Da li je komandant vazduhoplovne komponente oružanih snaga neke zemlje pilot koji je karijernim sledom došao do najvišeg položaja iznad kojeg slučajno ne postoji neko bitnije ili je u pitanju pilot koji na aero-mitingu ne može preći ni 10 metara a da ne bude zamoljen da se slika 20 puta?
Možda bih i na kraju prvog dana CIAV-a 2016 napisao uobičajeni pregled ali nisam planirao da mi odgovor na gore postavljeno pitanje juče bude servirano na interesantan i simbolični način. I to sve u pojavi brigadira Ivana Selaka.
Poznati pilot lovac ali i glavni opitni letač hrvatskog ratnog vazduhoplovstva juče je bio zvezda dana u Varaždinu. Leteći svoj MiG-21UMD, kako se ovakva mašina na aero-mitinzima jedino i leti – niže, horizontalno i brzo – Selak i njegov kopilot Zvonimir Milatović, sleteli su popularnu „Kockicu“ na varaždinsku pistu sa koje odleću danas.
Prateći Ivana Selaka već dugo kroz stručne i mejnstrim medije ali najviše preko njegovog ličnog Fejsbuka imao sam okvirnu predstavu kakav kultni status on ima u Hrvatskoj. Ne postoji ni jedan, makar i blaže zagriženi, entuzijasta koji o njemu nema reči hvale ali i skoro religioznog dizanja u nebesa kada god se pomene. Kada dvočlana posada UMD-a sleće ona u oficijalnom programu nije upisana kao Selak/Milatović već samo kao „Selak“. Kada se spoteri spremaju da uslikaju „Kockicu“ pita se isključivo: „Kad ono sleće Selak?“.
Poznat po preletu sa aerodroma Ponikve kod Užica 1991. godine, kada su državice SFRJ ubrzano započele sa preuzimanjem efektiva Jugoslovenske Narodne Armije i formirale svoja ratna vazduhoplovstva koja decenijama kasnije neće uspeti da sastave par respektabilnih eskadrila, Selak je ubrzo izrastao u „legendu koja hoda“. Da li kroz preterano hvalospevne izveštaje laičkih medija o jedvapreživljavanju ili nekih zaista birlijantnih poteza o kojima, ukoliko niste opitni pilot, ni ne možete suštinski rasuđivati, on postaje najpoznatiji pilot u Hrvatskoj.
Kada sam ga juče konačno i upoznao i kada je lik prešao iz Internet u „real life“ poznanstvo, odmah sam pomislio koliko su organizatori CIAV-a, verovatno nesvesno, poentirali. Ceo miting je maltene bio u znaku njegovog dolaska, nastupa i sletanja. Ali tek po sletanju počeo je njegov pravi letački program. Prilično nasmejan, raspoložen, neposredan i komunikativan sa neverovatnom dozom skromnosti iz koje se oseća onaj pravi autoritet, njegov posao počeo je tek kada je izašao iz aviona.
Broj ljudi sa kojima se pozdravio po prvom imenu, sa kojima je zastao na bukvalno svakom metru ne bi li ispunio molbu za zajedničkom fotografijom bio je zaista impozantan.
Svako mišljenje, lična impresija, pa i moja koju trenutno čitate, projekcija je subjektivne stvarnosti. Moja je juče postala bogatija za poznanstvo sa avijatičarem koji, kao u stara dobra vremena, nije samo pilot već i simbol.
Simbol koji za razliku od pionirskih vremena ne služi za inspiraciju već simbol koji je možda jedina odbrana struke i razuma u vremena budžetskih nemogućnosti, loših kadrovskih rešenja i politike.
Selak je naime vrlo konkretno komentarisao „aferu“ sa remontom MiG-ova. „Aferu“ koja na prilično šizofren način pokušava da plasira nešto što je on veoma koncizno i na momente čak i literarno izuzetno postavio na logičke i stručne osnove. Jednostavnije rečeno, njegov autoritet i hrabrost da se oglasi možda neće imati uticaj na rasplet ove priče i budućnost HRZ-a ali su sigurno preko potrebno isticanje značaja neumiranja lovačke avijacije i još bitnije – pažnje vredan čin strukovne hrabrosti.
