Vazduhopovne snage SAD (USAF) su nakon pauze od 15 godina naručile nove borbene avione 4. generacije. Ujedno, reč je o prvim novim F-15 nakon 19 godina. Kompanija Boeing saopštila je da joj je 13. jula „Department of the Air Force – DAF“ dodelio ugovor vredan 1,192 milijarde dolara za prvu partiju od 8 borbenih aviona F-15EX.
Ugovorom koji treba da se realizuje do 31. decembra 2023., predviđeno je da Boeing izvrši projektovanje, razvoj, integraciju, proizvodnju, ispitivanje, verifikaciju, sertifikaciju, isporuku, održavanje i doradu aviona F-15EX, a u ceo posao je uključena i isporuka rezervnih delova, opreme za logistiku, obuka, obezbeđivanje tehničkih podataka i tehnička podrška.
F-15EX će u USAF zameniti najstarije avione F-15C i D. Osam F-15EX je odobreno za fiskalnu 2020. godinu dok je još 12 zatraženo u budžetu za fiskalnu 2021. Prva dva aviona koji su već u proizvodnji, biće isporučeni u prvom kvartalu 2021. godine dok će ostalih šest stići u jedinice 2023. Prva baza koja će ih dobiti jeste Eglin, Florida gde će avioni prvo biti detaljno ispitivani. USAF planira da, kroz petogodišnji odbrambeni program ‘’Future Years Defense Program’’ nabavi ukupno 76 F-15EX čime bi se obezbedila proizvodnja do 2030. godine.
Komandant borbene vazduhoplovne komande USAF (Air Combat Command) General Majk Holms izjavio je povodom potpisivanja ovog ugovora da je F-15EX najpristupačniji i najbrži način za nadoknađivanje kapaciteta i osvežavanje mogućnosti koje obezbeđuje flota aviona F-15C i D. On je dodao i da je F-15EX spreman za borbu čim stigne sa proizvodne linije.
General Holms je dodao da se očekuje da, kada budu isporučeni, baze koje trenutno koriste F-15 pređu na F-15EX veoma brzo, za nekoliko meseci umesto da to traje godinama a to je moguće zahvaljujući tome što je potrebna minimalna prelazna obuka ljudstva, vrlo mala ili nikakva izmena infrastrukture i to omogućuje neometano i neprekidno izvršavanje svih postavljenih zadataka.
Najznačajnija razlika između F-15EX i običnih F-15 jeste primena otvorene arhitekture OMS (Open Mission Systems) koja omogućuje veoma brzo ubacivanje najnovijih vazduhoplovnih tehnologija. F-15EX ima AESA radar Raytheon AN/APG-82, nove digitalne fly-by-wire komande, novi sistem za elektronsko ratovanje, napredne kabinske sisteme i najnovije sisteme misije i softverske sposobnosti koje su dostupne i kod običnih F-15.
F-15EX će imati i dodatne tzv. CFT (Conformal Fuel Tanks) rezervoare za gorivo a što se tiče naoružanja, navodi se da avion može da ponese čak do 22 rakete vazduh-vazduh kao i hiperzvučnu raketu dužine oko 6,7 m i mase od oko 3,2 tone.
Istog dana kada je objavljeno da je potpisan ugovor za 8 F-15EX, Ministarstvo odbrane SAD objavilo je da je sa Boingom postignut okvirni sporazum za još uvek nedefinisan broj i neodređeno vreme isporuke F-15EX u vrednosti od čak 22,89 milijardi dolara. Procenjuje se da je to dovoljno za 144 aviona a neke prethodne spekulacije o konačnom mogućem broju F-15EX govore o tome da bi ih moglo biti nabavljeno oko 200.
USAF danas u svom sastavu ima oko 210 jednoseda F-15C prosečne starosti preko 36 godina, 23 dvoseda F-15D prosečne starosti oko 35,5 godina a tu je i 218 lovaca-bombardera F-15E “Strike Eagle“ čija je prosečna starost 28 godina dok najmlađi primerak ima 19 godina.
Dekki PG
22 rakete vazduh-vazduh?? Pa ljudi ovo je nevjerovatno kakva mašina, bukvalno gospodar neba!!
Pavle
Sta znaci ovaj avion za Amere – npr. kad prvi zavrse iduce godine, posalju ga (hipoteticki na testiranje) u neko podrucje poput naseg Balkana da malo sredi situaciju, on sa svojim borbenim kompletom amraam- 120D ima mogucnost da se proseta i da poobara sve sto se iduce godine bude nalazilo od borbenih letelica na prostoru bivse SFRJ, a da ga oni ni ne vide, sto zbog njegovog dometa radara, raketa, ometanja… mocna masina…
Yrraf
Dobar potez USAF-a. Nisu naseli na LM-ove besmislice o F-35 kao omnipotentnom avionu koji može da menja svaku letilicu na svetu. Dobar, proveren Air superiority fighter sa najsavremenijom avionikom da dopuni F-22. Nije svaka misija mlaćenje teletabisa kojima je PVO Strela pojam a od avijacije imaju 4 sklepana kartonska drona, ovo je mašina za pravi vazdušni boj.
Andrija
F-35 nikada nije bio zamišljen kao zamena za F-15, već je za tu ulogu predviđen F-22. F-15EX se naručuje jer nije proizvedeno onoliko F-22 koliko je USAF inicijalno hteo (Kongres im skresao budžet u više navrata) a proizvodnja novih F-22 je nemoguća jer je proizvodna linija razmontirana pre par godina. Dakle nema ovo veze nikakve sa F-35, koji je u potpuno drugoj klasi aviona i zamišljen je kao zamena za F-16 (i mnoge druge).
