BEG airport status
Konačno: Moguće premeštanje aviona Muzeja vazduhoplovstva sa platforme beogradskog aerodroma Svi saglasni da avioni treba da se premeste - kako i kada još uvek se ne zna / Foto: Uroš Mitrović

Konačno: Moguće premeštanje aviona Muzeja vazduhoplovstva sa platforme beogradskog aerodroma

Muzejski predmeti koji se godinama nalaze na teritoriji beogradske vazdušne luke – avioni DC-3, Lisunov Li-2 i Konver, uskoro bi mogli da budu prebačeni u Muzej vazduhoplovstva-Beograd (MVB), jer bi u suprotnom zbog renoviranja ograde Aerodroma Nikole Tesla mogli da ostanu „zarobljeni“ ili bi završili na otpadu.

Iako se o ovoj temi govorilo i tokom protekle godine, letovi za Njujork mogli bi da budu okidač da se unikatni vazduhoplovni predmeti presele na mesto kome pripadaju – u MVB.

Zanimljivo u ovoj priči je da možda po prvi put u poslednjih nekoliko meseci nema sukoba među institucijama, ali da se uprkos tome i dalje ne zna šta će konkretno biti urađeno i hoće li ovi istorijski primerci naći svoje mesto u bogatoj zbirci vazduhoplovne istorije Muzeja.

14-IMAG1250
Rok za preseljenje septembar 2016. / Foto: Uroš Mitrović

Kustos i smenjeni direktor Muzeja vazduhoplovstva-Beograd, Zoran Radojević navodi da ova teme nije novost za zaposlene u MVB-u.

–  Još prošle godine u zimu su došla dva izvršna direktora Aerodroma. Rekli su da ti avioni moraju da se sklone sa te platforme. Hvala im što su ih držali toliko godina tu besplatno.

Pregovarano je i bilo je sve pripremljeno da se dva ili tri izvuku, međutim, stalo se jer nije bilo dogovora sa seljacima jer je bila suša velika, pa neki ljudi nisu hteli. Ne možete vi čoveku nasilno da uđete na njivu – objašnjava Radojević.

On ističe da  prenos ovih muzejskih predmeta više neće moći da se odlaže i da će MVB ovo pitanje morati da reši do septembra.

– Meni su se javili i potvrdili da će do septembra biti podignuta preostala ograda oko Aerodroma zbog povećanja kategorije za prekookeanske letove. Do tada moramo nekako to da rešimo jer će to biti veliki problem – avioni će praktično biti zarobljeni – navodi Radojević.

Da će doći do promene ograde potvrđeno je i sa Aerodroma Nikola Tesla za Tango Six.

– Predviđeno je da se postojeća ograda zameni novom po fazama zbog zastarelosti i promene bezbednosnih pravila. Zamena ograde svakako će doprineti povećanju bezbednosti na kompleksu Aerodroma Nikola Tesla Beograd – piše u odgovoru beogradske vazdušne luke.

Oni, međutim, navode da su „opredeljeni da se unikatni primerci vazduhoplova koji se dugi niz godina nalaze na teritoriji beogradskog aerodroma, a koji su u vlasništvu Muzeja vazduhoplovstva, sačuvaju od daljeg propadanja i prebace u Muzej, kako bi kao muzejski eksponati bili deo izložbene postavke u muzejskom prostoru“.

– U cilju realizacije ove ideje, beogradski aerodrom u intenzivnoj je komunikaciji sa Muzejom vazduhoplovstva u vezi sa organizacijom i pomoći naših stručnih službi i zaposlenih oko preseljenja predmetnih vazduhoplova.

Rok koji je Muzej vazduhoplovstva odredio za preseljenje vazduhoplova bio je septembar 2015. godine. S obzirom na činjenicu da je želja predstavnika Muzeja vazduhoplovstva da eksponati budu preseljeni u komadu i da ne želimo da se dogodi situacija da preseljenje ovih eksponata nije moguće na željeni način, Aerodrom Nikola Tesla Beograd nastaviće komunikaciju sa Muzejom vazduhoplovstva u cilju pronalaska najoptimalnijeg rešenja – navode sa Aeodroma za Tango Six.

„Država u ime Ministarstva koje vodi Muzej treba da pomogne“ / Foto: Uroš Mitrović

Zoran Radojević smatra da bi, s obzirom na to da Ministarstva sada sudeluju u vođenju Muzeja i odgovaraju za to, država trebalo da bude ta koja će da pomogne.