Kada su vojnici u pitanju poznato je da u bitke (raznih vrsta) ne vode najviši činovi već autoriteti, ljudi od struke i karaktera. Uz izuzetnu neposrednost i gostoprimstvo koja svakako ne odgovara nekim navodnim zategnutim odnosima država iz kojih dolazimo, bilo je izuzetno zanimljivo juče upoznati još jednog avijatičara i sebi uživo potvrditi od čega su sazdane nekadašnje legende JNA. Možda i nije slučajno da su Selak i pukovnik Milenko Pavlović bili klasići.
Kada biste nakon čitanja ovog teksta ukucali u Google pitanje ko je trenutno komandant Hrvatskog Ratnog Zrakoplovstva nesumnjivo bi dobili odgovor. Pitanje je koliko bi on bio suštinski tačan.
1995
Sve je lepo napisano sem jednog detalja, da je gospodin brigadir Ivan Selak za vreme domovinskog rata gadjao tačkaste ciljeve (izbeglička kolona Srba) dok njegov klasić pokojni pukovnik Milenko Pavlović nije gadjao tačkaste ciljeve.
Šta se tiče profesije, pilota Selaka to niko ne osporava, ali ne zaboravite da njegova popularnost u HR ne zasniva se na osnovu opitnog pilota nego i na osnovu domovinskog rata (oluje).
Mali
Ispričavam se unaprijed što ću morati komentirati događaje vezane za taj nesretni rat, ali Gospodine to što ste sada napisali nema nikakve veze sa istinom… u događajima vezanim za 4.8. 5.8. 1995. kada je HRZ tj njegova lovačka komponenta borbeno djelovala je bilo na točkaste ciljeve na zemlji i to ste u pravu. Ali ti točkasti ciljevi su bili bitna komunikacijska točka na Ćelavcu, razna zapovijedna mjesta u tadašnjoj RSK te neki rubni djelovi linija razgraničenja tj dobro ukopani rovovi i punktovi sa strane RSK pošto je i srpska strana znala da će biti napad. Ti napadi iz zraka su bili dobro osmišljeni i točno usmjereni na bitne taktičke vojne ciljeve. Praktički je to bila priprema za akciju tj početak akcije da sada dalje ne ulazimo nepotrebne rasprave… Nikada niti jedan avion HRZ nije napao kolonu izbjeglica među kojima su na određenim djelovima rute izvlačenja bili i vojska i tenkovi koji su se također povlačili ostavljenim koridorom prema Republici Srpskoj. Što znači da se praktički moglo djelovati i na kolone vojnika s tehnikom ali nije niti je to bio cilj, a kamoli na civile. Određenih zločina je bilo i sa naše strane to ne krijem ali što se tiče roda zrakoplovstva tj. HRZ-a tu nema niti jedne mrlje. Još se jednom ispričavam radi spominjanja nečega što je unaprijed zabranjeno na ovome blogu.
Uživam u čitanju svih vaših izvještaja i članaka, zbilja ste korektni i profesionalni u tome što radite. Srdačan pozdrav!
naMIGni @Mali
Ne znam koga pokusavas da ubedis u tu hdz retoriku kako je avijacija delovala iskljucivo na vojne tacke. Svi umesani u bratoubilacki rat znaju da je po KOMANDI iz Beograda prekinuta sva komunikacija sa RSK na vojnom nivou (dakle, niste je vi iz HR prekidali) i da su snage povucene „preko noci“. Na licu mesta to nije bilo bas najjasnije zivlju tj. civilima tamo, koji ce najgore i stradati, ali se kasnije klupko razmotalo pa su ljudi videli sta, kako i zbog cega se to desilo. Naravno, jos uvek postoje prepricavane verzije da su to dogovori na „medjudrzavnom nivou“ (navodnici posto HR tada jos nije bila drzava) ili da je jednostavno predata RSK usled delovanja zapadne sile (sto je fakat i tacno, da vam je komanda SAD isplanirala i sazvakala citavu „oluju“), ali je svakako cinjenica da kolonu izbeglica i NEVINE CIVILE nije gadjala ni avijacija JNA (komanda u Beogradu) niti su rafale po njima ispaljivali golubovi u brisucem letu… a ta kolona je GADJANA! Bice da je „neko“ ko je u njima samo video „prljave Srbe“ koje treba pobiti, posle cega je brzo usledila intervencija obavestajne sluzbe gore spomenutih zapadnjaka da se to obustavi, jer je „cilj postignut i sve ide kako treba“. Nema bar zvanicnih potvrda da je brigadir Selak licno ucestvovao, pa nema potrebe ni potezati njegovu licnu odgovornost. Ovo ti pise neko ko je ucestvovao u dejstvima na licu mesta i ko o nemilim dogadjajima zna svakako mnogo vise i preciznije od tebe, pa i bilo koga drugog ko poteze ovde pricu o ratnim danima pri raspadu SFRJ. Mogao bih verovatno 3 dana da ti pricam o misijama i dejstvima o kojima niko ovde nema pojma, mnoge nisu ni realizovane poput Ljubljane npr. ali cinjenica je, kada je vec rec o kolegi Selaku, da niti treba optuzivati pausalno bez konkretnih dokaza, niti ispredati bajke slepo braneci nekoga samo zato sto se retorika i demagogija nekog pokreta u HR tebi dopada i zvuci prihvatljivo. Uzivajte u izvestaju i pratite zajednicku ljubav prema vazduhoplovstvu. To bar neka spaja, kada je toliko drugih stvari koje nas uporno razdvajaju. Toliko.
