BEG airport status
Incident na granici Albanije i Srbije: Pad Herkulesa u predvečerje ulaska NATO-a na Kosovo i Metohiju XV298 bio je zadužen za prikupljanje osoblja i opreme sa piste Kukes, Albanija.

Incident na granici Albanije i Srbije: Pad Herkulesa u predvečerje ulaska NATO-a na Kosovo i Metohiju

Vazdušni rat nad SRJ se početkom juna 1999. godine bližio svom završetku. Pregovarački tim EU, SAD i Rusije, koji su predvodili finski diplomata Marti Ahtirsari i izaslanik ruskog predsednika Viktor Černomirdin, doneli su u Beograd predlog sporazuma o okončanju sukoba, koji su Predsednik SRJ, a zatim i Skupština Srbije 03.06.1999. godine većinom glasova narodnih poslanika i prihvatili.

Vojno-tehnički deo Sporazuma potpisan je 09.06.1999 u Kumanovu sa stupanjem na snagu 10.06.1999 i trajanjem sprovođenja od 11 dana. U tom vremenskom okviru je trajala svojevrsna suspenzija bombardovanja, jer je Vojno-tehničkim sporazumom bilo predviđeno da će posle izlaska snaga SRJ sa Kosova i Metohije biti okončana kampanja bombardovanja, a za to vreme se vršilo fazno i proverljivo povlačenje jedinica Vojske i MUP Srbije sa Kosova i Metohije. Vojska Jugoslavije i MUP Srbije su potpuno povlačenje završile 20.06.1999, kada je NATO potvrdio odluku o prekidu bombardovanja, a dva dana kasnije izdata je naredba za početak povlačenja vazduhoplovnih snaga NATO, odnosno američkih snaga u svoje matične baze, pa se i po nekom njihovom kalendaru, možda jedan od ova dva datuma može smatrati konačnim prekidom rata, iz vizure NATO pakta.

Povlačenje trupa je bilo fazno i po grupama odnosno zonama. Tako je na primer Zona I koja je obuhvatala pogranični prostor sa Albanijom i Makedonijom trebala da bude ispražnjenja od snaga VJ i MUP Srbije za 6 dana. Zona II u centralnim delovima Kosova I Metohije, što obuhvata i aerodrom Slatinu, trebala je biti ispražnjena do 18. Juna, dakle za 8 dana. U toku trajanja tih prvih 6 dana povlačenja VJ I MUP-a iz Zone I, mada se o tome ne piše mnogo, teroristi OVK su ulazili na teritoriju SRJ a takođe vršili i povremene oružane napade na jedinice VJ. U tom smislu su i naredna 2-3 dana vođene sporadične manje borbe između pograničnih i drugih jedinica VJ i MUP i terorističkih grupa OVK.

Petka 11.06.1999 u kasnim večernjim časovima, gotovo na samoj graničnoj liniji Albanije i Srbije (nekih 12-15 km od granice), severno od albanskog sela Kukeš, srušio se britanski transportni avion C-130 Hercules. Avion se prilikom pada prepolovio, a po zvaničnim podacima, uzrok pada je previše kratka, improvizovana, poletno-sletna staza pored Kukeša, u pokušaju Britanaca da prvi stignu na aerodrom Slatina kod Prištine. Po zvaničnim podacima Kraljevske Vojske, u avionu se ukupno nalazilo 15 članova posade i putnika, a niko nije teže povređen.
Ovaj gubitak se može pronaći u slobodnim izvorima, ali se o događaju ne zna mnogo i stoga vredi istražiti da li je moguće da su razlozi pada možda neke druge prirode i zašto se uopšte on dogodio?

