Austrijski turboelisni trenažno-izviđački avion DART-450 (Diamond Aircraft Reconnaissance Trainer) poleteo je 17. maja sa aerodroma u Wiener Neustadtu. Prvi let trajao je sat vremena, avion je na različitim visinama leteo brzinama od 110 do 370 km/h.
DART-450 je dvosed, niskokrilac, prvi avion u ovoj kategoriji koji je potpuno izrađen od karbon-fibera i može služiti za obuku i trenažu civilnih ali i vojnih pilota.
Opremljen je ukrajinskim turboelisnim motorom Ivčenko Progres/Motor Sič AI-450S snage 500 KS sa dvokanalnim sistemom FADEC koji pogoni petokraku elisu nemačke firme MT-Propeller. Avioniku je obezbedio GARMIN, upravljačke palice su smeštene sa strane a DART-450 poseduje i pneumatska izbaciva sedišta.

Avion je osmišljen kao akrobatski sa eksploatacionim opterećenjima +7/-5G, očekuje se da će postići maksimalnu brzinu od oko 460 km/h i da će moći da ostane u vazduhu više od 8 sati.
Interesantno da je realizacija projekta tekla veoma brzo, od prvih crteža aviona do njegovog prvog leta prošlo je samo godinu dana. Rezultati sa prvog leta su za sada pozitivni i ohrabrujući, očekuje se da će avion u kratkom roku biti ispitan i sertifikovan kao i da će ubrzo uslediti serijska proizvodnja.
Očekuje se da će u poređenju sa većim i sposobnijim trenažnim avionima biti znatno jeftiniji ali i konkurentan jer će cena biti veoma povoljna, negde oko 3 miliona dolara sa cenom časa leta koja se planira na oko 500 dolara.
Video snimak prvog leta:
Jason Born
Ovaj avion me podseca na prototip aviona koji je razvijen kod nas a zove se Kobac. Da li gresim?
Dejan D
Jedino što je ovaj savremeniji (all body carbon fiber), i poleteo je! Naš Kobac polako ali sigurno umire.
Živojin Banković
Прототип Копца није развијен…
Aco Bubalo
Da li bi zmaj Laste sa manjim intervencijama mogao da izdrzi ovakav motor -Ivcenko…to bi onda bio potentan COIN aviončić ….Lasta jednosed sa vecom nosivošću je možda realnija opcija od razvoja Kobca.
BB
U emisiji sa Lazanskim su najavljivali da će stavljati i turboprop u lastu.