BEOGRAD – Profesor dr. Zlatko Rendulić (92) živi je spomenik jugoslovenskog vazduhoplovnog čuda. Izuzetno vitalan i u desetoj dekadi života ne prestaje da prenosi svoja sećanja, mišljenja i utiske o periodu kada ne samo da je bilo želje i resursa već kada je naređivano da se prave avioni. U dužem intervjuu novinarki magazina Odbrana Miri Švedić profesor Rendulić rekapitulira zlatno vreme ovdašnjeg vazduholovstva kroz svoj više nego zanimljiv životni put.
Cobalt 50
Врло занимњив поглед на нашу не тако давну прошлост!
Види се да су многе ствари (и одлуке везане за каснија догађања!) у одређеном односу зависности.
Тај однос није могао да се мења простом вољом појединаца, већ одлукама на највишем нивоу!
Орао је кренуо даље тек са усватањем технике фрезовања и надоградњом мотора. Само да потсетим читаоце – ми смо платили половину развоја допунског сагоревања за орлов мотор!
То је на крају и успело,али је повећање потиска процентиално мало, а потрошња врло велика! Орао носи 3100 литара у унутрашњим резервоарима!
Није се тада имало другог избора! Без тог додатног потиска Орао је био на доњој граници употребе за ношење убојних средстава.
Господин Рендулић није рекао колико нас је коштала коперација са Румунима, односно подизање Румунске ваздухопловне индустрије из пепела. И времена и новца..!
Надзвучни авион је ипак био само један сан и нереална амбиција руковдеће структуре…
Цобалт 50
Stari vazduhoplovac
Програм Новог авиона је покренуо ген Рендулић, а његов противник је постао по одласку у пензију. Орла смо више пута вадили из "мртвих" програма, по питању лоше изабраног погона, технологије структуре и концепције команди лета и стабилизације.
Doc Holiday
Pa kolko se daju pronaci tekstovi po netu, NA je trebalo da bude radjen u saradnji ( moze se reci pomoc) Francuskog Dasault-a.. Pa i izgled veoma podseca na Rafala. Znaci tehnoloski bi, verujem, verovatno i uspeli . Imala je SFRJ kapaciteta.. Finansijski ko zna , mozda opet sa Rumunijom da se dele troskovi . Cak se provlacilo da je uslov Francuza u razvoju bio da mogu i oni da ga uvedu u svoje RV ako pozele – verovatno i da ubiru deo profita od eventualne prodaje – sto sve u svemu opet nije lose s obzirom da bi dobili transfer Francuske tehnologije onu sa razvojnog programa Rafala – A iz danasnjeg ugla mozemo videti sta bi to cudo bilo , s obzirom da je Rafal mozda i najbolji avion sto ga ima zapadna alijansa… Dakle NA bi bio ozbiljan konkurent Gripenu ( osim mozda po STOL )
Живојин
Треба прочитати анализу која је изашла у Аеромагазину где је констатовано да СФРЈ сама никако сама не би могла да направи НА а можда ни у сарадњи са другом државом. Анализа је између осталог имала и акценат на економске могућности државе.
talentovani amater
licno sam upznat da su 4 kamiona iz srbije dan pre napustanja fabrike soko u mostaru izvukla neku robu i prebacili do luke Ploce.Ne znam gde je to dalje otislo ali se posle dve godine digla velika frka oko navodnog nestanka mikrofilmova sa dokumentacijom o avionu koji je radjen pre raspada Jugoslavije.Kao kod 007 filmova upletene su sluzbe Srbije,Bugarske i Nemacke a igru je vodio Mosad.Sve se to desavalo na relaciji Sofija-Nis a upleteni su ljudi iz vrha policije u Nisu. Glavu je izgubio i glavni covek izraelske sluzbe,navodno umro od trovanja alhoholom a covek nikad nije ni okusio alkohol.
Vlada
Boze!!!!!!!!!!!! Ima li te!!!!!!!!!?????????
Lichno sam upoznta da YU NA leti aktivno u Marsian Air Force u trecoj galaktichkoj eskadrili.
Branko
Uz sve postovanje Gospodina Rendulica. Svojevremeno je, kao prvi covek vojne industrije izjavio da ona YU industrija nemoze napraviti avionski top GS-23. Cak da ce ga pojesti ako ga napravi BNT-Novi Travnik. Napravili smo ga i poslali prvi primerak njemu na sto. Ni tad , i ako uvazen strucnjak nije verovao u moc industrije nauruzanja. Vi ste se bavili teorijom a niste bili svesni koji je potencijal imala industrija kako u savremenoj opremi tako jos vise u kadrovima. Uvek su nam falile pare a znanja je u to vreme bilo.
Branko, nekadasnji inzenjer RO-TMiH , BRATSTVO- Novi Travnik.