Ljubo
U potpunosti podržavam komentar gospodina naMIGni @Mali!Potpisujem svaku reč!
Naravno,nikako ne osporavam Selakove letačke sposobnosti.T6 je prošle godine preneo tekst Antonija Prlende,na temu takmičenja u vatrenoj efikasnosti1989.godine,u kojem Selak navodno skromno,objašnjava kako je ipak on bio stvarni pobednik tog takmičenja.Naravno,ispred klasića Milenka Pavlovića.Autor na to još dodaje kako je već tada to bio znak velikosrpske ideje u RV i PVO i da je ustvari sve ispolitizovano na nacionalnoj osnovi.Takav Selakov stav u kojem ubacuje crv sumnje već dugo godina pokojnom školskom drugu,govori o Selaku samom.
Dobro,recimo da je tačno da je tada bio najbolji,ali mu se,eto,desila nepravda.Pod rukovodstvom Antona Tusa?
Godine 1995.dotični gospodin je,gađajući jedan drugi cilj,promašio(prebačaj) i stradali su civili.
Eto,pokazalo se da baš i nije toliko dobar,nažalost sa višestruko tragičnim posledicama.
On je za neke ljude heroj,za ogroman broj baš i nije.Vidim,autor teksta je oduševljen ovim poznanstvom.I to je na neki način u redu.Za mene lično,to je čovek koji je odlučio da postupi po onoj logici:bolje biti prvi u selu,nego neki tamo ili zadnji u gradu.I jeste,prvi je u selu.U selu koje je isto ili slično kao sva ova naša nova sela.Da ne gnjavim,čovek sa dve zakletve.Možda ima još neka?
Zaista volim da čitam afirmativne tekstove kao što je ovaj,ali ne vidim niti jednog razloga za dodatnom afirmacijom pilota MIG-21,koji je ,eto,sleteo na aerodrom Varaždin,radi učešća na aero-mitingu.
Ovih dana sam bio blizu Varaždina,žao mi je da nisam imao vremena da svratim bar na jedan sat.Ne zbog Selaka,već zbog ostalih mnogo interesantnijih učesnika.Pozdrav…
Antonio Prlenda
E Ljubo hajde ponovno pročitaj tekst o 1989. kojeg pominješ. Pa lepo iscitiraj šta je rekao Selak i šta je napisao Prlenda. A ne pljuvat ovako…
Banja Luka
Za „Mali“
https://www.youtube.com/watch?v=mdPFf8WsPdg
Imaš nekoliko video kadrova iz isječka. Možda su to sve zli ljudi izmontirali da bi tebe dezinformisali, ne znam. Takođe- mogu d ti pošljem i fotografiju tog spomenika sa imenima stradalih, možda su to sve izmišljeni ljudi i djeca, ko zna. Na prastos im redovno dolaze prijatelji i rodbina. Možeš i to da pronađeš ako potražiš ako te interesuje.
Ja bih ti savjetovao samo da se ne braniš čast voske RH, jalovo je to. Brani svoju, to je samo po sebi velika obaveza za svakog čovjeka.
Pozdrav!
Ljubo
Za Antonija Prlendu: u mojem komentaru nema pljuvanja,vodim računa kako se izražavam.
Dobro se sjećam teksta koji je tada dobio i jedan broj negativnih komentara,zbog provlačenja nekih stavova koji nisu dozvoljeni na T6.Jedan od tih kratkih komentara bio je i moj komentar.Naravno da sam prije komentiranja još jednom pročitao članak.Mislim da sam točno razumio ono što u njemu piše.Eto,ja tebi isto tako predlažem da potražiš moj komentar,pa ćeš vidjeti da sam pohvalio onaj dio članka za koji sam mislio da je vrijedan hvale.Dakle,nadam se da još uvijek imam pravo na svoje mišljenje,nema tu nikakve pljuvačine.