Zvanični podaci Ministarstva odbrane Ujedinjenog Kraljevstva govore sledeće:

U noći 11. juna 1999. godine, RAF Hercules XV298 bio je zadužen za prikupljanje osoblja i opreme sa piste Kukes, Albanija. Avion je poleteo iz Italije i sleteo na neosvetljenu pistu sa normalnim noćnim postupkom prilikom sletanja. Posada je bila informisana da će biti dovoljno piste koja će ostati od tačke podizanja do kraja piste. Posada nije mogla da vidi kraj piste jer je veštačko osvetljenje u neposrednoj blizini ometalo njihove naočare za noćni vid. Nakon ukrcavanja osoblja i opreme, počelo je uzletanje po preostaloj raspoloživoj pisti, ali je ubrzo letelica pogodila ogradu i nekoliko drugih prepreka na tlu. XV298 je usporio, a zatim skrenuo udesno i pretrpeo je teško oštećenje desnog krila pre nego što je stao. Gorivo koje je curilo iz oštećenog krila zapalilo se i požar je uništio veći deo vazduhoplova.

Letelica je, po navodima Ministarstva odbrane UK, „oštećena bez mogućnosti opravke“, dakle, za rashod.

Istražni Odbor je brzo odbacio performanse letelice ili ispravnost kao faktore u nesreći, zaključivši da je rastojanje na poletanju bilo nedovoljno da bi se avion bezbedno podigao u vazduh. Do toga je delimično došlo zbog anomalija u operativnim uputstvima za taktičke desantne operacije koja su sadržana u tri odvojena dokumenta – jednom koji je koristila vazduhoplovna posada, jednom za obuku osoblja, i jednom koji je koristilo osoblje  za obeležavanje uzletne staze. Shodno tome, svaka strana je imala različita očekivanja u vezi sa procedurom koja će se slediti, što je dovelo do toga da su oznake poletne staze drugačije postavljene od načina na koji je to bilo predočeno posadi pre misije. Nadalje, Odbor je ustanovio da su podaci o poletnoj stazi-pisti koji su korišteni za planiranje zadatka bili značajno različiti od stvarnih dimenzija piste; i takođe je zaključio da je smanjena performansa noćnog vida doprinela nesreći. Istražni Odbor je zaključio da je nesreća prouzrokovana zbog toga što je dužina poletne piste bila nedovoljna da bi se vazduhoplov mogao sigurno podići u vazduh.

Letelica je, po navodima Ministarstva odbrane UK, „oštećena bez mogućnosti opravke“, dakle, za rashod.

Dva dana nakon ovog događaja, britanski list Guardian, objavio je tekst u kome su očevici, albanske izbeglice smeštene u reonu sela Kukeš, priskočile u pomoć posada srušenog aviona. Oni su o događaju, stajavši nedaleko srušenog aviona, kratko rekli da je avion eksplodirao. Po njihovim navodima, prvo se dogodila jedna eksplozija, zatim niz manjih eksplozija. Naveli su da su vojnici pobegli iz aviona pre nego što je eksplodirao. Oni su pomogli jednom od muškaraca kome je koleno potpuno uništeno. Odveli su ga u šator koji dele.

Zašto je došlo do ovog incidenta?

Ovde se verovatno radilo o žurbi da se što pre posedne aerodrom Slatina pored Prištine. Zanimljivo je napomenuti da su prve trupe KFOR ušle na Kosovo i Metohiju 12.06.1999 oko 05:10 časova ujutru, a prethodnicu su činile upravo britanske snage koje su helikopterima prebacile bataljon Gurki u cilju obezbeđenja ostalih jedinica koje su ulazile na KiM iz pravca Kačaničke klisure. Interesantno je da su Amerikanci ulazili među poslednjima, iza Britanaca, Francuza, Nemaca i Italijana. Nešto ranije, iz BiH je, prema nekim izvorima u skladu sa dogovorom predsednika SRJ i armijskog vrha Rusije, iznenadnim manevrom iz svoje baze u Ugljeviku pored Bijeljine, preko Pavlovića Ćuprije, prešla u Srbiju ruska vojna prethodnica KFOR (oko 200 pripadnika) koju je činilo 14 oklopnih transportera BTR-80 i još 14 vozila za logistiku i uputila se svojim točkašima ka Kosovu i Metohiji. Već 12.06.1999 rano ujutru, prešli su administrativnu liniju sa KiM i tokom prepodneva rasporedili sa prvi na aerodromu Slatina.

