BEG airport status
Može i ovako. Kako se čuva istorija avijacije?

Može i ovako. Kako se čuva istorija avijacije?

BEOGRAD – Prvi let na najdužem komercijalnom letu današnjice, između Londona i Sidneja, 16. avgusta 1989. godine obavljen je avionom Boeing 747-400 registarske oznake VH-OJA koji je nosio naziv City of Canbera. Ovih dana, taj avion je imao svoj poslednji let. Kako i dolikuje, biće deo postavke koja prikazuje istoriju australijske avijacije. Lekcija iz Australije mogla bi da bude primenjiva i u Srbiji, samo kada bi neko bio spreman da uči.

 
 

Karavela - deo postavke Muzeja vazduhoplovstva.
Karavela – deo postavke Muzeja vazduhoplovstva.

Muzej vazduhoplovstva na Aerodromu Nikola Tesla bogatsvom svoje zbirke spada u red bogatijih svetskih muzeja, dok istovremeno nebrigom sa svih strana opravdava titulu Muzeja prljavih aviona. Dok nadomak muzeja, oko hangara Jat Tehnike neslavno propadaju delovi istorije vazduhoplovstva nekadašnje Jugoslavije i Evrope, na prostoru oko muzeja propada još mnogo toga. Karavela, prvi mlazni putnički avion koji je nosio zastavu tadašnje države doživljava tužnu sudbinu na najsitaknutijem mestu postavke Muzeja vazduhoplovstva. A deo te postavke sigurno zaslužuje da bude i bar jedan od Boinga 727-200 koji propadaju kraj hangara Jat Tehnike, kao i neki od Boinga 737-300 koji su bili deo flote JAT-a. Kada dođe dan da i Boeing 737-300 YU-AND obavi svoj poslednji let, ostaće pitanje da li će i taj avion završiti u starom gvožđu ili će biti ostavljen da propada. Da li će se tada neko setiti da je YU-AND bio prvi Boeing 737-300 koji je leteo nebom Evrope?
 

YU-AND prvi Boeing 737-300 u Evropi.
YU-AND prvi Boeing 737-300 u Evropi.

Za to vreme, iz Australije u kojoj je i Jatova flota B737 provela neko vreme kada su osamdesetih štrajkovali tamošnji piloti, stiže vest koja predstavlja školski primer brige o vazduhoplovnom nasleđu.
 
dsc_5489-2
 
Prvi avion koji je leteo na najdužem svetskom komercijalnom letu, između Londona i Sidneja, imao je svoj poslednji let kojim se oprostio od neba i postao deo postavke Društva za restauraciju istorijskih letelica u Novom Južnom Velsu. Kvantasov Boeing 747-400 poslednji put je leteo na petnaestominutnom letu između Sidneja i regionalnog aerodroma Ilavara, gde će biti sačuvan i izložen kao deo istorije avijacije Australije.
 

VH-OJA sleće poslednji put.
VH-OJA sleće poslednji put.

Ovaj avion biće presvučen Permaguard zaštitnom slojem, dok će već pomalo potrošeni enterijer biti sačuvan u stanju u kakvom je bio i prilikom poslednjeg komercijalnog leta. Tri od četiri Rols Rojs motora aviona koji je nosio registarsku oznaku VH-OJA neće biti penzionisana zajedno sa letelicom koju su nosili, već će biti montirana na druge Kvantasove avione istog tipa.
 

Posada koja je ovaj "džambo" preletela u istoriju.
Posada koja je ovaj „džambo“ preletela u istoriju.

Ovaj “džambo-džet” će biti samo još jedna od ikona australijske avijacije koja će se naći u postavci na aerodromu Ilavara na kojem se već nalaze Lockheed Super Constellation, Catalina, Douglas DC3 i DC4, kao i Desert Storm US Army Cobra.

Kvantas prethodnih godina iz flote postupno povlači starije vazduhoplove Boeing 747, dok devet novijih istovremeno dobija novi enterijer i ostaće deo impresivne flote australijske nacionalne aviokompanije. Od 2008. godine Kvantas je nabavio skoro 150 novih aviona, čime je prosečna starost flote smanjena na samo sedam godina.
 
