BEOGRAD – Radio Slobodna Evropa objavio je danas prilog o aktuelnoj temi moguće nabavke novih višenamenskih borbenih aviona za srpsko ViPVO. Vojni analitičar Aleksandar Radić u njemu navodi razloge zbog kojih misli da bi potencijalnom kupovinom MiG-a 29M/M2 Srbija dobila „tehnološki neizvestan i neispitan avion
Aleksandar Radić:
“Sve analize i poredjenja mogućnosti različitih aviona padaju u vodu pred vrlo jednostavnom činjenicom da u ovom trenutku srpski budžet jedva može da finansira nabavke goriva potrebnog za održavanje obuke pilota na tehnici koju imamo. Da ne pričamo o tome koliki je godišnji trošak za eksploataciju jednog višenamenskog borbenog aviona… Održavanje i eksploatacija jedne eskadrile na godišnjem nivou gutala bi najmanje trećinu čitavog budžeta srpske vojske, odnosno oko 250 miliona dolara. Zato mislim da bi najbolja opcija bila ako bi mogli da udjemo u program modernizacije kroz produžetak resursa MiG-ova 21. To bi nam za male pare kupilo vreme za promišljenu odluku o tome koje nove avione nabaviti.”
“Već pri grubom poredjenju Suhoja i MiG-a bilo bi jasno da je Suhoj u ovom trenutku firma koja može da garantuje redovno snabdevanje rezervnim delovima i dugoročno održavanje. A MiG to nije u mogućnosti. Ta firma već je imala ozbiljnih problema sa kompromitacijom na tržištu. Kupiti avion od proizvodjača koji je u takvom stanju predstavlja neprihvatljivu tehnološku neizvesnost jer bi Srbija onda snosila rizik i trošak ispitivanja aviona i problema integracije savremenih sistema.”
Članak u celosti možete pročitati ovde.
leld
da li je onda kupovina suhoja isplativija? ako bi cekali jos, koji bi avion bio najbolji izbor? da li trenutno (na zalost) vredi kupovati bilo sta?
Vladimir
"Već pri grubom poredjenju Suhoja i MiG-a bilo bi jasno da je Suhoj u ovom trenutku firma koja može da garantuje redovno snabdevanje rezervnim delovima i dugoročno održavanje"
A da je neko sutra obelodanio kupovinu Suhoja, on bi izjavio: "Pa da, jeste da je Suhoj u ovom trenutku firma koja može da garantuje redovno snabdevanje rezervnim delovima, ali bi nas to dugoročno vezalo za Ruse i tom kupovinom ruske tehinke bi značajno bila ugrožena naša "evropska perspektiva" i saradnja sa zemljama NATO-a", kao što je i inače govorio.
Ne dugo potom, na tu ocenu bi se javili komentatori sa već čuvenim rečenicama, "Suhoj je "veliki" avion, mi imamo mali vazdušni prostor, njihovo održavanje košta, ma…ne bi stigao da poleti a već bi bio u Rumuniji, Bugarskoj ili ne daj Bože Hrvatskoj…", i tako dalje. Dakle i sa Suhojem bi bilo nezadovoljnih analitičara i sve bi se svejedno na kraju svelo na to da se iz posla istisnu Rusi. Mane bi se našle.
Ni Evropljani a ni Amerikanci nešto ne žude da nam prodaju svoje konkurente, jer znaju da mi nismo u situaciji da platimo tu cenu, niti bi naručili količinu od koje bi oni ostvarili neki značajan posao. U najboljem slučaju dobili bi polovan F-16 sa isto tako "dobrim" izgledima za nabavku rezervnih delova. I sad kad je dogorelo do nokata, javljaju se svi sa silnim idejama i predlozima, svi protiv Rusa, a predhodnih dvanaest godina je prošlo a da ne ostvarismo nikakvu saradnju niti kupovinu nove tehnike sa "prijateljima" na Zapadu.
Zašto? Pa pa kao što rekoh, ubeđivali su nas da nam ne treba. A Radićev teskt me ne čudi, zadnjih nekoliko godina pre nego što krenem da čitam, znam šta može da napiše.