Da kažem još i to:svi mi koji komentiramo ovaj članak smo zaista previše vremena utrošili na jalovu raspravu i razmišljanja o ovom čovjeku.Vjerujem da svi imamo boljih načina za utrošiti vrijeme.Poštovanje i pozdrav svima…
Antonio Prlenda
U ostalom, evo članka i činjenica: http://tangosix.rs/2015/19/10/takmicenje-najboljih-pilota-sfrj-dan-kad-su-se-suocili-najbolji/
Željko
Tačkaste ili točkaste (ili bilo koje) ciljeve je više srpsko vazduhoplovstvo gađalo po Hrvatskoj nego ikoji pilot iz HRZ-a u obrabenim letovima na teritoriju Hrvatske… Jeli ijedan pilot bojevo djelovao po srbiji???
Ilija
1.Nije bilo srpsko,već jugoslovensko.Srpsko vazduhoplovstvo nikada nije dejstvovalo u Hrvatskoj.
2.Odbrambeni let gađanje civilne kolone?Od kad to?
3.Nije ni jedan avion HRV leteo nad Srbijom, ali opet ni srpski nije nad Hrvatskom.
Od kad to se zločin opravdava zločinom,greška greškom,itd…
Makar je i JRV ubilo milion hrvatskim civila (nije, ali da predpostavimo)-to opet ne opravdava ni na koji način gađanje civila u Oluji 1995.
Mario
@Ilija Tko o cemu,Srbin o vojnim zlocinima.Mozete nazvati svoju drzavu i zrakoplovstvo kako hocete ali ostaje cinjenica da su Srbi zrakoplovima gađali Dubrovnik,Vukovar,Zagreb i ostale gradove i ubijali civile.
Ilija
Ne razumem, sada zato što živim u Srbiji i imam srpsko državljanstvo, ne mogu da pričam o vojnim zločinima?
Da li imaš prave podatke (ne propagandne) koje potvrđuju da su samo Srbi gađali Hrvatsku, da ni jedan pilot nije bio Hrvat,Crnogorac ili Makedonac?
Ta činjenica ne ostaje dok se ne dokaže da je tada vazduhoplovstvo bilo srpsko,što naravno nije!
Gale
Sa teritorije Hrvatske koja je dala vazdušni prostor snagama NATO na korišćenje je vršena agresija na Srbiju, 1999.
Matija
I tako kažeš: „…HR tada jos nije bila drzava“ Ajd za početak provjeri kad je RH međunarodno priznata pa se vrati da nastavimo razgovor. Da te poštedim istraživanja, omašio si samo par godina, RH je postala punopravni član UN-a već 1992, tj. tri godine prije Oluje.
Mogli bi se, također, odlučiti tko je prekinuo komunikaciju RSK budući da mijenjate teorije ko čarape, prvo NATO avijacija, sad komanda iz Beograda, sutra kiša meteora ili pterosauri? Onih 30-ak hrvatskih migova i eskadrila Mi-24 je služilo samo za ukras očito.
I za tvoje je dobro da se već napokon, nakon 26 godina, oterasiš nekakvog kompleksa veličine, ponašaš se kao da više od pet milijuna Hrvata (HV i HVO) nije sposobno provesti vojnu operaciju, na kraju krajeva, ako smo već toliko nesposobni, onda je bila nesposobna i kompletna JNA budući da su ti isti Hrvati vojnu obuku prošli upravo za vrijeme Juge.
BTW, navodno u četvrtak dolazi paket iznaneđenja iz SAD-a, pa od tebe očekujem komentare: „ne znaju Hrvati to letjeti“, „došlo staro gvožđe“, „Gazela s Maljutkom je bolja od Kiowe s Hellfire“, „uvalili im Ameri da ne moraju platit reciklažu“, „uvalili ima Ameri da im papreno naplate održavanje“ itd… samo navali ako ti je tako lakše, ali to neće promijeniti činjenicu da je u tvom hangaru sve manje i manje ostavštine JRV-a.
Slobodan Niš
Bože, ovo je slikano iz takve blizine da je pretilo da izduvni gasovi pilota Selaka oprlje naseg fotoreportera, ali vidi se daje momak neustrašiv.
