IAG grupa, Ryanair, easyJet i Wizz Air podneli su žalbe Evropskoj komisiji protiv Francuske i štrajka njenih kontrolora letenja koji, kako navode u žalbi, ograničavaju osnovne principe slobode kretanja u okviru Evropske unije.
Kako je saopšteno iz Wizz Aira, avio-kompanije ne dovode u pitanje pravo na štrajk, ali smatraju da Francuska krši zakon Evropske unije time što ne dozvoljava nadletanje vazdušnog prostora iznad zemlje dok traju štrajkovi.
Takođe, putnicima na ovim letovima uskraćena je osnovna sloboda putovanja između zemalja članica koje nisu obuhvaćene štrajkom, ističu iz Wizz Aira i dodaju:
– Samo u ovoj godini, štrajkovi francuskih kontrolora letenja porasli su za 300% u odnosu na 2017. godinu. Prošlog meseca, Senat Francuske potvrdio je da je Francuska odgovorna za 33% kašnjenja letova u Evropi. Senat takođe zaključuje da pravo na štrajk treba biti u ravnoteži sa obavezom obezbeđivanja javnih usluga. –
Tim povodom, izvršni direktor IAG-a Vili Valš (Willie Walsh) objasnio je da pravo na štrajk treba da bude usklađeno sa slobodom kretanja:
– Ne utiču štrajkovi francuskih kontrolora letenja samo na samo klijente koji lete ka ili iz Francuske Putnici na letovima koji uključuju preletanje francuskog vazdušnog prostora, naročito veliki deo vazdušnog prostora koji pokriva Marsej i Mediteran, su takođe pogođeni kašnjenjima i masivnim prekidima. Ovo utiče na sve avio kompanije i ima jako negativan uticaj na španski turizam i privredu. –
U žalbama se spominje i pravni presedan u ovom slučaju, kažu iz Wizz Aira:
– Španci su se 1997. godine žalili Evropskoj komisiji nakon što su ispaštali godinama zbog činjenice da su francuski poljoprivrednici sprečavali njihov izvoz voća i povrća u Evropsku uniju. Evropski sud presudio je protiv Francuske zato što francuske vlasti nisu uticale na postupke poljoprivrednika i nisu obezbedile slobodan protok robe. –
Prema rečima izvršni direktora Ryanaira Majkla O’Lirija (Michael O’Leary), provajderi usluge kontrole letenja u Evropi nađu se u haotičnoj situaciji kada se stotine letova otkazuje ili kada letovi kasne zbog štrajkova kontrolora letenja ili zato što Evropa nema dovoljno zaposlenih u kontroli letenja:
– Kada su u Grčkoj i Italiji kontrolori letenja bili u štrajku, preleti su nastavljeni kao što je uobičajeno. Zašto Francuska ne sledi taj primer? Provajderi usluga kontrole letenja (naročito u Nemačkoj i Velikoj Britaniji) koriste nepovoljne vremenske prilike i eufemizme kao što su „ograničeni kapaciteti“ kao izgovore, a istina je da ne raspoređuju dovoljno kontrolora letenja koji bi bili zaduženi za broj zakazanih letova.
Ovi prekidi su neprihvatljivi i mi pozivamo vlade evropskih zemalja i Evropsku komisiju da hitno i odlučno reaguju kako bi obezbedili dovoljan broj kontrolora letenja i da na prelete ne utiču nacionalni štrajkovi kao što je to slučaj u Franucskoj, i to ne prvi put. –
Takođe, izvršni direktor easyJeta Johan Lundgren saglasan je sa preostalim stranama koje su uputile žalbu, te ističe da oni u potpunosti poštuju pravo na štrajk, kao i da su učestvovali u konstruktivnom dijalogu sa Evropskom unijom i Vladom Francuske kako bi se suočili sa problemom koji izazivaju štrajkovi kontrolora letenja.
Ipak, putnici easyJeta nisu osetili neki veći napredak do ovog momenta, što je i razlog zbog koga se neophodnim smatra preduzimanje sledećeg koraka, naročito imajući u vidu činjenicu da je štrajk u ovoj oblasti u ovoj godini dostigao brojku od 29 dana, dodaje Lundgren.
– Neuspeh francuskih vlasti u oblasti kontrole letenja da obezbede kontinuiranu i adekvatnu uslugu već je izazvala masovna remećenja planova hiljade putnika širom Evrope, a avio-kompanije su se onda bavile posledicama.
Suočavanje sa ovim problemom mora biti prioritet evropskim vlastima kako građani Evrope i evropske kompanije više ne bi bili držani kao taoci nacionalnih problema koji postoje u okviru jedne grane industrije. – zaključio je izvršni direktor Wizz Aira Jozef Varadi (József Váradi).
Kako kažu iz Wizz Aira, Eurocontrol saopštava da je više od 16,000 letova zabeležilo kašnjenje do juna ove godine zbog štrajkova kontorolora leta, a tim kašnjenjima je bilo pogođeno više od dva miliona putnika.
Takođe, prošlog leta, Evropska komisija saopštila je da su od 2005. kontrolori letenja održali otprilike 357 štrajkova u Evropi, što je ekvivalent periodu od otprilike mesec dana godišnje koliko traju poremećaji na evropskom nebu.