Vlajko
Veliki strucnjak ovaj Radic.
U prvom delu intervjua kaze da Srbija nema para ni za gorivo za MiG-29, a u drugom da treba da kupi Su-30, koji trosi upola vise goriva, a sat leta mu kosta barem 50% vise od MiG-29…
Marko Ivankovic
Bravo Aleksande,
Niko ne spori da nam je potrebno efikasno RV (malo ali jako efikasno i konkretno). U ovom trenutnu apsolutno bi bilo glupo i nepromisljeno napraviti ishitrenu odluku i uci u ovakvu avanturu blago receno!
Ljudi koji znaju sta rade moraju ucestvovati u donosenju optimalne odluke kroz proces sagledavanja svih mogucih faktora.
Na kraju, ima stvari koje od Rusa itekako treba da uzmemo za taj kredit ukoliko su voljni zaista da ga daju, ali to treba da budu stvari koje su se vec dokazale u eksploataciji i stvari koje mogu biti odryavane kako treba, kako kod nas tako i u maticnim servisima i fabrikama.
Postoje razna kreativna resenja koja bi mogla doci u obzir za nabavku eskadrile potentnih aviona, samo treba razgovarati o tome……
Marko
Живојин
Доста контрадикторан текст. Радић је заборавио да ми новца за западне авионе немамо. А нећемо их имати ни за 10 година. Све и да нам поклоне неки западни борбени авион ми не би имали новца за одржавање. Када једна Аустрија кука око одржавања Еурофајтера, где кажу да сат налета кошта око 70000 евра, шта би онда ми радили? Каже да модернизујемо МиГ-21. А тај авион није способан да успешно изврши задатак над целом територијом Србије. Каже како МиГ нема добро снабдевање деловима. Шта онда раде Индијци са својим МиГ-29К/КУБ? Сликају се? Су-30 је исто као и западни авиони много скупљи за експлоатацију од МиГ-а 29. Србија ако жели у будућности озвиљно војно ваздухопловство мора у њега више да улаже. А не као данас да нам се деси на МиГ-ови 29 не лете 4 и више месеци. Или да у последњи час продужавамо животни век на МиГ-21.
miami
Novac je mogao da se nabavi prodajom nepotrebne vojne imovine.Ali posto je ljudima u Srbiji draze da imaju rusevine u centru grada,onda nemate ni novca,ni oruzja,ni investicija,niti novih radnih mesta.
Mercury
Ja prosto ne mogu da shvatim da je taj isti Radic pisao mnoge tekstove u Arsenalu koji su odlicni, tu su i izdanja Borbeni avioni,Vazdusna moc Rusije,Amerike…i da u isto vreme daje ovakve izjave…pre ovoga je predlagao da nam neko drugi cuva nebo ili da za te svrhe koristimo G-4MD…
Apok
Aman više sa tim "neispitan avion". pa Iran je svojevremeno trebao da dobije F14 pre američke mornarice. Indijci lete odavno na Mig29KUB a prvi su ga dobili. Neko mora biti prvi zaboga. A da se modernizuju MiGovi 21 i produži vek tek je glupost. Ja bi Radića prvog stavio da leti u tim avionima. Mislite da bi on vozio Ladu staru 30g ako ako se ugradi klima u nju i majstor kaže "samo teraj!"?
presetar
Radic izgleda da nezna da RAZLIKUJE teskasa(SU-30) zasta nemamo para od lakseg(MIG-29M) zasta imamo para i koji nam je i dovoljan.
Vladimir
Ovaj tekst Radica je namenski pisan i na namenski odredjenom serveru plasiran. Svaki avion, nov ili star je skup. I tu se nema sta dodati ili oduzeti. Da li nam treba avion za RV? Treba. I sta sad dalje lelemuditi? Ne moze se ugoditi svima. Ili cemo imati avijaciju ili necemo. A raznih analiticara imamo i za izvoz. Nesto ih niko nece!!??
