, poput nedavne tragedije u Parizu ili obaranja ruskog putničkog aviona iznad Sinaja onda je već kasno a posredne akcije bezbednosnih snaga u toku terorističkih napada mogu samo da eventualno ublaže neminovnu tragediju i spreče veće žrtve.

Izvlačenje štićenog lica pod vatrom / Foto: Dragan Trifunović
Izvlačenje štićenog lica pod vatrom / Foto: Dragan Trifunović

U subotu 21. novembra Srbija je izvela vežbu angažujući sve bezbednosne strukture u nameri da prikaže koliko je spremna za terorističke napade, kolika je obučenost i uvežbanost specijalnih jedinica čija je namena borba protiv terorizma kao i kakva je njihova zajednička saradnja, koordinacija i dejstvo.

Na više lokacija u Beogradu izvedena je združena taktičko-pokazna vežba “Štit-2015.“ uz učešće oko 700 pripadnika Vojske Srbije, Ministarstva unutrašnjih poslova i Bezbednosno-informativne agencije.

Žandarmerija pokriva ulaz zgrade u koju su ušli teroristi / Foto: Dragan Trifunović
Žandarmerija pokriva ulaz zgrade u koju su ušli teroristi / Foto: Dragan Trifunović

Zahtevne i složene taktičke vežbe rešavanja talačkih kriza prikazane su ispred Palate Srbija gde se nalazio najviši državni i vojni vrh Srbije, predsednik Republike Srpske i zvaničnici stranih država a oni su imali prilike da prisustvuju i vežbi održanoj na reci Dunav. Pre toga vežbe su provedene na glavnoj Železničkoj stanici i na aerodromu “Nikola Tesla“.

 
Vežba je počela zamišljenom otmicom aviona Er Srbije (Avioleta) na beogradskom aerodromu. Skoro istovremeno bezbednosne službe imale su pokaznu vežbu oslobađanja talaca iz vagona voza na Železničkoj stanici a kombinovani direktan prenos ove dve akcije mogao se pratiti na video bimu ispred Palate Srbija.

Najzanimljivije i najdinamičnije bilo je upravo ispred Palate Srbija. Antiteroristička vežba započela je sprečavanjem atentata na visokog zvaničnika koja se odigrala na ulici nakon čega su se napadači sakrili u zgradu Palate gde su uzeli taoce. Kombinovane bezbednosne snage su iz više pravaca ušle u zgradu i neutralisali teroriste. Sve je to bilo praćeno škripom guma automobila, rafalima iz streljačkog naoružanja, detonacijama, dimnim bombama i zvucima policijskih sirena.

 
Za prisutne svakako najatraktivnije su bile akcije helikoptera Vojske Srbije i MUP-a. Prvi na scenu stupio je helikopter Bell-212 Helikopterske jedinice MUP-a koji je na krov zapadnog krila Palate iskrcao nekoliko pripadnika MUP-a a odmah nakon toga iznad centralnog dela zgrade doleteo je vojni transportni helikopter Mi-8T iz koga su se tehnikom tzv. “fast rope“ pomoću užeta na krov iskrcali pripadnici Specijalne brigade. Sve vreme iz vazduha ih je štitio jedan helikopter Gazela (Hi-42 HERA) koji je lebdeo ispred istočne strane zgrade.

Helikopteri, tačnije dve Gazele, su učestvovali i na vežbi na Dunavu u kojoj su imali zadatak da pružaju vatrenu podršku snagama koje su učestvovale u oslobađanju talaca sa splava kao i u akciji napada na teroriste koji su oteli brod. Tom prilikom upotrebljeni su i brodovi i čamci Rečne ratne flotile.

Vazdušna podrška akciji na Dunavu / Foto: Dragan Trifunović
Vazdušna podrška akciji na Dunavu / Foto: Dragan Trifunović

Jedinice Vojske Srbije koje su upotrebljene u vežbi došle su iz sastava Bataljona za protivteroristička dejstva “Sokolovi“, Bataljona vojne policije specijalne namene “Kobre“, Garde, Rečne flotile, zatim dva helikoptera iz 119. mešovite helikopterske eskadrile, 98. vazduhoplovne brigade i jedan helikopter iz 890. mešovite helikopterske eskadrile, 204. vazduhoplovne brigade.

