BEG airport status
Avganistan dobio prve lake jurišnike A-29 A-29B LAS RV Avganistana u bazi Bagram / Foto: Haroon Sabawon / Anadolu Agency

Avganistan dobio prve lake jurišnike A-29

U vazduhoplovnu bazu Bagram, blizu Kabula, u petak 15. januara stigla su prva četiri laka borbena aviona A-29 ‘’Super Tucano’’ namenjenih Ratnom Vazduhoplovstvu Avganistana.

Povodom toga priređena je i ceremonija primopredaje aviona koji predstavljaju deo američke vojne pomoći i napora u osposobljavanju avganistanske vojske da odgovori bezbednosnim izazovima. To su prvi borbeni avioni nove avganistanske države a do sada su u borbama sa Talibanima upotrebljavani samo helikopteri.

143473_90665208_a29afghanmoody201509150901flm669030_usaf
Obuka avganistanskih pilota i tehničkog sastava provedena je u američkoj bazi Mudi u državi Džordžija / Foto: USAF

Ugovor za nabavku ovih aviona potpisan je februara 2013. godine a posao je dobila američka kompanija Sierra Nevada Corporation u okviru programa LAS (Light Air Support) koji je podrazumevao isporuku 20 aviona Avganistanu u okviru američke vojne pomoći.

Vrednost ugovora je nešto preko 427 miliona dolara i obuhvata pored aviona, njihovu modifikaciju, obuku, logistiku i naoružanje. Sklapanje, finalizacija i modifikacija aviona koji su poroizvedeni u brazilskoj kompaniji Embraer, izvršena je u pogonima Sierra Nevada Corporation u Džeksonvilu na Floridi. Avioni su opremljeni po specifikacijama koje je definisalo RV SAD a avioni će moći da se koriste kao izviđači i laki jurišnici.

U programu LAS učestvovala je i kompanija Beechcraft sa svojim avionom AT-6 koji nije izabran iako je bio jeftiniji za 40% – stručnjaci RV SAD su procenili da je brazilski A-29B potpuno ispunio njihova očekivanja i zahteve. Program je započeo 2011. godine kada je A-29 prvi put proglašen pobednikom ali se Beechcraft žalio pa je tender poništen. Drugi pokušaj ‘’obaranja’’ ugovora početkom 2013. godine nije uspeo. Uslovi ugovora podrazumevali su isporuku prvih aviona 18 meseci nakon njegovog potpisivanja, dakle počevši od agusta 2014. ali je ceo program kasnio.

KABUL, AFGHANISTAN - JANUARY 15: Army personnel stand next to A-29 Super Tucano attack aircrafts as U.S officials formally delivers four Brazil-made Super Tucano attack aircraft to the Afghan Defense Ministry, in Kabul, Afghanistan on January 15, 2016. (Photo by Haroon Sabawoon/Anadolu Agency/Getty Images)
Fotografija sa primopredaje aviona A-29 RV Avganistana / Foto: Haroon Sabawon / Anadolu Agency

Marta 2013. Embraer je u SAD otvorio pogon gde će biti sklapani avganistanski avioni. Prvi avion proizveden u SAD pojavio se međutim tek krajem septembra 2014. a odmah zatim izvršen je i prvi let da bi potom prvi avion stigao u američku vazduhoplovnu bazu Mudi gde se odvijala obuka Avganistanaca. Misija obuke i trenaže u okviru programa LAS započela je početkom januara 2015. a prvih 8 pilota završilo je obuku 17. decembra 2015. Obuku avganistanskih pilota i tehničkog sastava izveli su pripadnici 81. lovačke eskadrile koja je reaktivirana specijalno za ovu priliku i koja je postala deo 438. vazduhoplovnog ekspedicionog puka u bazi Mudi, Džordžija.

Početkom 2015. bilo je najavljeno da će prvi avioni stići u Avganistan u decembru 2015, isporuka je zatim odložena za januar ove godine a saopšteno je da će poslednji avion stići u Avganistan tek 2018.

Ovi laki jurišni avioni poboljšaće borbene sposobnosti RV Avganistana koje se do sada oslanjalo na naoružane transportere Mi-17, lake borbene helikoptere MD-530F i desantno-jurišne helikoptere Mi-24. Upravo je bilo zamišljeno da A-29 i zameni Mi-24 ali je Avganistan ipak pre izvesnog vremena prihvatio donaciju Indije u vidu 4 helikoptera Mi-24 pa će ovaj tip vazduhoplova ostati u naoružanju još neko vreme.