Живојин
Само да подсетимо да РСК МиГ данас припада Уједињеној ваздухопловној Корпорацији заједно са осталим компанијама па и Сухојем. Председник Корпорације је Михаил Погосјан, човек који је био директор Сухоја од 1998-2011., генерални директор бироа Сухој до 2007. и директор РСК МиГ 2008-2011. Да ли ће се та Корпорација па и РСК МиГ тек тако осрамотити тако што ће Србији продати авион са високим технолошким ризиком и без ваљане логистике? Да ли им после пропалог посла са Алжиром 2007. тако нешто треба?
@kojot72
Problem i jeste taj posao sa Alžirom. Ako se takva stvar desila jednaput, zašto nebi i drugi put… Modernizacija Mig-21 bi bilo najefitnije i logično rešenje. Činjenično je stanje da mi nemamo para a ta eskadrila 29 nam neće doneti neku veliku vojnu nadmoć.
jetfreak
Vrsni stručnjak ovaj Radić!
Vojni analitičar…ne znam samo koji vid vojske mu je specijalnost! Vazduhoplovstvo je toliko kompleksno da ti skoro i ne dozvoljava da se baviš ostalim vidovima vojske! Ako dozvoliš sebi da se baviš svim vidivima vojske, onda se tvoja analiza svodi na generalizovanje, tj. nijednom materijom ne vladaš "do srži" (čitaj: nisi baš kompetentan za sve vidove posebno)!
Гари
Не разумем ово око резервних делова, па само за руске јединице које су наоружане Миговима 29 је потребно снабдевање резервним деловима, и то у већим количинама, тако да тога мора да буде. Са друге стране, ко може да гарантује да Западни произвођачи не би нама ускраћивали испоруке делова из политичких разлога, као средство политичког притиска итд. Ф-22 и Ф-35 имају такође много проблема, имају их и други Западни авиони, и зато би другачија одлука о набавци нових летелица била замена једног проблема још већим.
Elektor
Nemamo mi para nizasta …to je tuzna istina….i posledica visegodisnjeg loseg gazdovanja..Inace problemi sa gorivom i rezervnim delovima su poceli jos u JNA 1983 – 84 u vreme kad je ekonomska kriza uveliko pocela da trese bivsu nam zajednicku drzavu..
E sad ukratko gde smo i kakvi smo na primeru jedne zemlje koja nam je kulturno bliska pa i po broju stanovnika…A redovno nas njenim primerom u jutarnjem programu tese
…ELEM, nismo mi Grcka
Srbija oko 7,7 miliona stanovnika
Grcka oko 10,8
Srpska Vojska (uvek se zagrcnem kod ovoga jer je najkraca definicija vojske – ORUZANA SILA !) oko 28 000 – 33 000 ljudi (kuvari, sluzbenici , orkestar?) od cega 8 do 9 000 cine civili.
Tako da nam borbeno ljudstvo varira od 2008 izmedju 12 i 16 000
Primera radi "Hizbalah" raspolaze sa izmedju 10 i 12 000 boraca pri cemu raspolaze sa savremenijim sredstvima veze, PT raketama i SRBM od VS…
Ah , da!!! Grcka nesto preko 177 000 ljudi
Borbeni avioni prve linije (IV gen u letnom stanju)
Srbija 0 (slovima NULA)
Grcka 200
…da li vise treba postova ?
P.S. inace i kada bi nasi preostali MiG-ovi 29 leteli…bili bi tehnoloski 15 do 25 godina iza standarda aviona na kojima lete grcki piloti u Larisi i Araksosu..
Живојин
Зато је Грчка дужна 330 милијарди долара. И ником ништа…А Грчка има и реалну опасност а то је Турска.
