BEG airport status
Političke nesuglasice blokiraju modernizaciju helikopterske flote Bosne i Hercegovine Ove godine OS BiH su u borbi protiv požara upotrebile samo dva helikoptera Mi-8

Političke nesuglasice blokiraju modernizaciju helikopterske flote Bosne i Hercegovine

Na svojoj 111. sednici održanoj u Sarajevu 24. avgusta, Veće ministara Bosne i Hercegovine usvojio je Informaciju o neophodnosti hitne finansijske investicije za unapređenje helikopterskih kapaciteta Oružanih snaga Bosne i Hercegovine.

Savet se složio da je potrebno da se budžetski okvir za potrebe Ministarstva odbrane za 2018. godinu poveća ta oko 65 miliona konvertibilnih maraka (39,45 miliona američkih dolara) kako bi ova institucija bila sposobna da nabavi dva nova srednja višenamenska helikoptera i dva sistema za gašenje požara za upotrebu na lakim višenamenskim helikopterima koje koristi brigada RV i PVO.

Veće ministara je kao izvršno telo Vlade Bosne i Hercegovine preuzelo na sebe obaveze iz svoje nadležnosti kako bi povećalo ukupne budžetske okvire državnih institucija u nameri da se osigura finansiranje projekata od najvišeg značaja a jedan od njih je i modernizacija armijske helikopterske flote kroz nabavku novih helikoptera. Međutim, ovome se snažno suprotstavio Milorad Dodik predsednik Republike Srpske koja predstavlja jedan od dva konstitutivna i legalna entiteta Bosne i Hercegovine.

Komentarišući odluku Veća, Dodik je rekao da će Republika Srpska blokirati usvajanje opšteg fiskalnog okvira zato što ne želi da se složi sa dodatnim izdvajanjima za Oružane snage BiH. On je takođe obavestio javnost da Republika Srpska namerava da kroz svoje najviše zakonodavno telo – Nacionalnu skupštinu – proglasi vojnu neutralnost i planira da organizuje referendum o pristupanju NATO, naglašavajući da će RS ostati posvećena procesu evropskih integracija:

– Pokušaćemo da ujedinimo sve partije u RS i da postignemo konsenzus o referendumu. Predloženo pitanje treba da bude: Da li podržavate da Republika Srpska postane član NATO? – rekao je Dodik.

Komentarišući moguće posledice takvog referenduma i moguće reakcije međunarodne zajednice, Dodik je rekao:

– Pretpostavljam da će reći da je referendum nelegalan. Ali on je legalan za Republiku Srpsku. Mi želimo da postignemo domaći politički dogovor da se napusti integracija u NATO. Želimo da pošaljemo jasnu poruku da se Bosna i Hercegovina ne treba pridružiti NATO u polarizovanom svetu, u kome pridruživanje jednoj strani znači gubitak Rusije i ostalih prijatelja. Mi ne želimo da izgubimo ovo prijateljstvo. Republika Srpska želi da bude kao Srbija koja nastoji da održi neutralnost. –

– Blokiranje usvajanja Opšteg fiskalnog okvira je neodgovorno i ide direktno protiv interesa građana ove zemlje – saopštila je kancelarija za odnose sa javnošću ambasade Sjedinjenih Američkih Država povodom izjave predsednika Republike Srpske Milorada Dodika.

– Bosna i Hercegovina je jasno izrazila želju da postane članica NATO a u pismu predsednika BiH je 2009. godine podnela je zahtev za aktiviranje Akcionog plana za članstvo. Sjedinejne Države su snažno posvećene da pomognu Bosni i Hercegovini u ostvarivanju tog cilja – navodi se u saopštenju ambasade SAD i dalje naglašava da oružane snage BiH postoje kako bi se garantovala sigurnost i odbrana cele države kao i da obezbedi neophodnu pomoć građanima onda kada im je najpotrebnije, na primer tokom prirodnih katastrofa.

U intervjuu koji je dala Večernjem listu 4. septembra, ministarska odrbane BiH Marina Pendes naglasila je da je Veće ministara donelo zaključak koji daje podršku planovima Ministarstva odbrane za nabavku dva nova helikoptera, ali da smatra da to neće biti moguće ako se ne obezbedi potrebno finansiranje.

– Već godinama zahtevamo veća izdvajanja za Ministarstvo odbrane, ako bi se odbrambeni budžet povećao na 1,5 procenata BDP, to bi omogućilo da Ministarstvo godišnje nabavi nekoliko helikoptera, obnovi vozni park i smanji potrebu za donacijama naših partnera, SAD, Nemačke i Kine koji su u prošlosti donirali bagere i druga važna vozila u situacijama prirodnih katastrofa. – istakla je Pendes.