Mikica
Ti verujes u razmontiranu liniju?
Banja Luka
@Andrija
Pa ajde evo za 23 milijarde dolara da smontiramo tu famoznu, „razmontiranu“, liniju ako je tako? I onda imamo još F-22 koji je, valjda, po svemu bolji od ove letjelice? Osim ako to i nije baš tako kako se predstavlja, a proizvodnja je prekinuta i iz nekih drugih razloga?
Divan avion, iz vremena kada se nešto u USA pavilo da obavlja neki ozbiljan posao, a ne da pumpa porez poreskih obveznika u ovaj ili onaj konglomerat.
Pozdrav!
Falcon
@ Yrraf
Jeste dobar potez. S obzirom da F-22 nije za izvoz, bio je veoma skupa investicija. To treba da ispravi F-15EX koji će biti ponuđen drugim zemljama na prodaju.
Lepa zarada se smeši Boeingu a pri tom USAF i dalje zadržava „edge“ u vidu F-22 koji ostaje da dominira na vrhu lanca ishrane.
Robert
Da je F-22 napravljen projektno bezprijekorno kao inicijalni F-X (F-15A), onda bi danas postojala aktivna proizvodna linija F-22, svi F-15C/D bi bili u muzejima, zajedno s pola sadašnje flote F-16 koje bi nasljedio F-35. Lockeehed je najveći promašaj američke avioindustrije u zadnjih 50 godina. Politika je ugasila liniju F-22 jer je avion u postprodukciji ima previše problema s materijalima, oduvijek je muku mučio sa SW podrškom i svime onime što krasi pionira u nekim tehnologijama. Proizvodnja ne može biti pokrenuta ne samo jer su skoro bankrotirali nego i zbog toga što je to projekt koji je angažirao 23.000 različitih dobavljača, masa njih više ne postoji. F-35 je otišao korak dalje u tehnologiji izvlačenja para poreskih obveznika, pa su odlučili da svaka savezna država proizvodi neki dio aviona. Sad se neki čude razvojnim problemima sa F-35, lošim performansama itd. Lijepo je netko rekao – F-15 je kao koncept kreiran u straha od sovjetske prevlasti (MIG-25). Prvenstveno dizajniran na crtaćoj daski, ali uz primjenu najnovijih tehnologija radilo se dan-noć bez kompromisa. Rezultat je platforma s kojom se već 40 godinan svi ostali lovci uspoređuju. Mislim da se ovo sa F-15EX moralo dogoditi i ranije, Lockheed je jako lobirao zadnjih 15 godina da se ovo spriiječi. Tu su Rusi bili puno pametniji, odlično su iskoristili potencijale Su-27 i na njemu rafinirali sjajan Su-35. F-15EX sa avionikom modernijom od F-22/35 će biti jako privlačan i za neke druge zemlje.
Aleksa Radojičić
@Mikica
Znaš kako, još nisam čuo da je neko držao proizvodnu liniju aktivnu bez narudžbina, sa radnicima koji ne rade ništa zato što mu tako došlo.
Miloš77
U ovom slučaju nije fazon u tome što F-22 nije ili jeste dobar koliko se priča, nego što je dizajniran za specifičnu akciu koja se ispostavila da nije toliko potreban u ratovima ovog veka.
Ustvari najveći fazon je što F-22 ne može da nosi sve moćne senzore i elektroniku, a kamoli naoruźanje kao F-15EX jer će se poenta njegovog dizajna i egzistencije time pokvariti. Drugim rečima više neće biti nevidljiv.
Usput moraš da plaćaš duplo za održavanje.
F-15 kao kombinacija fantastično potentne platforme za nošenje svega postojećeg, i dizajna zmaja koji je vrhunski letač (za razliku od F-35 recimo) čini taj avion najboljim kandidatom za ovu EX modernizaciju, produživanje źivotnog veka, itd. Takodje, možda i najvaźnije, IZVOZ.
Pokrenuti proizvodnju i „kvariti“ F-22 da bi se pretvorio ne neki oolu nevidljiv F-15 i koja bi bila preskupa za prodaju\održavanje nema logike.
Čak i najbolja gola varijanta F-22 zmaja danas postaje sve više uočljiva za najnovije radarske sisteme i rakete.
Modernizovaće oni F-22 bar još jednom pre penzije ali će ostati u okviru specijalne svrhe tog dizajna, tojest najzahtevnije poslove jednog STEALTH lovca presretača.
Amater
Boeing 3/4 prihoda ostvaruje iz vojnih stvari.
Sada kada avio saobraćaj umire širom sveta zbog suludih odluka političara (sa prenaduvanim brojevima, broj žrtava korone je i dalje manji od broja samoubistava u većini zemalja), Boeing mora nešto da radi.
Tako su im lepo dali da razviju zicer.
Avion kao avion – zar postoji bolji od njega poslednjih pola veka?
Poobarao sve što leti
Milers
@Andrija
Da li ste ikada čuli da neko prekine proizvodnju nečega šta je tako superiorno i dobro? Pa ako je f22 tako dobar što to uradiše? Mogli su napraviti i izvoznu varijantu i usavršavati postojeću ili je tu nešto drugo u pitanju!?
Amater
@Milers jer je bespotrebno previše dobro
Malo čudan, ali ispravan odgovor, zašto se ne prave i dalje konjičke sablje, model za WWI koje su bile fantastično dobre sablje?
