BEG airport status
MAKS 2015: Novosti iz RSK “MiG“ MiG-35 u pogonu RSK MiG u Luhovicama / Foto: Dmitrij Komisarov

MAKS 2015: Novosti iz RSK “MiG“

Proizvodni kompleks broj 1. kompanije RSK MiG u mestu Luhovice blizu Moskve bio je 21. avgusta domaćin grupi novinara za koje je organizovan obilazak najvažnijeg pogona ovog ruskog proizvođača aviona.

Novinari su u delu pogona u kome se odvija finalno sklapanje aviona zatekla četiri mornarička palubna višenamenska borbena aviona MiG-29KR (Izdelije 9-41) u različitim fazama izrade.

Mornarički MiG-ovi 29KR su deo narudžbine avijacije ruske Ratne mornarice iz ugovora o 20 MiG-29KR i 4 dvoseda MiG-29KUBR potpisanog 29. februara 2012. U hali je viđen i jedan skoro kompletan avion za koga su novinarima zvaničnici MiG-a rekli da predstavlja MiG-35 za stranog naručioca. Sasvim je međutim moguće da je ovaj primerak ustvari predserijski opitni avion koji će u bliskoj budućnosti biti predstavljen ruskom Ministarstvu odbrane.

Gotovo istovremeno generalni direktor RSK MiG Sergej Korotkov izjavio je da će kompanija u ovoj godini domaćim i inostranim naručiocima isporučiti 32 aviona MiG-29 svih varijanti od toga 24 aviona iz pogona u Luhovicama i 8 aviona iz drugog pogona. Obaveze prema ruskom Ministarstvu odbrane u ovoj godini su 10 aviona MiG-29KR a ugovor sa Indijom podrazumeva isporuku 8 aviona MiG-29K. To bi bilo ukupno 18 od 24 najavljena aviona iz pogona u Luhovicama. Za šest aviona zvanično nije dobijen podatak koji su to avioni i kome su prodati.

2351385_original
Sklapanje mornaričkog MiG-29KR za rusku ratnu mornaricu / Foto: Dimitrij Komisarov

Kako je novinarima u Luhovicama predočeno da ispred sebe vide jedan MiG-35 za inostranog naručioca, sasvim je moguće da su ti avioni namenjeni Siriji ili Egiptu a možda i nekoj trećoj strani. Iz drugog pogona RSK MiG, Proizvodnog kompleksa broj 2 koji se nalazi u Moskvi, ruskim vazduhoplovnim snagama biće isporueno i 8 višenamenskih borbenih aviona MiG-29SMT.

Kada je reč o varijanti MiG-35S komandant ruskih vazduhoplovno-kosmičkih snaga general pukovnik Viktor Bondarev izjavio je 12. avgusta da ugovor za ovaj tip aviona, za rusko RV neće biti potpisan pre 2018. godine. Nešto ranije Bondarev je izjavio da će ispitivanja MiG-a 35S za Ministarstvo odbrane Rusije biti završeno krajem 2017. a da bi sledeće godine moglo biti naručeno 30 aviona koji bi bili isporučeni do 2020.

Međutim, direktor RSK MiG Sergej Korotkov rekao je nakon nekoliko dana da on očekuje potpisivanje ugovora znatno ranije, već krajem ove ili početkom sledeće godine. Što se tiče izvoza MiG-a 35 (izvoznih varijanti MiG-29M/M2) Korotkov je demantovao da je potpisan ugovor sa Egiptom iako su se prethodno u medijima pojavile informacije da Egipat kupuje 46 ili čak 62 aviona MiG-29.

Kako je ugovor sa Sirijom o isporuci 12 aviona MiG-29M/M2 zamrznut do daljnjeg, postavlja se pitanje kome će RSK MiG ove godine isporučiti 6 aviona za koje se pretpostavlja da su u varijanti MiG-35.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

go

Kome li ce ovih 6 komada?… ;)
E, ekvivalent ovakvih hala smo u srecna vremena imali i mi u Kraljevu. Danas bi sklapali Rafal…

Odgovori
Ig

Pa tih 6 je za Srbiju.

Odgovori
Ba

Da to Vucic i keramicar nece da nas iznenade sa ovih 6 migova? Taman su govorili o nabavci pola eskadrile…?

Odgovori
12

6 lovackih aviona bi pre bilo trecina ili cetvrtina eskadrile (tipicna velicina za lovacku eskadrilu je danas 18-24 aviona), ali ako je „naprednom premijeru“ i „keramickom ministru“ taj broj predstavlja pola eskadrile, onda cu stvarno ROFLMAO…

Ba

Ako treba, ova dvojica će 6 aviona proglasiti za ceo puk.