Banat express
Selak je prebegao 1992. kada je kao pratilac pok.Roberta della Croce i „zapalio“ preko.
Milan Kosanovic
Ne znam koga laze ovaj gospodin „mali“. Licno sam bio na otp 250m kada je Hrvatski Mig 21 gadjao kolonu civila kod Medenog polja 1995. godine i kada je pogino izmedju ostalih moj komsija Darko Vukovic (imao je tada oko 5 god). Pogodjen je kamion preduzeca Likatrans koji je prevozio hranu gospodine, nikakvo vojno naoruzanje i putnicko vozilo Mercedes. Inace u koloni, barem onoliko koliko sam ja mogao da vidim nije bilo ni jedno vojno vozilo.
Darko
Radi ispravka netočnog navoda, ne ulazeći u ratne zasluge na Vašoj ili Našoj strani, ističem da je aktualni zapovjednik HRZ i PZO general Miroslav Kovać. Njemu stotine ljudi iz BiH i Hrvatske, civila i vojnika svih nacionalnosti duguju svoje živote jer ih je spašavao helikopterom riskirajući svoj život. Sjećam se primjera kada je u helikopteru bilo toliko ranjenika da su prekršene sve propisane norme, a pod helikoptera bio je jedva vidljiv od krvi.
Igor
91-95 gađali su ama baš svi koji su mogli letjeti, sve što se moglo gađati da bude pogođeno. I HRZ i Srpsko zrakoplovsto i bivši JRV. Idemo dalje, Kiowe nam dolaze…
Petar
Selak je gadjao i „tackaste ciljeve“ ZNG celu 1991. godinu kao pilot JRV koji je dejstvovao sa aerodroma Zeljava. To mu HDZ nije nikad oprostio iako je doletio sa Mig21 iz Srbije.
AirBag
To je teško dokazivo jer je isti imao kraksu s V-51 u kojoj je poginuo jedan oficir koji je prelazio na novi posao u BL, imenovani je teško opečen i bio na lečenju u VMA, kasnije se trebao vratiti u stroj (i na suđenje) i to je tek uspio nakon odlaska iz Željave.. jbga tako kažu fakti 117LAPa.
Igor
Brigadir Selak je u oktobru 1991 godine doživio avionsku nesreću, u kojoj su dvojica njegovih kolega izgorjela. On je jedini preživio. Zbog toga je dobio dozvolu da opet može poletjeti tek u martu 1992 godine. A HDZ mu ne oprasta jedino profesionalnost.
Petar
Da, da, tesko dokazivo a zivo „pola“ 117LAP…:)
„Preorao“ je taj do udesa vise polozaja ZNG i poslao vise njenih pripadnika na vecni rahmet nego bilo koji drugi pilot 117LAP.
To koliko su ga u HRZ cijenili i cijene pokazuje koje je polozaje obnasao…a da je strucan, strucan je…:)
Sova77
Postoje li kopiloti na avionima koji nisu MPA (multi-pilot aircraft)?
gile
Po arhivi, za 1991., u svim jedinicama RViPVO JNA Srbi su cinili 27% letackog kadra, dok su u jedinicama u Hrvatskoj cinili oko 19% – time, kada neko kaze da su Srbi bombardovali Hrvatsku 1991-92, moze reci da su to radili i Bosnjaci (17%), Makedonci (11%), Albanci (9%), ili sta vise ponajpre – Hrvati (31%)… Inace, u RViPVO je bilo najmanje zastupljeno ‘mesanje’ naroda i narodnosti – da se vojni kadar salje u druge delove drzave… (npr – KoV u Sloveniji je imao vise Albanaca (skoro 25%) nego Slovenaca (oko 22%)).
Zasto se pominju jedinice u Hrvatskoj? Zato jer je komanda u Beogradu slala LA iz Srbije u cilju obezbedjivanja vazdusnog prostora, dok nije delovala protiv zemaljskih ciljeva (to je dokazano i prilikom vise sudjenja u Hagu). Na teritoriji Hrvatske su dominantno dejstvovale jedinice koje su bazirale u Hrvatskoj, sa lokalnim osobljem, a koje se nisu povukle u Srbiju… Pocetkom 1992., jedinice iz Srbije su sve manje vrsile i obezbedjivanje vazdusnog prostora, da bi ubrzo i to prestale do leta…
Kada su videli da se drzava raspala, dobar deo lokalnog osoblja je logicno ‘prebegao’ na stranu Hrvatske…
Sto se tice dejstvovanja na kolone izbeglica, sud u Hagu je stanovista da to nije bila namera Hrvatskog rukovodstva, vec namera pojedinih pilota, i to je prebaceno na sudove u Hrvatskoj, koji za iste jos nisu otpoceli ni predistrazne radnje, kao i za 99% drugih slucajeva…
Nikola
Odakle su podaci o nacionalnoj strukturi vojske? Zeleo bih malo vise da ih prostudiram ako imas linkove neke, hvala.
