Strukovni i zdravorazumski princip neizlaženja s bilo kakvim podacima (pozitivnim ili negativnim) u javnost dok je delikatni proces istrage u toku evidentno je postao nešto što Vojska Srbije ignoriše. Trećim javnim komentarom od strane starešine sistema ponovo se utiče na istragu. Verovatno nenamerno ali štetno po suštinsku objektivnost i nezavisnost članova komisije i sigurno po imidž Vojske Srbije kao ozbiljine institucije.
Direktor Vojnotehničkog instituta pukovnik docent dr. Zoran Rajić dao je intervju Magazinu Odbrana povodom 64. godišnjice postojanja ove naučne ustanove i tom prilikom odgovorio je na pitanje novinarke u vezi udesa Laste:
„Nažalost, takve stvari se dešavaju. Pilotski poziv nosi mnogo rizika i vazduhoplovni udesi su sastavni deo vazduhoplovstva.
Kada je reč o polemici oko kvaliteta aviona „lasta”, činjenica je da su natpisi u pojedinim novinama bili proizvoljni, neobjektivni i nestručni.
Avion „lasta” je, po svim izveštajima naših i inostranih pilota koji su leteli na njemu, odlična vazduhoplovna platforma, s odličnim aerodinamičkim karakteristikama, prilagođena početnoj obuci pilota.
Kao što je poznato, formirana je komisija za ispitivanje udesa koja vrlo profesionalno i sistematično radi svoj posao. Prema dosadašnjim rezultatima ispitivanja komandi i strukture letelice, nema indicija da je projektantska greška razlog pada aviona. Ipak, ostavimo stručnoj komisiji da, po okončanju rada, iznese konačan stav.“
Pukovnik Rajić je ispravno ocenio da je medijima od strane Vojske Srbije (nedostatkom proaktivnog i preventivnog PR-a) dozvoljeno da pišu svašta. Međutim, od jednog „plavca“ se više očekivalo.
Kontradiktornost izjave je zanimljiva. Posle kritike štampe da se izletela u nestručnom, proizvoljnom i neobjektivnom maniru, direktor institucije odgovorne za projektovanje letelice izjavljuje da verovatno njegovi nisu ništa loše uradili. Pohvalno je insistiranje novinarke Odbrane da postavi pitanje koje interesuje celokupnu stručnu javnost. Pohvalan je poriv šefa da brani svoje. Sramotan je manir profesionalca da na bilo koji način komentariše istragu o nesreći sa fatalnim ishodom.
Celokupnom rukovodstvu Vojske Srbije, osim ViPVO koje zna da ćuti, potrebno je ilustrovati kako, na primer, Direktorat Civilnog Vazduhoplovstva postupa u ovakvim slučajevima. Stručnjaci DCV Komisije za istraživanje udesa i ozbiljnih nezgoda ni jednom do sada nisu pustili niti jednu bitnu, nebitnu, tentativnu ili indikovanu informaciju u vezi istraga koje su u toku. Svi su organizaciono brifovani i profesionalno edukovani da ćute i jedina tačka kontakta je PR koji takve informacije nikada nije dao medijima.
Informacije o toku istrage udesa letača-amatera koji je poginuo u okolini Obrenovca leteći svojom letelicom koju je čuvao u garaži pored kuće nisu dostupne javnosti. Uzroke udesa vojnog aviona Lasta u javnost su izneli načelnik generalštaba, vrhovni komadant i sada direktor Vojnotehničkog instituta.
Može li se zaključiti da će završni izveštaj istrage i njegove preporuke, poput komentara vojnih zvaničnika takođe biti javni?
FOTO: Ministarstvo odbrane
glavaxy
Pero munjo nebeska
Rajic je jedan od vecih umova sto se tice vazduhoplovstva na brdovitom Balkanu i na nebu plavom…ostavi da se sve resi pa onda potezi ako ima potrebe
gogothegreat
Da si pažljivo pročitao članak, shvatio bi da mu munja nebeska upravo to i poručuje: "ostavi da se sve reši, komisijski, pa onda komentariši".
xxl
Konstruktorske greske obicno ''isplivaju" u ranoj fazi ispitivanja aviona u vazduhu.