Iz Ministarstva unutrašnjih poslova Specijalna antiterostisička jedinica, Protivteroristička jedinica, Policijska uprava grada Beograda, Uprava kriminalističke policije, Uprava granične policije, Sektor za vanredne situacije, Žandarmerija i Helikopterska jedinica sa jednim helikopterom.

Pred upad na splav / Foto: Dragan Trifunović
Pred upad na splav / Foto: Dragan Trifunović

Najava većeg ulaganja u namensku industriju i dolaska novih helikoptera za Vojsku Srbije

Nakon defilea jedinica koje su učestvovale u vežbi, u Palati Srbija organizovana je konferencija za medije na kojoj su govorili premijer, ministar unutrašnjih poslova, predsednik Republike Srpske, komandant vežbe i komandant Specijalne brigade VS.

Posle uobičajnih hvalospeva o sposobnosti, obučenosti, hrabrosti, odlučnosti i jedinstva naših bezbesnosnih struktura premijer se osvrnuo i na njihovo buduće opremanje. Izrazio je nadu da će država biti sposobna da im pruži novu opremu i naoružanje, da se mnogo ulaže u domaću namensku industriju i da je doneta odluka da se preko Srpske banke odobri 10 miliona evra našim najznačajnijim fabrikama, od ‘’Zastava-oružja’’ do ‘’Teleoptik žiroskopa’’.

Novi datumi za dolazak helikoptera / Foto: Dragan Trifunović
Novi datumi za dolazak helikoptera / Foto: Dragan Trifunović

U odgovoru na pitanja novinara, premijer je ponovo naglasio značaj naše namenske industrije koja je kako je rekao, u porastu. Srbija je orijentisana na to da sama pravi svoje oružije, opremu i municiju što doprinosi jačanju ekonomije i odbrambenih kapaciteta – istakao je premijer. Najavio je i otvaranje novih fabrika i to u Uzićima kod Užica ali i povećanje kapaciteta u Velikoj Plani. Planira se i izgradnja pogona za proizvodnju deficitarne municije tj. municije kalibra 12,7 mm sa mašinama u vrednosti od 30 miliona evra a najavljeno je i da u martu 2016. počinje serijska proizvodnja oklopnog vozila Lazar.

Na kraju je dodao da će Vojska Srbije do kraja januara naredne godine dobiti dva helikoptera iz Rusije a da će do kraja 2016. biti nabavljena i dva helikoptera iz Nemačke.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

YU

Sad mi je mnogo lakše kad sam video kako se tip spušta užetom iz helikoptera od toga me prožima osrćaj bezbednosti!

Odgovori
Mi

Verovatno ce i fast rope tehnikom da presrecu nepoznate vazduhoplove u nasem vazdusnom prostoru. Dok, recimo, madjarski Gripen povredjuje nas vazdusni prostor negde kod Kanjize, Gazela lebdi iznad njega brzinom od nekih 700km/h i iz nje se spustaju dva obucena rv i pvo specijalca koja zatim rade indentifikaciju i presretanje nepoznatog vazduhoplova. Pardon, vazhudoplova, ili kako vec.

Odgovori
VO

Nadam se da nam ove veštine neće biti potrebne. U realnoj situaciji ima neuporedivo više rizika, nepoznatih i varijabli nego u jednostavnom scenariju pokazne vežbe…

Odgovori
Ma

Kvalitet zastite sticenih lica se recimo lepo video na youtube video klipu sureta „Kobri“ i „Nislija“. Tamburanje. Ko je to dobro izanalizirao, snimke sa ove vezbe nije morao da gleda. Koreografija za mase. Mozda bi recimo jedino moglo da nas zabavi da ponove istu situaciju ali recimo da pod pendrecima telohranitelji zastite sticenu licnost i uletanjem onog audija je izvuku na sigurno. To bi recimo meni dosta ulilo sigirnosti, bar bi znao da je ta lekcija naucena.

Odgovori
Ne

Nema tu sta da se nauci, sticeno lice je bilo sticeno pa nije bilo sticeno, pa je bilo u statusu „sefov burazer“, treba tu poraditi na drugim stvarima.

Ni

A kad ce novi avioni ?

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor