BEG airport status
LYBE 1820:11 Z VRB°03KT 9999 TSRA SCT033CB 18/18 Q1017 RETSRA BECMG NSW SCT040=
Austrijski FACC u Hrvatskoj gradi fabriku za proizvodnju delova za avione "Investicijom vrednom 33 miliona evra biće otvoreno 600 radnih mesta" / Foto: FACC

Austrijski FACC u Hrvatskoj gradi fabriku za proizvodnju delova za avione

Austrijska kompanija FACC (podružnica kineske državne kompanije Aviation Industry Corporation of China) u preduzetničkoj zoni Jakovlje u Hrvatskoj počinje sa izgradnjom fabrike za proizvodnju unutrašnjih delova za avione, prenosi „Večernji.hr“.

Kako pišu, investicijom vrednom 33 miliona evra biće otvoreno 600 radnih mesta i dodaju da će se proizvoditi delovi koji će biti ugrađivani u „najpoznatije svetske avione i njihove motore kao što su Erbas, Boing, Bombardie, Rols-Rojs i drugi“.

– Tvrtka je birala između raznih lokacija u središnjoj i istočnoj Europi i na kraju je prevagnula ona nadomak Zagreba. Već je potpisan kupoprodajni ugovor te je austrijska tvrtka postala vlasnica zemljišta u Poslovnoj zoni Jakovlje ukupne površine 130 tisuća četvornih metara.

Sada traje ishodovanje dozvola te početak gradnje, a investicija se sastoji od gradnje proizvodnog pogona u kojem će se proizvoditi unutarnji dijelovi za avione. Pogon površine 12.000 četvornih metara bi trebao biti završen do kraja 2020., a proizvodnja u tvornici započeti 2021. godine.

Potvrdio je to i šef austrijske tvrtke Robert Machtlinger kazavši kako FACC želi rasti i biti brži od tržišta te da im je namjera raditi na jačanju stručnosti svojih djelatnika. On je kazao i da će tvornica sadržavati dva dijela – dio za proizvodnju i dio za inženjere. – prenosi taj hrvatski medij.

Prema njegovim navodima, nakon jučerašnjeg sastanka premijera Andreja Plenkovića, predsednika uprave FACC-a i predsednika uprave AVIC Cabin Systems Co. Limiteda iz Kine, ministar privrede Darko Horvat istakao je da su stručne škole već najavile da će menjati svoje kurikulume kako bi se prilagodile potrebama fabrike i tako stvarale novu radnu snagu.

Autor:

Marta Lutovac Zamenica glavnog i odgovornog urednika marta.lutovac@tangosix.rs

Komentari

a

uuppsss
ovao u tišini, bez najave
samo došli i dali pare za livadu
meni je to sumljivo

SREĆNO KOMŠIJE !!!!

Odgovori
V

Tko kaze da je bez najave. O tome se ocito vec duze pregovaralo samo sto vi susjedi niste navikli da se ovakve stvari dogadjaju bez pompe. Vi ste naviknuti da vas predsjednik mjesecima bombarduje ovakvim stvarima pa vam je sumnjivo kad vidite da drugdje predsjednici ne otvaraju shoping centre i benzinske pumpe.

K

@Veron
Ma da, kod vas nema velike pompe, toga ima samo u Srbiji.
A to sto se u hrvatskoj mesecima, pa i godinama, razglabalo o MLRS koji nikako da stigne kojim bi mogli da ‘gadjamo’ Nis, pa onda o izraelski barakama koji samo sto nisu sletele, pa onda one kajove iz doba vijetnamskog rata i tako dalje, i tako blize…To nista, a?
Dobro sad, ako cemo terati mak na konac ko je gde prisustvovao i otvarao nesto, nije bas da su i vasi predsednici/predsednice, premijeri i ministri imuni na to…
http://ba.n1info.com/Regija/a302735/Grabar-Kitarovic-prisustvovala-otvaranju-bazena.html