 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

    Komentari

    Ju

    Mi ne cenimo sebe kao narod, a kamoli nasu veliku i slavnu istoriju.
    To je vrlo porazavajuce.
    Stidimo se necega, sto bi drugi narodni mogli itetako da to cene i postuju plus da zaradjuju novac.

    Odgovori
    Sl

    Pa i Airbus u Tuluzu čuva prvi model B 300, a kažu da su ga otkupili od jedne kompanije koja ga je imala prva u floti. Lep primer odnosa prema istoriji.

    Odgovori
    Vo

    Da ovo bar pročitaju likovi iz muzeja i malo razmisle.

    Odgovori
    YU

    Potpuno si u pravu što se tiče B-727 i B-737 ali onda bi trebao biti u postavci obavezno DC-9 avion koji je ubedljivo najviše krasio naše nebo (prvi je iznajmljen 1969 pa sve do 2005) punih 36 godina. Koliko sam primetio i on trune bez motora preko puta hangara ili možda nisam u pravu?

    Odgovori
    Mi

    Svaka cast za clanak. Slazem se sa svima da treba postaviti B727 i B737, samo sto bih dodao tu i B707

    Odgovori
    ro

    ne samo Boeing 737-300, nego su nam stranci uzeli i Douglas DC-6B koji je služio kao Titov avion (usput ameri imaju svu flotu u muzejima od prvog airforce one-a do sadašnjeg), nema ni aviona Boeing 707-321 (YU-AGA) koji je prvi JAT-ov avion preletio svijet, kao i što nema nijednog McDonnell Douglas aviona,
    Ali zato ima volje i to velike za krađu, nerad i uništavanje dobara

    Odgovori
    zZ

    Ako se ne varam mislim da naša avijacija + avio-industrija ima bogatiju istoriju od Australijske? Zar stvarno zaslužujemo sve ovo? Za desetak godina ljudi će plaćati karte da uđu u Australijski 747 i biti oduševljeni njihovom postavkom, dok će zgrada našeg muzeja verovatno biti ostava za smatsu ili neki costa coffe air lounge ili glupost tog tipa. Ubeđen sam da, iako razvučenom, prodanom i prokrijumčarenom postavkom, ipak imamo toliko veliki potencijal da bi mogli da napravimo svetsku senzaciju u ovoj oblasti po pitanju ekskluzivnosti i uzbudljivosti postavke. Na žalost za koju deceniju niko nam neće verovati, pa ni mi sami, da su ovde nekad leteli razni vazduhoplovi, sa svih strana sveta, čak neki i napravljeni ovde i to pre više od 100 godina. Ako neko negde vidi neku svetlu tačku neka nam javi!

    Odgovori
    Vl

    Mi smo imali bogatiju prošlost.
    Mi imamo siromašnu budućnost.
    Odgovor leži u sadašnjosti.

    Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

    Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

    Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

    Ostavite odgovor

    Najnoviji komentari

    Vladimir na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

    Bogami su se natovci ozbiljno naostrili da naprave hipersonicnu raketu, a da se ne raspadne u prvoj trecini putanje. Sve ide ka tome da bi za jedno 15-20 godina mogli da savladaju tu tehnologiju. Sto je i za ocekivati, obzirom da su im "strucnjaci" sa TOP 100 fakulteta u svetu. Samo pozurite, jer su ove…

    26. Nov 2024.Pogledaj

    Leon na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

    Francuzi rade vrlo pametno, ali im se i posrećilo kad je krenula fenomenalna prodaja u zadnje vrijeme i po ekstra cijenama. I geopolitička situacija im ide na ruku ! Ekstra profit od prodaje Rafalea i ulaganja drugih partnera uložiti će u razvijanje sustava za FCAS, a sve na živoj i ekstra potentnim platformi i u…

    26. Nov 2024.Pogledaj

    K na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

    Ne, obrnuto je. F3 se moze nadograditi na F4.1 (kao sto pise u tekstu), ali F5 ce biti standard koji ce ukljuciti strukturne izmjene na zrakoplovu, zbog kojih nece biti moguce unaprijediti ranije verzije na njegov standard. Osim, ako sam dobro shvatio (a lako moguce da nisam), novoproizvedenih F4.2, koji ce strukturne izmjene ukljuciti, ali…

    26. Nov 2024.Pogledaj