BEG airport status
Slovenci ponovo dominiraju: EASA dodelila prvi tip sertifikat na svetu za avion sa kompletno električnim pogonom Pipistrelovom Velis Electru Instant snaga, bez sagorevanja i pre svega drastično jeftinije. Nova Pipistrelova zvezda spremna i za komercijalne operacije uz pomoć, prvog na svetu, tip sertifikata / Foto: Pipistrel

Slovenci ponovo dominiraju: EASA dodelila prvi tip sertifikat na svetu za avion sa kompletno električnim pogonom Pipistrelovom Velis Electru

Pipistrelov avion Velis Electro od juče je prvi avion na svetu sa potpuno električnim pogonom koji je dobio tip sertifikat, u ovom slučaju od EASA-e. Slovenački proizvođač aviona tako se još jednom upisao u istoriju generalne i ultra-lake avijacije i spreman je da serijski proizvodi letelicu koja neće sagorevati štetne (zapravo nikakve) gasove dok će svakako biti najpristupačnija opcija za obuku i letenje u svojoj kategoriji.

– Velis Electro projektovan je da bude jednostavan za upotrebu i održavanje, bez kompromisa kada je bezbednost letenja u pitanju. Uz naš sertifikovani električni motor letelica dobija instant snagu preko pojednostavljenog korisničkog interfejsa kokpita koji je identičan verziji letelice sa konvencionalnim motorom.

Smanjen broj pokretnih delova dramatično smanjuje troškove održavanja dok je rizik kvarova dodatno minimiziran zahvaljujući ugrađenim alatima za konstantno nadziranje „zdravlja“ sistema. Sve ovo elementima pogonske grupe Velisa osigurava skoro dvostruki životni vek u poređenju sa prethodnim generacijama električnih letelica odnosno njihovim pogonskim grupama. – saopštili su iz Pipistrela.

Kako kažu, revolucionarna pogonska grupa oznake E-811-268MVLC je u potpunosti tečno hlađena, uključujući i baterije, sa demonstriranom sposobnoću da prevaziđe kvarove, zagrevanje baterija i da izdrži stres udara što je dokazano tokom procesa sertifikacije.

– Konačan rezultat svih pomenutih inovacija je drastično smanjenje cene upotrebe letelice što će zauzvrat doprineti većoj pristupačnosti obuke pilota.

Dobijanje tip sertifikata je prvi korak ka komercijalnoj upotrebi električnih aviona ove kategorije. Velis je znatno tiši od konkurencije i ne proizvodi nikakve štetne gasove. Ovim potvrđujemo optimizam za sve druge projektante električnih letelica da je tip sertifikacija pogonskih grupa i letelica moguća. Motor, koji je Pipistrel tip sertifikovao odvojeno biće na raspolaganju drugim proizvođačima. – izjavio je ovim povodom osnivač i direktor Pipistrela Ivo Boskarol.

Pipistrelovo istraživanje i razvoj električnih pogonskih grupa i odgovarajućih letelica počelo je još 2007. godine a jučerašnja EASA-ina potvrda dolazi nakon prethodnog sertifikovanja električnog motora za Velis / Foto: Pipistrel

EASA tip sertifikat Velisa rezultat je procesa koji je trajao nešto manje od tri godine. Električna pogonska grupa sertifikovana je 18. maja ove godine a vođstvo na strani evropskog regulatora u projektu preuzeli su eksperti iz Švajcarske i Francuske. Zemalja u kojima će se letelica prvo naći u upotrebi. EASA-in sertifikacioni tim je ceo proces sproveo uz pomoć još jedne Pipistrelove električne letelice Alpha Electra koji je, poput drugih „električnih proizvoda“ slovenačkog proizvođača, u operacijama pod „permit to fly“ principu.

– Naš tim je mlad, talentovan i motivisan a postigao je nešto što niko, na svetu, do sada nije uradio. Tip sertifikat dokazuje da je naš projekat pre svega bezbedan. – poručuju iz Pipistrela.

Velis Electro biće uskoro isporučen prvim mušterijama u sedam zemalja ove godine.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

mi

Svaka čast. Jel ima neko ideju kolika je autonomija leta? Realno to je presudna stvar kad je u pitanju upotrebljivost ovakve letelice.

Odgovori
Ma
Ai

Oko 50 min.

