Nova zvezda srpske nacionalne avio-kompanije, Erbas A330-202, verovatno nazvan „Nikola Tesla“, u naredne dve nedelje neće silaziti sa naslovnih strana, TV priloga i društvenih mreža. Dok ne ode u zaborav šire javnosti, ubrzo nakon prestanka aktivnije promocije letova do Njujorka od strane Er Srbije, novouvedeni širokotrupni avion inspirisaće dve vrste reakcija: vazduhoplovno-emotivnu i putničko-zajedljivu.
Kao portal koji se bavi vazduhoplovnom industrijom i vazduhoplovnom emocijom, trudićemo se da ignorišemo ugao putničkog iskustva na ovom džinu: jer ono će uvek biti ili očaravajuće ili mizerno. Shvatiti ili zadovoljiti prosečnog putnika je nemoguće i iluzorno. Nivo očekivanja, razmaženosti i odsustva filosofske spoznaje da zapravo letite, u stolici, na 10 kilometara i pijete piće, uvek će ostati nedostižni, za bilo koju avio-kompaniju.
Ipak, kako nije svaki dan da možemo predstaviti novu letelicu i iskusiti je na nekoliko letova, danas ćemo obratiti pažnju i na putnika, uz nekoliko korisnih saveta. Uvek je poželjno i da, ukoliko uspemo, prevedemo nekoga od njih na stranu priče o industriji, magiji avijacije, jer onda svako stiskanje sa još 200+ ljudi u vremenski iscrpljujućem, pravolinijsko dosadnom letu možda i može biti zanimljivo.
Šta je zapravo Erbas A330?
Erbasov širokotrupni, dvomotorni avion za dugolinijiski saobraćaj A330 leti preko 20 godina, moderno je, profitabilno i pouzdano rešenje za preko 100 avio-kompanija širom planete. Članovi njegove familije su A330-200, A330-300, A330-200F, ACJ330 i modifikacija za vojnu upotrebu A330MRTT.
Kada je pre dve godine najavljena modernizacija ove letelice, pre svega u vidu novih efikasnijih motora i potpuno novog koncepta enterijera, starije verzije kao što je Er Srbijina zovu se i „ceo“ (classic engine option) dok će modernizovane imati sufiks „neo“ (new engine option). Novi (potpuno novi, ne iznajmljeni) avioni Er Srbije koji su najavljeni za period između 2018. i 2020. godine biće A320neo.
Bilo da su u pitanju letovi od 30 minuta (naš let za Zagreb trajao je otprilike toliko) ili 15 sati, A330 je, iz ugla avio-kompanija, jedna od najisplativijih opcija.
Svakih 20 sekundi negde na svetu poleti ili sleti jedan A330. Prema poslednjim Erbasovim podacima od prošlog meseca, ukupan broj narudžbina ovog aviona je 1634, do sada je isporučeno 1279 a na planeti ih trenutno u saobraćaju leti 1261 – svake nedelje na 400 destinacija. Erbas na njegova unapređenja potroši godišnje oko 150 miliona evra.
Konfiguracija kabine ima nekoliko a opcije ukupnog broja sedišta kreću se od 200 do 440. Ugrubo, -200 i -300 ciljaju drugačije kategorije tržišta gde -300 (dužeg trupa) obično smešta oko 277 putnika u troklasnoj konfiguraciji dok -200 obično prima oko 247 putnika.
Evropski proizvođač već godinama ovom avionu prišiva i jednu od najsjajnijih znački – onu za pouzdanost. Naime, prema njihovim podacima, avion je jedan od najpouzdanijih na planeti sa prosečnom operativnom raspoloživošću od 99,4%. Koliko je ova cifra tačna pitajte direktore i ljude u flight ops segmentu avio-kompanija koje ih lete, sigurno ćete dobiti različite odgovore, u najmanju ruku. Naravno, proporcije drame kada Er Srbijin 330 prvi put bude bio prizemljen zbog tehničkih problema biće nesagledive, politički obojene i emotivno nesvarljive. Verovatnoća da Erbas tada neće dati pare nazad Er Srbiji zbog kršenje garancije raspoloživosti je 99,4%. Ako ne i veća.
Šta čeka putnike u Er Srbijinom A330?
YU-ARA je svoj prvi let sa aerodroma u Tuluzu po izlasku sa linije za sklapanje i farbare Erbasa imao 16. novembra 2007. godine. Prvi operater bio je indijski Jet Airways od koga je, preko Etihada, avion iznajmljen Er Srbiji.
„Nikola Tesla“ ima 18 (1-1-1) sedišta u biznis klasi i 236 (2-4-2) u ekonomiji. Ovo je najmanji broj sedišta u nekom A330 što će većini putnika koji će putovati ekonomijom doneti ono najbitnije – komfor.