M

@Veran Bravo za odgovor. Čista ljubomora. Srbi treba da se zapitaju kako to da investitor otvara pogon kod komisija koji uzgred i nemaju neku tradiciju u vazduhoplovnoj industriji a ni proizvodne vazduhoplovne kapacitete u odnosu na Srbiju. Zašto im je bilo isplativije krenuti iz nule sa livade u Hrvatskoj nego doci u neki već razrađeni (koliko toliko)!kapacitet vazduhoplovne industrije Srbije. Na kraju ili ti na koncu bitno je da ljudi rade a kapital se obrće tamo negde”gore”, pa kapitalizacije a kapital ne poznaje granice ni nacije već samo interes pojedinaca i organizovanih grupa.

E

@Kazi mu
Da ima pompe u HR, ima, neupitno… ali da se nesto puno razglabalo o MLRS u HR i nije, bilo je najavljeno da je poslan upit SAD-u o dostupnosti MLRS s ATACMS-om, niti je to smatrano u HR kao neka velika stvar, koliko mi je poznato oko toga je bila veca pompa u Srbiji nego u HR (Lazanski ako se nevaram…)
Barak je koristen za politicku promociju i jeste bitno pitanje, a najvise se razglabalo kad je bilo jasno da je posao propao.
Kiowa Warrior nije iz vremena vijetnamskog rata, iako je osnovni dizajn helikoptera iz tog vremena, nego iz 2000-ih, isto kao na primjer Mi-171sh…

E

Mi smo u istom sosu, u Hrvatskoj kao i u Srbiji se spominje hi-tech aero industrija, proizvodnja motora itd a istina je je između redova.
U Hrvatskoj će se praviti plastični delovi enterijera aviona, a investicija od samo 33 milliona nije ni blizu hi tech industrije. Dok će se u Srbiji raditi remont mlaznih motora. Znači nije nikakva proizvodnja kao što su najaviljivali, ali će bar raditi vazduhoplovni kadar.
Sve države ljubomorno čuvaju visoku tehnologiju, a mi je možemo dobiti samo sopstvenim razvojem.
U međuvremenu bivša fabrika mlaznih motora se koristi kao magacin za kozmetiku…

V

Kazi mu

Primjer MLRS ti bas nije pogodjen. Vise je pompe oko istog proizveo Vucic u Srbiji nego svi mediji i politicari u Hrvatskoj

D

@Ed i @Veron
Ja vam mogu okaciti na desetine, ako ne i stotine, linkova iz hrvatskih medija o MLRS-u, izraelskim barakama itd. Ako to nije popma ja stvarno ne znam sta je.
I onda dodje Veron i kaze ‘kod nas nema pompe, mi sve radimo u tisini za razliku od Srbije’. Mislim sta reci. Ziv bio, kajove se ne proizvode vec 30 godina. Helic je iz doba Vijetnamskog rata, sa malo naprednijom elektronikom, a u hr medijma se pisalo kako dobijate nove helikoptere.
Ima toga ihahaj, ne da mi se sad pisati.

B

@Ekonomista
Upravo tako, najbolji nacin da se rastumaci to dali se radi o high tech investociji je pukim deljenjem ukupne investicije sa brojem zaposlenih radnika. Ja sam uglavnom usvojio neki standard od 100000 $ po radniku

M

@Da me gleda ko Kolinda Trampa. Zato su MiG 29 stari za razliku od tih helikoptera sa nazivom indijanskog plemena ( uzgred budi rečeno američka ironija i paradoks i njihov problem,Daju naziv sredstvu po narodu koji su satrli. Klik u glavama.) stari 30 godina pa im je samo istekao vek upotrebe. Hajte molim vas pazite šta pišete. Ima jedna stara poslovica koja kaže rugala se ruga pa joj bila druga ili i gledaj prvo u svoje dvorište. Pa i mi imamo na desetine stotine napisa o raznom naoružanju koje nabavljamo. dobijamo. pravimo a kojim zveckamo da sami sebi slivamio stravu jer u strahu su velike oči.To je kao kada se dva dripca pobiju ispred kafića a nemaju pojma o borilačkim veštinama pa mlataraju rukama i nogama. Tako oni nas plašili nekim baracima starim 30 godina mi njih migovima starim 30 godina oni nas sa 16 kajova mi njih sa 9 H145. A da naši su novi i modernija. A šta njihovi su svi naoružani a naših samo 4. Dobro pa i mi imamo 5,6 ili čak 8 naoružanioh gazela a stižu nam i MI 35. Setite se serije „Salaš u malom ritu“ kada Šicer pita klince ko je brži a ko pametniji.

