BEG airport status
Mađarska učestvuje sa avionom JAS-39C koji neće sletati na Batajnicu

Mađarska učestvuje sa avionom JAS-39C koji neće sletati na Batajnicu

AERODROM BATAJNICA – Gipen ipak nastupa na aeromitingu Batajnica 2012 ali samo u vazduhu. Avion će preleteti iz Mađarske, uradiće svoj program iznad aerodroma i vratiće se kući bez sletanja. SAAB i dalje nije zainteresovan za ovo tržište.

U vazduhu iznad Batajanice 2009. godine

Jučerašnja potvrda komadanta srpskog Vazduhoplovstva i protivvazduhoplovne odbrane general-majora Ranka Živaka da će domaća publika 2. septembra imati priliku da u vazduhu vidi i mađarski JAS-39C zvanično je zatvorila spisak učesnika za ovu godinu. Jedina letelica koja i dalje ima opciju da se pojavi u poslednjem trenutku (budući da joj je mesto rezervisano) je ruski helikopter Ka-32 koji se trenutno nalazi na aerodromu Niš kao pomoć pri gašenju šumskih požara. Iz Ruske ambasade za Tango Six kažu da ukoliko se stvore uslovi i helikopter ne bude angažovan na svojoj primarnoj misiji svakako će se pojaviti na Batajnici.

SAAB

Što se švedskog konzorcijuma tiče, Srbija za njih i dalje nije zanimljivo tržište. Uzalud sam više puta na raznim inostranim vazduhoplovnim dešavanjima pokušavao da dobijem konkretan i zvaničan odgovor na pitanje – zašto?

Zahvaljujući dobrim odnosima sa mađarskim ratnim vazduhoplovstvom

Nije tajna da je SAAB već u ranoj fazi razmatranja za novog budućeg srpskog višenamenskog lovca ispao iz razmatranja, šveđani to nikada nisu krili, dok je naš sused Hrvatska dobila skroz drugačiji tretman. Poslednji odgovor na pitanje zašto ne Srbija dobio sam od SAAB-ovog predstavnika na aeromitingu u Dubaiju – tada su sve raspoložive resurse trošili na druge kampanje prodaje širom sveta.

Na jučerašnji upit kompaniji u vezi gostovanja na predstojećem aeromitingu dobio sam brz odgovor da je tačno da će mađarski Gripen učestvovati, da će prikaz u vazduhu raditi mađarski pilot i da svako pitanje u vezi potencijalne prodaje postavim švedskoj Izvoznoj agenciji za  odbrambena pitanja. Drugim rečima, da postoji aktivniji kontakt dve države po pitanju aviona on bi išao preko pomenute agencije kojoj bi SAAB zvanično kao izvođač posla obezbedio letelice za prodaju Srbiji.

Nakon još jedne izjave o nezainteresovanosti, nedolaska Rafala, samo će se dva potencijalna konkurenta predstaviti domaćoj publici – Eurofighter Typhoon i RSK MiG-29M2.

FOTO: Dimitrije Ostojić

Tango Six izveštavanje sa aero-mitinga Batajnica 2012 pomogle su Jumbo Grickalice.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

4m

Kakav bre izbor izmedju Tajfuna i 29M2 ? To je kao kad bih ja rekao : "Nemam para, ali dvoumim se da li da kupim novog ferarija ili polovnog punta".

Ako se i bude uzimalo nesto u skorije vreme, a nece, uzece se MiG-29 neka verzija, jer ce to biti najbezbolniji prelaz i za nase pilote i za cetu za odrzavanje tog vazduhoplova. Komplikacije oko preobuke minimum 40 ljudi za rad sa novim avionom nam bas i ne trebaju i ne isplate se.

A i vidimo svi u kom pravcu ce se orijentisati Srbija. Prva vest na dnevniku "Ruski avion dosao u pomoc Srbiji. Rusi gase pozare. Rusi spasavju Srbiju svojim avionima i helikopterima" itd. A nase Mi-8 cuce na zemlji ko zna iz kog razloga dok panduri njihovim helikopterima izrucuju po casu vode na pozare svakih pola sata.

Nemam nista protiv Rusa, nek se samo vise drzava odluci u kom ce pravcu, Istok ili Zapad, a ne da budemo ni na nebu ni na zemlji. Samo mislim da je posle svih ovih desavanja potpuno nepotrebno pricati o izboru buduceg aviona. Od pocetka se znalo da ce to biti MiG-29. Pitanje je samo kad ce se to desiti.

