BEG airport status
[EKSKLUZIVNO] Intervju sa vodećim direktorom Erbasa o predstojećoj „Konferenciji dobavljača“ u Beogradu Za naš portal govori jedan od ključnih direktora Erbas grupe Marko Miklis

[EKSKLUZIVNO] Intervju sa vodećim direktorom Erbasa o predstojećoj „Konferenciji dobavljača“ u Beogradu

Posle transformacije nacionalnog avio-prevoznika, ulaganja u dodatne sposobnosti Jat Tehnike i najavljenim ulaganjima u zanavljanje vojne avijacije, Vlada Srbije nastavlja sa nečim što sada već dobija obrise koncentrisanije inicijative ka obnavljanju nečega što se može brendirati kao „Srpska vazduhoplovna industrija“.

Kako će čitaoci Tango Sixa u narednih nekoliko nedelja detaljnije i videti, pored ustanovljenih imena državnih kompanija (dominantno u vojnom sektoru) postoji iznenađujuć broj manjih privatnih veoma ozbiljnih kompanija koje već proizvode i isporučuju razne zanimljive proizvode i usluge kako vodećim evropskim kompanijama tako i novim brzorastućim globalnim igračima u avio-industriji.

Potencijal neke vrste ofseta o kojem smo već pisali obuhvatiće i tešnju saradnju posebno sa Erbas grupom. Kao početak mnogo ozbiljnijeg nastupa u svrsi mapiranja sposobnosti i pre svega komercijalnoj održivosti „Srpske vazduhoplovne industrije“ Agencija za strana ulaganja (SIEPA) i Erbas grupa zajedno, po prvi put, organizuju veliku konferenciju nazvanu „Airbus Group – Dan dobavljača“ koja će biti održana u sredu 30. septembra. Cilj ove konferencije je susret predstavnika Erbasa sa oko 40 preduzeća iz srpske avio-industrije, kao i Vojske Srbije.

Predstojeći događaj (koji će Tango Six intenzivno pratiti) bio je prilika i da napravimo ekskluzivni intervju sa jednim od ključnih rukovodilaca Erbas grupe koji će odlučivati o nivou saradnje ovog globalnog lidera i naših kompanija koje uspeju da se kvalifikuju.

Marka Miklisa (Airbus Group Senior Vice President, Head of Europe, Canada and CIS regions) smo pitali kako gleda na Srbiju kao potencijalnu bazu dobavljača, o trenutnim aktivnostima grupe i koliko ima istine o najavljivanom odnosu Srbija – Erbas kao mušterije i prodavca?

„Ono što smo do sada videli zaista nas je impresioniralo“

Erbas je odnedavno u Srbiji prisutan više nego ikad. Nacionalna avio-kompanija izabrala je vaše lajnere za osnovu svoje flote, Jat Tehnika je osvojila licence i sposobnost za održavanje istih dok u vojnoj areni remontni zavod Moma Stanojlović obavlja značajne poslove održavanja i remonta helikoptera Gazela. 

Za one koji nisu u potpunosti upoznati sa Erbas grupom, možete li je predstaviti?

Erbas grupa je konzorcijum na kojem počiva vazduhoplovna, svemirska i odbrambena industrija Evrope.

Ona je zaista svedočanstvo uspeha evopske priče, integrišući industrijske kapacitete Francuske, Nemačke, Velike Britanije i Španije. Svima su poznati Erbasovi putnički avioni, raketa-nosač Ariana, ali mi takođe proizvodimo borbene avione i helikoptere.

U 2014. godini Erbas grupa – sačinjena od divizija „Airbus“, „Airbus Defence and Space“ i „Airbus Helicopters“ – stvorila je 60,7 milijardi evra prihoda uz zapošljavanje oko 138.600 radnika. Grupa je globalni igrač, prisutni smo na svim kontinentima i nastavljamo da održavamo poziciju broj 1 ili broj 2 u skoro svim oblastima naših aktivnosti kada je u pitanju uspeh na globalnom tržištu.

Koja su poslednja dešavanja, koje su novine na vašim proizvodnim linijama?

Imamo modernu i tehnološki naprednu proizvodnu gamu, ona uključuje putničke letelice kao što je najveći lajner na planeti A380, novi A350XWB i unapređenu, efikasniju, A320 neo porodicu. U „svemirskom biznisu“, zauzimamo poziciju broj 2 globalno i trenutno razvijamo novu Arianu 6 koja je naslednik uspešne rakete Ariana 5, najpouzadnijeg komercijalnog lansera na globalnom tržištu.

Imamo veoma jak i inovativan program proizvodnje satelita, kako telekomunikacionih (prvi smo u svetu kada pričamo o električnom pogonu i proizvođač smo prve kategorije za satelite koji mogu menjati svoju konfiguraciju dok su u orbiti) tako i onih koji obavljaju ulogu nadziranja Zemlje najviše u civilnim segmentima vezanim za klimatske promene – prvi smo izvoznik satelita u toj kategoriji i razvijamo inovacije koje će menjati industriju kao što je „silicon carbide“.

Na vojnoj strani, „Eurofighter“ proizvodi svoj proizvod u punom kapacitetu i nastavljamo da ulažemo u njegov razvoj kao veoma potentne platforme. Imamo vojni transporter nove generacije A400M, sa ukupno 174 naručenih od kojih je 15 primeraka već isporučeno Francuskoj, Nemačkoj, Turskoj i vojsci Velike Britanije.

A330 MRTT je vodeće rešenje za višenamensku platformu koja obavlja uloge letećeg tankera i transportera – pobedio je na svakom javnom nadmetanju van SAD i do sada je dokazan u borbenim uslovima. Tu je i C295 sa učešćem na tržištu od preko 75% u svojoj kategoriji – transportnoj platformi srednje veličine idealnoj za transport i ISR misije. Narudžbine ove letelice sada broje više od 160 a u službi su u 20 zemalja širom sveta.

