BEG airport status
Remont i dokup aviona MiG-21 za Hrvatsku, realnost ili prevara? Jedan od 7 aviona iz Hrvatske koji je remontovan u Ukrajini. Preostalih 5 je dokupljeno i remontovano.

Remont i dokup aviona MiG-21 za Hrvatsku, realnost ili prevara?

Hrvatski Jutarnji list doneo nam je u današnjem štampanom izdanju veliki specijalni dodatak o navodnoj velikoj aferi koja trese Ministarstvo odbrane Hrvatske (MORH) a tiče se remonta i kupovine aviona MiG-21 u Ukrajini.

Kako je ovaj dnevni list preneo, posao remonta i nabavke hrvatskih MiG-ova našao se pod istragom vojne policije zbog, kako je navedeno, brojnih nepravilоnsti i sumnji da je u celom poslu isplaćen i mito.

Novinar Jutarnjeg lista, pozivajući se na neimenovan izvor MORH navodi da je istraga pokazala da su pet aviona koji su kupljeni od Ukrajine stariji nego što je navedeno u dokumentaciji (4-5 godina) i postavlja pitanje da li je sedam hrvatskih aviona koji su, po ugovoru remontovani u Ukrajini zaista i vraćeno Hrvatskoj.

Zagreb, 250814. Vojarna na Plesu. Predsjednik Ivo Josipovic posjetio je zapovjednistvo Hrvatskog ratnog zrakoplovstva i protuzracne obrane. Predsjednik je drustvu Ante Kotromanovica i Drage Lovrica je obisao Eskadrilu borbenih aviona gdje se upoznao s tijekom remonta Mig-21. Foto: Goran Mehkek / CROPIX
Hrvatska je u Ukrajini u periodu od 2013-2015. remontovala 7 svojih i dokupila još 5 aviona MiG-21 / Foto: Goran Mehkek

U daljim pretpostavkama i špekulacijama „Jutarnjeg“ ide se dotle da se čak i postavlja pitanje da li je remont na avionima zaista i obavljen a prema informacijama do kojih su došli istraga je pokrenuta nakon učestalih kvarova na avionima. Između ostalog, kako piše u današnjem članku, otkriveno je da su na nabavljenim avionima (njih pet) prekucani serijski brojevi i da ugrađeni delovi ne odgovaraju pratećoj dokumentaciji.

Neimenovani sagovornik hrvatskog lista ukazuje na to da je borbena komponenta HRZ (Hrvatsko Ratno Zrakoplovstvo) faktički uništena i da se ne zna koji su avioni stigli iz Ukrajine niti na kakvim avionima lete njihovi piloti. Moguće je i da je prilikom istrage zaključeno da ima i korupcije što može imati velike štetne posledice po HRZ ali i poziciju Hrvatske u NATO savezu.

Do sada je istraga Vojne policije hrvatskih oružanih snaga po navodima Jutarnjeg lista pokazala i da je MORH preuzeo obaveze tereta državnog budžeta čiji iznos odgovara upravo ukrajinskoj ponudi a pre nego što je odabran izvršlac posla. Dalje sagovornici tvrde da se u tender početkom 2013. godine pokušala ubaciti i izraelska firma Elbit koja je odbijena sa obrazloženjem da je izbor izvršioca posla već počeo.

hrvatski na stajanci Pleso
Prezentacija za medije: Hrvatski avioni MiG-21bis i UM na stajanci aerodroma Pleso, jul 2015. godine

Problemima u vezi ukrajinske ponude su se od početka bavile pojedine stručne službe MORH-a i Vojno-sigurnosne obaveštajne agencije navodi Jutarnji i tvrdi da postoji analiza u kojoj stoji da je dokumentacija aviona lažna a da su detaljni radovi na avionima iscenirani u vreme posete hrvatskih delegacija koje su kontrolisale tok radova. Delegacijama su navodno pokazivani avioni namenjeni Jemenu a na drugom kraju zavoda u Odesi su sklapani hrvatski avioni.

Prema ugovoru, pre primopredaje avione je morao testirati opitni pilot HRZ a za to je bio zadužen pukovnik Ivan Selak.  Opitnom pilotu HRZ Ukrajinci navodno nisu dopuštali da remontovane avione testira u svim režimima leta a izgovori su se obično odnosili na loše vreme i to što se letovi izvode iznad naseljenih mesta. Dalje se navode tvrdnje da avioni nikada nakon remonta ne bi mogli preleteti u Hrvatsku a zbog ratne situacije u Ukrajini su rasklapani i prevoženi kamionima.