Pa zato što su previše dobre da služe kao ukras na zidu.
Trenutno F-22 nema koga da obara, a neće imati sigurno još 20 godina
A zašto bi ga izvozili ako sasvim lepo izvoze F-35?
Milers
@Amater
Pa dobro, neka ga onda prodaju kao suvenir da ga ljudi vješaju na zidove ako je toliko bespotreban.
AL-41F1
Zaboravljate da se sat naleta za trenutnu flotu F-15 popeo na preko 40.000$, a prosecna starost bi uskoro usla u 4. deceniju.
Morali su ih zameniti, a posto je S. Arabija podnela najveci trosak razvoja, ovo je idealan trenutak. Jos su zainteresovani i neki drugi kupci, kao i postojeci za odredjen broj pod-sistema.
Amater
@Milers opet pogrešna logika. Ako ga prodaju, onda ga drugi ima i pretnja je. Normalno je da se ne prodaje sve.
Jednostavno, USA ima avion koji može da poobara sve ostale.
I jedina je zemlja koja ga ima u dovoljnoj / realnoj količini
Opcija 1, za ostale: da zaborave na letenje ako lete protiv USA
Opcija 2: da ulože kao ludi da razviju nešto konkurentno, možda, za 20 godina, a možda i nikad
Opcija 3: da probaju da pariraju preko PVO sistema, možda najrealnije
Prodaja je čin koji se dogodi isključivo ako obe strane imaju interesa.
Kupac više želi F-22 nego novac, uslov ispunjen
USA ne želi novac. Ne treba joj na taj način. Može da ga zaradi prodajući 1000 drugih stvari, uslov nije ispunjen
Ovo je apsolutno dobra situacija za USA:
– vojska dobija novi-stari avion koji je i dalje devica, jer nije izgubio vazdušnu bitku
– Boeing dobija ulaganje
– USA i Israel dobijaju još malo podignutu sigurnost
Propustili ste i jedan važan detalj, ovaj F15 nosi gomilu raketa.
Gle čuda, možda bi mogao da bude loyal wingman tamo 2030…
milers
@Amater
To da on može da obara sve ostale nikada nije dokazano. Za izvoz uvijek postoje izvozne varijante koje su takođe dobre ali ne kao ona za ličnu upotrebu. USA ne želi novac? Naravno. Sa vremenom će i moćni f22 da ostari pa onda nisu morali uništiti proizvodnju ako ništa radi obnavljanja i usavršavanja, ovako mi sve liči da to ima neku drugu pozadinu. Kao što ste već spomenuli primjer sa sabljom, otišla je u istoriju jer nije više učinkovita i postala je bespotrebna u ratovima.
Ed
Zasto ne pokrenu proizvodnju F-22, pa zato sto potreba ne opravdava toliko veliku investiciju.
Po reportu kojeg je USAF podnio kongresu 2017.g., za pokretanje proizvodnje dodatnih 194 komada F-22, potrebno je 50 milijardi USD, a cijena bi bila preko 200 miliona USD po komadu.
Usporedbe radi, za isti novac mogu nabaviti preko 500- tinjak F-15EX..
Prepelica
Posto se jos ne vidi kraj fijasku sa 737MAX mora se upumpati malo para u Boeing da cena deonica ne ode mnogo dole.
Marko
Točno to
Amater
Apsolutno netačno. Sve do pre veštački izazvane krize, cena deonica je išla na gore. Boeing nije fabrika putničkih aviona
BB
Očigledno je da Boeing nije više fabrika putničkih aviona, ili je prizemljen ili se prestaje proizvoditi ili ima problema…
Miloš77
Ubedljivo najjača zver sa zapada! Posle 45 godina od uvodjenjanu u upotrebu novi zmajevi ponovo izlaze sa proizvodne trake, nabudzeni najmoćnijim radarom, elektronskom opremom i naoruzanjem. Skoro 50 godina od prvog leta (1972) ovog neprevazidjenog zmaja!
F-15EX će očigledno nadživeti i ispratiti u penziju svog naslednika F-22!
Crni
Ako je nešto lepo i zaista impozantno kod američkih borbenih letelica, to su nove verzije F-15.
Žao mi je što F-22 nije dobio malo značajniju ulogu, još jedna opaka mašina.
Realno mi se dopada ova američka doktrina da za sebe prave šta zaista valja i šta im zaista treba, dok svoje „saveznike“ bejzbol palicom ubeđuju da kupe mačku u džaku za bolesno velike pare. Ko ne bi voleo da može tako… :(
Ed
F-22 je preskup, i zato su stali s proizvodnjom. F-15EX je isto veoma skup. ali jos uvjek 2-3 puta jeftininji od F-22. Zmaj je i orginalno dizajniran s velikim resursima, za ovu varijantu kazu da ima 20 000 EFH. za prilagodbu im treba jako malo, kako je navedeno, par mjeseci do IOC.
Odustajanjem od daljnje proizvodnje otvara im se rupa za zamjenu starih F-15, a boingova linija je jos uvjek aktivna i spremna za nove narudzbe…
Miloš77
Kosta ih nenormalno puno da odrzavaju ta STEALTH „odela“ koja im samo prave probleme i ogranicavaju performanse aviona. Efektivno u ogranicenim situacijama, ali preskupo i nepotrebno kako su i zadnjih 20 godina prakse pokazali. Ali ako hoces da budes saveznik onda moras i malo stealta da pazaris :-)
AL-41F1
USAF nije narucilo nove nosace koji omogucavaju konf. sa 22 rakete. Za sada su zadovoljni sa 12.