gile
Ostalo mi vojne literature iz 1980-90tih…
Cuvam istu za buduca pokolenja, da vide barem deo sistema koji je postojao i koji je unisten, a pratio je sve od igle do lokomotive (bukvalno).
Iako dosta podataka nije precizno navedeno vec uopsteno (posebno tehnika), sto je i logicno, dicili su se ljudima, ljudskim resursima i mesavinom naroda i narodnosti, te da je JNA vodila racuna o odnosu kadra na celoj teritoriji SFRJ (npr, pise ukupan broj pilota, od kojih su poreklom iz te i te republike toliko i toliko pilota, ili pitomca…)
Sa druge strane, verujem da se prava dokumenta, sa svim podacima, nalaze u drzavnim arhivama, Muzejima…
Roker
Točno je da srbi nisu bili većina u RVIPVO
Točno je i da su neki napustili JNA zbog akcija iste u RH
Fishbed
Što se tiče tragičnog događaja na Petrovačkoj cesti, Hag se bio za to zainteresirao i zatražio sve detalje od Hrvatske oko toga. Sve je navodno i dobio, i Hag je odlučio da nema osnova za dizanje optužnice. Svejedno, pogibija nedužnih civila zaslužuje da se događaj detaljno ispita. A posebno i tko je odgovoran što se vojska sa strateškim efektivima onako pomiješala sa civilima, kao „živi štit“. Pogotovo kad se ima u vidu da je povlačenje vojske i civila planirano ranije pa i uvježbavano. Činjenice su: civili nisi bili cilj toga napada, već teško naoružanje u povlačenje (rakete); napad je obustavljen upravo zbog poseljedica po civile; Selak u tome uopće nije sudjelovao.
PRL
Kapetan avijacije pilot-lovac JRV Ivan Selak je pogazio datu zakletvu i time je sva priča završena.
mr.nobody
Mislim da bi bilo korektno spomenuti da je u kolonu civila na Petrovačkoj cesti bilo ubačeno dalekomentno oruđe i kao takvo predstavljalo ozbiljnu prijetnju hrvatskoj strani u tada 7.8.1995. realnom scenariju organiziranog protuudara srpske strane.
Ta činjenica se sa strane srpskih izvora uvijek prešućuje i sve se svodi na to da hrvatski krvožedni piloti (medijski uvijek obavezno tagirani kao kasapi i ubice) dejstvuju po nenaoružanim srpskim civilima.
To je samo jedan medijski foršpan za ispiranje mozga širokih masa nebrojeno puta viđen za bilo kakvu temu koja se tiče ratnih sukoba.
„naši“ su uvijek časni, pošteni i hrabri, a „njihovi“ su ovozemaljsko utjelovljenje samoga đavla žednog krvi našeg napaćenog i obavezno golorukog naroda.
Ima na ABG forumu tema „Poslednje djelo Rudolfa Perišina“ i čovjek sa srpske strane je tamo napisao slijedeće:
„O petrovačkoj koloni znam dosta, iz prve ruke i kasnijih dodatnih istraživanja i o tom slučaju sam i govorio. Ppuk Rinas je dovoljno rekao, ja na to samo imam dodat:
1. Nije se radilo o Kubovima nego o Lunama koje su postrojbe „SVK“ po direktnom nalogu RDB RS izvukle i priključile koloni (koja je, btw, i prije toga bila mješovita vojno-civilna). Sve djelatne vojne osobe (AVL) u toj koloni bile su upoznate sa LOAC i znale su da se uključivanjem vojnih postrojbi u kolonu poništava zaštita civilne kolone.