Veliki problemi su nastali i nakon dolaska aviona u Hrvatsku a kvarovi na njima dešavaju se i danas. Uz mnogo poteškoća njihovo sklapanje je trajalo više meseci, curili su rezervoari a bilo je problema i sa radarima. Za ovakve probleme i kašnjenja Ukrajincima su naplaćeni penali u iznosu od preko 533 hiljade evra.

920871_637683493030012_1521152712983999596_o
Da li će morati ponovo na remont?

Kada je navodno Vojna policija predala prve rezultate istrage pet aviona koji su dokupljeni su prizemljeni a ubrzo zatim je osnovana komisija koja će utvrditi stvarno stanje borbene komponente HRZ. Zatim je izneseno da su (samo) tri aviona sposobna za letenje a da će se pokušati sa osposobljavanjem četvrtog.

Za dokupljene avione izražena je i sumnja u njihovo poreklo jer postoje ozbiljne indicije da je ukrajinski zavod u Odesi iste sklopio od delova koji su pristigli iz raznih strana sveta. Trupovi su kako se dalje navodi, dobili iz Bugarske, krila iz Alžira a npr. rezervoari za gorivo imaju natpise SSSR. Prvobitno je osporavano i vlasništvo aviona a komandant RV Jemena je navodno poslao pismo hrvatskom ministastvu odbrane u kojem je naveo da su avioni njihovi da bi naknadno MORH to pismo proglasilo lažnim.

Potom je postavljeno i pitanje dokle će HRZ sa takvim brojem aviona moći da održava kontrolu vazdušnog porostora kao deo NATO saveza i kada će saveznicima morati da prijavi da više nije sposobno za tako nešto. Sagovornici MORH-a Jutarnjem listu dalje prenose svoje mišljenje da bi nakon završetka istrage Hrvatska od ukrajinskog zavoda trebalo da zatraži povraćaj novca.

Zaključci novinara Krešimira Žabeca postavljaju mnoga pitanja, počevši od toga šta će biti sa borbenim avionima HRZ-a, da li će se na pet dokupljenih aviona morati izvršiti novi remont i da li će samim tim HRZ za još barem godinu dana ostati bez borbene komponente.

Žabec se zatim zapitao da li će državni i vojni vrh Hrvatske morati da donese stratešku odluku ili o ponovnom remontu aviona MiG-21 ili krenuti u nabavku novih (modernijih) letelica. Da li će, ako se dogodi da se privremeno ostane bez borbene avijacije, Hrvatska osloniti na saveznike koji bi preuzeli kontrolu vazdušnog prostora ili će se eventualno odlučiti da se borbena komponenta HRZ ugasi.

Šta se zaista događa?

Ministarstvo odbrane Hrvatske danas je potvrdilo da su Vojno sigurnosno-obaveštajna agencija i Vojna policija u proteklih nekoliko nedelja zaista došli do informacija da je potrebno izvršiti dodatne provere u vezi remonta i nabavke aviona MiG-21. Dalje se u saopštenju MORH-a navodi da će ono postupati u skladu sa važećim zakonskim propisima i po zahtevima nadležnih državnih organa pošto postoje ozbiljni pokazatelji o zabrinjavajućim radnjama koji mogu uticati na odbrambene sposobnosti Republike Hrvatske.

U koordinaciji sa načelnikom Generalštaba Oružanih snaga je odmah po primanju informacija o problemima, osnovana stručna komisija koja će se baviti trenutnim stanjem borbene komponente HRZ tj. njihovom tehničkom ispravnošću kao i procenom njihove dalje upotrebe, navodi se dalje u saopštenju. Ta komisija je pregledavši tehničku dokumentaciju i uzevši u obzir učestale probleme u eksploataciji aviona MiG-21, već zaključila svoj rad predlogom daljih mera koje je potrebno provesti a koje se odnose na sagledavanje celokupnog stanja remontovanih i kupljenih aviona.

Međutim, MORH ističe kako je trenutno hrvatski vazdušni prostor kontrolisan i siguran i da HRZ i PZO postojeće zadatke vezane za ovu misiju izvršava sa postojećim resursima.