v

I svi ti članci koje bi okačio o MLRS iz hrvatskih medija su oni koji prenose Vučićevo zapomaganje i kuknjavu oko istih.

v

Ne helikopteri nisu novi. Godište su 2012. i mladje.

B

@Marks i Engels

Hrvatska je članica EU. A to je investitorima koji nemaju mnogo iskustva u investiranju van matične drzave sigurnije.

To je i jedan od najvazniji razloga zašto Srbija zeli da bude članica EU.

Hrvatska bi iz tog i drugih razloga trebala imati dvostruko više stranih investicija nego Srbija.

Zato ne razumem ovu raspravu.

Odgovori
M

Beli @Nejasno. Kao oni su čak i neuspešni kako reče dvostruko (200% pa je pitanje metoda proračuna kojom dođe do rezultata) u odnosu na Srbiju. Zanimljiv je i iznet pojam neiskusnog stranog investitora. Složio bih se sa tvrdnjom iznetom izmedju redova da je tržište EU pravno sigurnije i samim tim motivišuće za ulaganje. Ali to je samo jedan razlog. Zamislite „neiskusni“ proizvođač avio komponenti iz razvijene kapitalističke zemlje traga za lokacijom na Balkanu (u komšiluku) i kao jedini faktor uzima u obzir sigurnost. Nisu mu bitno iskusni radnici nije mu bitna moguća postojeća infrastruktura ili tehnološki kapacitet, nije mu bitna cena rada, poreski sistem ( načelna razlika u PDV je samo 5% u korist Srbije), nisu mu bitne subvencije države za otvaranje novih radnih mesta (koje Srbija inače deli i šakom i kapom) šta ti ja znam još. Na kraju EK je u poslednjem izveštaju za razliku od mnogih tačaka pohvalila ekonomski ambijent Srbije na njenom nedvosmisleno izraženom stavu o opredeljujućem putu u EU, a veliki broj investicija kojim se ponosi aktulna vlast dezavuiše tvrdnju da je Srbija nepouzdan, nekonkurentan i nemotivišući partner u ekonomiji. Činjenica koja stoji da oni tako „neiskusni“ otvaraju kakav takav kapacitet avio industrije u susjeda koji nemaju pojma što je avio industrija u odnosu na iskustva i mogućnosti Srbije. Loše je biti zavidan zbog toga jer je činjenica da su oni tako neiskusni tamo na našu žalost. PS čak ni ne znamo da li su i pokušali da ispitaju naše tržište. Moj komentar je bio samo u smislu da nije korektno biti zlurad jer se nešto desilo u zemlji sa kojom nemamo baš dobre političke odnose pa smo stoga malo više emotivni a što u principu ne bi trebalo da ima veze sa životima običnih smrtnika. Politika je za velike po pravilu od naroda otuđene igrače a narod i njegov interes je tu piun koji se najčešće povlači u igri. Još jednom je dokazano da privatni novac ne poznaje granice nacije i politike već prevashodno interes.
Meni je tvoj komentar jasan jer je pun latentnog negativnog emotivnog naboja u smislu najbolje je kad komšiji crkne krava.

V

@Kazi mu

I taj link sa Kolindom mi pokazuje da nisi u stanju da razlucis razlicite stvari. Kolinda je svojim prisustvom samo uvelicala investiciju lokalne zajednice s kojom ona nije imala veze, a nije se za razliku od vasih politicara busala da je dovela investitora za njegovu gradnju.