деспот сд
а када бисмо купили ф16 блок 15 е то би био технолошки скок раван одласку човека на месец–јел то Тео да каже г-дин радић
Jolle
Pokusacu nekako da izrazim svoje licno misljenje sto se tice Aleksandra Radica . Svaki poznatiji ili bar aktuelni vojni analiticari u zemlji se mogu naci u raznim literaturama , licnim biografijama( profilima) ili se bar o kome je rec moze naci na cuvenoj wikipediji. Medjutim gospodin Radic ne postoji ni u jednoj niti se za njega moze naci bilo sta od podataka. Odnosno ko je on koju skolu ima sta mu je specijalnost i za koj list ili kucu ,organizaciju radi. I pored najbolje volje i velike upornosti ti podatci su mi ostali nepoznati tako da ovog coveka uzimam za ozbiljno koliko i svakog drgog komentatora ovde na ovom portalu. Naime sretao sam se sa tekstovima nas obicnih komentatora koji su prepuni cinjenica ,logicnih postavki ili tvrdnji potkrepljenih fotosima ,citatima ili tehnickim karakteristikama koje mogu Radicu da sluze za uzor a uporedjivanjem takvih tekstova i onih koje on plasira, njegovi su uglavnom vidljivo pristrasni i nepodkrepljeni bilo kakvim cinjenicama a neodoljivo podsecaju na puko lobiranje i prozapadnu propagandu. Naime naisao sam na nekoliko njegovih tekstova koji zapravo nemaju skoro nikakvu konkretnu vrednost vec iskljucivo govore o tome kako trebamo uci u NATO, zatim Ruse njegovi tekstovi vrcaju u srednji vek, ili pak sta bi nasa vlada sa vojskom trebala da uradi i ako vidi se i ocigledno je da covek o ovoj materiji veoma malo zna. Kako bi drugacije mogao da izkomentarisem njegove tekstove kad u njima izmedju redova shvatam da covek jednostavno nezna ni pod kojim uslovima ,obavezama i ugovorima se prodaje naoruzanje milionske vrednosti. Zamislite drzavu koja baci nekoliko milijardi dolara na nesto sto kasnije nece moci da odrzava zbog rezernih delova ili potrebne obuke i logistike. ( stavicu ovo u zagradi kao uzgred . Zar Rusi nisu poslali svoje strucnjake iz MIG-a za procenu mogucnosti remota ,zamislite prastarog MIG-21. Ako imaju toliko slabu tehnicku podrsku i ne efikasnu liniju odrzavanja "sta ce onda tu"). Sami mozete zakljuciti kolika je vrednost misljenja jednog vojnog analiticara takvog formata. Pre bih dodao da je nasa zemlja zadnjih godina dala vetar u ledja raznim zvanicnim i nezvanicnim organizacijama ,nevladinim , pa cak i neformalnim grupama koje uporno pokusavaju da naruse sve ono sto nas vodi u smeru koji nije zeljen za neke zapadne zemlje. Ovi i ovakvi analiticari spadaju upravo u takvu grupaciju lobista koji ce ne mareci sta izjavljuju unositi zabunu znajuci da ima i mnogo onih koji ovu materiju ne poznaju dovoljno ,vec se vode po onome sto procitaju a da predhodno ne provere od koga potice ,slobodno mogu reci ovako nastali panflet. Od svega recenog na kraju odgovorno mogu reci da sve ono sto smo decenijama koristili od Rusa u naoruzanju i dalje sluzi i isto tako gledajuci globalnu upotrebu oruzija koja se koriste u sukobima sirom sveta vecina je istocnog porekla. Dosta zapadnog naoruzanja , medju kojima mnogo tipova raketa pa i novijih uspelih i neuspelih projekata nikada nije videla borbu ili da su u istoj pokazale neku efikasnost pa cak i slucajevi gde se posle prve upotrebe prekine svaka dalja proizvodnja ili istrazivanje zbog dokazane nefunkcionalnosti ili neispunjavanja uslova borbene eksplatacije. Tako da mogu reci da Radicevi komentari mogu slobodno stojati u koloni ,ovoj nasoj gde svi komentarisemo a pisanje teksta koje bi trebali komentarisati prepustiti nekom strucnijem.