– Drugačije je kad država pregovara, a drugačije je kad to radi neki direktor muzeja – objašnjava Radojević.

On navodi da je razgovaro i sa Jat Tehnikom u vezi sa prenosom Jatovog B727 koji je poklonjen Muzeju, a koji se nalazi na njihovom prostoru, i da je i ova firma spremna da pomogne.

– Avion je ogroman, težak, tek sa njim ne znamo šta da radimo. Oni su to i pre godinu dana tražili da mi to pomerimo, ali ja sam rekao da mi ne možemo ni ove lagane i zamolio da to malo pomerimo i odložimo – istakao je Radojević i naveo da je Jat Tehnika ponudila pomoć oko prevoženja aviona.

06-IMAG1249
Entuzijasti već govorili o preseljenju ovih aviona / Foto: Uroš Mitrović

Radojević ističe da će Muzej prihvatiti bilo čiju pomoć i podseća da su jedno od rešenja u toku protekle godine ponudili i vazduhoplovni entuzijasti na čelu sa novinarom Zoranom Kusovcem.

Najbolje rešenje za avione

Idealno rešenje za prenos ovih muzejskih predmeta bio bi transport helikopterom, navodi vodič i osoba zadužena za odnose s javnošću u MVB-u, Petar Nedeljković.

– Najbolje bi bilo da se vazdušnim putem uz pomoć helikoptera Mi-26 koji bi mogao da se iznajmi u Rusiji zakači avion i prenese u komadu – objašnja Nedeljković.

„Remont, pa preseljenje – najbolje rešenje“ / Foto: Uroš Mitrović

On naglašava da bi, takođe, bilo najbolje da avioni prvo odu na remont gde bi bili i ofarbani, pa da tek onda dođu u Muzej. U suprotnom, veruje Nedeljković, Muzej neće imati novca da sa njima bilo šta uradi nakon prenošenja.

– Projekcija farbanja samo Karavele bila je 60-70 hiljada evra. A to je eksponat koji nam je strahovito ugrožen.

O nekom sređivanju specijalnom ne možemo ni da razmišljamo dokle god Muzej živi od ulaznica i naših posetilaca. Na tržištu smo od kad smo osnovani – država, praktično, zanemaruje ovu kuću tolike godine – zaključuje Nedeljković.

Zašto su važni DC-3, Lisunov 2 i Konver

Bez konkretnih planova za restauraciju ovih predmeta zaključuje se da bi najveću korist od prenošenje tri aviona mogao da ima Aerodrom Nikola Tesla. Ipak, Muzej ne poriče važnost aviona i njihovg dolaska u Muzej, iako bi put ovih letelica do statusa muzejskih eksponata bio dug.

– C-47 sa kargo vratima je vratna verzija DC-3 putničkog avina. To je avion koji ima kargo vrata, metalni patos. U njega je mogao da uđe džip ceo ili neka laka artiljerija.

Skakali su padobranci tokom Drugog svetskog rata pri svim velikim desantima – napadu na Normandiju, Holandiju. Avion je legendaran – nastao je tridesetih godina i dan danas leti. Leteća legenda.

U vojsci Južnoafričke republike još uvek leti sa turboprop motorima. Bio je i okosnica Jata od 1949. godine kada je kompanija osnovana, pa praktično do šezdesetih godina. Većina ovakvih Jatovih aviona je prerađivana u putničke avione u Češkoj, pa su umesto metalnih dobijali drvene patose – objašnjava Petar Nedeljković.

Među letelicama i avioni prve avio-kompanije kod nas posle Drugog svetskog rata / Foto: Uroš Mitrović

– Tamo se nalazi ruska verzija DC-3 – Lisunov Li-2, ali bez motora. On je leteo u našoj prvoj avio-kompaniji posle Drugog svetskog rata – Justi. To su avioni koji su došli iz SSSR-a, iz Aeroflota. Korišćeni su kao transportni avioni u Drugom svetskom ratu. Međutim, kod nas je u verziji Lisunov 3.

Originalni je Lisunov Li-2 koji ima ruske motore, ali pošto posle 1948. godine mi nemamo više ruskih motora i nemoguće je zbog rezervnih delova remontovati te motore, onda su napravili jednu konverziju – Lisunov Li-2 sa originalnim motorima DC-3. Nazvali su ga Lisunov Li-3.