Zanima me da li ce ovo „pogurati“ ruse da konacno ponude duple nosace raketa R-77 koje su prikazali na SU-35 jos pre nekoliko godina.
To bi znacilo takodje 22 VV rakete.
Miloš77
U realnosti nositi preko 8 VV raketa po avionu stvarno nema smisla osim u jako specificnim situacijama. Recimo da se ide u totalan rat protiv par eskadrili brojcano nadmocnijeg neprijatelja. Ovi americki cetvorostruki nosaci izgledaju malo nakaradno i previse kao vazdusne kocnice.
Slazem se da bi Rusi trebali da okace duple nosace i načičkaju bar 18 R-77-1plus dve R-74 za MAKS 2020 salon! Trebali su i ranije.
Za Su-35/30SM mozda 18-20 R-77 plus 2 R-74 sigurno moze sa duplim nosacima.
Nisam siguran da je potrebno niti dobro duple staviti pod motore ali ako ameri mogu cetvorostruke da nacickaju, onda valjda moze.
Takav Su-30SM i Su-35 bi privukao one prebogate kupce sa razlicitim turbanima od Azije do Afrike. Reklama je to itekako za neke.. odma se dobije osecaj nove zverke i nove generacije mogucnosti ne vidjene do sada koje komsija nema ! Ne treba ni radar da menjaju ako uduplaju broj raketa :-)
Mozda gresim, ali mislim da bi prodali daleko vise Su-35 i Su-30 sa takvim displejom :-) Prodali su izgleda i ovako vise nego sto je zvanicno objavljeno.
Miloš77
CGI mnogo lepo..
https://www.ainonline.com/sites/ainonline.com/files/uploads/2015/09/f-15_2040c.jpg
Stvarnost daleko drugacija stvar!
https://2k8r3p1401as2e1q7k14dguu-wpengine.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2019/06/Benitez-6-3-19-figure-9.png
Prodajna tacka po meni, nista vise. I upalilo je!. Prodace se odlicno- u stotinama.
AL-41F1
@MIlos77
Sto vise raketa to bolje. Lansiras prvi, spamujes…..e sad kolika je upotrebna vrednost, ne znam.
Ako avion ponese H-31(govorimo o cudu debelo preko pola tone), na tim podvesnim tackama, mogao bi i duple R-77-1. SU-30-35 imaju tu prednost mozda i najboljeg FBW flight-control sistema, ogromnog potiska, odlicne aerodnamike, da mu stvarno nije problem kako god ga natovarili, ali dobro, dosta je i 12.
No Migu 29M/35 bi stvarno dobro dosli dupli nosaci, jer nosi malo raketa, pogotovo u nekoj „self-escort“ konfiguraciji. Tu ga zapadni konkurenti(osim gripena) i SU-30 debelo premasuju.
Miloš77
“
AL-41F119:41, 17. jul. 2020.
@MIlos77
Ako avion ponese H-31(govorimo o cudu debelo preko pola tone), na tim podvesnim tackama, mogao bi i duple R-77-1″
U pravu si. …600kg!!! 🤯
Izgledao bi Flanker super fino sa serijom tih duplih nosaca sa R-77!!
Verujem da ce ici tim putem ako nista drugo radi marketinga. Kad budu dobili neki novi radar za jedno 5 godina definitivno ce i duple nosace staviti.
Dejanera
A smisao nositi 22 rakete VV je??? Avion ne ide sam nego najmanje u paru sto ce reci da zajedno imaju 44 rakete! Sta ce im? Sta ce da gadjaju sa tolikim raketama? Koliko je to besmisleno pokazuju najnovije narudzbine aviona i naoruzanja za iste: Bugari narucili 8 F16V i samo 16 raketa , Austrijanci imaju 15 EF 2000 i citave 25 IRIS-T raketa kratkog dometa…. A ovome sad treba 22 komada?!?!
AL-41F1
@Dejanera
Ima smisla ako pogledamo koliki dolet/loiter time ima avion. Isto kao sto je za SU-30MK imalo smisla 12 raketa, dok su gotovo svi ostali nosili 6-8 recimo.
Dejanera
@ Ako pogledamo koliki je dolet F15 onda mu treba jedno 100 raketa i 4-5 tankera da ga tankuju u vazduhu jer je jedina granica doleta, u tom slucaju, onoliko koliko pilot moze da izdrzi. Ali recite mi koliko se puta , za ove 44 godine, F15 vratio u bazu zato sto vise nije imao raketa V-V?
AL-41F1
@Dejanera
U pravu ste, ali isto tako avioni USAF na combat air parol misijama ranije nisu morali brinuti o zastiti svojih trupa na zemlji od potencijalno desetina vrlo naprednih, naoruzanih BPL jer su ih samo oni posedovali. Jos kada neprijateljska strana ima i LA iza tih dronova pa se ne moze bas prilaziti za IC rakete/top. Sada oni vise nemaju „eksluzivno pravo“ na tu tehnologiju. Nije bas ni da je totalno „nerealna“ situacija, zar ne?
Uros
Eagle je ipak njihova najbolja leteca borbena platforma ,samo 1,2 milijarde za 8 aviona malo poskupo!
ID
Bugari toliko plaćaju F16, e to je dranje.