Čini se da su britanske snage pokušale izvesti raniji manevar svoje prethodnice i to transportnim avionom C-130 Hercules, koji je trebao da poleti sa PSS pored Kukeša i da sleti na aerodrom Slatinu već 11.06. tokom kasnih večernjih sati ili u ranim jutarnjim satima sledećeg dana.

O tome svedoči i general Vesli Klark u knjizi “Operation Kinetic: Stabilizing Kosovo”, američkog autora Šona M. Malonija (Sean M. Maloney), izdate 2018. godine, gde se kaže da zbog toga što Rusi žele da “formiraju srpsku enklavu na Kosovu, što neće biti neutralni, što žele da osramote NATO i ugroze čitavu operaciju KFORA, moraju biti preduzete određene mere”.

“He (Vesli Klark, prim. aut) therefore ordered KFOR to assemble a force to conduct an airmobile landing at the Pristina airfield ahead of them. The insertion of special operations forces was prepared and mounted, but the SAS force was unable to get in because its C-130 transport crashed at an airfield near Kukes in Albania, on the night of 10th of June”.

Ovde ima zanimljivih informacija a koje se tiču daljih postupanja komandanata KFOR-a, nakon neuspelog ubacivanja Gurki transportnim avionom C-130. Konstatovano je da nema dovoljno helikoptera za takvu misiju jer su sredstva već rastegnuta radi logistike i transporta i kratkog vremena za raspoređivanje velikog broja vojnika KFOR na Kosovu. Francuzi su imali jednu mobilnu vazdušnu jedinicu na raspolaganju ali njihova komanda nije bila raspoložena za takav poduhvat pogotovo nakon pada Herkulesa. Sledeća ideja je potekla od kanadskih oficira iz 4. Oklopne brigade koji su u komandi KFOR-a izneli predlog da Skvadron Kojoti (Coyote Squadron) sa svojim brzim oklopnim točkašima koji mogu razviti brzinu i do 100 km na čas, jurnu prema aerodromu Slatina. Ovaj predlog je odbijen u Komandi KFOR-a.

Kanadski pukovnik Majk Vord (Mike Ward) je zabeležio i izjavu generala Majkla Džeksona, komandanta misije KFOR, koji je pomalo ljutito reagovao na sve ove predloge, tražeći da se KFOR striktno drži dogovora o vremenskom okviru raspoređivanja po Zonama kako je uz dugotrajne i mukotrpne pregovore dogovoreno sa Srbima i da ova smetnja sa Rusima nikako ne sme ovaj dogovor dovesti u pitanje, narušiti poverenje KFOR-a i Srba i dovesti u rizik letelice KFOR-a od strane srpske protivvazdušne odbrane. Takav razvoj događaja, mogao bi, po rečima generala Džeksona dovesti do katastrofe, bez ikakvog pravog razloga niti koristi ni za koga.

Ovo potvrđuje činjenicu da je pokušaj Britanaca (odnosno KFOR-a) da sa aerodroma Kukeš uzlete i dolete na aerodrom Slatinu u večernjim satima 11.06. svakako bilo kršenje sporazuma o vremenskim okvirima za povlačenje snaga VJ i raspoređivanje snaga KFOR po zonama. U tom smislu sada i teorije zavere o mogućim dejstvima jugoslovenske PVO na letelice koje krše sporazum, možda mogu imati neko pokriće. I sam general Majkl Džekson je izrazio bojazan od takvog razvoja događaja i tražio da se striktno poštuje Kumanovski sporazum i vremenski okvir raspoređivanja snaga KFOR-a po Zonama i povlačenja snaga VJ i MUP-a Srbije.

