BEG airport status
Održan poslovni skup o softverskim rešenjima u Nišu, Predstavljena platforma koju je „Utva“ koristila za projektovanje Sove Uz pomoć CATIA V5 projektovane modifikacije koje su rezultovale "Sovom" / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Održan poslovni skup o softverskim rešenjima u Nišu, Predstavljena platforma koju je „Utva“ koristila za projektovanje Sove

Poslovni skup pod nazivom “Razvoj proizvoda uz softverska rešenja koja oblikuju budućnost“, gde su kroz konkretne primere predstavljena brojna softverska rešenja, održan je 24. oktobra u Nišu, saopšteno je iz kompanije CADCAM Data. Jedan od od mnogih softvera koji su svoje mesto našli na skupu bila je i čuvena Dassaultova CATIA, platforma koju u svom poslovanju koristi i fabrika aviona „Utva“.

Kako navode iz CADCAM Date, oni su u koorganizaciji sa kompanijom Dassault Systemes održali poslovni skup gde su predstavnici firmi iz jugoistočne Srbije imali priliku da saznaju šta donosi digitalizacija procesa i kako mogu da primene adekvatna softverska rešenja u svom poslovanju i na taj način prepoznaju „uska grla“ u proizvodnji ili omoguće dinamičko praćenje zaliha određenog materijala.

Na skupu je, između ostalog, predstavljeno i softversko rešenje CATIA koje ubrzava inženjerski proces za 30 do 50%. Na koji način softver može da pomogne pri radu objasnili su iz „Utve“ koja ga koristi u svom poslovanju:

– Niskokrilac “Sova”, prvi let je imao u avgustu ove godine, a nastao je od ideje do realizacije korišćenjem softverskog rešenja CATIA V5. Omogućio je precizno projektovanje delova izuzetno složenih delova, poput čeone maske na avionu, analiziranje prostora kod zakrilaca, kao i ergonomski dizajn. Ovo softversko rešenje je pomoglo i da se lako pronađe težište i raspored mase i momenat inercije. –

Marina Ostojić iz „Utve“ o upotrebi CATIA-e pri izradi Sove / Foto: CADCAM Data

CATIA-u, koja ima inteligentne 3D kontrolne table, omogućava istovremeni inženjering u realnom vremenu, zajedničko modeliranje, jednostavno manipulisanje, kao i upravljanje velikim sklopovima, koriste i profesori Mašinskog fakulteta u Nišu, kažu iz CADCAM Date i dodaju:

– Ovo softversko rešenje primenjivali su u biomedicinskom inženjeringu, konkretno za modelovanje i kreiranje personalizovanih koštanih implatanta. Stručnjaci Mašinskog fakulteta koristili su računarski podržano projektovanje za automobilske gume. Za modeliranje geometrije i simulaciju mehaničkog ponašanja  pneumatika upotrebljavali su, kažu, softverska rešenja CATIA i SIMULIA Abaqus. –

Pored CATIA-e, na skupu je predstavljena i platforma 3DEXPERIENCE pomoću koje kompanije mogu da efikasno planiraju, razvijaju proizvode, simuliraju, analiziraju, organizuju i optimizuju proizvodnju, a ujedno ispune i rokove, cene i eliminišu gubitke, kažu iz CADCAM Date.

Čedomir Duboka objašnjava efikasnost 3DEXPERIENCE platforme / Foto: CADCAM Data

Generalni direktor te kompanije Čedomir Duboka rekao je da je istraživanje Centra za digitalizaciju pokazalo da čak 60% srpskih preduzeća nema u planu proces digitalizacije i istakao da ukoliko firma želi da bude konkurentna, onda mora da ide u korak sa inovacijama. Kao rešenje za proces digitalizacije i unapređenje poslovanja, Duboka je preporučio 3DEXPERIENCE poslovnu platformu:

– Ova platforma u sebi sadrži više od 500 aplikacija za 12 industrija, bogatu bazu delova, materijala, ima integrisani pretraživač, a njen interfejs je jednostavan i personalizovan. Platforma povezuje više timova, odnosno inženjere, projektante, dizajnere, menadžere, marketing, prodaju, kupce, dobavljače i druge sektore. Svaki član time se prema svojoj ulozi “uloguje” na platformu i ima svoju “rolu”.

