Poljski mediji su pre četiri dana preneli izjavu ministra odbrane Antonija Mačereviča da je avionska nesreća u kojoj je stradao predsenik te države 2010. godine bio teroristički napad koji je preduzet kako bi Poljska ostala bez rukovodstva.
Iako Rusija nije optužena za ovu nesreću sutradan je reagovao pres-sekretar predsednika Rusije Dmitrij Peskov koji je izjavu Mačereviča nazvao šturom, neutemeljenom, rekao je da je zasnovana na glasinama i da nema veze sa realnošću.
U avionskoj nesreći putničkog aviona za prevoz važnih osoba tipa Tu-154M Ratnog Vazduhoplovstva Poljske 10. aprila 2010. poginulo je svih 8 članova posade i 88 putnika među kojima je bio i tadašnji poljski predsednik Leh Kačinski, njegova žena kao i deo državnog i vojnog vrha Poljske. Avion se srušio u pokušaju posade da sleti na aerodrom Smolensk na kome su vladali složeni meteo uslovi.
Međudržavna vazduhoplovnotehnička komisija je 2011. godine objavila konačni izveštaj o rezultatima istrage u kome se navodi da je neposredni uzrok pada aviona odluka posade da se ne sleće na alternativni aerodrom. Takođe u izveštaju je navedeno da su padu aviona doprineli i nedostaci u obezbeđenju leta kao i nedovoljna obučenost posade.
Interesantno je da je ubrzo nakon ovog udesa poljski vojni vrh raspustio jedinicu koja je bila zadužena za prevoz veoma važnih ličnosti, skoro sve avione povukao iz upotrebe a nabavljeni su novi.
Poljska strana je paralelno vodila i svoju nezavisnu istragu a prošle godine Poljaci su pripremali optužnicu protiv dva ruska kontrolora leta jer smatraju da su delimično krivi za katastrofu. Kontrolori se terete da su određenim postupcima doveli avion u opasnu situaciju i da su nenamerno izazvali nesreću. Pritom se poljsko javno tužilaštvo slaže da je kao glavni uzrok udesa bila greška posade. Međudržavna komisija je međutim odbacila ove optužbe.
Mnogi analitičari smatraju da je sve ovo samo deo histerije protiv Rusije koja vlada u Poljskoj a koju delom proizvode poljski političari. Sadašnji ministar odbrane Antoni Mačerevič je postavljen na tu poziciju nakon izbora, u novembru prošle godine i za kratko vreme je već imao nekoliko oštrih izjava među kojima je i ova o udesu predsedničkog aviona.
Samo dan pre ove izjave Mačerević je objavio da ovog leta Poljska postaje punopravan član NATO-a. Prethodno je pozvao na to da se oružane snage Poljske skoro udvostruče usled vojnih pretnji a u januaru je Poljsku nazvao državom koja se nalazi na ‘’prvoj liniji’’.
Mačerevič je član političke partije ‘’Pravo i pravda’’ čiji je predsednik Jaroslav Kačinski, bivši premijer i brat pokojnog Leha Kačinskog. Jaroslav Kačinski je nekoliko puta tvrdio da pad aviona kod Smolenska nije bio nesreća i da se nije desio slučajno.
Hrundi
Poljaci su idioti. Prvo nisu naučili ništa iz Miroslawieca pa im se onda desio Smoljensk.
Generalna proba za Smoljensk bila je 12.8.2008. kada je posadi istog aviona koji se kasnije srušio u Smoljensku, predsednik Kačinski naredio da mimo plana leta slete u Tbilisi. Kapetan je odbio naređenje i imao problema no na kraju je ipak rehabilitovan čak i odlikovan ali – nije više vozio predsednika.
Ponašajući se ovako, degradirajući struku a uzdižući politikantstvo, pripremaju sebi i treću tragediju.
Dušan
Nakon Miroslavca bio je još pad helikoptera Mi-8 sa premierem na sreću bez žrtava i nedavno pukla guma na predsedničkoj limuzini tokom jurnjave 180 km/h preko više desetina kilometara
Dejan D
Istina je negde na sredini. Utvrđeno je da je komunikaciju vodio samo kapetan letelice i da je ista vođena samo na ruskom jer je on jedini znao ruski. Utvrđeno je i da je koristeći uređaj za merenje visine isti bio u modu za merenje nadmorske visine a ne aktuelne visine od tla što ga je dovelo u zabludu jer u tako složenim meteo uslovima nema vizuelnih orjentira, pa je avion u stvarnosti bio par stotina metara niže nego što je kapetan mislio. Kada je krilom zakačio prvo drvo već je bilo kasno. Eventualna krivica ruske strane je u tome što je po svaku cenu trebalo da odbije da prihvati sletanje jer aerodrom nije bio opremljen za sletanje u tako složenim meteo uslovima. Sa druge strane let je imao veoma bitnu političku pozadinu jer su poljaci išli na pomen Katinskim žrtvama pa bi odbijanje prihvata opet Poljacima dalo šlagvort za anti-rusku kampanju što su Rusi hteli izbeći. Kapetan je obavestio rukovodstvo o nemogućnosti sletanja, i predložio alternativu, koju su predložili Rusi. Ona je odbijena od strane rukovodstva jer bi zakasnili na memorijalnu svečanost. Kao što se na kraju ispostavilo ova tragična odluka je dovela do toga da Poljska ostane bez kompletnog rukovodstva države.
Ivan
Koliko se secam, ukoliko je aerodrom otvoren kontrola nema ovlascenje da ne dozvoli sletanje, vec samo da razdvaja saobracaj. Odluka na koji aerodrom slece je na kapetanu aviona
Stef
Sletali su na vojni aerodrom. Niko ih nije terao da to rade.
Lt Rinas
Jeste, teroristicki napad…komandanta RVa koji je visio posadi nad glavom.
Banja Luka
Ljudi, off topic, ali… Da nije ovo naša Lasta srušena u Iraku? Sad gledam ovaj video…
http://www.dailymail.co.uk/video/news/video-1274710/Iraqi-Air-Force-plane-reportedly-shot-Islamic-State.html
terorista
To je izgleda Cessna AC-208. Šta bi Lasta radila iznad područja pod kontrolom Daesha, sada kada imaju Mi-28, Su-25 i Cessne naoružane raketama Hellfire?
Nikola
@Terorista
Ako se dobro secam, upravo je TangoSix pre par meseci objavio reportazu o upotrebi Laste u RV Iraka u borbi protiv ISIS-a.
Banja Luka
Da, da- sada fino piše tip aviona. Nije bilo nikakvih podataka kada sam naletio na video. Kada sam vidio ovakav „aviončić“ da pada- odmah mi je pala na pamet „Lasta“.