U slučaju da su britanske snage ipak uspele prve da zauzmu aerodrom Slatina, Ruske trupe bi svakako ušle u Srbiju i na Kosovo I Metohiju, ali bi im bilo teže da formiraju svoju bazu i centar logistike koji je naravno najlakše formirati na ili u neposrednoj blizini aerodroma. Takođe, mora se znati da su snage VJ još uvek bile prisutne na aerodromu Slatina, jer je plan povlačenja predviđao rok do 18.06.1999. Pitanje je kako bi snage VJ reagovale na iznenadno sletanje velikog transportnog aviona C-130 Hercules, koji nenajavljeno sleće na aerodrom? Postojala je iskrena namera VJ da se Kumanovski sporazum sprovede, u to ne treba sumnjati. Ne treba sumnjati ni u to da su se snage VJ ( i MUP-a Srbije) zaista ustezale od bilo kakvih agresivnih poteza ka jedinicama KFOR, makar i kršile delove Sporazuma, ali ne treba ni zanemariti emotivni momenat kod pripadnika VJ koji su 78 dana bili izloženi bombardovanju od strane pripadnika tih istih vojski u sastavu KFOR-a i stoga i mogućnost da se nervoznom reakcijom, izazvanom neželjenim i nedogovorenim potezima pojedinih jedinica KFOR izazovu ozbiljni sukobi. Eventualno sletanje C-130 na Slatinu te noći (jutra), svakako bi se mogao protumačiti kao teži incident i značajno kršenje Sporazuma.

Ovim manevrom prebacivanja Rusi su, pomalo na silu ali možda i opravdano, potvrdili svoje prisustvo na KiM, koje jeste bilo dogovoreno u Kumanovu, ali nekako uz utisak, da nisu tada upali tako kako su upali da bi kasnije raspoređivanje bilo uz još veće ucene NATO-a, (čak možda i pod znakom pitanja) pre svega Amerikanaca i Britanaca oko mesta baziranja i ostalih zadataka. I pored svega ovoga, ruske snage su imale podređen status na KiM, ali su ovim manevrom ipak bar na trenutak pokazale nekakve zube, makar još uvek klimave.

Da su britanci stigla tada prvi, osim što bi zakomplikovali Rusima situaciju, postavlja se pitanje: da li su imali još neki cilj? Naime, na aerodromu Slatina, po potpisivanju Kumanovskog sporazuma, još se 8 ispravnih lovaca MiG-21bis i 3 nastavna lovca MiG-21UM i jedan školski avion V-53. Prebacivanje tih aviona u Srbiju nije bilo precizno definisano Kumanovskim sporazumom, odnosno rečeno je da naši avioni mogu leteti nad teritorijom Kosova i teritorijom Zone vazdušne bezbednosti uz dopuštenje KFOR-a. Dakle, možda je bila namera i blokada tih preostalih lovaca i njihova zaplena? Podsećam da su naši lovci MiG-21bis i MiG21UM preleteli za Batajnicu 11.06.1999 od 16:33 časova pa zaključno sa 17:32 časa. To su u KFOR-u svakako znali, jer su letelice praćene radarima i snimane bespilotnim letelicama, ali svakako u KFOR-u nisu mogli znati da li ima još MiG-ova koji čekaju na poletanje.

Ovaj događaj je samo jedan isečak iz drame oko zauzimanja aerodroma Slatina koja se završila dogovorom komandanta KFOR-a i Ruske vojske o zadacima, ulozi i statusu ruskog kontigenta na Kosovu i Metohiji. Sporazum je potpisan 18.06.1999. godine u Helskinkiju. Ruski kontingent na Kosovu nije imao posebnu zonu odgovornosti već su ruski vojnici bili raspodeljeni u nekoliko zona, pod kontrolom Nemačke, SAD i Francuske. Maksimalan broj vojnika određen je na 3600.

