BEG airport status
Šabić: Ne može se ograničiti pravo javnosti da zna

Šabić: Ne može se ograničiti pravo javnosti da zna

Za sve do sad objavljene postove o nesreći kliknite na baner
Za sve do sad objavljene postove o nesreći kliknite na baner

 

BEOGRAD –  Pravo javnosti da zna ne može se ograničavati podzakonskim aktima, tako da je pravno neodrživo pozivanje Ministarstva odbrane na „Uputstvo o klasifikovanju, izveštavanju, evidenciji i analizi vanrednih događaja“ – izneo je u svom saopštenju povodom udesa helikoptera poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti Rodoljub Šabić.

 
 
Koalicija_za_nadzor_javnih_finansija_13
 
 
Prema Šabićevim rečima, njemu se veći broj novinara obratio sa molbama za objašnjenje u vezi sa saopštenjem Ministarstva odbrane o radu Komisije za utvrđivanje odgovornosti za tragediju helikoptera, kao i u vezi sa nalazom same Komisije.
 
U saopštenju se navodi da povereniku za informacije nije poznata sadržina nalaza Komisije i da on nije imao uvid u sadržinu nalaza, za šta uostalom i nije bilo razloga, budući da uvid u konkretne dokumente vrši onda kada povodom njih vodi postupke po žalbama.
 
Navodi se i da poverenik, čak i da je imao uvid u sadržinu nalaza Komisije, u ovoj fazi ne bi to komentarisao, budući da postoji mogućnost da mu se u dogledno vreme žalbom obrati neko od medija, novinara, NVO, građana, pa bi takvo komentarisanje neko eventualno mogao oceniti kao prejudiciranje.
 
U saopštenju se navode i neke relevantne pravne činjenice:
 
– Pravo javnosti da zna, dakle pravo na pristup informacijama o radu organa vlasti zajamčeno je Ustavom Srbije i ono se ostvaruje na način utvrđen Zakonom o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja.
 
Citiran je i deo Zakona o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja, gde piše da se prava iz tog zakona mogu izuzetno podvrći ograničenjima propisanim tim zakonom ako je to neophodno u demokratskom društvu radi zaštite od ozbiljne povrede pretežnijeg interesa zasnovanog na Ustavu ili zakonu.
 
Kako je navedeno, zakon predviđa i okolnosti u kojima ostvarivanje prava javnosti može da bude ograničeno, ali je to ograničavanje opravdano i pravno moguće isključivo pod uslovima utvrđenim zakonom i ne može se ograničavati nikakvim podzakonskim aktima.
 
– S tim u vezi, pravno je neodrživo pozivanje na „Uputstvo o klasifikovanju, izveštavanju, evidenciji i analizi vanrednih događaja u Ministarstvu odbrane i Vojsci Srbije“, kao na bilo kakav osnov za ograničavanje prava utvrđenih i uređenih zakonom – navodi poverenik.
 

Saopštenje Ministarstva odbrane prenosimo u celosti:

 
Komisija za ispitivanje vanrednog događaja, koju je formirao načelnik Generalštaba Vojske Srbije u subotu 14. marta, danas je završila sa radom i podnela izveštaj.
 
Komisija je imala zadatak da utvrdi okolnosti nastanka vanrednog događaja udesa helikoptera HT-48 (Mi-17) i eventualnu odgovornost vojne organizacije. U sastavu Komisije bila su šestorica pripadnika Vojske Srbije, eksperti u oblastima relevantnim za utvrđivanje okolnosti nastanka vanrednog događaja, od upotrebe snaga, preko održavanja vazduhoplova do osposobljenosti posade.
 
Po zahtevu zamenika višeg javnog tužioca u Beogradu, Generalštab Vojske Srbije predaće izveštaj komisije za ispitivanje vanrednog događaja ovom istražnom organu.
 
Napominjemo da je tačkom 20. Uputstva o klasifikovanju, izveštavanju, evidenciji i analizi vanrednih događaja i događaja u Ministarstvu odbrane i Vojsci Srbije, propisano da „u slučajevima kada istražni postupak vode nadležni državni istražni organi, pravo informisanja javnosti o okolnostima, uzrocima i odgovornosti za vanredni događaj u Ministarstvu odbrane i Vojsci Srbije je u njihovoj nadležnosti.“
 
Stručna komisija koju je formirao komandant Ratnog vazduhoplovstva i protivvazduhoplovne odbrane nastavlja sa radom, a izveštaj ove komisije očekuje se 30. marta 2015. godine.
 
 
Capture 2
 
 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Dina Đorđević Novinarka, Zamenica glavnog i odgovornog urednika dina.djordjevic@tangosix.rs

Komentari

Ne

Ma koji poverenik, zastitnik. Ovde drzavna mafija sprovodi svoja pravila. Srbija nije pravno uredjena zemlja vec banana republika, mnogo gora od vecine africkih nacija.