rabo
Sva sila para ode na avione a imamo iskustvo. Nikad nas nece napasti slabiji nego mnogo, mnogo jaci. Da smo 99-te imali i 50 aviona bilo bi sve isto ili slicno. Stara neva im je napravila vecu stetu nego svi avioni zajedno. Jos 90-te sam znao da moramo da imamo jak pvo. Znali su to sigurno i oni koji su vodili zemlju ali je od sve otimacine para od naroda, da ne podsecam, trebalo zidati vile po Dedinju, Senjaku i Banjici. Velika je bila kamarila. Tako smo 99-te u trku F1 usli sa ficom 60-tih. Rezultat je porazavajuci i najbolje se vidi u ogromnom gubitku prirodnih resursa izgubljenog Kosova. Zato je ulaganje u ozbiljan pvo krajnje vazan. Da se ne desi opet. Da onaj ko dolazi vise puta dobro razmisli. Da li je bolji jedan avion ili drugi, treci, manje je bitno.
gogo
Vojni analitičar Radić? On je kao I Lazanski, samo što je Lazanski izgradio karijeru na lepim pričama iz njegovih tzv.pouzdanih izvora … ponekad potpuno promašeno. Radić se pojavljuje na svakom mestu da popuni brojku, a znamo koliko držimo do njegovih komentara I procena. No, nebitno..on je ispunio misiju jer je izazvao komentare..za to je plaćen. Pisao je neke knjižice o avionima,ali pisali su I drugi. Istini za volju, u pravu je kada kaže da firma OAO RSK MIG ima problema I da čine sve vratolomije da se vrate na pozitivnu nulu. Nije toliki problem kupiti vazduhoplove koliki je problem održati isti narednih 20-tak godina. Odluka je ozbiljna, posledice dugoročne..Ne kupuju se avioni I drugi borbeni sistemi danas za sutra već za 2-3 decenije. Treba dobro odmeriti gde ćemo I šta ćemo..to je ujedno I poruka za druge velike igrače na šahovskoj tabli.
rabo
Hteo sam samo da kazem da generalno postoje dva nacina gledanja na stvari: strateski i takticki. Strateski je na cemu insistirati, ja mislim da je to svakako viseslojni savremeni pvo. Koji avion je cista taktika. Setimo se 99-te. Nikakve akrobatske osobine suhoja ilii evrofajtera ne bi uticale na ishod. Dobar i dovoljno brojan pvo bi ih naterao da misle sta da rade. Da se 24-og marta nije vratilo 50-ak aviona i pilota, pa naredne noci isto, mozda bi pregovori tekli drugacije. Setimo se potpisivanja mira u vijetnamu, Velliku ulogu je odigrao vijetnamski pvo brojno obarajuuci americke b52. Bojim se samo da ce kod kupovine bilo cega presudnu ulogu odigrati licna korist u vidu ko zna cega sve iza kulisa a njkako ne zdrav razum i prava borba za opste dobro.. Daj boze da gresim.
Младен
Да се 24.3.1999 није вратило педесет авиона без проблема би добили бар коју тактичку атомску бомбу.И то минимум.Без икаквог проблема и гриже савести.Они су навикли на висок животни стандард (наши грађани иду да раде у државе ЕУ/НАТО а у Русију се куну) и да се зајебавају по свету.Руси би по старом добром обичају уложили принципијалну,снажну у складу са међународним правом протесну ноту.И шта је на крају.Ништа….!Ето шта би било када би било
Anchi
Posto mi je otac dugo godina radio u Momi Stanojlovic, a zbog ovakvih debila kao visokoobrazovan oteran pod izgovorom "politicki nepodoban" (nije clan ni jedne partije, ali je cinjenica, da u vojsci jos od 2000.g. trebaju ljudi na uzici a ne koji misle svojom glavom i koji svojim znanjem mogu doprineti razvoju vojne avijacije).