Činjenica da je Ministarstvo Odbrane Hrvatske vrlo brzo odgovorilo na pisanje “Jutarnjeg lista“ u kome je gotovo direktno potvrdilo da su pojedini navodi i pisanja ovog hrvatskog lista istinita, pokazuje da nešto ipak nije bilo u redu sa poslom remonta i kupovine MiG-ova 21 u Ukrajini. Postavljaju se mnoga pitanja a jedno od njih je i zašto se sa ovim izlazi u vreme kada je objavljeno da je hrvatski vojni budžet smanjen za skoro 50 miliona evra.

hrvatski 133 i 135
Sporni avioni MiG-21bis koji su dokupljeni u Ukrajini i koje je Jemen odbio da primi zbog lošeg tehničkog stanja još pre nekoliko godina.

I pre remonta i modifikacije aviona MiG-21 znalo se sa kakvim avionima raspolaže HRZ, da je njihova starost 35-44 godine i da je njihovo stanje daleko od idelnog. Znalo se i da je remontni zavod u Odesi u proteklih 20 godina sa raznih strana sveta prikupio rezervne delove pa i čitave avione kako bi se što bolje opremio za pružanje usluga remonta ovog tipa aviona koji danas još samo Odesaviaremont može da pruži.

Remont sedam i dokup pet aviona je sa PDV-om koštao oko 17,7 miliona evra. Reklo bi se vrlo povoljno. Ali šta se za taj novac moglo očekivati u ukrajinskom remontnom zavodu? Dugoročna i normalna upotreba MiG-ova 21 sigurno ne kao i pouzdanost odavno zastarelih aviona. Postoje informacije da je sadašnja operativna raspoloživost hrvatskih aviona oko 50-60 posto ali to zavisi od mnogo parametara pa konačno i od toga koliko se ulaže u ovu vrstu avijacije.

I ranije se u nekoliko navrata u negativnom kontekstu pisalo o realizaciji ovog posla ali se to dešavalo pre završetka isporuke aviona pa to nije privlačilo toliko pažnje. Realno je bilo da se sačeka određeno vreme kako bi se videlo kako će se avioni pokazati u eksploataciji, kakva će biti logistika i koliko dugo će biti održavan kakav takav minimum kada je u pitanju sposobnost HRZ da ovim avionima kontroliše svoj vazdušni prostor.

Kakva će biti budućnost borbene komponente HRZ i PZO trebalo bi da se odluči krajem ove godine a u vezi ove teme nova hrvatska vlast nije do sada pokazala naročit entuzijazam. Ekonomske prilike, pre svega rast zaduženosti ukazuju na to da će Hrvatskoj u bliskoj budućnosti biti veliki problem obnavljanje flote borbenih aviona na koju, i pored dva remonta u inostranstvu i modifikacija, u poslednjih 15 godina nije obraćana dovoljna pažnja.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

DE

A bas su lepo izgledali na fotografijama…
Anyway, Hrvatska nema sta da brine, posto i Srbija ima cela 3 lovacka aviona, a za godinu-dve i mi gasimo RV.

Odgovori
Za

Mig-u 21 je mesto u muzeju i bilo kakav remont tih aviona je cista glupost. Nadam se da su nasi nesto naucili na tudjoj gresci. Ne pravi se pita od govana,mislim moze samo ko ce to da jede.

Odgovori
ja

Apsolutno tacno,sada se pokazalo da je to cista glupost i bacanje para cak i da je remont kvalitetno odradjen a kamoli ovi skrpljeni frankestajni od delova iz celog bivseg istocnog bloka jos sa prekucanim brojevima(sa slovnim oznakama na cirilici,koje li ironije).Trebao bi sada cuveni strucnjak iz zagreba koji je cesto na ovom forumu,da nam ponovo objasni da je MiG29 propao projekat a da je u ovoj sklepotini kojoj je mesto u muzeju buducnost srpskog RVa.

Ni

Nikoa nikada nije ni tvrdio da je MiG 21 neko dobro resenje za bilo cije danasnje vazduhoplovstvo, ali za drzave kao sto smo mi i nasi zapadni susedi, MiG 21 je neophodno resenje iz prostog razloga sto je najjeftinije. Hrvatska je dobila sta je trazila, za 15mil evra su dobili 7+5 aviona. Da su kupovali nove avione, za te pare ne bi mogli da kupe ni jedan iole ozbiljan avion na trzistu.
Kolko para tolko muzike, a njihova muzika izgleda da prestaje.