FlyKu
ID
U stvari,bugari placaju jos vise-1,673 milijarde.Dobro,tu su uracunate i rakete,obuka i sta znam drugo,ali slazem se da je preskupo u odnosu na F15 EX.Ipak je slozeniji i mocniji u odnosu na F16.
Ed
@FlyKu
Ne, Bugari su vec platili, i kostalo ih je 1.2 milijarde USD. Navedeni iznos od 1.673 milijarde USD je deklarirana vrijednost tadasnje ponude koju je odobrio kongres a objavila DSCA.
FlyKu
Ed
Tako je,hvala na ispravci.Konkretno (T6, 07.04.2020):
,,Razlika u prvobitno spomenutoj ceni od 1,673 milijarde i plaćenih 1,256 milijardi dolara ostvarena je smanjenjem količine naoružanja, rezervnih delova i opreme, smanjenja broja obučenog osoblja kao i odustajanja od opremanja jedne isturene baze.“
Kad se sve ovo uzme u obzir,ipak je cena 15-ki povoljnija.
Petrovic Dusan
Dodao bih da broj casova u letu za F-15 FX treba da bude rekordnih 20000 sati naleta!
Nije mi sasvim jasno da li imati legendarni motor F100-PW-229 ili General Electric, ili ce se praviti sa obe varijante
Osim 200 komada za Ameriku Israel kupuje jos 25,a ponudice i Indiji!
F-15 je avion koji se najbolje pokazao u svim mogucim ratnim sukobima sirom sveta a posebno u rukoma izraelskih pilota, i i ovoj super-varijanti bice bez konkurencije za sve zadatke koji ne zahtevaju stealth.
Živojin Banković
F110-GE-129
https://www.airforcemag.com/ge-gets-contract-for-first-batch-of-f-15ex-engines/
Robert
Žalio se Pratt&Whitney (PW) na ovaj posao, nisu odustali i pokušat će sabotirati da se naredne narudžbe opreme sa njihovim F100-PW-229A motorima. GE je certificirao svoje motore za F-15EX vlastitom investicijom, a PW nije i traži da proizvođač (Boeing) plati certifikaciju. Ovo su inače prvi USAF F-15 kojima je ugrađen GE motor, do sada je PW imao monopol kod F-15A/B/C/D/E. GE-129 je dobar motor, malo je skuplji (plus održavanje) od PW, ali ima bolju distribuciju potiska u većini letne envelope. Par penzioniranih pilota koji su letili na F-15E i F-15K smatraju da je GE definitivno bolji. Šteta da je USAF postavio specifikaciju da se traži motor mase do 4.000 lbs jer je ovo bila šansa da se u F-15EX ubaci još bolji motor, F110-GE-132 (ista porodica, veći redovni i forsaž potisak).
Ikar
Ljudi gdje ode ovo , iskreno jako simpatisem ovaj zrakoplov mozda i najbolje sto USAF ima u svom inventaru ali 200 mil $ po komadu!!!!!
Ed
„a u ceo posao je uključena i isporuka rezervnih delova, opreme za logistiku, obuka, obezbeđivanje tehničkih podataka i tehnička podrška“
Iako nije sluzbneo iskazano, cijena je 100 mil USD po komadu, dakle 800 mil USD za 8 komada, ostatak= 392 mil USD je za gore citirano.
Miloš77
Ne moze se to gledati samo kao avion nego kao paket tehnologije, a tehnologija kosta… Sta je sve u paketu? Svaka generacija F-15 ima duplo vise ili bolje preskupe elektronike i senzora od prosle.
Pogledajte samo koliko je pametni telefon kao uredjaj poskupeo u zadnjih 10 godina, a da ne govorim mobilni telefoni u zadnjih 20 godina. To je jer su napucani sa sve vise razlicitih skupih delova, i sa sve boljim senzorima i kompjuterom a to kosta.
Miloš77
Pogle ti ovih Zenzoraaa..!!
https://www.mycity-military.com/slika.php?slika=143473_144173801_EUmoJNvXsAELbHp.jpg
Obratite paznju i na detalje slike otpozadi na vrhu ove stranice.
Djordje
Najbolji americki avion ikada f15,strike eagoe verzija jedini americki avion koji moze da se suprotstavi migu 31
sanco pansa
nisu isti avion mig-31 sa radaom flash dance i raketama aa-9 amos ili r-33, tj verzija bm sa rakerama r-37 podseca pre svega na najbolji i najlepsi americki avion f-14 tom cat sa radarom awg-3 i raketom aim-54 feniks, a sama 31 je pre svega namenjena skidanju bombardera b-1 i raketa tomahawk poz
Ed
@Djorde
Malo ste pomjesali, F-15E Strike Eagle nije lovacki avion, to je varijanta koja je optimizirana,opremljena i prvenstveno namjenjena za napad na ciljeve na zemlji.
Od trenutno aktivnih, vjerojatno su kao lovci najsposobnije USAF-ove modernizirane F-15C Eagle….
mile
Poato sam amater u vazduhoplpvsvu da nesto ipak kazem: mene ovo podseca na ulaganje francuske u er bas helikoptere na hibridni-vodonicni pogon – da se vlasi ne dosete, kako se lako rusi oznova kapitalizma tj ulaganja budzetskih novaca u privatne kompanije, kod amera je jos smesnije napravili su navodno dva naj aviona ali eto svrbi ih treci – najbolji po bagatelnoj ceni
Amater
> kako se lako rusi oznova kapitalizma
Ajmo ponovo, na Slobodnom tržištu, Slobodne kompanije Slobodno kupuju avione. Sasvim lepo ide i Airbusu i Boeingu, a loše ide Suhojetu.