Doticni Radic, mlati li mlati, a posto vidim dosta dobrih komentara, onda u buduce zelela bih da mu se postavi pitanje sta on podrazumeva pod modernizacijom odredjenog tipa aviona u ovom slucaju MIG-29 u tip MIG-29M/M2. I po cemu je bolje produzenje resursa MIG-21 avionu, ako se zna koliki su troskovi visestruki u odrzavanju od kupovine nove garniture letelica?! Mislim da covek na ova pitanja nema odgovor, jer nije njegova struka! Sramota ko sve mlati praznu slamu, zbog takvih nam je avijacija svedena na rode, svrake i prepelice, a ne celicne borbene letelice!!!
ogovor
Pa vidis po, nekima je bolja slaba i rastrojena Srbija sa ultra starim remontovanim Mig- 21 na kojima ce nasi piloti da se lupaju, praksa je to mnogo lepo pokazala i kod nas i u svetu.
Sasvim je jasno da ovaj posao ne trpi amaterizam kako u tehnickom, tako i kadrovskom smislu. Pozdrav za sve ljude u Momi
Jolle
Posto sam masinac po struci ,mogu slobodno da iskomentarisem da ovaj covek jednostavno nema ni elementarno znanje o bilo kakvoj tehnici. Svaki proizvod ne vezano sta je u pitanju ima neki svoj vek trajanja. U novije vreme cak i svaki ili skoro svaki proizvod ima i tacno preciziran zivotni vek (ne vezano za garanciju) odnosno kako u ovom slucaju vzano za letelice nazivamo "resursom". Neminovno je da posle odredjenog broja sati (govorim o avionima) rada i letenja ovako koncipirani i slozeni sklopovi moraju da se podvrgnu detaljnoj proveri radi utvrdjivanja zamora materijala ,dotrajalosti odredjenih sklopova i podsklopova te i same zamene takvih delova i sklopova . To cemo nazvati obaveznim remontom ,koji se radi na odredjen broj sati sluzenja takve letelice. Medjutim sa sve duzom vremenskom eksplatacijom koja vec prelazi prvi obavezni remont onda drugi svi naredni remonti postaju sve obimniji i sve skuplji. U jednom trenutku takve vrste remonta letelica koje su probile maksimalni vek trajanja postaju toliko skupe i bespredmetne da je onda cak isplativije kupiti novu jer bi se tako prekinuo ogroman finansiski izdatak. U mnogo slucajeva takve letelice bude cak i nemoguce revitalizovati jer se dolazi u sitoaciju da ona svakodnevno bude na opravkama jer da skoro nema trenutka a da nesto ne treba da se obnovi i to uglavnom nikada ne bude isti kvar. Onda stvari pocnu da se okrecu u takozvani zacarani krug iz koga je nemoguce izaci a finansije dobiju krilaticu "bunar bez dna". U ovom nasem slucaju vecina aviona MIG-21 se nalazi upravo pred izdisajem svog maksimalnog zivotnog veka. Ako bi se i uradio neki kapitalni remon verovatno se to ne bi moglo primeniti na sve letelice u zavisnosti od same eksplatacije i zamora konstrukcionaog dela. Po meni, tesko je uraditi revitalizaciju ovakve letelice i potom dati pouzdanu garanciju da ce sve funkcionisati kao treba.Ttu postoje odredjeni rizici koje firma koja pristane na takvu revitalizaciju raznim ugovorima regulise tako da svu odgovornost uglavnom snosi narucilac posla. Dali je pametno revitalizovati takve letelice ,jer to bi se tesko nazvalo nekim remontom ,obim posla to prevazilazi ,cena takodje i rizik se smanjuje ali ipak postoji. Dobar primer je remont jednog MIG-21 Hrvatskog ratnog vazduhoplovstva u Rumuniji ,posle koga je po poletanju pilot izgubio poklopac kokpita i to je moglo da ima teze posledice,ali se sve srecno zavrsilo. Znaci s,obzirom da je vek trajanja nasih MIG-ova istekao a da bi usluga cuvanja naseg neba od strane neke druge vojne sile papreno kostala ,najbolja solucija po meni je kupovina novih aviona ,naravno prateci potrebe savremenog borbenog delovanja i to je u ovom trenutku najbolje resenje.