Potreba za nabavkom novih helikoptera, za potrebe Oružanih snaga je dugoročni prioritet za Ministarstvo odbrane u Sarajevu koje se već više od dve decenije bori da održi i poveća operativnost armijske helikopterske flote koja se sastoji od tri tazličita tipa koji su organizovani u dve eskadrile RV i PVO OSBiH.

1. helikopterski skvadron, koji se bazira na aerodromu Mahovljani i koji se nalazi na oko 20 km od glavnog grada RS Banja Luke, je trenutno opremljen mešovitom flotom koju čine 6 lakih višenamenskih i helikoptera SOKO SA-341/342 Gazelle koje se koriste zajedno sa dva zastarela srednja transportna helikoptera Mi-8T Hip-C.

2. helikopterski skvadron se nalazi u helikopterskoj bazi Rajlovac blizu Sarajeva i na papiru ima mešovitu flotu 13 lakih višenamenskih helikoptera UH-1 Huey koje su donirale SAD i 4 srednja transportera Mi-8MTV-1 i Mi-17 Hip-H.

Uprkos tome što poseduje značajan broj helikoptera, operativnost flote RV i PVO BiH je uglavnom veoma niska. Prema izveštajima lokalnih medija koji se pozivaju na dokumenta Ministrstva odbrane u Sarajevu, operativnost helikopterske flote je u 2013. godini bila 25 procenata, zatim je u 2014. to palo na 20 procenata, u 2015. se dogodio dalji pad na 13 procenata da bi u 2016. dostiglo najniži nivo ikada kada je operativnost bila daleko ispod 10 procenata.

Pošto je većina helikoptera prizemljena i pošto se čeka njihov remont ili pregled različitih vrsta, letnja protivpožarna sezona je ponovo zatekla BiH nespremnom za protivpožarnu borbu. Država je ozbiljno neopremljena za obavljanje neophodnih operacija borbe protiv požara iz vazduha uprkos činjenici da je u martu 2014. Veće ministara usvojilo ’’Studiju o borbi protiv požara u BiH’’, studiju su pripremila različite instutucije koje su pozvale da se kapaciteti OS BiH povećaju kroz nabavku novih helikoptera Mi-8 pored opremanja institucija civilne zaštite s minimumom 4 specijalizovana protivpožarna aviona napominjući da je američki AT-802 Air Tractor najoptimalniji avion za borbu protiv požara u BiH.

Na pitanje Večernjeg lista da li bi BiH trebala da se opremi helikopterima ili bi trebala da investira u protivpožarne avione Canadair ili Air Tractor, ministarska odbrane BiH Marina Pendes je rekla:

– Mi imamo potrebu za višenamenskim avionom. Da li je Air Tractor avion koji je potreban OS BiH? Oružane snage nemaju potrebu za avionima Air Tractor ali je takav avion potreban civilnoj zaštiti. OS BiH trebaju helikoptere i oni, sem transporta ljudi i dobara, mogu imati svoju ulogu u operacijama borbe protiv požara. –

Sa nacionalnim institucijama civilne zaštite koje ne poseduju specijalizovana sredstva za borbu protiv požara iz vazduha, ovogodišnja kriza uzrokovana požarima pokazala je da OS BiH pružaju pomoć civilnim strukturama sa dva operativna helikoptera Mi-8MTV-1 koji su opremljeni sa krutim protivpožarnim sistemom od nerđajućeg čelika Flory-2600 kapaciteta 2250 litara koji je dugim metalnim užetom prikačen na podtrupnu teretnu kuku helikoptera.





[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Jo

Situacija u BiH se moze objasniti lako postojala je jedna zemlja koju kamo lepe srece nije nikad trebalo osnivati a zvala se Jugoslavija,elem kad je prokletinja vec osnovana pocivala je na principu 6 yu naroda i 3 religije koji su trebali da zive u skladu.Od cega je posebno bio kritican sklad izmedju tri njena najveca naroda Srba,Hrvata i Muslimana u koji niko nije verovao. Onda je zapad na celu sa Amerikom rekao da yu princip ne vazi i da svaka republika i dalje svaki narod ima pravo na nezavisnost,kada se jugoslavija raspala,u strahu da se ne raspadne Bosna,brizna Amerika je rekla da je zastareli princip oko kojeg se jug.raspala ustvari pravi za opstanak BiH suzivot ovoga puta tri naroda samo sto to nisu obicni Srbi,Hrvati i Bosnjaci,vec Srbende,Hrvatine i uglavnom sve veci selafisti koji uzgred negiraju svoje slovensko poreklo,vec se poistovecuju sa ilirima a sabracu Hrvate nazivaju pokatolicenim Bosnjacima i ako je hriscanstvo u Bosni mnogo starije od islama,a Srbe turskim slugama i vlasima. Dok su Sarajevo kao centar Bosne odbacivali B.Luka i Mostar sve dok su njegovim ulicama setali Bjelo dugme i Zdravko Colic da li ocekujete da ga prihvate sada kada tim istim ulicama setaju dame prekrivene burkama itd. A nekome nije jasno zasto nije usvojen budzet.