Osim toga, i Konver je pedesetih godina došao u naš Jat. On je imao lep dolet i dugo je korišćen u Jatu – navodi Nedeljković za Tango Six.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Sve fotografije: Uroš Mitrović
[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Dina Đorđević Novinarka, Zamenica glavnog i odgovornog urednika dina.djordjevic@tangosix.rs

Komentari

lj

Akcija koja je zaista vredna truda,potrebno je konačno pokrenuti stvari iz mrtve tačke.Siguran sam da vazduhoplovni entuzijasti imaju veliku želju i snagu da pokrenu akciju.
Jedan Li-2(3) nalazi se pored jednog auto-otpada na Vidikovcu,rastavljen.Mislim da je korišćen za stanovanje.Pozdrav…

Odgovori
dr

Samo mala ispravka.Uz ibarsku magistralu ,pored auto otpada „Cerak“ nije Li-2(3) već tzv.“francuz“ C-47A-15-DK ev.br.71245.Unutrašnjost mu je sređena za kafić/bar.

lj

Hvala za obaveštenje.Pre više od dvadeset godina,kad sam ga prvi put ugledao sa balkona stambene zgrade na Vidikovcu,takođe sam bio ubeđen da se radi o „Dakoti“.Međutim,stari vojni padobranac mi je rekao da se radi o Li-2(3),koji ima vrata na suprotnoj strani i još neke vidljive razlike u odnosu na C-47.

U tekstu se pominje i Convair,kojeg ne vidim na slikama.Mislim da je ovaj četvoromotorac na slici JAT-ov DC-6.
Pozdrav…

dr

Gore na slikama je Convair CV-440 YU-ADO samo „nabudžen“ sa još 2 „motora“ da izgleda kao DC-6 radi nekog filma.Pozdrav.

Ne

Taj na Vidikovcu je nedavno bio na oglasima,prodaje se

Ma

Bilo bi lepo kad bi neko mogao da fotografiše stanje tog JAT-ovog 727 jer je na veoma nedostupnom mestu…

Odgovori
St

Stanje jatovog 727 je solidno,doduse brojni delovi ukljucujuci prozore,vrata,deo stabilizatora,nedostaje.Videcu za koju nedelju da okacim slike; pozz.

Ne

Stvarno zalosno koliko dugo ti avioni stoje tamo i propadaju,a Madjari su jedan svoj Li 2 ili DC 3 vratili u letno stanje u bojama avio kompanije.Ne mogu u ovom momentu ni da zamislim neku letelicu u letnom stanju u bojama Jat-a

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Phoenix na: [MEBAA 2024] Srpski „Green Power Turbine Systems“ prvi put izložio na sajmu poslovne avijacije u Dubaiju: Predstavljeni projekti dva nova civilna aviona

Prikazani model jednomotorca je, vrlo ocigledno, projektovan da bude pogonjen klipnim motorom. Stavise, gotovo sam siguran da je ovo neka stara maketa Safat 03. Avion te klase nema nikakvog smisla sa turbo-elisnim pogonom od 260 konja. Avion visih performansi i akro klase za vojnu obuku (kao Grob120TP) da, ali je ovo prikazano sve samo ne…

13. Dec 2024.Pogledaj

Tomix na: [MEBAA 2024] Srpski „Green Power Turbine Systems“ prvi put izložio na sajmu poslovne avijacije u Dubaiju: Predstavljeni projekti dva nova civilna aviona

Ovaj dvomotorni moze da puca na mesto bivseg AN-2 aviona. Dok jednomororac moze da zameni stare utve. Srbija je od pamtiveka imala proizvodnju aviona, i trebali bi i sad pokusati osvojiti proizvodnju ovih lakih letelica kako za vojnu tako i za civilnu upotrebu.

13. Dec 2024.Pogledaj

Perko na: Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

@Branko Mnogo, mnogo je jeftinije. Brodovi se natovare sa desetinama hiljada tona tereta (najveći i sa stotinama hiljada tona) i tvojih 40 tona je ništa, kamičak. Kao da upoređujemo prenos bombone i velikog džaka brašna u rukama. Avion troši ogromnu količinu goriva + ostali troškovi a preveze samo tih 40t, svi troškovi otpadaju na taj…

13. Dec 2024.Pogledaj