Anchi
Do pola sam procitala tekst od pola ne moram jer si u prvom delu rekao sustinu, SAMO CU RECI BRAVO. I identicna prica se desava sa civilnim letelicama u JATu, skupo odrzavanje ciji resurs se nalazi na gornjoj granici a neki su i probili, pri tome kombinatorika (ekonomskog borda) – visoke plate svima redom, usluga slaba, prodaja slotova sto u sve opstem smislu dovodi do velikog gubitka ili grubo receno VESTACKO PRAVLJENJE MINUSA I GURANJE JEDNOG PREDUZECA U STECAJ A DA NE GOVORIM O STETNIM UGOVORIMA I OSTALIM STVARIMA (struka mi je inace civilna avijacija tacnije saobracaj i transport). Nema potrebe da ti pricam koje je tek mlacenje prazne slame o civilnim letelicama i prici o stvaranju domace lowcost komapnije. Tebi svako dobro!
Jolle
Hvala na razumevanju i zao mi je sto uglavnom to sto pricas nije praksa samo u Jatu ili pak pojedinim firmama ,vec u svim preostalim firmama u zemlji koje nisu privatizovane. Logika je prosta i u zargonu receno ako starom maratoncu od 40-ak ili vise godina koji je naglo poceo da gubi trku kupimo nove patike i dres ,dali bi popravili njegov rezultat bar za malo. Ali nekima je to teze objasniti. Sto se tice firmi veruj mi nije samo Jat taj u kojem se desavaju stvari o kojima pricas. Nisam nista imao protiv dolaska demokratije i demokrata na vlasti ali da su bar na to mesto dosli ljudi patriote i stvarno prave demokrate. Nekada je ova drzava malo sta uvozila, ali posle dolaska navedenih sva zvucna imena proizvodjaca u Srbiji nestala su a to se upravo desavalo na nacin na koji pricas. Firme su namerno obezvredjivane ,gurane u stecaj a zatim privatizacijom koja se na takav nacin ne radi nigde u svetu ,prodavane ili strancima ili nasim Tajkunima. Stranci su na brzinu iskoristivsi sta se moglo iskoristiti zatvarali te firme jer su iste imali u svojim zemljama ,ali su se na ovaj nacin otresli konkurencije a domaci tajkuni ne ulagajuci nista ili malo koriste sa minimalnim brojem radnika sve koliko se moze. Kad se ne bude moglo vise zatvorice i oni. Tako izgubismo skoro sve sto imasmo i postadosmo veliki uvoznici. Tvoja nesreca je sto tvoja firma dolazi na red i pitanje je sta ce do kraja od nje ostati. Zelim ti stvarno puno srece i veruj mi znam kako je to jer sam i sam ostao bez posla radeci nekada u uspesnom preduzecu koje je naprasno propalo posle cega je zatvoreno.
Odgovor
Svaka cast na ovom komentaru
Sale
Sta je sa Mirage 2009 iz UAE ? Imamo li sanse da spustimo nezne rucice na njih? Kako ispade to nam strateski saveznik pa ono… Po netu se prica da ce da idu za male pare, u kakvom su stanju, kakva im je avionika, koliki im je resurs, koliko kosta sat leta…?
Zabrinuli ste me sa ovom pricom o odrzavanju…
Inace ovo je fazon kupuj sta mozes… nesto moras da kupis… da imamo 4 MRD E u kesu pa tender, pa off-set aranzmani, pa transferi tehnologija … sve to ima svoje, al ovako meni deluje da dobijamo vise muzike nego sto smo/cemo platiti…
A sto se nasih EKSPERATA tice … pogledajte sta su uradili od 5 oktobra do sad ne samo od vojske, nego od cele drzave… Poprilicno sam siguran da su nam vise unistili ekonomiju od NATO agresije… Ovaj decko je jedan od mnogih…
Somi
Mirage 2000 iz UAE ni pod razno ne moze zavrsiti u Srbiji : a. zato sto je polovan avion sa 3 puta kracim resursom nego nov MiG-29M , b. zato sto ni pod razno ne moze biti prodat bez aminovanja iz FRA ( ko je spomenuo neizvesnost oko rezervnih delova ) i pod C. Zato sto je jednomotorac.