Država rasturi slobodno tržište, drugim rečima, skrene u komunizam, ako ćete tako
Zatvori granice, onemogući ljudima da Slobodno odlučuju o putovanju, rasturi turizam i prizemlji svet.
Dakle, nisu se osnove kapitalizma urušile, nego neka zemlja koja počinje na slovo K preko potpupljenih EU lidera rastura slobodu.
Kapitalizmu je sasvim lepo i sve bi ovo sažvakao za 3 meseca.
Kao što već i jeste u svim drugim oblastima koje država ne kontroliše direktno.
Pogledajte IT akcije, restorane, hranu…
Sve se dovelo u normalu.
– ostala je energetika
– i turizam u širokom smislu
EU će biti skrajnuta poptuno ispocepana na:
USA istok vs kineski zapad + sever vs jug + ruski uticaj + Britanski uticaj
mile
Amater
ocigledno im ide dobro, toliko dobro da im drzava dodeljuje pare- privatnim firmama za virtuelne projekte (npr helikopter na hibridni pogon) i gle cuda bez svetog grala-tendera ali ok moze biti da si upravu to je kapitalizam i trzisna utakmica.
Santiago Segura
Ajde sto su odlucili da vestacki pomognu svom proizvodjacu aviona nego sto ce odluciti da u tome participiraju i „saveznici“ samo dok prodju kraci obavezujuci kurs o prednostima novog (praistorijskog) aeroplana!
radovanovic
Naravno partnerima ce biri ponudjen po razumnoj ceni koja je bar 20% veca nego za USAF!!!
Ivan Uzice
Cemu ovo pored F 22 i F35.Imaju avione pete generacije a vracaju se da prave avione cetvrte generacije. Nemaju dovoljan broj aviona pete generacije ili su skuplji dosta od cetvrte ili koji je fazon ponovo pokretati proizvodnju f15.
Ed
F-22 je trebao zamjeniti F-15, ali je bio preskup, 2-3 puta skuplji i od ove najnovije varijante F-15EX. Istovremeno nije bilo opravdanja zasto kupovati tako skup avion u velikim kolicinama. Danas je F-15EX gotov proizvod, raspoloziv i spreman za direktno uvodenje u upotrebu.
Usporedbe radi treba napomenuti da USAF ima u Lovackoj avijaciji 179 aktivnih (moderniziranih) F-15C i 186 F-22.
AL-41F1
@Ivan Uzice
Proizvodnja je pokrenuta na zahtev stranog klijenta, nije ih to nista kostalo. Znate da USAF ima puno „forward deployment“ misija, a logisticki mnogo je lakse odrzavati avion 4. gen, dok modernizovani su poprilicno sposobni nositi se sa svakom mogucom pretnjom i podmalice flotu trenutnih F-15C koji su „okosnica“ njihove lovacke avijacije.
@Ed
USAF nema u lovackoj avijaciji 186(185 od pada poslednjeg) F-22 jer je 60 dodeljeno eskadrilama za obuku i vecina tj. veovatno svi ti avioni nemaju sve borbene sisteme, niti su dobili poslednje update-e, bar tako kazu iz USAF. Racunajte 125 lovaca F-22, od toga oko pola je operativno u svakom trenutku.
Ed
@AL-41F1
Broj od 60 za obuku je malo prevelik, to je bio plan kad je USAF planirao da jm je potrebno 381 F-22.
Za obuku je dodjeljeno 27 F-22 Block 20, prije pada spomenutog je bilo 28.
Od danas raspolozivih 185, 32 komada su nemodernizirana tj. Block 20.
Podjela flote je:
Primary mission aircraft inventory: 123
Primary training aircraft inventory: 27
Primary development aircraft inventory: 16
Backup aircraft inventor: 19
Dakle tocno bi bilo reci da imaju 123 F-22 Block 35 i Block 40 za borbenu namjenu, a njima je Mission Capable Rate 52% (2018).
Inace su svi upotpunosti opremljeni, ali ne na istom nivou ( block 20/35/40).
Перица
Жалосно је што је и после 50 година вероватно најбољи амерички авион Ф15.
У међувремену је Кина постала сила.
aleksa
Чему толика брига око ф-22?Више га не праве јер једноставно нема ко да му парира.Ту су се мало заиграли.Како ствари стоје у реалном свету ф-15 је сасвим довољан да реши проблеме који се пред њега постављају.
Komsija
Ha ha sta me nasmije ovi Djordje on ide rusku skalameriju i krsinu mig-31 uspoređivati sa ovim state of the art.
milers
Interesantno a gdje je to dokazano da niko ne može da mu parira, navedite neke direktne okršaje.
Drina
@Komsija
Upravo ste vi ispali smesni s tim detinjastim komentarom a da toga niste ni svesni.
Bolje se malo informisite o ‘krsini’ MiG-31, da vam se ljudi ne smeju.
Mayer
Ja kapiram da ovaj avion konceptualno nije nuzno bolji od Su-27 familije ali profitira od bolje industrijske baze u USA i verovatno bolje elektronike, recimo radara… Kako ce da izgleda kokpit? Sa panoramskim dispeljeom i senzorskom fuzijom kao u F-35?
AL-41F1
Nije „verovatno“ nego definitivno. Aerodinamicki superiorniji, od starta FBW, veci dolet, veca nosivost, vise podvesnih tacaka, bolji odnos potiska i mase itd.