Odgovori
Li

Tacno. Ali ja sam sve vreme mislila da je osnovna uloga Vojske da stiti ustavni poredak zemlje. Od bilo koga pa i od otudjene izabrane vlasti. Danasna vlast i premijer pogotovu izvrsi udar na ustavni poredak tri puta pre dorucka svakog radnog dana a nasa Vojska ne ucini nista. Zbog toga, nemate pravo da se bunite (mislim na one od vas koji su vojna lica a cini mi se da ih ovde ima u velikom broju). Uh kako mi je samo dosta svega

Za

Prema Ustavu Republike Srbije, Vojska Srbije brani zemlju od oružanog ugrožavanja spolja (član 139). Prema tome, nije zadatak Vojske da ispravlja ono što rajetina izglasa na izborima.

Jo

Poverenik Šabić, kao i uvek do sada, jeste u pravu. Ipak, čini mi se da u ovom slučaju otkrivanja uslova, odgovornosti i uzroka helikopterske nesreće postoji još jedan problem, a taj problem je metodološki. Načelnik generalštaba, na konferenciji za novinare održanoj u nedelju, 14. marta 2015, nepun dan nakon pada vojnog helikoptera, najavio je da će VS formirati dve komisije, da će prva, (uslovno rečeno) opšta komisija podneti izveštaj do 18. marta (što je i učinjeno, u smislu da je izveštaj podnet načelniku generalštaba "na ruke"), kao i da će druga, tehnička komisija podneti izveštaj do 30. marta. Tu je nastao i problem koji se sastoji u neophodnosti celovitog izveštaja, kako organizacionog, tako i tehničkog, što će biti moguće tek po okončanju rada OBE komisije, tako da bi onda mogla da se obavi sinteza oba izveštaja – u jedan celoviti dokument. Ukratko, smatram da bi objavljivanje/obelodanjivanje prvog izveštaja moglo da utiče na dalji rad druge komisije, prejudicirajući tok istraživanja uzroka vazduhoplovne katastrofe, a time i krajnji zaključak izveštaja. Trebalo je da načelnik generalštaba odredi neki razuman, ali istovetan rok za rad obe komisije, koje bi bile objedinjene kao dva tima pod koordinacijom vođe oba tima, tako da bi obe komisije podnele zajednički, sintetizovani i celoviti izveštaj o uslovima, okolnostima, odgovornosti i tehničkim parametrima/uzrocima ove helikopterske katastrofe. Još bolje bi bilo da je odlučeno da se uključi i DVC (Direktorat civilnog vazduhoplovstva) sa svojom komisijom, kao i nadležno Tužilaštvo, pa da se oformi zajednička tripartitna radna grupa, koja bi, na primer na nedeljnom ili 10-dnevnom nivou redovno izveštavala javnost o napretku svog rada.

Napominjem da ne smatram da je Šabić pogrešio što traži da prvi izveštaj bude dostupan javnosti, jer, po naredbi načelnika generalštaba, taj izveštaj je već završen i podnet.

Odgovori
dj

Samo objedinjena oba izvestaja mogu dati pravu sliku o dogadjaju i treba sacekati izvestaje obe komisije.

No, nezapazeno ili precutno se prelazi preko informacije da nasa vojska ne poseduje opremu za iscitavanje i analizu parametara leta i parametara rada sistema helikoptera Mi 17. Kako je to moguce i ko je dozvolio da se bez te opreme eksloatise Mi 17 u nasem vazduhoplovstvu?! To je ozbiljan propust, jer se u sklopu odrzavanja letilice tokom njene eksploatacije prate i analiziraju, te se na osnovu tih analiza preduzimaju mere i porosirenja programa radova u odrzavanju.

Sve govori da nedostaju inzenjeri u nasem vazduhoplovstvu, koji bi zaokruzili sistem odrzavanja kako nauka i sruka traze, a u cilju povecanja bezbednosti letenja.

Eto, sad razloga zbog cega je ukinuta vazduhoplovno/tehnicka akademija. Te i zbog cega, ako nemamo tu akademiju, nismo poslali kadete na skolovanje u neku od slicnih akademija u svetu.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Vladimir na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Bogami su se natovci ozbiljno naostrili da naprave hipersonicnu raketu, a da se ne raspadne u prvoj trecini putanje. Sve ide ka tome da bi za jedno 15-20 godina mogli da savladaju tu tehnologiju. Sto je i za ocekivati, obzirom da su im "strucnjaci" sa TOP 100 fakulteta u svetu. Samo pozurite, jer su ove…

26. Nov 2024.Pogledaj

Leon na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Francuzi rade vrlo pametno, ali im se i posrećilo kad je krenula fenomenalna prodaja u zadnje vrijeme i po ekstra cijenama. I geopolitička situacija im ide na ruku ! Ekstra profit od prodaje Rafalea i ulaganja drugih partnera uložiti će u razvijanje sustava za FCAS, a sve na živoj i ekstra potentnim platformi i u…

26. Nov 2024.Pogledaj

K na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Ne, obrnuto je. F3 se moze nadograditi na F4.1 (kao sto pise u tekstu), ali F5 ce biti standard koji ce ukljuciti strukturne izmjene na zrakoplovu, zbog kojih nece biti moguce unaprijediti ranije verzije na njegov standard. Osim, ako sam dobro shvatio (a lako moguce da nisam), novoproizvedenih F4.2, koji ce strukturne izmjene ukljuciti, ali…

26. Nov 2024.Pogledaj