Poslednjih 650 vojnika Ruske misije KFOR, napustilo je Kosovo i Metohiju 2003. godine iz, kako se tada tumačilo, finansijskih razloga.

Ipak, značajna je i ova izjava Vladimira Putina iz 2004. godine.

– Povukli smo naš vojni kontingent jer njegovo prisustvo nema mogućnosti da odlučuje i utiče na bilo šta i to je besmisleno. Prisustvo bi samo služilo kao pokriće za promene situacije na Kosovu u pravcu koji mi mislimo da je pogrešan. Mislim da prisustvo našeg kontingenta ne bi moglo da pomogne u sprečavanju izbijanja nasilja kojem smo nedavno bili svedoci; i mi bismo bili odgovorni za to. Mislim da to nije prihvatljivo za Rusiju. –

Zoran Vukosavljević, bivši pripadnik raketnih jedinica PVO Vojske Jugoslavije, učesnik borbenih dejstava tokom NATO agresije i vrsan poznavalac PVO tematike ekskluzivni je Tango Six kolumnista. Zoran je koautor knjige Nebeski štit sa zemlje – Samohodni raketni sistem 2K12 Kub/Kvadrat i administrator grupe o PVO tehnici na Fejsbuku.

Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na Instagramu, Jutjubu, Tviteru i Fejsbuku.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Cr

Tekst podosta izlazi iz okvira vazduhoplovne tematike pa ću i ja sebi dozvoliti jedan takav komentar :)

Sve mi je tu manje-više jasno ali dan-danas ne mogu da shvatim kako i zašto naši nisu ispregovarali neku 100% rusku zonu odgovornosti na Kosovu. To bi pre svega imalo smisla na severu a možda čak i više na istoku (Đakovica i Peć).

Moguće je da sami Rusi nisu bili zainteresovani za takav angažman.

Odgovori
ah

Bili su slabi i uvek je postojao rizik da NATO blokira njihovo snabdevanje, te ih tako ucenjuje.

Sr

@Crni
Sta mi imamo od toga? Jedini realni garant bi nam bila 100% srpska zona.

St

Ni njih ni nas niko nista tu nije pitao.

Da

Srbofil svaka čast! Kada se stvori kritična masa koja tako razmišlja mislim da nam svima bude bilo bolje.

Be

Davore, to je pogled iz jedna kuta.
No, i s druge strane postoji kriticna masa.

Stajaliste jedne kriticne mase iskljucuje stajaliste druge kriticne mase, i obrnuto.

I sto sad?

le

Da bi pregovarao moraš da budeš u ravnopravnoj poziciji. Čim se pregovaralo o napuštanju Kosova od strane srpske vojske tu nema pregovaranja već potpisuješ znaš već i sam šta.
Sad što se u Srbiji uporno godinama to nastoji predstaviti drugačije upravo i dovodi do ovakvih pitanja bez odgovora. A odgovor se sam nameće i napisao sam ga!

mr

Putin samo nije rekao koliko su naplatili odlazak sa Kosova.

Odgovori
ah

I dalje naplaćuju.

Da

Нико као Руси не напушта своје позиције тако лако и без икакве користи за себе. Њихово руководство нимало не цени милионе руских жртава током ослобађања Европе од нацизма.
Напустили су целу источну Европу на основу празног обећања, без ичега писменог.
Напустили су територију Босне и Косова, исто тако, под неким смешним изговором. Могуће да су тада код нас на власти били људи који су хтели да им виде леђа, и који су према њима били некоректни и притиснути од стране Запада, али они врло добро знају осећања овог народа према њима.
Тиме свакако нису помогли својим традиционалним савезницима Србији и Црној Гори.
Својом неактивношћу просто гурају државе у наручје НАТОа.
Асаду и Сирији нису помагали довољно све док Сирија замало није пала. Зар је морало толико десетина хиљада сиријских војника да погине, и земља да буде разорена, да би се тек тада умешали. Да су то одмах на време урадили ситуација би била пуно боља и имали би у Сирији много кориснијег савезника него сада.
Када то упоредимо са подршком коју Немачка, Британија, Америка, Француска и други дају својим клијентима, не треба се чудити што сви желе на Запад а мало њих на Исток.