Odgovori
de

Izbor novog aviona nije izbor izmedju Zvezde i Partizana ili izmedju dve marke piva. Do pre par godina mozda bih i poverovao u sigurnu varijantu sa MiG avionima ali sada i ne bas. Ako je prica sa ozivljavanjem domace avio industrije iole ozbiljna a to ce pokazati vreme, onda bi opcija Rafala bila mnogo zanimljivija. Francuzi su dosta fleksibilni oko transfera tehnologije i njenog koriscenja. Kod svih ostalih potencijalnih konkurenata to nije slucaj. Osim toga cena odrzavanja i upotrebe ruskih aviona je veoma velika stavka sto nije za zanemarivanje.

Odgovori
4m

AMAN BRE ! Rafale kosta 60 000 000e , Eurofighter od 60 do 80 000 000e. MiG-29M2 30 000 000e. Budzet Vojske je oko pola milijarde evra godisnje. Od toga najmanje 400 000 000e ide na plate i penzije. Spoljni dug drzave je 30 milijardi evra i raste. URADI MATEMATIKU!

Srbiji treba pola eskadrile (do 6) ispravnih visenamenskih aviona cisto da se moze garantovati bezbednost civilnim aviokompanijama koje koriste nas vazd. prostor.

S kim planirate da ratujete tom eskadrilom Rafala ili Eurofightera? Sa NATO-om opet. Protiv njih ti nece pomoci ni 10 eskadrila Su-27 ako nemas podrsku AWACS-a i dobro utrenirane pilote. A za protivteroristicku borbu (mnogo realniju pretnju Srbiji) ti je bitnije da imas neke helikoptere gunship-e tima Mi-24, Mi-35 i transportne jedinice koje brzo mogu prevesti neku specijalnu jedinicu na mesto zarista.

Kakava je ovo medijska hajka da se Vojsci kupe novi avioni u vrednosti od 1 milijarde evra najmanje ? Volim i ja avione ali voleo bih da vidim kako ce neko narodu koji gladuje da objasni kupovinu eskadrile borbenih aviona. Pa malo li je ovo sto se pravimo ludi i ne koristimo nase helikoptere da gase pozare da bi narodu ponovo usadili simpatije prema Rusima. Ne gase oni nase pozare iz ljubavi vec za pare.

Ako Vojska kupi 16 aviona tipa Rafale ili Eurofighter pa narod ce motkama (da ne kazem kakvim) da uleti na taj aerodrom. Dozovite se pameti.

Odgovori
va

Slazem se sa tobom u vecini sto si rekao, al me zanima kako mislis da branimo svoje nebo tj kao sto kazes, ,,garantujemo aviokompanijama siguran prelet" ukoliko nemamo avione? Nase nebo je jedno od NAJSKUPLJIH jer 90% aviona koji lete od zapada ka istoku lete preko Srbije i mi uzimamo ogromne pare na taj nacin. Ukoliko ne kupimo avione, moracemo da platimo Madjarima da nam stite nebo , i za te pare koje njima damo za 10 ak godina, mozemo uzeti avione . Ja licno mislim da je MIG35 najbolje resenje.
Pozdrav

Mi

Skroz je realno to što pričaš. Mislim da je totalno nerealno govoriti o modernizaciji RV-a u ovom trenutku. Šta bi mi voleli, to je nešto sasvim drugo. Ja bih prvi voleo da nam nebo zaparaju motori najmodernijih aviona. Mislim da bi suzu pustio, ali, ali to nije moguće. Mislim da su helikopteri veći prioritet od aviona. Na kraju krajeva, nije to samo kupiti avion. Tu je i održavanje i ostalo. A mi ne možemo da se izborimo sa ovim nesrećnim avionima što imamo, a kamoli sada da kupujemo nove. Plašim se da bi zbog političkih poena, neki političari mogli da naprave glupost i ulete u jednu takvu, po nas nepovoljnu avanturu. Po principu društvo lako ćemo.

Odgovori
pu

Pa, s obzirom da je Karl Bildt u prilično dobrim odnosima s raznima u Beogradu, mislim da bi Šveđani pokušali s Gripenom – da postoje realne šanse da bude nešto od "prave" kupovine.

Ovako, cenim ja, pametnjaković, ili će Rusi dati (nepovoljan) kredit da se (skupo) kupi 6-8 Mig-29, ili ćemo im svojim parama platiti da modernizuju 12ak Mig-21 (što mislim da je jedina finansijski prihvatljiva opcija za nas).