„Airbus Helicopters“ je vodeći globalni proizvođač helikoptera i sa Srbijom imamo dugu saradnju budući da su vaša vojska i policija operateri lakog helikoptera Gazela. Zahvaljujuči svom slojevitom proizvodnom portfoliu, „Airbus Helicopters“ je u stanju da odgovori na skoro sve zahteve potencijalnih mušterija. Na vrhu ove game je sigurno porodica Super Puma koja donosi neprevaziđene performanse i mogućnosti upotrebe dok u isto vreme ispunjava najnovije bezbednosne standarde.

Kao najpozvaniji, do sada ste već imali početni uvid u srpsku vazduhoplovnu industriju, kakva su vaša razmišljanja o njenom potencijalu?

Održavamo kontakt sa vašom vazduhoplovnom industrijom godinama u nazad. Obilazili smo intenzivno i upoznavali se sa nekoliko kompanija kako u državnom tako i u privatnom vlasništvu. Konferencija dobavljača u sredu je još jedan dokaz naše zainteresovanosti da saznamo više.

Ono što smo do sada videli nas je zaista impresioniralo, kako sposobnosti koje su razvijene unutar vaše zemlje tako i aktivnosti vaših kompanija. Konkretno, proizvodnja delova i kapaciteti za održavanje letelica su ono što bih naglasio kao najveće potencijale.

Takođe, bitno je istaći da neke srpske vazduhoplovne kompanije već danas rade kao pod-dobavljači Erbasovog originalnog dobavljačkog lanca.

Možete li nam opisati uobičajene procedure prilikom odabira dobavljača, kao i standarde koje te kompanije moraju ispuniti?

Selekcija i kvalifikacija potencijalnih dobavljača je dug i temeljan proces. Ovakve konferencije su stoga početna platforma za razgovor i niko ne treba očekivati da će ovde potpisati ugovor sa nama.

Kompanije koje žele da postanu pod-dobavljač kako Erbas grupe tako i naših dobavljača prvog nivoa („Tier-1“) moraju da poseduju ne samo izvrsnu tehnologiju, već moraju da dokažu da imaju dovoljne kapacitete u pogledu radne snage, finansijske snage i stabilnosi i organizacione efektivnosti.

Zahvaljujući našem komercijalnom uspehu mi povećavamo našu proizvodnju, posebno u domenu komercijalnih letelica. Naš dobavljač mora biti u stanju da nas prati.

Koja su Vaša očekivanja od Konferencije dobavljača u Beogradu ove nedelje?

Kao globalna grupa koja posluje u ekstremno kompetitivnom okruženju stalno gledamo kompanije koje su u mogućnosti da se integrišu u naš lanac dobavljača tako što će biti u stanju da isporuče vrhunsku tehnologiju po, za nas, privlačnim cenama. Budući da dosta srpskih kompanija izgleda poseduje relevantne sposobnosti, naš cilj je da dobijemo pregled njihovih veština kako u civilnom tako i u vojnom sektoru i da upoznamo državne kompanije malo bolje.

Naš portal je među prvima interpretirao da Srbija razmišlja o kupovini više helikoptera i transportnog aviona od vaše grupe kao mogućnost neke vrste ofseta. Možete li dati neki komentar na to?

Ono što Vam mogu reći je da nikada ne komentarišemo glasine. Ono što mogu potvrditi je da imamo vrlo atraktivne proizvode i da smo zainteresovani da povećamo našu bazu dobavljača u Srbiji. Sve ostalo je u rukama Vlade Republike Srbije.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

Sa

Nema nikakvih vesti o padu vojnog transportera letos u Španiji kao i razlog toliko neuspešnih lansiranja raketa Ariane koju su nosile navigacione satelite Galileo. Neka malo kaže nešto o tome.

Odgovori
Ph

Ariana nije imala neuspesno lansiranje od decembra 2002. godine, a Galileo sateliti koji nisu uspesno lansirani stradali su sa raketom Soyuz (otkazao Fregat – poslednji stepen). Isprva pogresne orbite ovih satelita ispravljene su pomocu motora na samim satelitima, naustrb goriva, te nece moci da rade korekcije kursa tokom celog njihovog zivota, vec samo oko 12 godina (efektivno na toliko skracen zivot).
Sto se A400M tice, softverska greska, ne sam kod softvera, vec pogresna podesavanja.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Srbofil na: Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

@Tomass Sasvim je svejedno da li ce godinu, dve, tri ili koliko vec, saveznicki avioni cuvali VaP HR. @Djuka Ne bih koristio termin "patuljaste", HR je znacajna zemlja geopoliticki, ali svakako ne vidim +12 aviona kao neki mega diprinos NATO, u koliko znamo da je takticka avijacija upravo najjaci adut tog saveza. Sa druge strane…

02. Dec 2024.Pogledaj

Djuka na: Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

Realno ako jedna Bavarska nema sopstvenu lovacku avijaciju ili sta znam, Bec koji ima duplo veci BDP od Hrvatske, ni ja u kontekstu NATO ne razumem potrebu razlicitih patuljastih EU drzavica da istu skupo placaju i trose desetine miliona evra godisnje na minimalno letenje.

02. Dec 2024.Pogledaj

Tomass na: Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

Islo se na polovne jel novi jos ne bi doslii. Znami koliko je roj isporuke za noce Rafale i nove F 16.Bugarska i Slovacka jos nisu dobili svoje nove F 16. A narucili su ih prije nego hr Rafale. Ne brini za Hrz

02. Dec 2024.Pogledaj