Ea

Ma to je bre za nas 100%.Obecao Supermen AleVu i ja u to verujem:).

Odgovori
Pe

Tih 6 MiG-ova 35 je za Srbiju?

EVO MALO BROJKI I ZABAVNE MATEMATIKE:

Klimov, proizvođač motora RD-33/RD-33MK za MiG-29/35 navodi slijedeće podatke:
Suhi potisak (bez forsaža): snaga 50.0 kN, specifična potrošnja goriva 75 kg/(kN h)

Mokri potisak (forsaž): snaga 81.3 kN, specifična potrošnja goriva 188 kg/(kN h)

OVI PODACI SU ZA TESTNI STOL: visina 0 m, temperatura 20 °C, tlak 1 bar (100000 Pa)

NA OSNOVU TOGA, ZA ILUSTRACIJU, PRIMJER I SAMO ZA OKVIRNO RAČUNANJE IMAMO:

Specifična potrošnja goriva motora RD-33 BEZ FORSAŽA iznosi 75 kg/(kN h), znači 2 motora u MiG-u 29 ukupno troše 150 kg/(kN h).
Ako znamo da je maksimalna snaga tog motora BEZ FORSAŽA 50.0 kN, onda oni zajedno radeći KONSTANTNO na TOJ snazi od 50.0 kN za 1 sat rada BEZ FORSAŽA potroše 150 x 50 = 7 500 kg goriva

Specifična potrošnja goriva motora RD-33 SA FORSAŽEM iznosi 188 kg/(kN h), znači 2 motora u MiG-u 29 ukupno troše 376 kg/(kN h).
Ako znamo da je maksimalna snaga tog motora SA FORSAŽEM 81.3 kN, onda oni zajedno radeći KONSTANTNO na TOJ snazi od 81.3 kN za 1 sat rada SA FORSAŽEM potroše 376 x 81.3 = 30 569 kg goriva

Kolika je ono zapremina unutrašnjih spremnika za gorivo MiG-a 29? Pilotski manual kaže slijedeće:
http://i.imgur.com/6lqnTqa.jpg

MAKSIMALNO 4300 litara, odnosno 3354 kilograma, od kojega se oduzima 7% od ukupne mase i 100l “zarobljenog“ u svim unutarnjim spremnicima, pa imamo MAKSIMALNO RASPOLOŽIVO 3899 litara, odnosno 3041 kilograma, pri 20°C i specifičnoj težini goriva od 0.780.

Prema tim brojkama dalje OKVIRNO možemo računati, pri KONSTANTNOJ snazi rada motora na režimu rada maksimalnog potiska BEZ FORSAŽA od 50.0 kN, MiG-29 potroši SVO gorivo u unutrašnjim spremnicima za otprilike 3041 / 7500 = 0.40547 sati, odnosno za 24 minute i 20 sekundi.

Prema tim brojkama dalje OKVIRNO možemo računati, pri KONSTANTNOJ snazi rada motora na režimu rada maksimalnog potiska SA FORSAŽEM od 81.3 kN, MiG-29 potroši SVO gorivo u unutrašnjim spremnicima za otprilike 3041 / 30569 = 0.09948 sati, odnosno za 5 minuta i 58 sekundi.

Što kaže iskusni pilot na MiG-29G, zapovjednik njemačke JG73, citiram:

“The employment of the MiG-29G suffers from severe inherent constraints. The most obvious limitation is the aircraft’s limited internal fuel capacity of 3500kg (4400kg with a centreline tank). We have no air-to-air refuelling capability and our external tank is both speed and manoeuvre limited. We also have only a limited number of tanks. But if we start a mission with 4400kg of fuel, start-up, taxy and take off takes 400kg, we need to allow 1000kg for diversion to an alternate airfield 50nm away, and 500kg for the engagement, including 1 minute in afterburner. That leaves 2500kg. If we need 15 minutes on station at 420 kts that requires another 1000kg, leaving 1500kg for transit. At FL200 (20,000 ft) that gives us a radius of 150nm, and at FL100 (10,000 ft) we have a radius of only 100nm.“

Uzmimo neku okvirnu KOMBINIRANU potrošnju od 12000 kg goriva za 1 sat leta aviona MiG-29. Nadalje imamo eskadrilu od 12 MiG-ova 29, piloti trebaju imati minimalno 100 sati naleta godišnje da bi bili u nekoj zadovoljavajućoj letačkoj formi, znači imamo:
12 MiG-29 x 12000 kg goriva x 100 sati naleta = 14400000 kg goriva, odnosno skoro 15000 tona goriva godišnje. Uzmimo da je cijena JET A-1 goriva 510 USD/t, dobivamo iznos od oko 7.65 milijuna USD samo za gorivo.