Odgovori
Sr

@Dax
Ne znam da li vam je neko rekao, ali njima se tada raspala drzava i ceo sistem na cijim temeljima su gradili tu drzavu? Sta su drugo mogli da urade nego da odu kuci? Kakvi bre papiri i garancije, niko ih nista nije pitao. Do danas se nisu oporavili od toga.

„Tradicionalni saveznici“? Jel znate da smo se mi 3 puta pripremali za invaziju SSSRa? kakvo crno „osecanje naroda“ kada se zivi u sistemu gde to ne igra nikakvu ulogu jer ne postoji demokratija ni sa jedne strane?

Druga polovina dvadesetog veka je geopolitika, pomesana sa nuklearnim naoruzanjem, a slag na tortu ideologija? Tu vise nikakva pravila od ranije nisu vazila i nikakve tradicije? Pa jel ima veceg apsudrda nego da je Amerikancima na Pacifiku Japan najveci saveznik, kojeg su bombardovali DVA PUTA NUKLEARLNOM BOMBOM!? Koja crna tradicija?

Sustinski nas su Francuzi u 19. veku podrzavali da bi bi bili „kontra“ Nemcima, a za uzvrat da se resimo Turaka, sto se poprilicno isplatilo obema stranama, a nakon 1918. i formiranja SSSRa, tu se ozbiljno ukljucuju i Britanci jer vise nema Rusa u jednacini, niti Turske na ciju kartu igraju protiv njih, pa nas i oni podrzavaju. Posle ’45 su nas Amerikanci finansirali bukvalno da ne bi otisli u tabor kod Staljina, ali nase rukovodstvo je tu poziciju uzimalo „zdravo za gotovo“ i mislili su da mogu vecno da se igraju povuci-potegni kao da je ta drzava bogom dana i mora vecno da postoji.

Nakon sto je Nemacka cvrsto utemeljena u interesima SAD, a SSSR vise ne postoji, koja je svrha naseg „neodredjenog“ polozaja i dopustanja takve politike?

Posle su sve bile prazne price, nema ko sta da ti obecava i ispunjava kada je tvoja lojalnost upitna jer si se zbog diktatorskog bezobrazluka dokazao kao prevarant vise puta, a i ne vredi mnogo jer nemas drugog izbora.

I sta smo docekali? Da nas „tradicionalni saveznici“ Britanija i Francuska bombarduju, zajedno sa Amerikancima koji su i legitimizovali tu drzavu u tim Jugo okvirima, a da nas do juce staljinisticki neprijatelj „brani“ pod novom nacionalno-tradicionalnom zastavom? Da se covek prekrsti i levom i desnom rukom….a da i to je do juce bilo zabranjeno i DA SE POMENE, a sada smo kao neki pravoslavci veliki i branimo svetinje u koje su do juce konji gurani?

Tacno ne znam ni sta da kazem. Kada izgradimo ponovo neku ozbiljnost, tezinu i usmerenost ka jasnom cilju(sto je u 19. i 20. veku bilo oslobadjanje od Turaka i Austro-Ugara), lako cemo ispregovarati sta nam treba i ko nam treba. Ovako dokle god se budemo identifikovali sa velikim silama i delili na Rusi vs. Zapad, a po novom i Kina tabor, dok unutra cveta blagi uzas, bicemo medjusobno posvadjani i necemo znati gde i zasto idemo.