Odgovori
at

Da bi odgovor bio koliko toliko jasan, moram malo duzi tekst da napisem (nadam se da znas kako funkcionise BiH): RS ima helikopterski servis koji u sustini jedva da postoji – tu i tamo odradi koji let, ali jedva da se moze reci da lete. Vojni helikopteri koji su stacionirani u BL i Tuzli su u slicnom stanju, u prvom redu zbog nebrige i nedostatka finansijskih sredstava. U najboljem stanju su helikopteri stacionirani u Sarajevu i samo u toku ove godine imali su 40 poziva od strane CZ (civilna zastita) RS za pomoc u gasenju pozara – 36 puta su se odazvali. Da pojasnim, u pitanju su samo 2 helikoptera koja imaju mogucnost da gase pozare. Kako je flota vojnih helikoptera stara i u losem stanju, planirana je nabavka 2 nova vojna transportna helikoptera koji bi povecali mogucnosti za gasenje pozara za 100%! RS nema nikakve koristi od toga jer su i sami planirali da za svoj helikopterski servis nabave 2 helikoptera (neki izvori navode samo jedan) koji bi imali slicnu ulogu! I tu je sada problem: RS nema novca ni da nabavi helikoptere za svoj servis, a da ne pricamo da trebaju da izdvoje novac za dodatne za vojsku. Ovo ce se razvlaciti ove godine i nista se nece nabaviti, a onda slijedece hoce – zato sto su slijedece godine izbori. :) Uzeti ce se krediti i nabaviti potrebne letjelice – jer politicki poeni se uzimaju na takvim stvarima.
Sto se „Salafista i Hrvatina“ tice, nema ih u Srbiji, pa je opet kupovina dva helikoptera pretvorena vise u politicku predstavu nego u standardnu vojnu nabavku, zar ne!? I ovdje ce se desiti isto. ;)

de

Atg5, iznio si u sustini sve neistine.
Helikopterski servis RS leti sa sa 3 Gazelle I 1 Bell svaki dan, non stop. BELL dnevno ima po nekoliko medevac letova za Beograd. Ako cemo iskreno,jedino oni lete I vecina pilota Srba iz osbih je prelsa u HSRS
U Tuzli ne postoje helikopteri OSBIH,vec samo rajlovac I Banja Luka. U BL su dvije MI8 a nekad I tri potpuno ispravne I u resursu plus 6 gazela u resuru I lete svakodnevno. Tu jos stoji I 10 osmica koje su van resursa I 18 gazela takodje bez resursa.
Inace HSRS je kupio nov helikopter za medevak za koji dan ce stici u BL iz Italije.

BL

Dekibl: slazem se sa navedenim, radim u MUP u i redovno lete helikopteri Servisa, kako za potrebe policije i civilnih usluga…sto se moze cesto vidjeti na nebu iznad Banja Luke…

54

Dekibl, znaš li koji tip helikoptera je nabavljen. U medijima se moglo čuti da se kupuje srednji višenamjenski helikopter koji može ponijeti do 20 policajaca i da košta 9,4 miliona KM (kreditno zaduženje). Ja sam pretpostavio da se za taj novac možr kupiti polovan Mi-8, ali mi nije logično da se Mi-8 kupi u Italiji…

de

Najvjerovatnije je ugovoren AW109,ali nije jos potvrdjeno dok se tender ne zatvori. Vrlo brzo ce se izaci sa informacijom. Inace pojavila se informacija da ce se kupiti jos jedan,ovaj put samo za SAJ RS specijalne namjene,kao I patrolni camci od SDPR I novo naoruzanje.

54

Auuu… kakve lijepe vijesti. To bi bili sjajno.