Može se integrisati sa različitim sistemima – CAD (Computer Aided Design), CAM (Computer Aided Manufacturing), CAE (Computer Aided Engineering), ERP (Enterprise Resource Planning) i PDM/PLM (Product data management  i Product lifecycle management). Platforma objedinjuje razne brendove i rešenja kompanije Dassault Systemes – CATIA, ENOVIA, DELMIA, SIMULIA, 3DVIA, DYMOLA, ICEM, EXALEAD, NETVIBES u jedinstveno rešenje. Dostupna je u dve verzije –  “on premise” i “on cloud”. –

Takođe, Matteo Cocco iz kompanije Dassault Systems demonstrirao je na koji način je tim stručnjaka iz Italije osmislio i kreirao humanoidnog robota Poppy uz pomoć te platforme. Prema njegovim navodima, multidisciplinarni tim je pre svega imao zahteve i prema tome uradio planiranje. Zatim je usledilo sistemsko inženjerstvo, proces projektovanja i mehatronike:

– Uočili smo neke nedostatke, morali da smanjimo težinu i radimo topografiju, ponovo se vratimo na dizajn, a onda je usledila virtuelna simulacija i 3D štampa i planiranje kako da se svi delovi spoje. –

Softversko rešenje koje firmama može pomoći da upravljaju celokupnim životnim ciklusom proizvoda, od ideje do “otpisa”, jeste ENOVIA koja je “srce” platforme, kažu iz CADCAM Date i dodaju:

– Posebnu pažnju učesnika privukla je prezentacija softverskog rešenja DELMIA Ortems kojom kompanije mogu da planiraju i organizuju i optimizuju proizvodnju i pritom ispune rokove i eliminišu gubitke. Ovaj softver je dinamičan planer, moćan u preraspodeli ograničenja koji smanjuje vreme čekanja, eliminiše nedostatak komponenti i sinhronizuje radne naloge i sastavnice u proizvodnji. –

Kako su istakli organizatori skupa, u vremenu kada kompleksnost poslovanja raste i kada su iskustva najvažnija, sve više kompanija je u potrazi za jedinstvenom poslovnom platformom koja stvara inovativna iskustva i obuhvata ceo proces stvaranja proizvoda, zbog čega je važno obezbediti im funkcionalne alate koji će pojednostaviti proces razvoja i proizvodnje i vreme potrebno za te procese svesti na minimum.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Marta Lutovac Zamenica glavnog i odgovornog urednika marta.lutovac@tangosix.rs

Komentari

DJ

Ovo je bio san mnogih „starih“ programera.Verujem u sutra! Hvala!

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Buck na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Mislim kako ta tvrdnja nije točna. Naime, radar je isti RBE2, no antena je ta koju je moguće promijeniti pa se tako u ovisnosti o prirodi misije ili dostupnosti antene na njega stavlja PESA ili AESA antena.

27. Nov 2024.Pogledaj

Djuka na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Cev da bi se uvulacila potrebna je odredjena mehanika i prostor kojeg za tako nesto u trupu nema. Jos je pri tome cilindricnog oblika, idealna da elektromagnetni talasi predju preko i vrate se tamo gde ne treba, radaru. Rafale prosto nije stealath letelica, jer ako se pazljivo pogleda ni jedan jedini senzor sem radara :-)…

27. Nov 2024.Pogledaj

Branko na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

"Na ovaj nivo će se nadograditi postojeći francuski Rafali F3R, ali se mora naglasiti da se na F4.1 mogu nadograditi samo avioni varijante F3R koji imaju AESA radar. " Da li to znaci da se hrvatski avioni ne mogu nagraditi na F4.1?

27. Nov 2024.Pogledaj

Лек na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

K И даље не бих искључио могућност да поједине технологије са Ф5 које не би захтевале структурне захвате заврше на некој даљој подверзији Ф4.

27. Nov 2024.Pogledaj