ŽENEVA – Na sajamskom delu konferencije svakodnevno se dešavaju svetske premijere novih letelica. Ogromno interesovanje predhodnih dana vladalo je za na široko najavljenu svetsku premijeru Pilatusa PC-24. Štand Pilatusa postavljen je pre otvaranja hala za ostale izlagače i svih ovih dana bio je prekriven tamnom zavesom uz konstantno policijsko obezbeđenje. Marketinški trik ili ne, Pilatus je svakako privukao pažnju.
Ubrzo nakon zvanicnog otvaranja konferencije Pilatus je predstavio svoj novi projekat. Radi se poslovnom avionu za šest putnika i dva člana posade koji pokrecu dva Williams FJ44-4A mlazna motora. Najavljani dolet sa četiri putnika biće 1.950 nautičkih milja (3.610 km), leteće na visini od 45.000 fita (13.716m) brzinom od 425 čvorova.
Izdvaja se odličnim karakteristikama pri poletanju i mogućnošću da poleće sa pisti kraćih od 3.000 fita odnosno dužine samo 2.690 ft (820 metara). U Pilatusu posebno ističu dodatna vrata za prtljag kao i karakteristiku da sleće i poleće sa zemljanih površina. Projekat je ambiciozno zamišljen. Najavljena je cena od devet miliona dolara a vremenski okvir predviđa prvi prototip već sledeće godine. Sertifikacija je predviđena za 2017. godinu, kada će početi i isporuka prvih komercijalnih primeraka.
Ali ono što je zaista privuklo toliku pažnju zapravo je sam Pilatus. Poslovna avijacija poslednjih godina otišla je u ekstremnu krajnost. Najbolje se prodaju najskuplji proizvodi: veliki avioni sa velikim doletom. Ultimativni cilj je preletanje
okeana bez sletanja i to sa osam ili više putnika. Zato su proizvođači velikih aviona nastavili nesmetano da posluju i u vreme krize. To nije slučaj sa proizvođačima malih poslovnih aviona. Čitav niz malih kompanija koje su projektovale i proizvodile male poslovne avione naprosto su bankraotirale. Jedan od dosadašnjih lidera na tržištu HawkerBeechcraft u manevru da preživi ugasio je kompletnu liniju mlaznih poslovnih aviona (Hawker) i fokusirao se samo na letilice pokretane elisom (Beechcraft). Otuda iznenađenje da neprikosnoveni lider na polju elisnih aviona pokuša da se probije na tržištu malih poslovnih aviona.
Druga stvar zbog koje je Pilatusov potez naišao na veliko interesovanje je činjenica da se radi o evropskoj (Švajcarskoj) kompaniji. Evropa je svetski lider u oblasti komercijalne avijacije (Airbus), u oblasti helikoptera (Eurocopter i AgustaWestland), u oblasti velikih poslovnih aviona (Dassault Falcon). No, u oblasti malih i lakih poslovnih aviona (4-6 putnika sa 2.000-4.000 km doleta) što bi po teoriji bilo idealno za konfiguraciju Evrope, ne postoji ni jedan evropski proizvođač. Bilo je par pokušaja ali su svi okončani pre ulaska u serijsku proizvodnju. Pilatus je sa druge strane oduvek bio dosledan svojim principima projektovanja i proizvodnje izdržljivih i ekonomičnih letelica pokretanih elisom. Po njima to je najekonomičniji, najizdržljiviji, najefikasniji vid avio-transporta malog broja putnika na relativno male razdaljine.
Zbog svega ovoga ovogodišnji hit konferencije u Ženevi je upravo hrabra lokalna Švajcarska kompanija sa velikim planovima za budućnost. Evropa staje na crtu utility jetovima!
Lični blog Slobodana Vučkovića