Da se vratim na Srbiju, nama je neophodna modernizacija nasih MiG 21 iz iskljucivo jednog razloga – odrzavanja naleta pilota. Pod pretpostvakom da cemo u neko dogledno vreme kupiti nove avione, nama je do tada potrebno da piloti odrzavaju bar minimalan nivo naleta. A ako vec ne kupujemo nista, mozemo i odmah da gasimo RV.

ja

Bolje da ugasimo RV nego da udemo u avanturu remonta aviona ciji su resursi istekli pre 20 godina i za koji sama kompanija koja ga je proizvela tvrdi da je to nemoguca misija jer se ne proizvodi vec 30 godina i zato sto nijedan iole relevantan zavod ne radi remont tih aviona a i nema delova.Ako se vec nema para,onda ili ukinuti RV ili dokupiti desetak aviona Mig29 kojih ima dosta na trzistu u dosta solidnom stanju(slovacki ili madjarski ako ne ruski recimo|)kompletirati jednu eskadrilu i cekati bolja vremena(koja nece doci).Jeste da je to dvomotorni avion ali imamo jos uvek obucenih pilota i tehnickog osoblja za taj tip aviona a i generaciju je ispred aviona Mig21 a ako bi bila i modernizacija dve generacije,ipak je to mnogo bolje uz sve nedostatke koje nesumljivo avion MiG29 ima.

De

Ocekivao sam problem s ovim projektom, ali ne toliko brzo.

Nije prvi put da a je Hrvatska napravila ovu gresku – projekat obnove u Rumuniji isto nije bio uspijesan.

Ka sto svi kazu, MiG-21 je za muzej.

Da li ce Hrvati imati iste problem sa Mi-8 remontom?

A zasto ova vijest nije na defender.hr?

Odgovori
ku

Jos jednom,dokupiti odrdjenu kolicinu aviona Mig-29 i modernizovati ih u SMT verziju(Majka Rusija)a ne ko nase komsije …….

Odgovori
Fi

Evo da se i ovdje čuje, da se zna, članak u Jutarnjem ne donosi ništa novo, nego ponavlja već ranije objavljivanu kuknjavu onih koji su radili posao za Rumunje, pa izgubili. A sad je došla nova vlast pa – udri. Eskadrila leti više nego ikad u zadnjih deset godina. I jučer su letjeli. Naravno da nije točno da je pet aparata „povučeno iz upotrebe“. Nad njima se nakon prijave sad vodi istraga, i to je zato, a ne jer „nisu ispravni“. Par novonabavljenih primjeraka doista ima karakteristike biseva koji su starije godište od službenih godišta. I to je već objavljivano. A gledalo se tada da se nabavi što ima na tržištu, samo da se opstane. U datom trenutku odabrala se najbolja moguća opcija opstanka za te novce. Rumunji su svoje prokockali prošlim katastrofalnim remontom. Očigledno da nova vlast sada po svaku cijenu želi napakirati prošloj, ne žaleći da u toj borbi ugrozi i same nacionalne interese, sigurnost i djelovanje Eskadrile borbenih aviona HRZ-a. A kao, „domoljubi“ su… Svaka sličnost sa susjednim zemljama (ni)je slučajna.

Odgovori
De

A što je MORH kanibalizovao po godištu mlađe avione koje je već imao u svom sastavu od onih navodno Jemenskih koji se ispostavilo nisu ni jemenski već nekakve LEGO kockice sumnjivog kvaliteta?

gi

Kao sto sam rekao da ce biti…, ma koliko me raznorazni napadali i napadace…
To se znalo jos pre par godina, barem je svaka iole ozbiljnija firma iz oblasti to znala…
Prosto – sta god ko pricao, za Mig21 vise ne postoji fabrika ili organizacija koja moze da proizvede delove… Za sada se koriste delovi koje uzimaju sa starih Mig21, a koji jos imaju resurs, vrsi se ‘servis’ i onda se provlace kao novi… (a jedna te ista organizacija radi sve…, tj – Odesaviaremont, koja je de facto u vlasnistvu par tajkuna i preprodavaca NVO, dok o nivou kontrole i nadzora moze samo da se sanja… i iako tvrde da rade po NATO standardima, realnost je da ih je NSPA stavila na ‘crnu listu’).
Sa kime god da sam pricao i iz Srbije i iz Nemacke, SAD i Rusije, predlagao je i Srbiji da digne ruke i od L17K (koliko god da imaju preostalih resursa) jer kvalitetnih delova za remont – nema!