Modernizacija 21-ca bi bio pametan potez 1995-te godine a danas ni pod razno ,RSK MiG u ovom trenutku ima porudzbinu 100-tinak aviona ( ne racunam nas , Siriju i modernizaciju 70 Indijskih) sto je vise nego sto ima porudzbina za F-16 ili F-15 ili Tajfun . Ovo nije " tehnoloski neizvestan i neispitan avion" nego je operativan u Indijskoj i Ruskoj mornarici ( MiG-29M je mornaricki MiG-29K – potpuno isti) …. Covek jednostavno nema blage veze ( blago receno) , stavio je "pametne" naocare da izgleda mudrije ali nema nikakve,ali nikakve veze sa zivotom. Kakvo godisnje odrzavanje eskadrile 250 mil ? Zar njega stvarno nije sramota da sebe naziva vojnim analiticarem? Samo treba pogledati za koji je radio dao intervju i sve je jasno kao 2+2 . Otprilike 8,5 eskadrila SU-35 ( 3 puta skuplji sat leta nego MiG-29M) na godisnjem nivou izadje oko 250 mil i to ako racunamo da svaki pilot ima NATO broj sati leta i sve u vazduhu ( NATO piloti 50% imaju na simulatorima ). U cenu novog aviona ulaze i rezervni delovi , ulja i maziva i sav repromaterijal za period od 7-10 godina , obuka pilota i tehnicara kao i naoruzanje ( 45-50 mil po avionu MiG-29M sa svim tim " sitnicama" ) i jedini sto kosta je gorivo za sat leta i plata pilota). Ne verujem da je covek bas totalni amater pa da mu se omakne 250 mil ( godisnje odrzavanje 300 novih MiG-29M ) , da slucejno lupeta o " neispitanom avionu" … nego je covek klasicni lobista ,sto se moze videti iz svih njegovih tekstova, i verovatno bi bio najsrecniji da poput Rumuna i najverovatnije Hrvata dobijemo polovne F-16 block 20 i da onda njihovo odrzavanje placamo 3-4 puta skuplje nego MiG-29M. Kupovinom 6 novih MiG-29 M ce Srbija dobiti najbolji moguci avion za te novce ( bolji se moze kupiti tek za duplo vise) , dobice sigurnost i nezavisnost ( ne kao neke drzave koje ne idu politicki niz dlaku zapadu pa ne mogu da nabave ni sraf za F-16 ili F-14 ) i godisnje odrzavanje 6 novih MiG-29 M pod uslovom da svaki pilot ima jednak broj sati naleta kao NATO pilot i to bez simulatora bi Srbiju kostalo oko 45 mil$ i plate pilota i tehnickog osoblja ( a plate dobijaju i ako je MiG-21 u njihovim rukama). Da ne preterujemo sa satima naleta i naravno da se deo obavi na simulatoru , onda je najrealnije da Srbija godisnje na odrzavanje potrosi 30-35 mil$ sto je manje nego sto su poreski obveznici izdvojili iz budzeta za plakate i TV reklame u predizbornoj kampanji stranaka.
I recenica " iz Rusije je stigla zvanicna ponuda za remont miG-21" je klasicna laz jer su Rusi odavno prestali da rade remont 21-ca i to se radi u Rumuniji,kod nas ( ne bis) u Ukrajni i mozda u Belorusiji i naravno da ni jedan zavod ne salje "zvanicnu ponudu" nego drzava salje upit zavudu. Covek je zlonameran , lobista i verovatno bi mahao repom od srece kada bi Srbija umesto 6 novih MiG-29m kupila dva Tajfuna , dobila B ligu opreme i onda placala 2-3 puta veci sat naleta i godisnje odrzavanje.
Veljko
Pa zar nije bolje kupiti SU 27 ili F-15 Strike Eagle?
I da li neko može da mi objasni zašto rusni ne koriste MiG-29M/M2? I danas sam pročitao neku vest da ruske vojne snage kupuju 16 MiG-29SMT.
I da li mi kupujemo MiG-29M ili MiG-29M2 pošto su i oni različiti?