BEOGRAD – Sinonim za kvalitet, bezbednost, pouzdanost i lepotu koja ne nalazi opravdanje samo u aerodinamici. Falcon linija francuskog proizvođača, da li sa tri ili dva motora, uvek će naći kupce uprkos ponekad i znatno većoj ceni od konkurencije.
Francuski Dassault je proizvođač koji se decenijama nalazi u samom svetskom vrhu. Legendarni Falconi prepoznatljivi su po tri motora od koji jedan u verziji Falcon 50 poseduje i Vlada Srbije. Iako dosta skuplje u nabavci, tromotorne verzije Falcona (nekada 50 i 900 a sada 900 i 7X) omiljen su izbor onih koji troše novac poreskih obveznika.
Iako sa tehnološke strane treći motor više nema nikakve veze sa bezbednošću, ostao je ubojito marketinško oružje. Ne zaboravimo da ultra-bogati Arapi, Rusi i Kinezi kupuju na osnovu ličnog stava, željenog prestiža i imidža a ne na osnovu poslovne logike i egzaktnih podataka. No, to ni u kom slučaju ne umanjuje Dassaultovu tehnološku superiornost pre svega u korišćenju softvera za projektovanje, modeliranje, testiranje i realne simulacije. Dassault Systems je na tom polju vodeća svetska kompanija i Dassault Aviation to u potpunosti koristi. Zato su u mogućnosti da projektuju paralelno dva potpuno različita aviona, jedan standardni tromotorni i jedan dvomotorni.
Svoju tehnološku nadmoć Dassault je pokazao i kada je na tržište 2007. godine lansirao Falcon 7X. Za samo sedam godina isporučeno je skoro 250 primeraka što je obezbedilo titulu najbrže prodavanog poslovnog aviona u istoriji. Falcon 7X napravio je tehnološki skok kao retko koji model do tada. Sa velikom kabinom za 16 putnika i doletom od skoro 6000 NM uspeva da bezbedno sleće na aerodrome na koje nikada nije mogla većina iz te klase. Aerodromi Aspen, Saint-Tropez a od skora i Daocheng Yading u Kini (komercijalni aerodrom na najvećoj nadmorskoj visini: 14.470 ft) nedostižna su destinacija i za mnogo manje avione. Ove godine Falcon 7X je čak postavio i svetski rekord u brzini letenja na relaciji New York – London, krstareći brzinom od 0.88 Maha. Sve ovo moguće je upravo optimalnim projektovanjem aerodinamike, težine, snage, balansa. U praksi ovaj avion može da sleće pod uglom od čak 6° sa brzinom od samo 107 čvorova.
Na bazi ovog uspeha Dassault se ohrabrio da vrlo brzo na tržište lansira dva nova modela u klasi velikih poslovnih aviona – Falcon 5X i 8X. Klasi u kojoj sada ima oko 14% tržišta sa tendencijom rasta. Tako sada u ponudi novih aviona Dassault nudi: tromotorni 900LX ($42M) doleta oko 5000 NM, legendarni 7X ($53M) doleta oko 6000 NM, novi 8X ($57M) doleta oko 6500 NM koji u upotrebu ulazi 2016. godine i novi dvomotorni 5X ($45M) sa najvećom (Falcon) kabinom do sada, doletom od oko 5200 NM i očekivanim ulaskom u upotrebu tokom 2017. godine.
U segmentu srednjih poslovnih aviona Dassault ima 15.5% učešća na tržištu, dvostruko više od konkurenta Gulfstreama i za trećinu manje od Bombardiera. Razlika je što su konkurenti u ovom segmentu prisutni dobrim delom zahvaljujući akvizicijama (Gulfstream: IAI Astra/Galaxy, Bombardier: Learjet 40/45/60) dok je Dassault prisutan sa svoja dva originalna modela: dvomotornim Falconom 2000S ($27.7M) i Falconom 2000LXS ($33M). Oba modela su ubedljivo najskuplja u klasi i čak se po ceni preklapaju sa jeftinijim modelima iz višeg segmenta. To dovoljno govori o tome koliko kupci cene kvalitet i performanse koje nudi Dassault sa svojom Falcon linijom.