2. Pošto je HV Lune smatrala strateškim sredstvom i to takvim koje može dovesti do teškog ugrožavanja života civila u RH dat je nalog da se pronađu i unište. Locirane su bespilotnim letjelicama i identificirane bez ikakve dvojbe. Zapovjed da se djeluje po njima, iako su bile u mješovitoj vojno-civilnoj koloni donijeta je u zapovjedništvu HV. “
U knjizi Dušana Sekulića „Knin je pao u Beogradu“ piše slijedeće:
„General Slobodan Kovačević pokušava da, u najkraćem, bude razloživ i ubedljiv: „Ako to ne učinimo odmah, doći ćemo u okruženje preko Velebita, i bićemo uništeni, i mi i narod. Treba sačuvati žive glave“.
Zatim diktira novi zadatak svom načelniku štaba: „Ti sada radi na izvlačenju, ja idem u Srb, kod komandanta Glavnog štaba, i vidimo se na Oštrelju“.
Za početak Radić poziva sve starešine komande korpusa i postavlja im zadatke.
Izričito zahteva da komanda mora poslednja krenuti ka Srbu.
Tako je i bilo. Ujutru, 6. avgusta, Radić se u Srbu sreće sa generalima Mrkšićem, Bjelanovićem i Petrovićem i predsednikom RSK Milanom Martićem.
Dobija novi zadatak u vezi sa izvlačenjem vojske i naroda u Petrovac i saznaje da će se naoružanje i materijalno-tehnička sredstva predati Vojsci Republike Srpske.
Brine ga što su u kolonama sa narodom i tenkovi i artiljerija, pa se, eventualnim dejstvom Hrvata po njima, ne može izbeći stradanje civila. Dalji pokret Radić nastavlja pešice, uz pratnju vojne policije održava kakav-takav red, i požuruje da se što pre prođe Martin Brod i most na reci Uni.
U Petrovac stiže 7. avgusta, ujutru oko 7 časova. Pošto je organizovao predaju naoružanja i tehnike potpukovnik Radić nameravao je da ode na Oštrelj, ali zbog gužve na putu – odustaje. Nastavlja pokret prema Banjaluci. U selu Bravsko, bio je svedok dejstva hrvatskog MiG-21 po koloni izbeglica.“
Dakle ovdje je jasno što je bilo u koloni i koju potencijalnu opasnost predstavlja za civile.
Za masu drugih detalja nađite spomenutu temu na ABG, pa sami čitajte.
Slična stvar postoji i oko teme gaženja kolone civilnih vozila Srba na potezu Glina-Dvor na Uni gdje su srpski tenkovi izveli tu vrlo nečasnu radnju kako piše u istoj knjizi:
„Ako bi se brigade Srpske vojske Krajine rangirale po onome što su činile tokom avgustovske agresije na RSK Gardijska brigada bi imala najsramniju ulogu.
Uz kukavičluk, ona je po nedisciplini i odbijanju zadataka najviše pala, od svih sastava Srpske vojske Krajine. Pri svemu tome, ni njen komandant, pukovnik Miloš Cvetičanin, nije izuzetak.
Oklopna brigada je početak agresije sačekala na širem prostoru Slunja.
U toku 4. avgusta delom tenkova trebala je da pruži pomoć 70. plašćanskoj brigadi u odbrani Plaščanske doline. Nažalost, Plašćanska brigada nije želela da se bori pa Oklopna brigada praktično nije ni uvođena u borbu. I time se njena borbena (!) uloga u „Oluji“ završava. Praktično, tom brigadom je komandovao čelni čovek Korpusa specijalnih jedinica, general Milorad Stupar. Na kraju, on je tu jedinicu upotrebio za lično obezbedenje, držeći je na okupu do Slunja. Sa njom je izvršio i „odstupno – nastupni“ marš preko Korduna i dalje na Obijaj, Žirovac i Dvor. Pre svih drugih jedinica iz tzv.severne grupacije Oklopna brigada se našla u Novom Gradu u RS. Izvlačenje je izvršila tako što je ostavila bez zaštite izbegličke kolone naroda koje su se kretale ka Dvoru. Hiljade očevidaca iz izbegličkih kolona naroda i vojnika doživeli su, postupak Oklopne brigade kao nešto krajnje nečasno 1 kukavičko.“
Trovanje medijskog prostora i psihe ljudi kroz te rabote nikada nije dalo ništa dobroga i oni koji su bezbrojne ljude gurnuli u nesreću stalno te iste ljude manipuliraju ovakvim postupcima isključivio radi zaštite svojih „časnih“ i „junačkih“ djela koje su napravili kao „veliki“ političari i vojskovođe.