Odgovori
sr

SAAB je vec 4 godine de fakto pred zatvaranjem projekta JAS-39E/F tj. modernizovane verzije JAS-39 C/D. E/F verzija se nudila za prodaju Svajcarskoj, Brazilu i Indiji. C/D se nudi Rumuniji i Hrvatskoj kao jednom od politickih dogovora NATO snaga u Evropi i Svedske koja blisko saradjuje sa njima. C/D je potpuno opremljen prema NATO standardima i kompaktibilan sa ujedninjenom komandom. Srbije nije u planu jer nismo u EU niti u NATO. Nemamo konkretne planove, cilj ili jasnu politcku ideologiju za NATO a za EU ne ispunjavamo jednu dugu listu zahtjeva te je ulazak u EU jedna duga borba koja je pred nama. Tako, ne pripadamo grupi kupaca koja je interesantna SAAB-u odnosno DOZVOLJENA SAAB-u.

SAAB ne trazi dozvolu kada drzave koje su ekonomski mocne – npr Indija, Brazil, Tajland. Mi ni u tu kategoriju ne spadamo.

Ono na sta se SAAB koncentrise jeste razvoj i prodaja novog Gripena tj. E/F verzije (F, tj. dvosjeda verzija, trenutno nema kupaca pa je pauzirana) Tu je uletila Svajcarska koja je de fakto birala izmedju dvije alternative – ukidanje vazduhoplovstva ili ulaganje u najjeftiniji avion na trzistu – Gripen. Izabrali su Gripen.

Nema nikakve sumnje da Srbija takodje treba da izabere Gripen i to E/F verziju kroz direktne i konkretne pregovore sa Svedskom vladom. Zasto? Zato sto smo u okruzenju NATO zemalja i u direktnoj saradnji sa istima. Zato sto je Gripen E/F daleko najjeftiniji za odrzavanje, moze ga opsluzivati neobucen kadar tj. pitomci. Prilikom kupovine dobija se dozivotna garancija na sve vitalne dijelove te obuka pilota, paket naoruzanja i rezervnih dijelova. Srbija bi dobila moderan avion sposoban da obavlja izvidjanje, lovacke i bombarderske duznosti sve za 4700$ po satu leta. Da uporedimo malo operativne troskove po satu leta: Rafal 14 000$, F-35 31 000$, MIG29M2 5500$, Eurofighter 8200$, F-16 Block52 7000$.

Realno gledano, ovo je projekat na duge staze i kako ce Svajcarska i Svedska da budu prve musterije Srbija bi kao druga musterija (nakon Svajcarske) svoje prve Gripene E dobila najranije 2018 uz paralelnu prozivodnju (kako se dostavljalo Madjarskoj i Tajlandu).

Sve druge varijante iziskuju mnogo vise para po komadu odnosno po satu leta i mnogo uslova oko naoruzanja i obuke pilota. Kod Svejdana dobijes sve u paketu i dozivotnu (40 godina) garanciju po letjelici.

Umjesto sto se pitamo zasto SAAB ne ulaze vise napora da se reklamira kod nas trebali bi se upitati zasto nasa drzava odlaze donosenje veoma vazne odluke o buducnosti naseg vazduhoplovstva? Zasto ne pregovaramo sa Svedjanima, Rusima ili sta ti ja znam ako mislimo obnoviti vazduhoplovstvo?

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Petrovic Dusan na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

@max Slazem se sa Vama, kad bi neko strucan za PVO (Zorana Vukosavljevic?) napisao za sve nas clanak o balistickim raketama, hipersonicnim manevrisucim bojevim glavama koje imaju sve rakete jos od 1960-ih, pa do ovih novih izuma (ono sto lici na kljun patke) jer je vazna fizika i matematika, a ne izjave nekih politicara.

27. Nov 2024.Pogledaj
27. Nov 2024.Pogledaj

PakleniVuk na: Besne su, mrze avione i sa vazduhoplovnim preduzetnicima vrte milione evra: Kako su lisice spasile srpsku generalnu avijaciju i pri tom slupale par letelica

Tehnički "iskorenjenost besnila" znači da u poslednjih deset godina nije zabeležen ni jedan slučaj na teritoriji Srbije. Ali praktično ,mora se vršiti vakcinacija oralnim putem i dalje jer na Bliskom Istoku,a i u okolnim zemljama ima besnila i dalje. Ako bi prestali sa time za par godina bi se ponovo pojavilo. Jedini način potpunog iskorenjivanja…

27. Nov 2024.Pogledaj

Perko na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Nisam rekao nebitno već sekundarno. Rafal se na radaru vidi pa se vidi. Veće ulaganje u sisteme elektronske zaštite, ometanja i razne mamce mu se više isplati nego komplikovanje oko cevke jer eto bode oči.

27. Nov 2024.Pogledaj