Znači lipi moji za 12 MiG-ova 29/35, da bi piloti normalno letjeli treba oko 7.65 milijuna USD godišnje SAMO ZA GORIVO!!! Srbija je 2015. godine za SVE stavke vezane uz troškove RV izdvojila ukupno oko 9 milijuna USD. Za SVE letjelice (MiG-29, MiG-21, Orao, Super Galeb, Antonov, Utva, Mi-17, Mi-8, Gazelle, …), raketne sustave PZO, VOJIN radare, veze, … SVE troškove.
http://tangosix.rs/2014/17/12/analiza-vojno-vazduhoplovstvo-ponovo-nedovoljno-finansirano/

Kako da Srbija koristi 6 NOVIH MiG-ova 35, kada Vaši kažu:
manje od 9 miliona evra, od toga:
za tekuće održavanje i popravke oko 5,4 miliona,
stalni troškovi 2,1 milion,
1,1 milion za materijal i
400 hiljada evra za ostale troškove.

Mi u Hrvatskoj smo u 2 godine potrošili 100 Milijuna Eura za RZ, Srbija za RV 18 milijuna Eura!

Srbija sada ima 4 MiG-a 29, točnije 3, jer MiG-29 ev. broja 101 nije letio od 2010. godine. Koliki je sada njihov prosječni godišnji nalet sa ovim sredstvima koja se sada izdvajaju? Srbija nemože sada trenutno u letnom stanju održavati 4 (3!) MiG-29, a ne da nabavi 6 novih MiG-35! Sa ovim sredstvima koja Srbija izdvaja godišnje za RV to NIKAKO!

Neki još misle da je tih 6 MiG-ova 35 za Srbiju? Super ako je tako, bit će to 6 novih statičkih izložaka na pisti Batajnice za naslikavanje, jer oni teško da će letjeti, kad ni sada 4 (3!) njihova starija rođaka jedva da lete u Srbiji!?!

Odgovori
pe

Da se negde nisi zabrojao?

go

Lepo si rekao, NOVIH!

ja

taman toliko nam treba,bolje 6 novih migova 29 nego 100 onih vasih migova 21,a za gorivo se nesto mnogo sekiras…

Ea

Da li ste shvatili da smo bili sarkasticni?Znamo mi da nove avione necemo ugledati do 2025 minimum.Ok je valjda da se pusti da se malo mastari.A sto se tice brojki koje ste naveli,slazem se.Srbija sa ovim bednim izdvajanjima je stvarno dotakla dno.No dobro,svakom po zasluzi,neki imaju Eurofighter,F/A-18,F-15,MiG-35,Su-30,a neki MiG-21.

De

Pored svog uvažavanja vaših stručnih komentara mislim da ste ovaj put preterali. Kako ovi današnji klinci kažu: „Ložite se kao Hepo kocka, ni voda vas ne gasi!“ Sam g. Banković je decidno naveo da nema validnih podataka kome su tih šest aviona namenjeni, a vi na osnovu 3-4 totalno neozbiljna komentara odmah udarili po tiradama i dokaznici kako Srbija nema para za to, i kako je eto Hrvatska potrošila 100 miliona evra na svoje RV? Uradili ste modernizaciju MiG 21, dokupili ostatak, imate operativnu eskadrilu sa visokim postotkom ispravnih letelica, super za vas! I sad na kraju pitanje: Jer vi to nama kao nabijate nekakve komplekse ili ih nabijate samome sebi?

Ba

Osim što čoveku nedostaje smisao za humor, simptomatično je kako skače kao oparen i na samu ironiju u kojoj Srbija može da dobije 6 novih lovaca. Strah? Kompleksi? Mržnja kamuflirana „hladnim“ analizama tipa ne-možete-vi-to? Možemo, možemo, samo kada bi imali i vlast koja bi htela da ima ozbiljno vazduhoplovstvo.

pe

Saznali smo da mig-29 moze da provede u letu, pri forsazu, sat vremena samo ako natoci kerozin na INI-noj pumpi na auto putu kod Slavonskog Broda, izbaci tovar u Zagrebu, i opet natoci gorivo na istoj pumpi.

pe

I sve to dva puta u sat vremena. ;)