Kako je moguce da nakon 1000 sati leta aviona ovog tipa, avion pretrpi udes zbog lose projektovanih komandi?
Naravno da nije moguce, osim u glavama nedobronamernih i onih koji nisu bas familijarni sa tehnikom.
To sto je VTI izvrsio delimicno reprojektovanje komandnog kola, ne znaci da je ono bilo uzrok pada aviona.
Reprojektovanje je izvrseno sa namerom da se eleminise svaka mogucnost zaglavljivanja komandi, cak i u slucaju kada se desi sticaj niza okolnosti, koji je i doveo do poslednjeg pada aviona i koji se u fazi projektovanja komandi aviona nikako nije mogao ni predvideti.
Cobalt 50
Nije tačna Vaša izjava i vrlo je pristrasna i zlonamerna!
Bolje bi bilo da već jednom čutite i nadate se da će i kod nas stići uskoro neke mlade, sposobnije snage i edukovaniji pojedinci koje ovakve Vaše greške u projektovanju neće ponavljati do u nedogled..
Okrenite se, pobogu, malo unazad i analizirajte šta ste sve do sada prouzrokovali svojom nedovoljnom stručnošću! Na žalost, postoji kod nas i dalje mišljenje da piloti koji upravljaju avionima proizvedenim u sopstvenoj zemlji i ne zaslužuju ništa bolje od toga što im se daje u ruke!?! Ionako malo lete i ništa ne rade, pa bar nek malo razmišljaju zašto primaju visoki letaćki dodatak i uživaju brojne pogodnosti letaćkog poziva!
Ne vidim da smo od ulaganja u sopstveno vazduhoplovnu industriju nešto mnogo zaradili! Čak i ugled u toj branši na našoj hemisferi nije značajan i ne obećava puno u skoroj budućnosti!
Komanda pravca se je deformisala i usled zaglavljivanja polomila. Na taj način nije dozvolila da se krmilo pravca otkloni iz krajnjeg položaja u , bar – neutralni!!!! Time je ONEMOGUĆEN PREKID KOVITNOG KRETANJA AVIONA! Nije bilo teoretskih šansi da se avion spase, odnosno vrate na zemlju normalnim putem! Ovo je grub previd projektanta i gruba greška onih koji su projektovali taj segment primarnih komandi. Celi sistem (ne)kontrole je doprineo da taj uređaj nađe mesto na svih 15 aviona (pred)serijske proizvodnje!
Znate, svugde u svetu se proizvede nekoliko primeraka aviona tzv. NULTE SERIJE koja služi za opitovanje i na kojima treba da se pokažu svi problemi korišćenja i održavanja, kao i greške i slabosti, manjkavosti i kritične tačke… Veliki nalet na ta tri, četri aviona (oko 1000 do 1500 sati!) trebao je da pokaže kako če se taj tip aviona pokazati u domaćoj eksplotaciji i propisati upotreba van granica Zemlje!
Tokom ispitivanja otklanjaju se i sve neusaglašenosti sa PKP i TTZ aviona i TEK NAKON TOGA AVION KREĆE U SERIJSKU PROIZVODNJU!
Pitajte odgovorne pojedince zašto i mi (Srpsko Vazduhoplovstvo!) to nismo zaslužili da se na taj način opremamo sa novim avionima i da tek nakon toga sigurnije osvajamo svetsko tržište!? Zašto avione mi piloti treba da sami ispitujemo u letu, a ne da samo koristimo već ispitani i proveren avion!? Imamo li viška pilota ili viška para u državnoj kasi!? Kojom računicom se rukovodite sem ličnom u vidu nagrada i provizija za poslušnost i dobru saradnju sa nalogodavcima?!