Banja Luka
Hu, koliki tekst. Pazi, nema potrebe da se toliko trudiš da opereš tog „pilota“. Evo ti gore snimak, okačio sam, pa pogledaj. Imaš i dosta drugih, amaterskih, od mještana. Nađi negdje ZIL-135 sine. Ima nas koji znamo kako Frog-6 izgleda. To je ogromno vozilo sa 4 osovine i raketom na leđima. Hoćeš da mi kažeš da je pilot gađao to, pa uradio ono gore na snimku? Strašno. Kad je sve već krenulo nizbrdo, u tom pravcu, reći ću ti da nije, gađao je civile, zbog jednog drugog snimka, mnogo poznatijeg:
https://www.youtube.com/watch?v=7t4tDvOS9ZE
Inače, samo da znaš, da je dole bila luna, u po kolone civila- nijedan normalan pilot je opet nebi gađao. Nijedan čovjek nebi.
Ajde adio.
Milan Kosanovic
Sta sad??? Ti hoces mene da uveris suprotno od onog sta sam ja video?? Lepo sam napisao da u blizini kamiona Likatrans nije bilo ama bas ni jednog vojnog vozila. Sam kamion je prevozio hranu koja je trebalo da se podeli nama izbeglicama u kasarni u Banja Luci. Vojna tehnika je bila parkirana na jednoj livadi kod Petrovca (neki nas debil je smislio da to treba tako da se uradi i grupise sve na jedno mesto). Taj vas Mig je preleteo to mesto u brisucem letu i nije gadjao nista. Gadjao je civile i to je to. Ne mozes da zaboravis sliku kada vidis ugljenisana tela komsija i ne moze niko da te ubedi u suprotno. Ne zelim ni na koji nacin da otvaram neku temu prepucavanja ovde ali nemojte barem ovde da sirite lazi.
Dragan
Dosta vise prepucavanja na sajtu !!!
Sta je bilo -bilo je !! Nismo mi ovde da o tome sudimo. Vreme je pomirenja medju nama. Ostavimo sve ruzno iza nas.
Pomirimo se … Samo je to buducnost oba naroda.
Ne mesajte politiku i vazduhoplovstvo na ovom divnom sajtu. Jeli Bog dao da ima T6. Da moze neko iz Hrvatske da napise lep clanak i da ima lep odjek medju citaocima.
Ljudi. Manite se proslosti.
Gledajmo u buducnost!!
niko
nevezano za celu tužnu priču gore, ne bih komentarisao pošto sa susjedima to retko ima smisla, činjenice im nisu baš drage… nego, taj gospodin selak je položio zakletvu i dao svoju reč i onda je pogazio i pljunuo po svemu što mu je ta zemlja omogućila i dala. ima naziv za takve ljude, izdajnici.
slovenci naprimer nisu imali skoro ni jednog visokog oficira koji je napustio jna, čak im je onaj izdajnik janša u parlamentu par godina posle rata kada se glasalo o vojnom budžetu to prigovarao kako se nisu svrstali uz sloveniju a posle došli tu da uzimaju penziju. pa slovenac, komandant eskadrile u mostaru je naredio bombardovanje slovenačke teritorijalne odbrane na onom aerodromu. posle nekoliko meseci kada je izvukao tehniku u SRJ lepo dao otkaz i otišao u sloveniju da živi čistog obraza.
poz svima
Fishbed
Ona koja je pogazila zakletvu je JNA, čiji su se glavni generali dali u službu samo srpskog naroda. Ostali su trebali valjda sjedit skrštenih ruku i to gledat… :-(
gile
Nazalost, da su se dali u sluzbu srpskog naroda, drugacija bi istorija bila…
Vrh tadasnje JNA, kao i glavnih operativnih jedinica, cinili su Hrvati i Slovenci. Srpski generali jesu trazili angazovanje vojske, sa bojevom municijom, ali su tek posle par nedelja dobili, ali bez prava upotrebe bojeve municije… A pravo bojeve su dobili par dana pre raspada drzave i sistema…
I dan danas se secam pitanja one ranjene dece/vojnika na odsluzenju, sto ih izvlacise helikopterima, kada svi odreda – kada nas poslase u rat, sto nam ne dadose i oruzje i municiju?!
Ili, izvede cetu vojnika kapetan, kod Daruvara, sa po 1 okvirom municije, i u noci predje u redove ZNG, samo da bi ujutru predvodio napad jedinice ZNG i ubio vise od pola svoje dojucerasnje cete…
Koliko je dece tako izginulo…