Odgovori
M

Drugacije je naravno. Jer je drugaciji mentalitet, medijska i ostala kultura. Ima i u hr medijima nebuloza, ali niti blizu kao u Srbiji.

D

@Veron
Kada neko iz Srbije prisustvuju otvaranju neke fabrike, onda je to busanje u prsa. A kada hrvatska predsednica prisustvuje otvaranju bazena onda je ona tu samo da uvelica dogadjaj…Kako da ne, sio mi ga Djura xD
Kolinda ce ostati upamcena, ne po tome sto je uradila nesto dobro ili lose za hr, vec po gafovima i skandalima koji je prate od kako je postala presednica hr. Jos dugo ce se zbijati sale na njen racun.
Daleko od toga da branim naseg predsednika ali onakve transfere blaka kakve je imala Kolinda, ovaj nas tesko da ce ikada doziveti.

@Marin
“Drugacije je naravno. Jer je drugaciji mentalitet, medijska i ostala kultura. Ima i u hr medijima nebuloza, ali niti blizu kao u Srbiji“

Cini ti se, zato sto previse vremena provodis na Informeru i ostalim ‘ozbiljnim’ portalima iz Srbije, a manje pratis sta pisu hr portali. Meni kad je do smeha ja odem na neki hr portal da se ismejem posteno kakvih sve nebuloza tamo mozes procitati.
U pravu si jedino za ovo da je kod nas i vas sve drugacije. Kod nas se predsednik republike ne izvinjava zbog cokoladica iz hrvatske. To ti sve govori o mentalitetu, medijima (koji su pisali o srpskim cokoladicama kao da su vanzemaljske), o kulturi i generalno u kakvom se stanju nalazi jedno drustvo…

M

Da me gleda ko Kolinda Trampa

Na nivo gdje je RH sada, Srbija ce biti za nekih 20-ak godina. Od standarda, uredjenje okolisa, puteva, visine placa itd. I to je optimisticno sto kazem za 20 godina. Radite za 250 eura… U RH je takva placa bila tamo negdje prije 25 godina u vrijeme rata, izbjeglica i tranzicije iz komunizma u kapitalizam.

v

Pa jesi ti negdje u članku pročitao kako se ona hvalila kako je dovela investitora za taj bazen? Stvarno nevjerovatno je koliko ljudi nije u stanju pojmovno da razlikuje stvari.

T

Onaj osećaj kada se nekadašnji pripadnici države koja je sama pravila ne samo mlazne motore već i cele borbene avione, sa sve propratnom infrastrukturom i naoružanjem, hidroelektrane, pa čak i NUKLEARNE ELEKTRANE, sada u komentarima prepucavaju oko toga ko je otvorio bazen, a ko podzemne kontejnere… :(

Odgovori
M

Tuga do neba!

V

Pa niko se ne prepucava. Upravo mu objasnjavam da nema potrebe da predsjednik otvara svako kino koje se otvori i to proglasava svojim uspjehom. Valjda u drzavi postoje i neke sluzbe koje mimo predsjednika razgovaraju sa potencijalnim investitorima.

M

Proizvodilo se ali nista to nije bilo „nase“. To su bili pogoni i tehnologija koju su stranci dovukli na ove prostore. Kako su dovukli, tako su i odvukli. Ili zar netko stvarno smatra da su neki tamo „Jugovici“ sjetili se gradit tvornice, proizvodit razne strojeve, alate i donekle sofisticiranu tehnologiju samo tako od nicega? To ja ljudima ponekad objasnjavam ali tesko da im ide u glavu. Kazu npr ova tvornica je napravljena 1980. Kazem ja po cijem projektu i cija je to tehnologija? Opet ne shvacaju i spominju domace firme koje su to montirale. Opet ih pitam cija je to tehnologija, odakle je doslo sve to i tko je bio mentor svim tim domacim radnicima jos godinu dvije dana nakon sto je tvornica profunkcionirala. E onda donekle shvate ali ne u potpunosti. Tako i svi ti avioni, motori, nuklearne elektrane… sve je to strana tehnologija koja je transferirana. Jer sami. Govorim za drzave bivse Jugoslavije. Bez strane tehnologije kako tada, tako i sada nisu u stanju nista tehnoloski naprednije napraviti sami. Tko je recimo napravio od Kine sto je ona danas? Palo Kinezima koji su uzgajali rižu da krenu proizvoditi sve od igle do lokomotive? Mobitele, kompjutere i sl. Sve je to zapad transferirao tamo, a oni proizvode. Uglavnom kradu patente, kopiraju i nesto pokusavaju sami razvijat na toj osnovi.

