BEOGRAD – Peti po redu Citation XLS+ u floti kompanije Prince aviation sleteo je juče u 17:40 po prvi put na beogradski aerodrom pravo iz Cesninog centra za isporuku u gradu Wichita u američkoj državi Kansas. Avion sa registarskom oznakom YU-SPC, 14. je avion po redu u floti ove kompanije. Ljudi iz Prince Aviationa bili su u Wichiti još jednim povodom, od 22-24. aprila održan je godišnji “Citation customer conference”.
Kompanija Prince aviation bavi se pored usluga avio-taksija i obukom pilota, vazduhoplovno-tehničkog osoblja u svom školskom centru kao i odrzavanjem svih tipova iz Cesnine serije “5”. Nije slučajno što se kompanija koja se bavi uslugama čarter prevoza poslovnih putnika opredelila za kupovinu petog aviona ovog tipa. Kako kažu u Cessni, Citation XLS+ verovatno je najprodavaniji biznis džet avion na svetu.
XLS je naslednik Cesninog aviona sa oznakom Excel, predstavljen je 2003. godine na konvenciji u Orlandu na Floridi, dok je verzija XLS+ koja je juče u popodnevnim časovima sletela u Beograd predstavljena tri godine kasnije odnosno 2006. Za te tri godine, dok nije predstavljen XLS+, prodato je čak 500 primeraka XLS-a.
Razlika između obične i “plus” verzije ogleda se u nekoliko segmenata. Pre svega u konstrukcionom smislu jer ima potpuno redizajniran nos koji podseca na Citation Sovereign i Citation X. Promene su načinjenje i na pogonskim jedinicama pa tako XLS+ odlikuju unapređeni Pratt & Whitney PW545C motori kao i FADEC sistem kontrole motora koji podrazumeva potpuno digitalno kontrolisan motor aviona.
Istorija Cesninog modela XLS+ počela je još davne 1994. godine kada je objavljen početak razvoja projekta Cesninog modela Excel. Ovaj avion svoj prvi let obavio je 1996. godine a zvanično je i predstavljen 1998. godine kada je poručeno prvih 200 jedinica ovog aviona. Za samo 2 godine napravljeno ih je 100, a do trenutka kada ga je nasledio XLS, 2003. godine, čak 308.
Cesna je u drugoj polovini 2003. predstavila Citation XLS, poboljšanu verziju modela Excel. Naslednik Excel-a imao je snažnije Pratt&Whitney motore, sa 5% većim potiskom, koji su mu omogućili da se pod punim teretom popne do maksimalnih 45.000 ft za manje od 30 min. Zatim, u XLS je ugrađen tada novi Honeywell Primus 1000 Control display system, sa 3 dipsleja od po 10 inča (po jedan za pilota i kopilota i jedan multifunkcionalni displej). Takođe, promenjen je enterijer putničke kabine instalacijom pouzdanijeg i estetski primamvljivjeg LED osvetljenja koje takođe karakteriše i znatno manja potrošnja električne energije. Estesko rešenje putničke kabine XLS-a bilo je toliko primamljivo da je korišćeno i u svim budućim nadgradnjama modela Citation X.
2006. godine predstavljen je Citation XLS+ koji zapravo predstavlja poslednju verziju Excela predstavljenog davne 1998. godine. U odnosu na svog prethodnika Cesnu XLS, ovaj avion ima znatno napredniji kokpit sistem. Umesto starog Honeywell Primus 1000 sa tri displeja, u XLS+ se ugrađuje složeniji Collins pro line 21 sistem sa 4 displeja koji pokazuje sve podatke vezane za let, dijagnostiku aviona, saobraćaj i meteorološke uslove. Verzija koja je juče stigla u Beograd ima početnu cenu od 12.750.000 američkih dolara i kapacitet od 9 putnika. Sa maksimalanim doletom od 1.858 nautičkih milja i maksimalnom brzinom krstarenja od 440 čvorova predstavlja san svakog poslovnog čoveka čije je vreme najoskudniji resurs.
Predstavnici kompanije Prince aviation su za vreme boravka u Vičiti posetili i “Citation customer conference” koja je trajala od 22-24 aprila. Ova konferencija se tradicionalno organizuje za sve sadašnje i buduće korisnike Cesne Citation. Jedan od glavnih ciljeva konferencije jeste međusobno upoznavanje i razmena iskustava između postojećih vlasnika Cesne Citation. Takođe, organizovan je niz “tehničkih” sesija koje su pravo mesto za timove koji se bave održavanjem postojećih Citationa, ne bi li bili u toku sa svim novinama u oblasti održavanja. Tu je i prilika za detaljnije upoznavanje proizvodnih kapaciteta Cesne kao i mogućnost dobijanja određenih popusta na kupovinu novih letelica.