Sedišta u ekonomskoj klasi su udobnija od sedišta u Er Srbijinim A319/320 i prvo što će putnici primetiti biće zaista veći prostor za noge ali i Erbasov omiljeni marketinški adut – širina sedišta od 18 inča u predelu ramena. Jednostavnije rečeno – nasumični horor u vidu predebelog komšije na sedištu pored vas biće mnogo podnošljiviji nego stiskanje u manjim Erbasovima.
Svako sedište u ekonomiji ima svoj IFE (In Flight Entertainment) koji za razliku od biznis klase pored kontrolora funkcioniše i preko ekrana na dodir. Izbor zabave predstavljaju holivudski i domaći filmovi, serije, muzika i igrice. Avion je opremljen identičnom ponudom za pristup Internetu i GSM-u tokom leta kao i u „malim“ Erbasovima. Naš portal je nedavno uradio dve recenzije ovog sistema.
Savet za putnike: na celom avionu postoje samo dva potpuno savršena sedišta – u pitanju su A i C 8. Prostor za noge je veći i od biznis klase, IFE se nalazi u spremniku u sedištu sa strane, tako da vam ništa neće nedostajati. Er Srbija je svesna da će A i C 8 biti najtraženija sedišta i planira da ih dodatno naplaćuje – onda kada nisu iskorišćena za majke sa bebama – za koje su primarno rezervisana.
H i K 7 su podjednako dobar izbor ali ne toliko savršen dok na A,C,H i K 26 takođe dobijate komfor ali i delite lični prostor sa kabinskom posadom na poletanju i sletanju budući da njihov jump-seat gleda u vas. Što sigurno neće biti loše za neke romantične momente dužeg i, za posadu neprijatnijeg, očijukanja. Rule of thumb: to što vam se stjuardesa osmehuje ne znači da vas želi tu i odmah – to joj je posao.
Sedišta u biznis klasi su starije generacije ali su za naše polazno tržište svakako pomak u komforu. IFE, pomeranje svake sekcije sedišta, prostiranje u potpuno ravan krevet, masaža. Oni koji su viši sigurno će se imati poteškoća da se ispruže ali druge opcije podešavanja sedišta po sekcijama sigurno im nude udobnije spavanje nego u ekonomiji. Biznis klasa će imati „Dine any time“ koncept – zlostavljaš kabinsko osoblje da ti u bilo kom trenutku leta donese hranu po izboru. Hranu koja će biti nekoliko puta raznovrsnija i maštovitija od standardno izvrsne kulinarske ponude Er Srbije.
Od drugih novina koje će putnici koji češće lete primetiti svakako je safety demo u formi videa koji je izvrsno urađen i preveden na srpski uz korišćenje Er Srbija brendinga:
Više plaćenog tereta, brojnije kabinsko osoblje
Već smo pisali o tome da će nosivost plaćenog tereta između 10 i 15 tona 5 dana u nedelji sigurno doneti nove opcije firmama koje posluju sa Amerikom.
Sastav kabinskog osoblja neznatno je brojniji nego na standardnim Er Srbija letovima. Do Njujorka će, u prvom periodu, pre svega za bezbednost putnika a zatim i uslugu biti zaduženo ukupno deset članova kabinskog osoblja – 8 iz Er Srbije i 2 „kabin ambasadora“ iz Etihada.
Standardni sastav Er Srbija kabinske posade će zatim brojati 9 članova – glavnu funkciju u avionu ima cabin manager koji se nalazi u biznisu dok je perser broj dva zadužen za ekonomiju. Ostalih sedam članova su plave marame.
U kokpitu će tokom leta biti tri pilota. Kapetan i dva prva oficira.
Boris
Koliko je bila- a je i danas JATO-va škola letenja jedna od najboljih u Europi, i stvarno profesionalnost pilota iz ove škole na top- nivou, uvjek je bilo osjećanje na njihovim letovima bezbedno i ugodno, tako i u buduće sigurno neče biti drugčije, s toga sve najbolje i u buduće.
alex
Kako znas da je najbolja? Jel lufthansina ili BA losija? Jel bilo neko takmicenje u pilotskim skolama? Te nebeske odrednice su nas i unistile.
Skola je solidna i odlicna za onog ko sam zeli da uci. Za onog ko ne zeli isto je odlicna jer ce sigurno dobiti dozvolu i diplomu.
Pedja
Alex, Boris je rekao „jedna od najboljih“ a ne „najbolja“. Ne znam „koga“ i „šta“ su unistile „te“ nebeske odrednice ali škola i dalje postoji i školuje pilote iz celog sveta.
sascha410
HAHAHA—
Bravo Alex. Pa naravno… Ali se razumom i racionalnim komentarima ovakvih izjava na Balkanu nikada neces rijesiti.
Krca
Generacijski pozdrav i poštovanje za Laudu i Nešu !!!!
Letac Pera
Business class sedista su istog modela kao u vecini AC aviona. (777, 330, 767) Mnogo su bolje od nekih novijih modela 777-sardina pakovanje :), 787. Jedina mana im je manjak prostora za glavu, ali se u njima mnogo udobnije spava nego na drugim modelima u LH, AUA i AC