E

Baš tako

M

Zanimljive su pojave i pojmovi koje su uzgred budi rečeno zajedničke za novonastale privrede i tzv.industrije novonastalih država A koje vuku korene još iz srednjeg veka (barem tako tvrde svi da su drevne srednjovekovne države nadmećući se ko je stariji i ko je pre stigao u ovu vuko..binu). Neke od njih su: strani investitor i investicija, strategijski partner, restruktuiranje privrede, mala i srednja preduzeća,stečaj itd. Kao epilog čitavog ideološkog političkog i ekonomskog procesa razdruživanja i prelaska sa jednog na drugi sistem društvenog uredjenja dobili smo svi zajedno kao rezultat potpuno deindustrijalizovane zemlje u kojima se pojavljuju stranci koji pored autoputa naprave montažno demontažnu jeftinu halu ulože novac u mašine za proizvodnju pre svega poluproizvoda ili ti nekih komponenti (uglavnom nebitnih i tehnološki nezahtevnih) potaknuti uglavnom motivom jeftine polukvalifikovane radne snage. Da, političari regiona po skoro istom obrascu prodaju na evropskom i svetskom tržištu rada jednu od najjeftinijih radnih snaga na svetu. Da bi to mogli da čine prvo su u ovom ili onom sazivu morali da demontiraju ( nikako prilagode) nasledjenu industriju uz gomilu negativnih epitea za istu bačenih pred glasačku mašinu. U slučaju da se ta „snaga“ pobuni-štrajkuje zbog malih plata kao npr. u Crvenoj Zastavi oni kažu: „Ok ako vi nećete ima ko hoće. Mi idemo na drugu lokaciju ima još golja poput vas“. Onda se svi u državi uzvrpolje i jure da intervenišu ne shvatajući, ili ne želeći da shvate da se ne radi o investiciji strane države, jer su preduzeće prodali privatniku a na zapadu je privatna svojina neprikosnovena.I to je to ekonomski kolonijalizam i potpuna zavisnost. I tako smo sopstvenom kolektivnom pameću došli od gotovih proizvoda (možda ne tehnološki najnaprednijih ali ipak gotovih) koje smo valjali tzv. zemljama trećeg sveta do potpuno zavisnih samim tim i ucenjenih privreda. U svemu tome najbolje su prošli „naše“ elite koje su se preko noći obogatile za šaku provizija. No šta da radimo to je nama naša borba dala. Zato nam je za utehu ostao sport na ponos i diku nacijama „zapadnog balkana“( šta god to značilo“). I ništa se na balkanu nije desilo a da okidač nije bio na globalnom nivou. Poslednji put je to bio pad berlinskog zida raspad VU i SSSR. Znači na novu epizodu moraćemo da sačekamo jer su sadašnji igrači ogoleli odnos do nivoa vulgarnosti i igraju na vrlo tankoj žici. Ali kada pukne a neminovno će pući budite sigirni da čemo se probiti u prve redove jer što bi rekli u sr.nj. smo uvek skupa zajedno.

Odgovori
S

Nemam naviku da komentarisem in ostavljam postove u vidu bvz razglablabljanja, ko ima veci.

