BEG airport status
IATA ažurira predviđanja: Globalni avio-saobraćaj ulazi u duboku recesiju, gubici gori nego što se prvobitno mislilo "Države moraju pomoći avio-kompanijama ili će ekonomske posledice COVID-19 trajati duže" / Foto: Dušan Atlagić

IATA ažurira predviđanja: Globalni avio-saobraćaj ulazi u duboku recesiju, gubici gori nego što se prvobitno mislilo

IATA, svetsko udruženje komercijalnih avio-kompanija, danas je na svom brifingu za medije (kompletna prezentacija) ažuriralo predviđanja za kretanja industrije sa drastično lošijim predviđanjima za budućnost. Izmenjena je procena za gubitke prihoda avio-kompanija od putnika u totalu sa 252 na 314 milijardi dolara za 2020. godinu.

Prema projekciji IATA-e, svetske avio-kompanije izgubiće prihod od putnika za ovu godinu u iznosu od 314 milijarde dolara. Ova cifra, kako kažu, predstavlja pad od 55% prihoda u odnosu na isti period prošle godine.

Prva ispravka koju je IATA objavila na današnjem brifingu je ažuriranje pada obavljenih putničkih komercijalnih letova od početka krize. Umesto 65% koliko je iznosila prva procena, globalni avio-saobraćaj pao je za neverovatnih 80%. Jedina tržišta koja i dalje beleže značajnu aktivnost su domaći saobraćaji u Sjedinjeniim Američkim Državama i Aziji.


Glavni ekonomista IATA-e Brajan Pirs (Brian Pearce) rekao je da su ekonomisti postali pesimističniji u vezi globalne ekonomije što će sigurno uticati na brzinu kojom će se putovanje avionom vratiti u drugoj polovini godine:

– Ljudi će gubiti poslove, poverenje će biti smanjeno. Globalna recesija u 2020. godini biće mnogo dublja nego što se to očekivalo. Ekonomisti predviđaju da će globalna proizvodnja pasti duplo u poređenju sa Svetskom ekonomskom krizom koja je počela 2008. godine. –

IATA kaže da, čak i kada bi zanemarili konkretna ograničenja na putovanja zbog COVID-19, posledica recesije biće pad ličnih prihoda putnika i/ili gubitak posla što će se na komercijalni avio-saobraćaj odraziti padom tražnje od 8% u odnosu na prethodnu godinu u 3. kvartalu.

Najbitniji finansijski pokazatelji za avio-kompanije RPK/RPM biće devastirani u 2020. godini za polovinu. Posle Azije predviđa se da Evropa ima najveći pad prihoda u poređenju sa 2019. godinom. IATA se ograđuje i od ovih pretpostavki objašnjavajući da su one bile bazirane na trajanju nacionalnih „karantina“ od samo 3 meseca i njihovim ukidanjima do kraja 2. kvartala što se očigledno neće dogoditi svuda i što pogoršava predviđanja.

IATA naglašava da će tačnost predviđanja pre svega zavisiti od hronologije popuštanja nacionalnih ograničenja putovanja u putničkom vazdušnom saobraćaju. Kargo sabraćaj će, uprkos trenutnom trendu da praktično skoro jedini i leti, gotovo sigurno doživeti drastičan pad, kažu iz IATA-e, budući da će globalna recesija dovesti do kolapsa potražnje za isporukom tereta.

Što se bezbednosti putovanja avionom tiče, IATA kaže da komentarisanje zdravstvenih mera zaštita na aerodromima nije na njima ali je jedan od odgovora na novinarsko bio interesantan. Naime, na pitanje da li će mere zaštite od prenosa Korona virusa možda obuhvatati i blokiranja (prazna) sedišta u avionima, ekonomista IATA-e je rekao da će mnogo sedišta u avionima svejedno biti prazno.

– Budućnost naše industrije mračnija je za svaki dan koji prolazi. Ova kriza neće imati brzi kraj u kontekstu „V“ oporavka na tabelama. Realnije, to će biti „U“ vrsta oporavka. Domaći komercijalni vazdušni saobraćaj će se pre povratiti nego međunarodni. Države će morati da pomognu:

– Države moraju uključiti vazduhoplovnu industriju u mere za pomoć svojim ekonomijama. Avio-kompanije podržavaju oko 65,5 miliona poslova širom sveta. Svaki od 2,7 miliona poslova u avio-kompanijama globalno podržava još 24 posla u široj ekonomiji. Podrška avio-kompanijama je ključna za lance snabdevanja tokom krize.

Ako avio-kompanije ne budu bile spremne i ako ne funkcionišu, ekonomske posledice COVID-19 će se nepotrebno produžiti. Države moraju da pomognu avio-kompanijama ili direktnom finansijskom pomoći, ili pozajmicama ili olakšavanjima ka plaćanjima poreza i drugih prinadležnosti. – rekao je Aleksandar Žunijak (Alexandre de Juniac) direktor IATA-e.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

mi

Proizvodjaci aviona trebaju urgentno redizajnirati putnicke i druge zrakoplove tako da obezbijede zrak za svakog putnika posadu ukljucujuci mogucnost odvojenih sjedišta za putnike ali i posadu koja uz to potpuno izolirana sa zdravstvenim dokumentom i mjerama dezinfekcije

Odgovori
mi

Bolje da obezbede da vazduh ne bude suv (11% vlažnosti samo), mada kontam da bi to bilo skupo i komplikovano sa aspekta logistike i profita.

Co

Za pocetak bi sve avio kompanije mogle da obezbede antibakterijske maramice pre nego sto posluže hranu ili grickalice….

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Nenad N. na: Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

Meni nije jasno zasto ne moze i obuka i dezurna para. Da li je obuka pravi razlog? Pa to je avion, nije leteci tanjir, niti su ti ljudi tek juce seli u kokpit. Malo se preteruje sa tom mistifikacijom obuke na modernim borbenim avionima. Pa i u Srbiji klinci netom sa akademije lete MiG-29.

02. Dec 2024.Pogledaj

Djuka na: Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

Slovenija se odlucila da nema lovacku avijaciju, a oni su svojim rezultatima do sada pokazali da znaju sta rade! Protiv koga Madjari, Slovaci, Hrvati i ini planiraju dizati te avione? Jedna je stvar imati par stotina tenkova i transportera, a sasvim druga letelice koje po komadu kostaju par stotina miliona. Neefikasno je imati 5 mikro…

02. Dec 2024.Pogledaj

Srbofil na: Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

@Pajo Nikakvih prava se niko ne odriče. Prosto kad imaš ograničene resurse, onda se optimizuju troškovi. Holandija ima 17 miliona stanovnika i BDP 1.2 triliona dolara. Vojni budžet Holandije je kao republički budžet HR. HR bi morala podići budžet za trećinu da bi dostigla nivo Srbije, a Srbija je baš mala ekonomski i vojno i…

02. Dec 2024.Pogledaj

Goran na: Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

Pajo, jako dobro ste to objasnili. Hrvatska ima jako negativna iskustva iz recentne prošlosti i nikako se, zbog smještaja u i danas problematičnoj regiji, ne može uspoređivati s dosta drugih članica NATO saveza koje se ne nalaze u hrvatskoj situaciji. A kao zemlji ipak relativno pristojne ekonomije koja raste iz godine u godinu nije joj…

02. Dec 2024.Pogledaj