Mi

Komentari proizilaze iz pustih želja. Da, u pravu ste. AV i ludi keramičar neće kupiti Srbiji MiG-ove 29/35 iz jednostavnog razloga što se sa time ne slaže frau Angela i NATO jer bi to bio nastavak Srpsko-Ruske priče. Setite se po završetku Poslednjeg većeg aeromitinga u Beogradu, AV je obilazeći „Striži“ sav fasciniran, 100% siguran najavljivao hitnu kupovinu 2 aviona MiG 29M2 uz mogućnost kupovime još 4 komada. Onda su ga EU dušebrižnici umirili, klepili po nosu, i naprasno je zaćutao. Kad bi se u priči pojavio neki krš od F16- tice, pa bio i blok 30, da je neispravan, sa isteklim resursima, za čas bi se našli novci (kredit, lizing itd.), samo da je „kanta“ Američka. Pozdrav.

lo

ne bi voleo da budem pogresno informisan, ali ovo sto gore procitah nikako mi neide, po nekoj logici stvari, u glavu.
Kazes da motori Mig-29 trose svo gorivo na forsazu za nekih 5 minuta, a da bez forsaza moze da leti citavih 24minuta, i to koliko razumeh udaljem objasnjavanju sa sve grejanjem motora, dolaskom do mesta za poletanje poletanjem i sve obratno.
Neka cudna kvantna matematika ili sta ti ja znam.
Zar nije normalnije ako motor trosi 188 litara na sat u punom forsazu dva motora trose 376 litara na cas, a ako razumemo da u rezervoarima ima 2500 litara uz gore sve navedeno nemacko, dobija se da avion moze leteti jos oko 6,5 sati i to sa punim forsazom.
Osim ako ja nesto ne gresim ili nerazumem formulu za potroisnju

Odgovori
Pe

Vidim da je za neke ova viša matematika pre “komplikovana“, pa idemo na osnovne stvari i normalne mjerne jedinice, litre, kilograme, minute i sekunde:

MiG-21bis, zapremina unutarnjih spremnika goriva 2750 litara, gustoća goriva na 20°C 0.78, masa goriva 2145 kilograma. Potrošnja goriva motora R-25-300 na 0m visine, 20°C i tlaku od 1 bar u režimu rada motora FORSAŽ je 4.20l/s.

2750 / 4.20 = 654.8 sekundi = 10 minuta i 55 sekundi

Odgovori
go

Kad stignu 35ice, ima ovi iz Campie Turzii da se dislociraju na Baleare. Ruje sa desne, a nasi sa leve strane. Ima odmah da usledi takticko povlacenje! :D

Odgovori
Pe

Ne samo da se nabave, već da se nabave u tom fantastičnom briju od komada 6! Pa evo već se sada gaće Rumunjima tresu zbog 4 Srpska MiG-a 29. Zato ste i bili prisiljeni prizemljit onu jednu 29-ku još. 2010. godine da omjer snaga bude 3 MiG-29 sa Srpske prema 36 MiG-21 Lancer sa Rumunjske strane! Kako ni taj odnos nije pravedan, tu se ipak radi o 3 moćna stroja, Ameri su još nedavno, da omjer bude pošteniji poslali i eskadrilu od 12 F-16. Tako je odnos snaga sada realniji i pošteniji, 48 aviona na 3 29-ke, ali svi znamo da to nije dosta, jer te 3 29-ke sve to pojedu za doručak sa 6 svojih R-60MK i našlemnim nišanom! Tek da su Ameri poslali eskadrilu F-15 onda bi omjer snaga bio otprilike jednak, ali opet na strani 3 MiG-a 29, jer njegovi piloti sa njim rade čuda sa 30-40 sati naleta godišnje! Džaba Amerima i više od 200 sati naleta godišnje!

go

Pricam za amerikance, a ne za Rumune. Imacemo 10 mig29/35, a remontovacemo i modernizovati i 10 migova23 i dokupiti nekoliko dvoseda. migove 21 napustamo jer su ipak debelo zastareli, iako je to avion legenda. I sef mig-a je rekao da mig21 nema dalju perspektivu…

Pe

Dok su neki završili škole, stekli znanje i zvanje, počeli raditi na projektu NA, lakom jednomotornom višenamjenskom avionu, a drugi su u tuđini testirali tada najsuvremeniji mali borbeni avion F-5 i radili na tome da ih bivša nam država nabavi 2-3 eskadrile, tadašnja država od 22 milijuna stanovnika, ekonomijom i gospodarstvom u usponu, sada 25 i više godina od svega toga, neki u jednoj državi koja svojom površinom i brojem stanovnika predstavlja samo ostatke nekadašnje države, neki u njoj još žive u balonu i imaju mokre snove o nekim još za sada neispitanim MiG-ovima ili megalomanskim Suhojevima! Pogledajte uokolo i u svijetu što i koliko imaju zemlje veličine, broja stanovništva i ono najbitnije GOSPODARSKE MOĆI države Srbije? Imaju Eurofighter, Rafale, F-15, Super Hornet, Su-30, MiG-5? Probudite se iz sna, dobro došli su stvarni i realni svijet!