2748328_original
Avganistanski A-29 imaju američke evidencijske brojeve 13-2001 do 13-2020 / Foto: Haroon Sabawon / Anadolu Agency

Naoružanje A-29B sastoji se od dva fiksna mitraljeza kalibra 12,7 mm u krilima čiji je borbeni komplet 200 metaka po mitraljezu, na 4 potkrilna i jednom podtrupnom nosaču avion može poneti do 1550 kg tereta koji može obuhvatiti kontejnere sa mitraljezima 12,7 mm ili topovima 20 mm, lansere nevođenih raketnih zrna, nevođene ili vođene avio-bombe.

Pogonsku grupu aviona čini turboelisni motor Pratt & Whitney PT6A-68/3 snage 1600 KS, avion može ostati u vazduhu do 7 sati i može sletati i poletati sa polupripremljenih površina.
 

 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

ja

Mnogo je to para za takav tip aviona a nista nije mnogo mocniji od mi-24 po kolicini ubojnih sredstava,naravno novo je novo

Odgovori
de

A-29 je puno brzi od Mi-24. moze da leti duze (loiter time) a moze nositi precizne bombe poput SMKB.

Izvinjavam se za losi Srpski-Hrvatski – English is my first language!

ja

Slazem se,ali mi-24 moze da prebaci do 8 vojnika pod punom ratnom opremom,ili 4 ranjenika i da ih spusti bilo gde a to ovaj avion ne moze,naravno mozda nije pametno da se upustamo u poredjenja aviona i helikoptera-to i nije tema.Uglavnom,moje subjektivno misljenje je da nista specijalno nece dobiti uvodjenjem a-29 aviona u upotrebu i povlacenjem mi-24 iz iste,mozda samo glavobolje,a srpski ti je odlican.

De

Za prijevoz vojnika i opreme, Afghanistan koristi Mi-17. Primili su oko 60 Mi-17. To je puno bolji helicopter za takve svrhe nego Mi-24/-35. A moze da se it tesko naoruza za potporu.

Mislim da je najveci problem broj letjelica.

ISAF je imao velike broj aviona, borbenih helikoptera i bezpilotnih letjelica u Afghanistanu. Tu su cak koristili i teske bombardere ala B-1B i B-52 i specijalne AC-130H.

Kad se ISAF povuce, Afghanistan ce samo imati 20 laganih A-29 zrakoplova, 35 MD530F lakih helikoptera i 4-11 Mi-24/35.

To nije dovoljno da se bori protiv Talibana. ISAF snage su cesto spasile njihova vojna aviacija (a i teska artiljerija poput MLRS „70 kilometre sniper rifle).

Bez takve opreme Talibanci ce brzo unistiti snage ANA. To se vec dogagdja.

ku

Amerikanci svim snagama zele da posalju u penziju Mi-24 ali i posle toliko godina nema prave zamene za njega……..Kamo srece da nam
Rusi doniraju….

Odgovori
ax

Odlicna masina, ali skupa.
Usporedbe s helikopterom su besmislene.

Odgovori
ja

A sa cim da ga poredimo,mozda sa su-25 ili sa A-10,sam propeler na njegovom nosu govori da su mu perfomanse mnogo blize helikopterskim

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

libis na: Vazduhoplovna vežba „Pégase 25“: Iznad Hrvatske izvršena prva dopuna gorivom u vazduhu Rafala HRZ-a

Kornati. Prekrasna fotografija. Koliko ljudi zna da su svi Kornatski otoci u potpunom privatnom vlasništvu već više od sto i pedeset godina. I to su sve domači ljudi čiji su preci nekad bili radnici na tim posjedima u vlasništvu venecijanske i zadarske vlastele.

05. May 2025.Pogledaj

Pavle na: Vazduhoplovna vežba „Pégase 25“: Iznad Hrvatske izvršena prva dopuna gorivom u vazduhu Rafala HRZ-a

jeste Miki, i čuvena brodogradilišta dobijaju sve više narudžbina, upošljavaju se mladi stručnjaci....

05. May 2025.Pogledaj

Miki na: Vazduhoplovna vežba „Pégase 25“: Iznad Hrvatske izvršena prva dopuna gorivom u vazduhu Rafala HRZ-a

Hrvatska ekonomija sjajno stoji. više nije problem financiranje leta borbenih aviona kao nekad.

05. May 2025.Pogledaj