BEG airport status
Šta je „codeshare“?

Šta je „codeshare“?

BEOGRAD – Na prekjučerašnjoj konferenciji za štampu Jat Airways i nacionalni avio-prevoznik Ujedinjenih Arapskih Emirata Etihad Airways potpisali su codeshare dogovor po kojem će Jat moći da prodaje karte po svojim tarifama ka 21 destinaciji u Etihadovoj rutnoj mreži dok će Etihad to isto moći da radi unutar 23 Jatova evropska leta. Šta je zapravo codeshare dogovor?

 

5-flight-infoU najužem smislu, reč code u složenici codeshare (deoba koda), odnosi se na IATA kod avio-kompanije. Zapravo, svaki let u komercijalnom avio saobraćaju ima svoju oznaku. Ona se sastoji od dva slova koja predstavljaju IATA kod aviokompanije koja obavlja let i više brojeva koji predstavljaju broj leta. Na primer, Jatov let za Podgoricu je JU 668 – gde JU predstavlja IATA kod Jat Airwaysa a 661 broj leta.

Međutim, kada na ekranima aerodroma Nikola Tesla pogledate detalje leta za Rim videćete drugačiju oznaku: JU 405 / AZ 7072 – gde je JU ponovo oznaka Jata, a AZ predstavlja IATA kod kompanije Alitalia. Postavlja se pitanje zašto se u oznaci ovog leta pominju kodovi dve avio-kompanije, odnosno dva broja leta? To je zapravo jedan let koji obavlja jedna od dve kompanije koje imaju potpisan codeshare ugovor.

Codeshare let je komercijalni let koji obavlja jedna aviokompanija a na tržištu ga prodaju i reklamiraju druge aviokompanije. Ovaj concept nastao je 1990. godine kao proizvod ugovora između australijske kompanije Qantas i American Airlinesa. U praksi, ugovor je dozvolio Qantasu da prodaje karte na letovima American Airlinesa i obratno. Rezultat je bio taj, da je svaka kompanija uspela da pokrije mnogo više relacija bez tehničkog proširenja svojih kapaciteta, pa su tako putnici iz Australije mogli od Qantasa da kupe kartu za gotovo svaki grad u SAD. Naravno, letove unutar SAD obavljao je American Airlines.

Treba napomenuti da i više od dve avio-kompanije mogu “šerovati” jedan let, nekada čak i četiri. To je recimo slučaj sa letom Lufthanse iz Beograda za Frankfurt (LH 1406/US 5852 /AC 9166 /UA 9399) koji obavlja uvek ova aviokompanija, ali s obzirom da Lufthansa ima potpisan codeshare ugovor sa još tri aviokompanije iz SAD koje iz Frankfurta obavljaju interkontinentalne letove, na detaljima ovog leta stoje i njihovi kodovi. Pa tako možete kupiti kartu United Airlines-a iz Beograda za Njujork, preko Frankfurta, iako ova kompanija obavljaja samo let na relaciji Frankfurt – Njujork. IATA kod Uniteda u oznaci gorenavedenog leta Beograd – Frankfurt koji zapravo obavlja Lufthansa, stoji upravo zbog putnika United-a koji iz našeg grada putuju za Njujork.

6517249-blue-flight-information-board-in-airport-selective-focusAvio-kompanija koja obavlja let koji je “šerovan” naziva se “operating carrier” odnosno “operativni nosilac” leta. Kao što sam naziv kaže ona je odgovorna za obavljanje svih usluga vezanih za let, kao i za sam let. Tako kada putnik čekira prtljag, uvek to čini kod kompanije koja je operativni nosilac leta a ne kod one koja mu je kartu prodala.

Sa druge strane, kompanije koje karte za taj isti let reklamiraju i prodaju a nemaju nikakve tehničke veze sa istim nazivaju se “marketing carrier”.

Putnici iz Beograda će Jatovim letom za Abu-Dabi koji će biti uspostavljen 15. juna, u okviru codeshare ugovora, biti povezani sa 21 destinacijom u Etihadovoj rutnoj mreži. Tako ćete, na primer, moći da kupite kartu Jat Airwaysa na relaciji Beograd – Melburn, gde će Jat biti “marketing carrier” leta kao kompanija koja vam je kartu prodala a “operating carrier”  od Beograda preko Abu-Dabija do Melburna će biti Etihad.

Codeshare ugovor Jata i Etihada putnicima iz Beograda otvara destinacije kao što su: Bangkok, Peking, Brizbejn, Čengdu, Čikago, Kolombo, Islamabad, Johanesburg, Karači, Kuala Lumpur, Kuvajt, Lahor, Njujork, Melburn, Sejšele, Šangaj, Singapur, Sidnej, Toronto i Vašington.

Dok će Jat Etihadu preko Beograda obezbediti Amsterdam, Atinu, Berlin, Brisel, Kopenhagen, Dizeldorf, Rim, Frankfurt, Geteborg, Istanbul, London, Larnaku, Milan, Moskvu, Podgoricu, Sarajevo, Skoplje, Stokholm, Štutgart, Solun, Tivat, Beč i Cirih.
 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

    Komentari

    Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

    Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

    Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

    Ostavite odgovor

    Najnoviji komentari

    Petrovic Dusan na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

    @max Slazem se sa Vama, kad bi neko strucan za PVO (Zorana Vukosavljevic?) napisao za sve nas clanak o balistickim raketama, hipersonicnim manevrisucim bojevim glavama koje imaju sve rakete jos od 1960-ih, pa do ovih novih izuma (ono sto lici na kljun patke) jer je vazna fizika i matematika, a ne izjave nekih politicara.

    27. Nov 2024.Pogledaj
    27. Nov 2024.Pogledaj

    PakleniVuk na: Besne su, mrze avione i sa vazduhoplovnim preduzetnicima vrte milione evra: Kako su lisice spasile srpsku generalnu avijaciju i pri tom slupale par letelica

    Tehnički "iskorenjenost besnila" znači da u poslednjih deset godina nije zabeležen ni jedan slučaj na teritoriji Srbije. Ali praktično ,mora se vršiti vakcinacija oralnim putem i dalje jer na Bliskom Istoku,a i u okolnim zemljama ima besnila i dalje. Ako bi prestali sa time za par godina bi se ponovo pojavilo. Jedini način potpunog iskorenjivanja…

    27. Nov 2024.Pogledaj

    Perko na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

    Nisam rekao nebitno već sekundarno. Rafal se na radaru vidi pa se vidi. Veće ulaganje u sisteme elektronske zaštite, ometanja i razne mamce mu se više isplati nego komplikovanje oko cevke jer eto bode oči.

    27. Nov 2024.Pogledaj