Odgovori
Pe

Gosn Pero…zaista ne vidim poentu ove vase diskusije..cemu tolike cifre i proracuni. Ruiovodstvo Srbije da se zaista cvrsto odluci da kupi tih 6 aviona pare ce se naci…cak stavise to i nisu toliko ozbiljne pare i to se ne finansira iz redovnog budzeta vojske. Npr..kad treba eto pare za helikoptere. Nisam shvatio poentu price vezano za f5 i NA..i temu ovog clanka. Mislite sta hocete ali mozda ovi migovi i jesu za Srbiju.
Obratite paznju koliko energije trosite na kritiku MiG-29..a da li ste ikad pronasli ijednu zaista objektivnu kritiku korisnika f-16.
U oktobru ovi nasi idu u rusiju..ko zna sta moze biti novost. :)

ja

ajde dosadan si vise bivsa jna je imala i do 600 aviona u sastavu a mi kao nemozemo 20,najbolje da se leti po tebi paraglajderima oni ne trose gorivo,onakva ala od aviona i treba nesto da potrosi smesan si sa tom pricom koja pije vodu u autoindustriji gradskih automobila

gi

PeroZ, finansiranje VS, kao i svih drugih oruzanih snaga EU, NATO, pa i vecine sveta nije tako transparentno… Osim toga, posto je svake godine snadje neka nesreca, Srbija 20-30% budzeta svrstava u nerasporedjeno, budzetsku rezervu ili za vanredne situacije, odakle se sredstva dalje prosledjuju. Dalje, Vojska je samo deo MO, pa se sredstva dele na druge uprave npr.- vojska dobija 1 mil eur za modernizaciju G4, ali R&D dobijaju jos 0.5 mil eur, nabavka ima uplanirano 4.7mil eur, namenska koja treba da sprovede poslove jos 2mil eur a infrastruktura sredstva za 3 nova hangara u Bg i Kv…
Rumuni su bili kod nas i mi kod njih (vezbe svake godine) i postoji prijateljski, skoro pa bratski odnos i mogu ti reci da su svesni zastarelosti svoje opreme (F16 gledaju kao prelazno resenje) ali i situcije 90tih da finansijski nisu mogli da produzuju resurse Mig29, kao i Mig23 koji je prekomplikovan po njima. Iz te perspektive, savetuju protiv modernizcije Mig21 osim u slucaju podrske 29kama, ali imaju potpuno razumevanje ako se drzimo 21 ca sledecih 3-5 godina u cilju prelaska na noviji avion.
Inace, znate li da NATO, izuzev Poljske i USA u Istocnoj Evropi ima manje od 60 operativna LBA aviona u 6 drzava, dok su pod SSSR i SFRJ imali kombinovano preko 500aviona? Kapaciteti drzava se drasticno smanjuju, jer kvalitet nikako ne prati kvantitet…

Ba

Ovaj čovek je histerik. Ignorisati ga.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Perko na: Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

@Nenad N Postoji i puno faktora koji su i bitniji od cene transporta, nije sporno. Ali ako će neko da preveze divizion sa pratećim vozilima odjednom, više se isplati brod.

14. Dec 2024.Pogledaj

Nenad N. na: Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

Gresite. Za specijalizovane terete kao sto je orudje jeftiniji je avion. Vecina savremenog brodskog saobracaja je kontejnerska. Moraju da se ispostuju gabariti kontejnera sto se sa tih "40 tona" jednostavno ne moze. Ako imate manji broj orudja, a obicno je tako, prevesces avionom. Brod se isplati ako imas veci broj orudja, za par komada se…

14. Dec 2024.Pogledaj

Phoenix na: [MEBAA 2024] Srpski „Green Power Turbine Systems“ prvi put izložio na sajmu poslovne avijacije u Dubaiju: Predstavljeni projekti dva nova civilna aviona

Prikazani model jednomotorca je, vrlo ocigledno, projektovan da bude pogonjen klipnim motorom. Stavise, gotovo sam siguran da je ovo neka stara maketa Safat 03. Avion te klase nema nikakvog smisla sa turbo-elisnim pogonom od 260 konja. Avion visih performansi i akro klase za vojnu obuku (kao Grob120TP) da, ali je ovo prikazano sve samo ne…

13. Dec 2024.Pogledaj