Odgovori
Pe

Gde je dovraga onaj strucnjak iz njihove lijepe koji je likovao na ovim stranicama, onomad kada su sklepali jednu eskadrilu? Zar je moguce da ga sad nema, nije da se radujem sunovrati ratnom ih vazduhoplovstva samo da se javi da kaze, nadje neko opravdanje za ova desavanja. Banderovci im okrenuse ledja…

Avaj, nadam se da na ovim greskama ovi nasi mogu nesto da nauce, da se okanu corava posla sa remontom 21, jer je bolje kupiti neku polovnu 29-ku koja ima jos resursa, mada i neki f-16 ili miraz ne bi bio los jer je doslo vreme daj sta das, i tako nesto remontovati… dok ne dodje vreme vojevanja pa pre toga nabaviti nesto savremenije.

Odgovori
BB

Možda je po istragom?

Il

Jel mislis na PeroZ?Da,hvalio se kako su hrvati uspeli da skupe 12 aviona iz vijetnamskog rata,pa eto lete sa njima u 21. veku.Bravo!

ra

Ma strašan lik taj PeroZ nahvalio remont tih migova do neba jedino mu niko nije rekao da se remont sastojao od nanošenja nove farbe na avione

en

PeroZ je uradio harikiri sebi nakon ovog teksta. :)

Pe

da, bas taj mali deran, veseljak, sveznalica, mitoman…

Mi

Ekvador je jako lepo prosao sa kupovinom polovnih aviona!12 geparda kupljenih od juzne afrike(elbit modernizovao)za 35 miliona dolara. mnogo bolje nego migovi za koje ni jedna firma ne pravi rezervne delove

Odgovori
Vl

„Stručnjak“ Žabec iz JL? Tko je to? http://arhiv.slobodnadalmacija.hr/20030520/mozaik01.asp
:) Nadam se da će nakon provedene istrage, „stručnjak“ izgubiti licencu za rad.

Odgovori
Du

Svega ovoga ne bi bilo da je lepo napravljen NA (Novi Avion)…

Odgovori
Iv

Prodaje se 8 MiG-21bis i 4 MiG-21UM.

Drugi vlasnik, malo korišteno, svježe ofarbano, top limarija, dokumentacija trenutno zagubljena ali bit će pronađena do registracije, samo natoči i vozi.

Plaćanje isključivo gotovinom, zamjene ne dolaze u obzir.

Kontakt: MORH, Trg kralja Petra Krešimira IV, 10000, Zagreb

Odgovori
Iv

Tu je riječ o sukobu dvije političke i lobističke frakcije u hrv. obrambenom sustavu. Pregled događaja pročitajte ovdje: https://www.reddit.com/r/croatia/comments/4beojq/najve%C4%87i_skandal_u_povijesti_hrvatske_vojske_na%C5%A1i/d18rwv8

Odgovori
go

Po meni, ovo je realnost, a ne prevara. I super su ispali migovi ali pod uslovom da se stede. E sad, to sto su se primili na metalik farbu pa poceli da ih cepaju kao da su novi, to je povod za analizu druge vrste.
MiG 21 je oldtajmer, a ne avion za svaki dan.

Odgovori
Б

Видим да се по новинама појавила информација да је “прекуцан број шасије“. Ја колико знам авиони немају шасију већ змај, а бројеви се утискују на производним плочицама. Но добро нека им буде.

Odgovori
Pe

Kao i obično tekstovi Živojina i Petra su većinom vrlo dobri, ali komentari nekih ovdje stvarno nemaju veze s vezom, a kamo li sa vazduhoplovnom strukom.