Fu

Autonomija je na sajtu Pipistrela navedena kao – do 50min plus rezerva. Ja ne bih bio siguran da je to pri navedenoj brzini krstarenja od 90 čvorova nego pre nešto niže. Veliki problem kod električnog pogona je i dalje kapacitet baterija koje su energetski oko 30 puta inferiorinije od avionskog goriva. Još jedna prednost goriva je što vremenom ta težina nestaje za razliku od baterija koje su uvek iste težine.
Sa druge strane dobra stvar elektro pogona je što je elektromotor visoko efikasan sa oko 90% ili preko dok je klasičan motor sa unutrašnjim sagorevanjem recimo oko 33%. Još jedna stvar je manja masa elektro motora. Mada u ovom slučaju Rotax 912 od 100KS ima samo 54kg dok bi elektromotor bio upola toga što i nije neka velika ušteda (ovo je bez redukcije).
Ugrubo sa sadašnjom tehnologijom dolet električnog aviona je oko 10 puta manji od ekvivalentnog . Npr aero east Sila 750 ima dolet oko 1000km dok je u slučaju Velis Electro jedva 140km ako ne i manje.
Ako pretpostavimo kapacitet baterija od 35kWh (sat vremena krstarenja) težina istih bi bila oko 200kg uzimajući u obzir težinu baterije za tesla model S. Treba imati u vidu da se baterije ne smeju prazniti do kraja jer to značajno smanjuje vek trajanja.
Ostaje i pitanje dugovečnosti baterija pri ovom vidu eksploatacije. Za razliku od tesle koga većina ljudi dopunjava dnevno sa recimo 45% do 85% baterije ovde bi imali duboke cikluse pražnjenja za let od npr. 40min koji nisu dobri za baterije.

Su

Rimac gradi pogon za testiranje baterija u susjedstvu, od vlade dobio 3,4 milijuna eura

https://novac.jutarnji.hr/novi-svijet/rimac-gradi-pogon-za-testiranje-baterija-u-susjedstvu-od-vlade-dobio-34-milijuna-eura/9729325/

BB

Futurama, svaka čast za objašnjenje. 👍

Mislim da bi gorive ćelije i hidrogen mogli biti pravo rješenje za GA, jer sistem ima veću gustinu energije nego baterije.

Ali polako se prave električni sistemi i na većim avionima (Beaver, Cessna grand caravan).

Su

Mate Rimac govori o budućnosti auto industrije i električnih vozila. Zanimljiv dio je o upravljanju, potrebi o dosegu i vlasništvu.

https://youtu.be/KdVo5f32Evc

Su

O AI:

Američki trkacki auto bez vozača. Možda ima Rimčev pogon, a možda i logiku upravljanja poboljšanu od lokalaca. Za avione to je čak i jednostavnije (prenos logike upravljanja od iskusnog pilota, ali teze zbog vise senzora).

https://youtu.be/2_36-IOAf8I

Su

U stvari mislio sam na ovo pa pobrkao adrese:

https://youtu.be/dAQ_7fQu8IQ

Am

Hidrogen je prevara veka.
Pošto je kao za inat najmanji molekul na svetu, komplikovano ga je zadržati. Cevovod je tek mega komplikovan. U prevodu, morao bi da se proizvodi lokalno, kad da je jednosmerna struja recimo.

E sad… Ne može da se prenosi cevovodom, znači mora cisternom?!

I na kraju, potreban je potežak tank + skalamerija za pretvaranje u struju koja ima nezgodan običaj da eksplodira. Sećam se da su se davno davno igrali u Vinči sa nekim automobilčićem na vodonik i redovno imali eksplozije.

Tako da baterija vs vodonik glumi bateriju, baterija pobedjuje uvek

BB

Amater,

neću reći da trenutno nisi u pravu, međutim razvijaju se alternativne tehnologije za „normalnije“ čuvanje hidrogena kroz fizičku, hemijsku vezu ili kao rastvor. Neki eksperimenti imaju značajnog uspjeha i teže da te demantuju u skoroj budućnosti :-)
Ovdje imaš popis grupa tehnologija za čuvanje hidrogena https://hydrogeneurope.eu/hydrogen-storage

Pr

Budućnost je stigla!
Svaka čast Pipistrelu!
Tako lepa priča ali slabo ispraćena komentarima (valjda nije dovoljno provokativna tema za podele) :
Moglo bi RV Slovenije da prilikom nabavke novih/zamene starih školskih aviona razmisli malo o produktima sopstvene zemlje.
(Mada nisu veliko tržište ; )
Lep su posao odradili sa RV-om Indije.

Odgovori
Ma

>> Moglo bi RV Slovenije da prilikom nabavke novih/zamene starih školskih aviona razmisli malo o produktima sopstvene zemlje.

Indija, skoro 200 komada??? Wow
Moglo bi i nase RV da razmisli o nabavci novih/zameni starih školskih aviona…

AL

Ma da, sve jasno. Dubok naklon Pipistrelu.
Moglo bi i nase RV da zameni stare 75ce za pocetnu obuku nekim proizvodom iz Slovenije, a da Laste ipak budu za „naprednu“, samo mislim da nam ponos ne bi dao. Ne znam koliko se odmaklo sa Sovom?

Ma

>> samo mislim da nam ponos ne bi dao.

