BEG airport status
Novi XLS+ Prince Aviationa

Novi XLS+ Prince Aviationa

BEOGRAD – Peti po redu Citation XLS+ u floti kompanije Prince aviation sleteo je juče u 17:40 po prvi put na beogradski aerodrom pravo iz Cesninog centra za isporuku u gradu Wichita u američkoj državi Kansas. Avion sa registarskom oznakom YU-SPC, 14. je avion po redu u floti ove kompanije. Ljudi iz Prince Aviationa bili su u Wichiti još jednim povodom, od 22-24. aprila održan je godišnji “Citation customer conference”.

 

Doček vodenim topovima za YU-SPC, FOTO: Dimitrije Ostojić

Kompanija Prince aviation bavi se pored usluga avio-taksija i obukom pilota, vazduhoplovno-tehničkog osoblja u svom školskom centru kao i odrzavanjem svih tipova iz Cesnine serije “5”. Nije slučajno što se kompanija koja se bavi uslugama čarter prevoza poslovnih putnika opredelila za kupovinu petog aviona ovog tipa. Kako kažu u Cessni, Citation XLS+ verovatno je najprodavaniji biznis džet avion na svetu.

XLS je naslednik Cesninog aviona sa oznakom Excel, predstavljen je 2003. godine na konvenciji u Orlandu na Floridi, dok je verzija XLS+ koja je juče u popodnevnim časovima sletela u Beograd predstavljena tri godine kasnije odnosno 2006. Za te tri godine, dok nije predstavljen XLS+, prodato je čak 500 primeraka XLS-a.

Razlika između obične i “plus” verzije ogleda se u nekoliko segmenata. Pre svega u konstrukcionom smislu jer ima potpuno redizajniran nos koji podseca na Citation Sovereign i Citation X. Promene su načinjenje i na pogonskim jedinicama pa tako XLS+ odlikuju unapređeni Pratt & Whitney PW545C motori kao i FADEC sistem kontrole motora koji podrazumeva potpuno digitalno kontrolisan motor aviona.

Istorija Cesninog modela XLS+ počela je još davne 1994. godine kada je objavljen početak razvoja projekta Cesninog modela Excel. Ovaj avion svoj prvi let obavio je 1996. godine a zvanično je i predstavljen 1998. godine kada je poručeno prvih 200 jedinica ovog aviona. Za samo 2 godine napravljeno ih je 100, a do trenutka kada ga je nasledio XLS, 2003. godine, čak 308.
 

Peti XLS u Princovoj floti, FOTO: Dimitrije Ostojić
Peti XLS u Princovoj floti, FOTO: Dimitrije Ostojić

Cesna je u drugoj polovini 2003. predstavila Citation XLS, poboljšanu verziju modela Excel. Naslednik Excel-a imao je snažnije Pratt&Whitney motore, sa 5% većim potiskom, koji su mu omogućili da se pod punim teretom popne do maksimalnih 45.000 ft za manje od 30 min. Zatim, u XLS  je ugrađen tada novi Honeywell Primus 1000 Control display system, sa 3 dipsleja od po 10 inča (po jedan za pilota i kopilota i jedan multifunkcionalni displej). Takođe, promenjen je enterijer putničke kabine instalacijom pouzdanijeg i estetski primamvljivjeg LED osvetljenja koje takođe karakteriše i znatno manja potrošnja električne energije. Estesko rešenje putničke kabine XLS-a bilo je toliko primamljivo da je korišćeno i u svim budućim nadgradnjama modela Citation X.

2006. godine predstavljen je Citation XLS+ koji zapravo predstavlja poslednju verziju Excela predstavljenog davne 1998. godine. U odnosu na svog prethodnika Cesnu XLS, ovaj avion ima znatno napredniji kokpit sistem. Umesto starog Honeywell Primus 1000 sa tri displeja, u XLS+ se ugrađuje složeniji Collins pro line 21 sistem sa 4 displeja koji pokazuje sve podatke vezane za let, dijagnostiku aviona, saobraćaj i meteorološke uslove. Verzija koja je juče stigla u Beograd ima početnu cenu od 12.750.000 američkih dolara i kapacitet od 9 putnika. Sa maksimalanim doletom od 1.858 nautičkih milja i maksimalnom brzinom krstarenja od 440 čvorova predstavlja san svakog poslovnog čoveka čije je vreme najoskudniji resurs.

Predstavnici kompanije Prince aviation su za vreme boravka u Vičiti posetili i “Citation customer conference” koja je trajala od 22-24 aprila. Ova konferencija se tradicionalno organizuje za sve sadašnje i buduće korisnike Cesne Citation. Jedan od glavnih ciljeva konferencije jeste međusobno upoznavanje i razmena iskustava između postojećih vlasnika Cesne Citation. Takođe, organizovan je niz “tehničkih” sesija koje su pravo mesto za timove koji se bave održavanjem postojećih Citationa, ne bi li bili u toku sa svim novinama u oblasti održavanja. Tu je i prilika za detaljnije upoznavanje proizvodnih kapaciteta Cesne kao i mogućnost dobijanja određenih popusta na kupovinu novih letelica.
 
 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

    Komentari

    Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

    Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

    Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

    Ostavite odgovor