MiG-ovi su remontirani, djelomično modernizirani (Nav, Comm, IFF, radar i rakete) i za njih su osigurani jamstvo, rezervni dijelovi i dvogodišnje održavanje tvrtke koja je i odradila remont (OdesAviaRemServis) i za njih se jamči produljeni resurs od 850 sati i 10 godina i ono najbitnije, piloti lete više nego nekih prijašnjih godina i NATO zapovjedništvo u CAOC Torrejon u Španjolskoj koje u svom sektoru South u koji spada i zračni prostor RH ima i 24/7/365 sliku sa naših 5 FPS-117 motrilačkih radara i zapovjeda i vodi u kurs za presretanje Dežurni Borbeni Dvojac je sa time zadovoljno.

Sve ostalo su naša “Hrvatska posla“ koja oko tog remonta traju već 2 godine. Ukratko svaka firma za remont 21-ica svog Hrvatskog generala u mirovini ima.

General Josip Čuletić, pilot MiG-21, bivši zapovjednik HRZ-a u mirovini, zastupnik tvrtke Elbit.
General Josip Štimac, pilot MiG-21, bivši zapovjednik HRZ-a u mirovini, zastupnik tvrtke Aerostar.
General Viktor Koprivnjak, pilot MiG-21, vođa i zagovornik zadnjeg remonta i zagovornik zavoda u Ukrajini.

A “novinar“ koji je ekskluzivno otkrio tu “sočnu aferu“ sa remontom MiG-ova? Ako ne znate to je isti onaj novinar koji je 2003. godine već “uništio“ jedan MiG-21 tek stigao sa tadašnjeg remonta svojom “egzibicijom“
http://arhiva.nacional.hr/clanak/15684/novinar-jutarnjeg-lista-riganjem-unistio-netom-obnovljeni-mig-21
http://arhiv.slobodnadalmacija.hr/20030520/mozaik01.asp
Da li vam je sada jasno o kakvom se liku tu radi? Vama u Srbiji, a posebno vašem predsjedniku, premijeru i ministru vanjskih poslova poznatiji je po ovoj “ekskluzivi“, Hrvatska nabavlja balističke rakete!
http://www.jutarnji.hr/hrvatska-kupuje-vise-balistickih-raketa-dometa-300-kilometara-/1436654/

Ako će te vjerovati tako stručnom i upućenom izvoru u pitanje vojske i tehnike, onda je vaš M.L. za njega Einstein u pogledu vojne tehnike.

Odgovori
Dr

Da li mi mozete nesto vise reci o modernizaciji V-V raketa,za te migove ?
Ako lete samo 3 o kakvom naletu se realno moze govoriti…(ako su tacni podaci) …. i isto me zanima da li su stvarno iz OAR servisa dali garanciju na 10 god to mu dodje 2026 malo je puno za Mig21 … ako jesu lepo ali mi je malo i nerealno.

lo

garancija je 2 godine, a avion moze naleteti sa produzetkom resursa 850 sati ili 10 godina sta prvo istekne, uz naravno odrzavanje tehnike.
Bilo kako bilo, hevati su resili delimicno svoj problem, na nama je da vidimo sta je nama ciniti.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Perko na: Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

@Nenad N Postoji i puno faktora koji su i bitniji od cene transporta, nije sporno. Ali ako će neko da preveze divizion sa pratećim vozilima odjednom, više se isplati brod.

14. Dec 2024.Pogledaj

Nenad N. na: Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

Gresite. Za specijalizovane terete kao sto je orudje jeftiniji je avion. Vecina savremenog brodskog saobracaja je kontejnerska. Moraju da se ispostuju gabariti kontejnera sto se sa tih "40 tona" jednostavno ne moze. Ako imate manji broj orudja, a obicno je tako, prevesces avionom. Brod se isplati ako imas veci broj orudja, za par komada se…

14. Dec 2024.Pogledaj

Phoenix na: [MEBAA 2024] Srpski „Green Power Turbine Systems“ prvi put izložio na sajmu poslovne avijacije u Dubaiju: Predstavljeni projekti dva nova civilna aviona

Prikazani model jednomotorca je, vrlo ocigledno, projektovan da bude pogonjen klipnim motorom. Stavise, gotovo sam siguran da je ovo neka stara maketa Safat 03. Avion te klase nema nikakvog smisla sa turbo-elisnim pogonom od 260 konja. Avion visih performansi i akro klase za vojnu obuku (kao Grob120TP) da, ali je ovo prikazano sve samo ne…

13. Dec 2024.Pogledaj