BEG airport status
LYBE 1914:00 Z 320°04KT 300V360 CAVOK 18/02 Q1023 NOSIG=
Šabić: Ne može se ograničiti pravo javnosti da zna

Šabić: Ne može se ograničiti pravo javnosti da zna

Za sve do sad objavljene postove o nesreći kliknite na baner
Za sve do sad objavljene postove o nesreći kliknite na baner

 

BEOGRAD –  Pravo javnosti da zna ne može se ograničavati podzakonskim aktima, tako da je pravno neodrživo pozivanje Ministarstva odbrane na „Uputstvo o klasifikovanju, izveštavanju, evidenciji i analizi vanrednih događaja“ – izneo je u svom saopštenju povodom udesa helikoptera poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti Rodoljub Šabić.

 
 
Koalicija_za_nadzor_javnih_finansija_13
 
 
Prema Šabićevim rečima, njemu se veći broj novinara obratio sa molbama za objašnjenje u vezi sa saopštenjem Ministarstva odbrane o radu Komisije za utvrđivanje odgovornosti za tragediju helikoptera, kao i u vezi sa nalazom same Komisije.
 
U saopštenju se navodi da povereniku za informacije nije poznata sadržina nalaza Komisije i da on nije imao uvid u sadržinu nalaza, za šta uostalom i nije bilo razloga, budući da uvid u konkretne dokumente vrši onda kada povodom njih vodi postupke po žalbama.
 
Navodi se i da poverenik, čak i da je imao uvid u sadržinu nalaza Komisije, u ovoj fazi ne bi to komentarisao, budući da postoji mogućnost da mu se u dogledno vreme žalbom obrati neko od medija, novinara, NVO, građana, pa bi takvo komentarisanje neko eventualno mogao oceniti kao prejudiciranje.
 
U saopštenju se navode i neke relevantne pravne činjenice:
 
– Pravo javnosti da zna, dakle pravo na pristup informacijama o radu organa vlasti zajamčeno je Ustavom Srbije i ono se ostvaruje na način utvrđen Zakonom o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja.
 
Citiran je i deo Zakona o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja, gde piše da se prava iz tog zakona mogu izuzetno podvrći ograničenjima propisanim tim zakonom ako je to neophodno u demokratskom društvu radi zaštite od ozbiljne povrede pretežnijeg interesa zasnovanog na Ustavu ili zakonu.
 
Kako je navedeno, zakon predviđa i okolnosti u kojima ostvarivanje prava javnosti može da bude ograničeno, ali je to ograničavanje opravdano i pravno moguće isključivo pod uslovima utvrđenim zakonom i ne može se ograničavati nikakvim podzakonskim aktima.
 
– S tim u vezi, pravno je neodrživo pozivanje na „Uputstvo o klasifikovanju, izveštavanju, evidenciji i analizi vanrednih događaja u Ministarstvu odbrane i Vojsci Srbije“, kao na bilo kakav osnov za ograničavanje prava utvrđenih i uređenih zakonom – navodi poverenik.
 

Saopštenje Ministarstva odbrane prenosimo u celosti:

 
Komisija za ispitivanje vanrednog događaja, koju je formirao načelnik Generalštaba Vojske Srbije u subotu 14. marta, danas je završila sa radom i podnela izveštaj.
 
Komisija je imala zadatak da utvrdi okolnosti nastanka vanrednog događaja udesa helikoptera HT-48 (Mi-17) i eventualnu odgovornost vojne organizacije. U sastavu Komisije bila su šestorica pripadnika Vojske Srbije, eksperti u oblastima relevantnim za utvrđivanje okolnosti nastanka vanrednog događaja, od upotrebe snaga, preko održavanja vazduhoplova do osposobljenosti posade.
 
Po zahtevu zamenika višeg javnog tužioca u Beogradu, Generalštab Vojske Srbije predaće izveštaj komisije za ispitivanje vanrednog događaja ovom istražnom organu.
 
Napominjemo da je tačkom 20. Uputstva o klasifikovanju, izveštavanju, evidenciji i analizi vanrednih događaja i događaja u Ministarstvu odbrane i Vojsci Srbije, propisano da „u slučajevima kada istražni postupak vode nadležni državni istražni organi, pravo informisanja javnosti o okolnostima, uzrocima i odgovornosti za vanredni događaj u Ministarstvu odbrane i Vojsci Srbije je u njihovoj nadležnosti.“
 
Stručna komisija koju je formirao komandant Ratnog vazduhoplovstva i protivvazduhoplovne odbrane nastavlja sa radom, a izveštaj ove komisije očekuje se 30. marta 2015. godine.
 
 
Capture 2
 
 

Autor:

Dina Đorđević Novinarka, Zamenica glavnog i odgovornog urednika dina.djordjevic@tangosix.rs

Komentari

N

Ma koji poverenik, zastitnik. Ovde drzavna mafija sprovodi svoja pravila. Srbija nije pravno uredjena zemlja vec banana republika, mnogo gora od vecine africkih nacija.

Odgovori
L

Tacno. Ali ja sam sve vreme mislila da je osnovna uloga Vojske da stiti ustavni poredak zemlje. Od bilo koga pa i od otudjene izabrane vlasti. Danasna vlast i premijer pogotovu izvrsi udar na ustavni poredak tri puta pre dorucka svakog radnog dana a nasa Vojska ne ucini nista. Zbog toga, nemate pravo da se bunite (mislim na one od vas koji su vojna lica a cini mi se da ih ovde ima u velikom broju). Uh kako mi je samo dosta svega

Z

Prema Ustavu Republike Srbije, Vojska Srbije brani zemlju od oružanog ugrožavanja spolja (član 139). Prema tome, nije zadatak Vojske da ispravlja ono što rajetina izglasa na izborima.

