Od svog osnivanja u martu ove godine, Nacionalni klaster bespilotnih letelica zamišljen je kao organizacja koja bi trenutnim i budućim operatirima bespilotnih letelica trebalo da pomogne i najbrže obezbedi dozvole za letenje, informiše ih, edukuje, savetuje i bude spona između operatera i institucija.
U razgovoru za Tango Six, predsednik izvršnog odbora Klastera, Sima Marković objasnio je da je organizacija zaživela i da je do sada izdato ukupno 48 dozvola za letenje i snimanje iz vazduha, a da je još nekoliko njih u procesu izdavanja. Iako samo udruženje okuplja uglavnom profesionalce, interesovanje su pokazali i oni koji se sa bespilotnim letelicama susreću prvi put, navodi Marković:
– Klaster odlično funkcioniše. Trenutno radimo u više pravaca, pored što efikasnijeg i bržeg izdavanja neophodnih dozvola. Uspostavljamo saradnju i sa MUP-om.
Radi se na aplikaciji preko koje će se videti odobreni letovi bespilotnih letelica, očekujemo da ćemo prve probe funkcionalnosti uraditi za dve do tri nedelje. Takođe se radi i na detektovanju bespilotnih letelica u vazduhu. Možda i najvažniji pravac je i pokretanje škole za operatera bespilotnih letelica, ali o tim detaljima ćemo moći više da govorimo za nekoliko nedelja – objasnio je Marković.
On navodi da dozvole ne dobiju svi koji je zatraže. Noćno snimanje i visina taksi i dalje su najveći problemi.
– Trenutno najveći problem je letenje i snimanje manifestacija koje se održavaju u većernjim i noćnim satima. Tako da od snimanja Birfesta pored vise zahteva učesnika i organizatora nema ništa. Problem je takođe i poskupljenje takse koja se uplaćuje u Budžet Republike Srbije, koja je sa 3.500 skočila na 4.750 dinara – navodi Marković.
Pravilo da bespilotnim letelicama može da se upravlja isključivo danju propisano je Pravilnikom o bespilotnim vazduhoplovima izdatim krajem 2015. godine. I sam Marković ističe da u kontekstu izdavanja dozvola ne postoji problem u saradnji sa institucijama nego da je više reč o sistemu koji je u fazi formiranja.
– Trenutna saradnja sa Direktoratom civilnog vazduhoplovstva i Ministarstvom odbrane je odlična. Bilo je nekih problema oko odobravanja letova na pojedinim lokacijama, ali su problemi uspešno rešeni.
Treba istaći da DCV i Ministarstvo odbrane stvarno ulažu napor kako bi se ova nova grana privrede uspešno razvijala. Takođe, treba istaći i odličnu saradnju sa SMATSA-om – zaključio je Marković.
Srba
Evo večeras na Ušću, iznad celog platoa održavanja manifestacije Belgrade Beer Fest leti kvadrikopter, čak veoma brzo i visoko, uz nagle promene smera…
Ranijih godina je leteo niže i uravnoteženo.
Dragan
Где се могу наћи питања за полагање испита за оператера беспилотних летелица? Тражио сам на сајту Директората али их нисам нашао.