Treba da nas tangira samo sta NAMA odgovara i da nas interes bude na prvom mestu! Prvo Srbija, pa svi ostali…..Po tome treba da merimo i Ruse i EU, SAD itd. i da se toga drzimo, ali to ne moze dokle god je nasima na celu na prvom mestu vlast i moc…a ovo ostalo kako se uklopi posle toga, s toga se i donesu populisticke odluke i dopustaju popilisticke gluposti poput sirenja interesa tudjih drzava i nacija pod maskom nekog „bratstva“ ili u drugom smeru neke nevazece „demokratije“ kao da oni toboze imaju monopol nad necim sto su anticki grci izmislili i sto svakako moras sam sebi da sprovedes.

Mene nije sramota da kazem da nisam ni Rusofil, ni NATO-fil, niti mogu bilo koju drzavu da volim vise od svoje niti se identifikujem ni sa kim osim sa svojom nacijom i svojim narodom, a ostale cenim i postujem podjednako.

Ljudi se ovde svadjaju u ime imperija ko budale, a u relnosti, sve te imperije su nam donele i puno dobrog, a i zla. Samo je pitanje sta te zapadne i kakve su okolnosti. Moramo nauciti da razdvojimo politiku, od licnih osecanja. To je bre biznis!

Be

Dax,
Sve je njih drug Fidel Castro poducio kako se to radi…..no, oni jednostavno ne zele slusati.

Zoran primjer je Ogedenski sukob, kako je poceo i kako je zavrsio

Da

@Beduin
Slažem se. Matori j
Kastro je bio planetarni igrač. Znači Rusi kada podržavaju, oni to tako dobro rade, da je ta zemlja uvek iscrpljena i u stanju kontinuiranog problema.

ah

„pa se i po nekom njihovom kalendaru, možda jedan od ova dva datuma može smatrati konačnim prekidom rata, iz vizure NATO pakta“

Ne može. Zna se kada se završio rat i nesreća sa „herkulesom“ ne spada u gubitke koji su se desili tokom rata. I proverite veliko i malo slovo, ima previše grešaka u tekstu.

Odgovori
Zo

U našoj zemlji, ratno stanje je trajalo do 24/06/1999.

Sr

@Zoran Vukosavljevic
Do 2001. Ne zaboravimo Presevo.

Zo

@Srbofil

Ok, ali zvanično je ratno stanje proglašeno dana 24/03/1999, ukinuto 24/06/1999. godine…

Sr

Najgluplji rat u modernoj istoriji Evrope.

Odgovori
Ni

Dosta puta je rečeno da u tom periodu nase rukovodstvo nije bilo zainteresovano za kosovo – to im je bila omca oko vrata jer su imali „mnogo drugih briga“…
Rusi su bili u fazonu ako srbe to ne interesuje sto bi nas.
Djindjic je jedini tu nesto hteo/smeo da uradi (vrv podela), svi ostali su do dolaska vučića bili nemi posmatraci sto se tice kosova.

Odgovori
Lo

Rusija u tom vremenu nije bila ni blizu onoga što je sad. Na čelu sa pijanim Borisom zavisili su od strane pomoći. Nisu imali šta da jedu. A na kraju krajeva ljudi su rekli da nemogu oni biti veći Srbi od nas samih.

Ka

Da li se zna okvirno koliko ce nakon preleta sa Slatine na Batajnicu MIG – ovi 21 ostati u upotrebi, prakticno je jedna eskadrila preletela neostecena, a BIS ovi su bili najmladje 21- ce u vojci Jugoslavije?

Odgovori
Zo

Najmlađi je bio jedan dvosedi nastavni lovac MiG-21UM i on je imao vek upotrebe (produžen tokom 2015/16) do 2025. godine. Ali taj avion se srušio nedavno blizu granice sa BiH uz pogibiju dva pilota. Ovo je označilo i definitivan kraj upotrebe MiG-21 kod nas.
Što se tiče „biseva“, koliko je meni poznato, poslednji je prizemljen tokom 2015. godine usled isteka veka upotrebe.