J

Poverenik Šabić, kao i uvek do sada, jeste u pravu. Ipak, čini mi se da u ovom slučaju otkrivanja uslova, odgovornosti i uzroka helikopterske nesreće postoji još jedan problem, a taj problem je metodološki. Načelnik generalštaba, na konferenciji za novinare održanoj u nedelju, 14. marta 2015, nepun dan nakon pada vojnog helikoptera, najavio je da će VS formirati dve komisije, da će prva, (uslovno rečeno) opšta komisija podneti izveštaj do 18. marta (što je i učinjeno, u smislu da je izveštaj podnet načelniku generalštaba "na ruke"), kao i da će druga, tehnička komisija podneti izveštaj do 30. marta. Tu je nastao i problem koji se sastoji u neophodnosti celovitog izveštaja, kako organizacionog, tako i tehničkog, što će biti moguće tek po okončanju rada OBE komisije, tako da bi onda mogla da se obavi sinteza oba izveštaja – u jedan celoviti dokument. Ukratko, smatram da bi objavljivanje/obelodanjivanje prvog izveštaja moglo da utiče na dalji rad druge komisije, prejudicirajući tok istraživanja uzroka vazduhoplovne katastrofe, a time i krajnji zaključak izveštaja. Trebalo je da načelnik generalštaba odredi neki razuman, ali istovetan rok za rad obe komisije, koje bi bile objedinjene kao dva tima pod koordinacijom vođe oba tima, tako da bi obe komisije podnele zajednički, sintetizovani i celoviti izveštaj o uslovima, okolnostima, odgovornosti i tehničkim parametrima/uzrocima ove helikopterske katastrofe. Još bolje bi bilo da je odlučeno da se uključi i DVC (Direktorat civilnog vazduhoplovstva) sa svojom komisijom, kao i nadležno Tužilaštvo, pa da se oformi zajednička tripartitna radna grupa, koja bi, na primer na nedeljnom ili 10-dnevnom nivou redovno izveštavala javnost o napretku svog rada.

Napominjem da ne smatram da je Šabić pogrešio što traži da prvi izveštaj bude dostupan javnosti, jer, po naredbi načelnika generalštaba, taj izveštaj je već završen i podnet.

Odgovori
d

Samo objedinjena oba izvestaja mogu dati pravu sliku o dogadjaju i treba sacekati izvestaje obe komisije.

No, nezapazeno ili precutno se prelazi preko informacije da nasa vojska ne poseduje opremu za iscitavanje i analizu parametara leta i parametara rada sistema helikoptera Mi 17. Kako je to moguce i ko je dozvolio da se bez te opreme eksloatise Mi 17 u nasem vazduhoplovstvu?! To je ozbiljan propust, jer se u sklopu odrzavanja letilice tokom njene eksploatacije prate i analiziraju, te se na osnovu tih analiza preduzimaju mere i porosirenja programa radova u odrzavanju.

Sve govori da nedostaju inzenjeri u nasem vazduhoplovstvu, koji bi zaokruzili sistem odrzavanja kako nauka i sruka traze, a u cilju povecanja bezbednosti letenja.

Eto, sad razloga zbog cega je ukinuta vazduhoplovno/tehnicka akademija. Te i zbog cega, ako nemamo tu akademiju, nismo poslali kadete na skolovanje u neku od slicnih akademija u svetu.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Al-41F1 na: Erbas: Nema zamene Super Pume pre 2030. godine

@Ma da Problemi za pripadnike MUP-a sa smrtnim ishodima su poceli jos 1981. Ako imate neke prijatelje iz sluzbe koji su tada radili, mogu vam potvrditi, ali mozemo se sloziti da je posle toga sve bilo "mirno" do neke '97. I da, Srbija ne sme da se obracunava sa teroristima u svojoj zemlji, ali neke…

19. Sep 2019.Pogledaj

Al-41F1 na: Erbas: Nema zamene Super Pume pre 2030. godine

@Niko Za pocetak, H145m je po svemu, ali svemu blizi 212ki nego Pume. Drugo, H145m upravo se i koristi od strane specijalnih jedinica Nemacke i Americke vojske. Ako mislite da specijalne jedinice MUP-a Srbije imaju "vece" zahteve od svojih stranih kolega iz pomenutih bransi, onda ok, ja mislim da nemaju ni blizu. Ali sta je…

19. Sep 2019.Pogledaj

Stipe Orlić na: Višenamenski borbeni avion Su-30, univerzalni član familije Flankera

Dobar dan svima. Imam jedno pitanje za bolje poznavaoce stanja pojedinih aviona po državama korisnicima. Naime jučer sam pročitao podatak da Indija od svojih 260 SU30 ima uvijek na raspolaganju samo 47% - 50% i da nisu baš oduševljeni sa cijenom održavanje istih kao i sa ukupnim brojem borbeno spremni. Za Mig 29 navode još…

19. Sep 2019.Pogledaj

Miloš77 na: Višenamenski borbeni avion Su-30, univerzalni član familije Flankera

Evo par slika: https://i.imgur.com/VJiMAk4.png https://i.imgur.com/8R3MEGA.png ..a i novi clanak i video pres konferencije na temu od juce mislim. https://www.thedrive.com/the-war-zone/29918/heres-all-the-new-info-you-need-to-know-in-the-aftermath-of-the-saudi-oil-facilities-attacks

19. Sep 2019.Pogledaj

Send this to a friend