Ali

@Kazi mu
Kde jih nadze sa onim bazenom hahah :D

Lp

Odgovori
p

U HR u Zagrebu već 12 godina postoji tvornica za proizvodnju interijera za Airbus I Boing (čak je u hrvatskom valsništvu), pa ovo nije prva avioindustrija u HR: Enikon Aerospace http://enikonaerospace.com/meet-us/

Odgovori
o

Investitor je tražio blizinu velikog grada u kojem može pronaći školovani kadar i dobru transportnu vezu sa Evropom. Pa za dva sata vi ste od Zagreba na Jadranu a onda široko vam polje.Tu je blizina Austrije ,Njemačke,Mađarske itd. Što se tiče radne snage stručne škole mijenjaju kurikulum i prilagođavaju ga novonastalim uvjetima. Mi imamo dosta plastičara u Hrvatskoj koji rade za auto industriju i zbog toga valjda za sklapanje plastičnih dijelova kao što je netko rekao ne bi trebalo stručno usavršavati ljude. Uostalom Rimac je valjda nakakav high tech pa nam i to pomaže. Tu u blizini u Zagorju gradi pogone za proizvodnju svog rasprodanog bolida.
U Lipiku se rade stakla za najpoznatije auto marke već godinama, a bivša Jugoplastika izrasla je u diva koji također proizvodi komponente za mnoge svjetske marke. Nemojte ,u Hrvatskoj ništa nema,ima i sada će evo biti i avio dijelovi kao nešto novo za nas ,ali za to ćemo iškolovati stručni kadar i inženjere. Vi ste privukli investitore koji prilažu pelene radnicima kako bi bili efikasniji u guljenju njihove kože za 300 eura. Mi takove ne trebamo, ko voli nek izvoli.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Aleksandar Bg na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Kako je vlast uništila slovensko zrakoplovstvo

Tačno je sve što ste izneli o poslovanju Adrie u SFRJ, ali treba dodati i to da je JAT jajarisao tako što je iz Beograda leteo u SAD preko Zagreba. Avionima koje je Srbija kupila na kredit i sama isti otplaćivala.

18. Jun 2019.Pogledaj

Mile Tranzicija na: [FOTO REPORTAŽA] Nove fotografije srpskog H145M, šta do sada znamo o novim Erbasovim helikopterima?

Medo s mora Prihvaceno! Sta je danas RAL? Prosiren Nemacki RLM standard iz 2. sv. rata. Rusi danas imaju vrlo interesantne maskirne seme I jako dobar spektar boja za vazduhoplove. Pozdrav.

18. Jun 2019.Pogledaj

Yrraf na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Kako je vlast uništila slovensko zrakoplovstvo

@Miloš Ne biste verovali kako je velika dijaspora u Sloveniji. I to iz Srbije ponajviše baš južna Srbija. Da ne govorimo o Albancima sa Kosova, Makedoncima kojih takođe ima jako puno a koji bez problema mogu koristiti Niš zbog jeftinije karte.

18. Jun 2019.Pogledaj

BB na: [FOTO REPORTAŽA] Burže 2019: Protivpodmornički ATR za Er Srbiju ili nešto brže iz Kanade?

Skoro sam bio našao članak na ruskom gdje priča o tome kako su pod krinkom uvođenja efikasnijih motora je ruska industrija motora namjerno gurnuta u zapećak sa namjerom obustavljanja razvoja ruskih motora. U tekstu se svaljuje drvlje i kamenje na "kukavičje jaje" SSJ100, moram reći prilično argumentovano. Pošto su bili planovi da se i Be200…

18. Jun 2019.Pogledaj

Yrraf na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Kako je vlast uništila slovensko zrakoplovstvo

Alene, pustite besmislene politički obojene komentare. Sama sintagma "neka propala istorijska politička regija" vam govori o nivou poimanja termina regija kod dotičnog. Sve ste rekli kako treba, naravno da države koje imaju 80 godina zajedničke državnosti, vekove kulturološke, ekonomske i geografske povezanosti čine de facto regiju. To što neko zarad svojih ličnih političkih stavova ne…

18. Jun 2019.Pogledaj

Send this to a friend