54

Dragi atg51,

ako ljudima pojašnjavaš, nastoj da iskreno pojasniš. Pod broj jedan: Oružane BiH su nastale od VRS i VFBIH. RV i PVO VRS je u OS BIH unijelo 7 Gazela, 11/Mi-8, 1 Galeb G-4, 6 ili 7 J22 Orao i značajan broj J-21 Jastreb (mislim čak 11). VFBiH je unijela UH-1 i Mi-8/17 dobijene kao donacije. Od trenutka „ujedinjenja“ vojske, mlazna avijacija ne leti jer su je Muslimani proglasili neperspektivnom.

Helikopterski servis Republike Srpske leti sa 3 Gazele (od ukupno 7, koliko je MUP RS preuzeo od VRS zbog viška naoružanja definisanog regionalnim sporazumom o naoružanju) i na jednom Bell 206 koji je dobijen iz Srbije a prethodno pripadao MUP-u SR BiH. HS RS leti toliko da se pilotima može pozavidjeti na ostvarenom naletu. Ako pogledaš njihovu stranicu vidjrćeš koliko često imaju MEDEVAC u Federaciji. Usput da spomenem da jedini imaju namjenski MEDEVAC helikopter u BIH. Da te podsjetim da su letjeli u području „Visoke Krajine“ u trenutcima kada Srbima u Federaciji nije niko želio da pomogne, a snijeg ih je u potpunosti odsjekao od svijeta.

Da te podsjetim kada je povrijeđena planinarka na Jahorini pretprošle godine da je intervenisao HS RS i da je optužen zbog „prespre“ reakcije a da je tada rrčeno kako bi OS BiH intervenisale u sekundu. Sudbina je htjela da dva dana kasnije dolazi poziv za pomoć iz Hercegovine, traži se pomoć od OS BiH i tek drugi dan stiže helikopter – Gazela sa Mahovljana.

Da podsjetimo čiraoce ovog portala kako klix.ba i ostali sarajevski mediji pola prošle godine pišu kako u BiH nema ni jedan civilni helikopter osposobljen za pomić navodeći „kao dokaz“ Bell 206 Long Ranger MUP-a FBiH koji je isti dobio kada i Republika Srpska svoj, ali koji leži u hangaru. Tada pomenuti magazini ne žele da kažu da RS ima čak 4 helikoptera koji, između ostalog, služe za potrebe civilne zaštite. Ako se raspitate bolje saznaćete da HSRS ima 24-časovno dežurstvo.

Nabavljanje višenamjenskog helikoptera za 10.000.000 KM je zapraco sasvim logičan potez. Pretpostavljam da će to biti polovan Mi-8/17.

A kada god kažete da je RS licemjerna jer traži intervenciju OS BiH, a paralelno ne želi da proširi budžetska davanja za istu, vratite se na početak moga komentara i pročitajte šta je RS unijela u OS BiH. I ne zaboravite da RS i sada izdvaja budžetska sredstva za OS BiH, pa onda s pravom traži intervenciju istih.

Ne zaboravite ni da zahtjev Oružanim snagama nije zahtjev da lrti isključivo helikopter sa Rajlovca nego podjednako i sa Mahovljana.

I ne zaboravite da je BiH složena zemlja, a da OS BiH nisu prćija samo jednog konsutivnog naroda…

Odgovori
П

Свима ми било боље уколико би се та држава распала и свак на своју страну. Овако више не иде.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Darko na: Nakon 17 meseci rekonstrukcije glavna pista aerodroma „Nikola Tesla“ ponovo u funkciji

Na starnu što nije 2km nego 3,4km, pista nije gradska ulica pa samo uvaljaj kamen u asfaltiraj. Ona treba da pri velikoj vertikalnoj brzini da bezbedno primi teret od par stotina tona, al bitno da se pljuje. Umetnuta pista neće otići u istoriju. Pri bilo kom problemu na glavnoj pisti: pojava stranih tela usled pucanja…

29. Nov 2024.Pogledaj

Tihi na: Helikopterska jedinica makedonske policije proslavila 55 godina

Agusta-Bell AB.212 je cist Bell 212. SFRJ je imala 7 Agusta-Bell AB.212 i jedan Bell 212.

29. Nov 2024.Pogledaj
29. Nov 2024.Pogledaj

Бивши Гастос na: Nakon 17 meseci rekonstrukcije glavna pista aerodroma „Nikola Tesla“ ponovo u funkciji

Не знам колико је ширине било да се можда оформи још једна писта Gatwick планира да оформи једну краћу писту за полетање ускозтупних само (ако се не варам) тако што ће померити главну писту да има прописан размак између две писте. Далеко је BEG од LGW, али није за одмет да се размишља на дуже.

29. Nov 2024.Pogledaj