Mogu da kažem (i tvrdim!) da meni nikada ne bi palo na pamet ovakvo konstruktivno rešenje nožnih komandi! To iz razloga što dobro znam zašto one služe i kolike sile se na njima pojavljuju o određenim fazama leta ili dozvoljenim manevrima aviona u cilju ispravljanja grešaka pilota na obuci! Pilot sam pa TO rjako dobro azumem! Naši Inženjeri projektanti ne razumeju u dovoljnoj meri završnu fazu života onoga šta sami projektuju, grade i proizvode! Ne posmatraju proizvod dovoljno iz ugla korisnika!!!
Uostalom – ovo nije prvi promašaj projektovanja vazduhoplova raznih namena ili kategorija! Bilo ih je više! Čak i na Lasti koja je vremenski prethodila ovoj, najnovijoj Lasti 95 ili Lasti 3!
Gorivni uređaj aviona nije sjajan i daleko je od idealnog! On ne obezbeđuje i ne pokriva sve potrebe motora u svim situacijama koje se razvijaju na zemlji i u letu. Način prikazivanja preostale raspoložive količine goriva u avionu je indirektno imao za posledicu gubitak prvog prototipa aviona Laste..!?!
Već u startu su tako Lasti okrnjena krila! Sve zbog nerazumevanja projektanata i nedovoljnog poštovanja čuvenih standarda iza kojih se Institucija sa DOA Sertifikatom uporno krije!
Sada zbog lošeg i promašenog projektovanja jedne od primarnih komandi! nastavlja da napada sve koji se ne slažu sa grubim izjavama i zamaglivanjem istine!?
Dakle, sve ovo oko korišćenja aviona nije poznato konstruktorima, jer zapravo i nisu piloti i pojma nemaju kroz šta sve prolazi letačka obuka studenata ili namenska upotreba aviona određene kategorije ili klase…. Čuli su za poletanje i sletanje, ai valjak bi možda prepoznali posmatrajući avion u letu!
Cobalt 50
nastavak:
Tu i leži osnovni problem I NAREDNIH POTENCIJALNIH PROMAŠAJA I GREŠAKA koje će se, na žalost, i dalje pojavljivati i o kojima čemo čitati u dnevnim novinama…
Nikakve garancije trenutno ne postoje da će, zataškavanjem ovog nemilog i tragičnog slučaja, situacija u skoroj budućnosti biti bolja!
Sistem je potpuno neuvezan i nije garancija značajnijem i bržem napretku, koji otvara vrata ozbiljnijem nastupu na svetskom tržištu proizvođaća vazduhoplova….
Omalovažavanjem pogibije opitnog pilota i nedovoljnom brigom za poboljšanje kvaliteta proizvodnje Vi, gospodine xxI pokušavate da objasnite nama, običnim građanima, da je sve ovo što se dešava normalno i da to tako treba da prihvatimo!
E, daleko je to od normalnog u ova vremena! Izađite iz tih kancelarija, isključite povremeno računare i proverite kako avioni lete i šta ih to drži u vazduhu!! Ustanovićete da to nisu tamo neki Vaši standardi i standardne procedure, već velika veština, volja i hrabrost pilota da sa tako nesavršenim avionima ostvaruju obuku, koja će dati smisao (i opravdanje!) budućim ulaganjima u vrlo skupu i složenu borbenu tehniku…
Sve to zarad čuvanja našeg suverineta i slobodnog neba! Ne i nikako zbog slikanja za novine i televiziju!
Divim se danas tim ljudima, jer ja sam ipak svojevremeno napustio Ratno Vazduhoplovstvo zbog nedovoljnog poverenja u svrsihodnost nastavka prisustva u nećemu što ti svaki dan potencijalno ugrožava bezbednost i egzistenciju. Porodica treba da je (pored Države!) čak i za naše pilote – ipak na prvom mestu! Porodica je uvek stub Društva!
Oni Vama ipak još uvek veruju! Smatraju da je to slučajna (a ne namerna!) greška! Učinite nešto značajnije i konkretnije za njih! Prvo prestanite da obmanjujete širu javnost i edukujte se više i na pravi način!
Pilot