BEOGRAD – Avro RJ85 Air Tanker je redak primer uspešne konverzije putničkog aviona u letelicu za gašenje požara. Krajem novembra započeo je svoju prvu uspešnu misiju u Australiji. Napredan po svim performansama, ovaj avion oduševljava već samom pojavom na nebu.
Avro RJ85 Air Tanker uspešno se vratio u Kanadu nakon gotovo tromesečne misije borbe sa požarima u Australiji. Reč je o avionu u vlasništvu kanadske kompanije Conair koji je zapravo putnički avion transformisan u specijalizovanu letelicu za gašenje požara u vazduhu. To je izvedeno integrisanjem podtrupnog rezervoara u koji ukupno može da stane 11.500 litara vode ili sredstva za gašenje požara koja se oslobađaju uz pomoć sofisticiranog računarski upravljanog sistema.
Kanadski Conair ugovorio je sa proizvođačem ovog aviona, kompanijom BAE Systems da zajedno rade na svim aspektima konverzije letelice, kao i kasnijoj podršci u eksploataciji koja bi trebalo da traje od 20 do 25 godina.
Avro RJ85 Air Tanker predstavljen je kao budućnost gašenja požara iz vazduha, a misija u Autraliji pokazuje da može pouzdano da deluje i u najsloženijim uslovima. Uz veliki kapacitet i mogućnost preciznog delovanja, jedna od ključnih prednosti ovog vazduhoplova je i to što je za zemaljsko opsluživanje za sledeći let moguće izvesti za manje od pola sata.
Pobesneli
Zanimljivo resenje. Najvise me je iznenadilo da je nosivost gotovo duplo veca u odnosu na CL415. Naravno, nema rasprave da je u primorju CL415 vredniji resurs, ali mislim da u uslovima nedostatka istog nije bitno da li avion ima opciju popune na vodenim povrsinama. Mada, i dalje Be200 ostaje resenje koje je postavilo domaci zadatak svima, iako se pokazao kao finansijski promasaj za fabriku. Ali cak ni ova korisna konverzija mi nece smanjiti animozitet prema ovom vazduhoplovu, kojeg pamtim samo po najneudobnijem letu ikada, mada jako lepom sletanju.