Al

Odličan tekst, hvala Vam Zorane.
I nije izašao iz vazduhoplovnog okvira. Autor je lepo i suštinski objasnio sve kako je bilo. Mnogi od nas su skloni da svaki tekst na ovom portalu svojim komentarima jednostavno obezvrede. Politika nam je došla glave. Vojnički smo uspeli da se odbranimo, uz neminovni (tadašnji i trenutni) gubitak Kosova i Metohije. Ne smem ni da pomislim šta bi bilo da su kopneno ušli bilo gde na našu teritoriju, daleko bilo. I dalje se borimo, samo neko to prihvata a neko ne. Ringišpil se i dalje vrti…

Odgovori
De

I dalje ne vidim sta je NATO dobio od svig ovih budalastina.

Kosovo je sada problem – kriminal i politicka nestabilnost. Drzava koja samo postojo zato sto Amerika i neki NATO partneri zele da postojo i koja krsi internacijonalne zakone.

Bil vise logicno prepodijeliti u Srpsko i Albanske dijelove (a tako i Makedoniju i Bosnu prepodijeliti).

Moglo se to civilizirano ali Amerikanci i Evropljani ne vole mijenjati granice. To rade i na bliskom istoku – Irak vise nije drzava nego tri. A ludi Ameri i dalje guraju jednu drzavu.

Odgovori
Bo

Dead 1
Nato je ovim samo izgubio nas kao saveznike. I oni koji su tada podrzavali i Ameriku i Nato, sada ih preziru. A dobili nista nisu.

Odgovori
De

Bolje za Srbiju da nije saveznik sa NATOm. Ta organizacija vise nicemu ne sluzi osim Amerikancima da huskaju protiv Rusije.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Realni na: “Ruski helikopteri“ razvijaju nove kompozitne lopatice za helikopter Ansat

Neverovatno kako svaka tema ode u of,samo niko o temi da napiše nešto,i oko klikera bi se posvadjali.

01. Dec 2022.Pogledaj

Srbofil na: “Ruski helikopteri“ razvijaju nove kompozitne lopatice za helikopter Ansat

@Strela Zbog ovakvih i slicnih komentara pocinjem ozbiljno da se brinem za mentalno zdravlje svoje nacije. Ako nastavimo sa tim sovjet-diznilend bajkama, odosmo nepovratno "na smetliste istorije" sto bi rekao jedan njihov "drug".

01. Dec 2022.Pogledaj

Strela na: “Ruski helikopteri“ razvijaju nove kompozitne lopatice za helikopter Ansat

@Petrovic Dusan A koja je to ruska jedinica bila na svim navedenim frontovima obkoljena i uništena? Odakle podatak da se je rat završijo tamo i da je neko izgubijo taj rat konkretno ruska vojska? Na temu, Rusija je jedna od glavnih zemalja u svetu koja pravi surovinu za nano cestice. Te cestice imaju siroku primenu…

01. Dec 2022.Pogledaj

Yoda na: “Ruski helikopteri“ razvijaju nove kompozitne lopatice za helikopter Ansat

Postoje neke dokazane zakonitosti kada je u pitanju razvoj ili propast nekog društva - i to ne zavisi od navijanja, propagande itd... Temperatura je tolika kolika je, a subjektivni osećaji su različiti...

01. Dec 2022.Pogledaj

Petrovic Dusan na: “Ruski helikopteri“ razvijaju nove kompozitne lopatice za helikopter Ansat

@Milovanov Srbislav @rajko Sta treba da se desi da shvatite da je Rusija izgubila rat od ukrajinske vojske koja je naoruzana ne samo zapadnim oruzjem? Izgubili su bitku za Gostomelj i Kijev u martu i morali da pobegnu. Izgubili su bitku za Harkovsku oblast. Potopljena je krstarica"Moskva" i oslobodjeno Zmijsko ostrvo. Izgubili su bitku za…

01. Dec 2022.Pogledaj