Apsolutno tacno, jer kako neko kome je pre 30 godina bezmalo proricana propast (ako ode od nas) i udarane sankcije danas da ti prodaje avione??? E sad, istini za volju, prefektan je Slovenija habitat za jednu takvu firmu, s jedne strane severna Italija gde mogu da ti naprave zmaj kakvog god da im narucis a s druge Austrija i najbolji motori za letelicu takve klase. Ipak, na vreme je krenuo i razvoj elektricnog i ako su mogli i vise nego odlicno da rade sa tradicionalnim pogonom…

BB

Mayer, ode ti u politiku. Ovo je projekat koji je djelo izvrsnog pojedinca, a dežela se pokazala na djelu kod Adria-e. Ista stvar je u Hrvatskoj (Rimac), Srbiji (Mago) i raznim drugim mjestima.

Mi

Svaka čast komšijama!! Ovo je za primer i ugled svima koji se misle dvaput kad je reč o budućim trendovima, smerovima i tehnologijama. Za mene je ovo naučno fantastičan uspeh jedne male i mlade zemlje, i dokaz da se mladim ljudima mora stvoriti put i tezga da kod kuće mogu da ostvare da sad neostvarivo, a ne samo u inostranstvu.
Još jednom svaka čast!🍺

Odgovori
Go

Ne pamtim kada me je neka vest ovoliko obradovala! Ovo mi je draže i od SpaceX-a (nije da poredim). Svaka čast i nadam se da će ovo pokrenuti lavinu razvoja u tom pravcu. Još „samo“ da izmislimo neku novu vrstu baterija…

Odgovori
Ma

Slazem se da je slican pozitivan osecaj kao kad se sazna i cita o uspesima SpaceX-a :-).

Mi

Futurama je u pravu što se tiče autonomije leta, nije velika, ali mislim da neka autonomija i nije ideja iza ovakvih letelica. Ideja je što jeftinije poletanje, školski krug i sletanje, da se početna obuka pilota pojednostavi i pojeftini.

Upotreba za kratke prelete je eto samo dodatni plus.

Ne znam da li postoji mogućnost swappable baterija? Ono, dok letimo jednom baterijom, druge 2-3 se pune. Kada je naša prazna, zameni se časkom, pa opet na letenje? Tek to bi bilo idealno za obuke pilota ukrugu jednog malog aerodroma.

Odgovori
BB

Pa i benzinski avioni čuče po hangarima i lete godišnje 25 sati. I tu i jeste glavni problem što je sat naleta skup. Fiksni troškovi i amortizacija se razbijaju na mali broj sati pa ultralaki košta k’o mlazni.

Malo organizacije ne bi falilo 😉

An

Fantastična vest, svaka čast Pipistrelu. Ozbiljno rade, i bave se proizvodima budućnosti ispred mnogih. Primer kako može da se radi i u maloj zemlji – ne tako što ćeš da nudiš inferiornu ali jeftiniju verziju nečega što već postoji u zilion varijanti (dominirajući srpski pristup, nažalost) nego nešto inovativno. Bravo.

Odgovori
Vo

U svakom slučaju veliki uspeh Pipistrela, posebno što po TC-u ispada da su i motor i elisa proizvod Pipistrela. Inače očekivalo se da eFlayer 2 bude prvi električni sertifikovani avion.
S obziirom da se očekuje da do 2040. godine svi avioni budu na električni pogon to i naše razvojno/proizvodne organizacije ne bi trebalo da gube vreme.

Odgovori
BB

Unuci Luigi Pascal-a ne miruju, svoju seriju Tecnam p2010 su obogatili sa Jet-a verzijom Tecnam p2010 TDI. https://youtu.be/28Cc1ZqX9KE

Vrlo zanimljiva varijanta

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Branko na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

"Na ovaj nivo će se nadograditi postojeći francuski Rafali F3R, ali se mora naglasiti da se na F4.1 mogu nadograditi samo avioni varijante F3R koji imaju AESA radar. " Da li to znaci da se hrvatski avioni ne mogu nagraditi na F4.1?

27. Nov 2024.Pogledaj

Лек na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

K И даље не бих искључио могућност да поједине технологије са Ф5 које не би захтевале структурне захвате заврше на некој даљој подверзији Ф4.

27. Nov 2024.Pogledaj

Nikola na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

@Petrovic Dusan i Max U tome i jeste problem, sto poredite ICBM i druge rakete koje lete brzinom od M5 i brze sa novim hipersonicnim oruzjem. Razlika je u tome sto novo hipersonicno oruzje koristi aerodinamicna svojstva sto raketama prilikom povrarka atmosferu omogucava vodjeno manevrisanje. A ICBM i druge balisticke rakete imaju balisticku putanju kosog…

27. Nov 2024.Pogledaj

radovanovic na: Besne su, mrze avione i sa vazduhoplovnim preduzetnicima vrte milione evra: Kako su lisice spasile srpsku generalnu avijaciju i pri tom slupale par letelica

Nadam se da će PA Vršac dobiti ovaj posao u narednim godinama zbog njenog opstanka na nebu iznad Srbije i da će nadležne ustanove konačno uvideti značaj ove firme i potrebu naše države za ovakvim vidom vazduhoplovstva!!!

27. Nov 2024.Pogledaj