E sad sto se razvoja tice, zapravo je vrlo slicna situacija sa SU-30MK, gde su razvoj i integraciju poslednje gen. naoruzanja/sistema zapravo platili izvozni kupci, tj. kupac, pa je tek kasnije „domaca“ vojska to dobila.
Tako ce prve varijante naprednih F-15ki dobiti S. Arabija, koja ih je pride platila 360 miliona po komadu! Pa ce tek onda uci u upotrebu u USAF, slicno je i sa F-16 i za sada najnaprednijom Block60 varijantom za UAE.
Ono sto mi nije jasno, je da su testirali IRST/OLS sistem spregnut sa aim-9x, ali da je „kontejnerski“ odradjen. Nije mi jasno sto ga lepo nisu integrisali kao sto je slucaj kod SU-27, 29ke, Rafala itd.?
https://the-drive-3.imgix.net/https%3A%2F%2Fapi.thedrive.com%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F07%2F200708-F-VG448-068.jpg%3Fquality%3D85?w=1440&auto=compress%2Cformat&ixlib=js-1.4.1&s=4665f4823335f72f736f19076ba0cbf4
Miloš77
@Mayer i AL-41F1
Salžem se u potpunosti. Flanker je potentniji od F-15 zbog pomnutog ali i zbog genijalnog aerodinamičkog dizajna i letnih sposobnosti.
Naravno EX ima verovatno duplo više najboljih senzora i bolji radar ali je i duplo skuplji. To opasna kombinacija. Fantastični avioni, i jedan i drugi.
Evo slike F-15EX kabine
https://i.imgur.com/l7EkTue.png
@AL-41F1
Ono za IRST-OLS, meni jedna stvar jos uvek ne ide u glavu. Taj paket senzora se koristi i za pretrazivanje u donjoj polusferi oko aviona, tojest za pracenje meta na moru i kopnu. Kako je to moguce sa OLS iznad Nosa? Tu mi OLS kao podvesni kontejner ili kako sto je F-14 imao ima daleko vise smisla.
Sada je izgleda ugradjen u nosač jednog drugog nišanskog kontejnera
https://i.imgur.com/P1zBlfz.jpg
Vidi se i na slici u letu koju sam okacio gore.
Mayer
Pa verovato je (do)budzenje IRST-a napred prilican zahvat koji bi znacio mozda potrebu da se avion opet validira/certificira na neki nacin dok je kontejner jednostavno mesto gde moze da se doda bilo sta bez da se kompromitira dizajn. Pozicija tog senzora na Rafalu i Su-27 familiji je definitivno izrazeno lovacka ja bi rekao, „dole“ ne mogu da vide nista i verovatno se polazi od neke dogfight upotrebe gde je potrebno avion usmeriti prema zemlji ako je potencijalni protivnik ispod. Kontejnerka pozicija donekle limitira pretrazivanje u gornjoj hemisferi. DAS na F-35 je primer kako ce to da bude resavano u buducnosti, dakle full pokrivanje okoline optikom u vidljivom i infracrvenom spektru. Kod hejtovanja F-35 dizajna rado se zanemaruje da kod njega bas nista ne visi okolo nego je sve lepo integrisano, zato je avion tako debeo.
AL-41F1
@Milos77
@Mayer
„Vidi“ OLS sa radoma i mete na zemlji, medjutim pod dosta manjim uglom, pa preglednost jeste znatno manja. Medjutim ovde se radi o senzoru za kojeg su razvili softver i hardver da ga, izmedju ostalog, spregnu i sa AIM-9x, da pritom sam senzor zbog svog polozaja nece moci uociti neprijateljski avion u nekim teoretski krucijalnim momentima.
Obzirom na to da ima FBW i izmenjem zmaj, morao je proci sertifikaciju ponovo te mi nije jasno kud nisu stavili samo taj aspekt tamo gde treba.
F-16 imao deo svog IFST/FLIR sistema i na nosu, zajedno sa podvesnim kontejnerima, tako da mi nije jasno sto bas OLS za AIM-9x nisu stavili gore gde mu je mesto, a F-15x bi svakako nosio nisanski kontejner za zadatke napada ciljeva na zemlji.
Indijski SU-30MKI imaju prednosti i zapadnog i ruskog sistema obzirom da imaju OLS i Litening
https://thaimilitaryandasianregion.files.wordpress.com/2016/08/sukhoi-30-mkis-iafs-bet.jpg?w=624
Egipat je narucio svoje 29M sa ruskim nisanskim kontejnerima
https://militarywatchmagazine.com/m/articles/2018/12/16/article_5c169f5bb4e999_68927960.jpg
Rafal svi znamo
https://theaviationgeekclub.com/wp-content/uploads/2017/04/Rafale-Next-Gen-1.jpg
Ali dobro, nije da ga sutra kupujemo, pa da sad nam je nesto bitno, nego cisto tehnicka rasprava(kakvu ja najvise volim).
Nije F-35 „debeo“ zbog senzora koliko zbog prostora za „ventilator“ na B verziji. Ne moze me niko ubediti da cela stvar ne bi bila ranije i jeftinije zavrsena da nisu razvili 2 razlicite platforme. Jednu CTOL/CATOBAR i jednu namensku STOVL(kao sto je Harirer onomad bio). Ovako su glavom kroz zid pokusavali postici „parts comonality“ koja nikad nije dosla. Ali dobor, ispeglace oni sve to. U krajnjem slucaju B verzija ce pretvoriti mnoge „desantne brodove“ americkih saveznika u prave pravcate nosace aviona, eno juce je Japan javno priznao prvi put da ce upravo to uraditi sa svojim Izumo klasom brodova.
Mayer
>> Nije F-35 „debeo“ zbog senzora koliko zbog prostora za „ventilator“ na B verziji
Senzori nisu glavni razlog (imamo tu oruzije, gorivo, pa i ventilator koji u B verziji povecava poprecni presek trupa iza kokpita ali ne toliko dramaticno). Ako uzemte u obzir da se DAS sastoji od mislim 6 senzora (verovatno ne minijaturnih, svaki je ponaosob kao mali nisanski kontejner) pa pokusate da zamislite kako bi izgledalo ugraditi to na F-16…
BB
Ono kad ti zagori ručak a ti izvadiš sarmu iz zamrzivača koja ti je ostala od slave i nazoveš novo/staro jelo F-1SEX
Amater
Sarma je keva!
Mayer
Promasili ste malo posto je sarma iz zamrzivaca odlicna, moze da se pimpuje sa svezim pire krompirom i projom npr. sto je ovde i uradjeno. S druge strane treba biti otvoren i za nove stvari, recimo dobar sushi je skupo jelo i zahtevno ali ne pada na zeludac tako tesko kao 5 sarmi :-) pa je posle konzumacije moguce posvetiti se razlicitim drustvenim aktivnostima…
Yoda
Mudro odrađeno – staro za novo + hipersonične rakete od skoro 7m koje F-22 i F-35 ne mogu spakovati kod sebe.
Slično kao što su Rusi uradili sa MIG-31 i Kinžalom.
Maximalni dobitak uz minimalna ulaganja na proverenoj mašini…
Aleksandar
Mislim da je ovo sve priprema i uvertira za pravljenje sasvim nove letelice. Sledeći avion ima da bude skroz ispeglan. Sve greške sa F35 uklonjene, mogućnost nošenja više projektila sa velikim radijusom kretanja i od stabilnog i rentabilnog materijala za održavanje. Mislim da je vreme da se kaže dobro veče F24. Vreme je za dominaciju.
Yoda
Nazire se tako nešto – realna je evolucija onog najpouzdanijeg, nakjvalitetnijeg i najpovoljnijeg iz već postojećih modela Boinga i Lokida koji se već exploatišu.
Biće interesantno pratiti tu tehnološku trku jer modrnizacijski potencijal pokazuje npr. i SU-57 koji nije samo nastavak evolucije ranijih modela, a već se testira i u letu bez pilota dok se još naručuje u malim serijama.
Pravi avion 21. veka ne može biti nešto što previše zavisi od aviona-cisterni i sa astronomskim cenama radnog časa – uz svo poštovanje za sav tehnološki napredak prikazan do sada.
Tim pre što se već u stroj uvode i tzv. kosmičke snage…
Amater
Ne vredi, mnogo se promenila tehnologija u poslednjih 10 godina. Mnogo ojačali AI pamet i elektronika.
Sledeća sjajna stvar su lovci bez pilota.
Čekamo 2030
Dubonjac Dragan
Ova Verzija F-15 je naslednik najelegantnijeg i najefikasnijeg borbenog aviona 80ih F 14 D.
F-14 u toj verziji je bio leteća lansirna rampa za rakete srednjeg u kratkog dometa .Sperrow !
Amater
Zamisli scenario… Masa velikih dronova, sa druge strane neki Pantsir-like. Vidimo da ne ide lako Pantisru, gađaju dobro…
Alternativa, poleti F-15 raketonosac i počisti ih sa neba
Naoružati drona V-V raketama? Pih, može, ali pošto će biti taj dron, i da li raketa bez radara nešto može protiv agilnog F-15? Teško
Pravi PVO, uh, ni njemu neće biti lako da ga sruši.
Da poleće lovački avion, što da ne, ali šta ako F-15 prati neka F-22?
Ovo je toliko dobro da je to nestvarno.
Alternativa, loyal wingman / wingmen, nek ide život
Počiste nebo od velikih dronova, potamane PVO, ostvare prevlast i onda mogu da rade naši dronovi.
Yrraf
Brate koliko je meni žao što je McDonel Douglas otišao u istoriju. Samo da spomenemo F-15 i F-18, ne treba dalje. Kakve borbene mašine, da Boeing i 50 godina kasnije inkasira od onoga što su ovi razvili. Šteta što je vlada SAD dozvolila konsolidaciju tržišta, mnogo je izgubljeno na kvalitetu. Slično je i u Rusiji i u suštini u celom svetu. Konkurencija ipak rađa kvalitet.
X-Wing
22 rakete V-V da to nije mozda greska? Jel su to neke miniaturne rakete , ne razumem kako ce nositi toliko i tezina.
Miki
Da ste videli uživo F-15, stajali pored njega (ja jesam, na Dubai AirShow tamo negde, 2008-2010), i da ste videli koliko je to zapravo velika skalamerija, ne bi vam bilo čudno da može da nosi toliko raketa. Sa slika je teško pojmiti koliko su zapravo veliki ti najnapredniji moderni borbeni avioni.
Ok, pitanje je koliko ti četvorostuki nosači utiču na aerodimačke osobine, ali može da se nakači, zašto da ne.
Ed
Nije poznato da li namjeravaju koristiti cetvorostruke nosace, ali i bez njih govorimo o 18 v-v raketa.
https://www.boeing.com/defense/f-15ex/