Ovogodišnja letnja sezona požara počela je u Makedoniji na veoma neočekivan način 30. maja, i to prilično daleko od šuma. I zaista, najveći požar ove godine izbio je u centru Tetova gde je u ponedeljak ujutru izbio veliki požar koji je zahvatio bivšu fabriku Makedonija Tabak i proizveo ogroman dim koji je prekrio grad i delove Pološke doline koja se nalazi u severozapadnom delu Makedonije.
Reakcija institucija bila je brza, prva se na licu mesta pojavila makedonska policijska Helikopterska jedinica ‘‘Jastrebovi‘‘ koja je izvršila istorijsku, prvu pravu operaciju gašenja požara iz vazduha. Njen višenamenski helikopter Agusta-Bell AB.212, registracije MAP-7751, je novonabavljenim vedrom Cloudburst Fire Bucket proizvođača IMS New Zealand Limited, kapaciteta 1000 litara, izvršio 28 izbacivanja vode na zapaljenu fabriku. U tu svrhu, helikopterom je zahvatana voda iz privatnog olimpijskog bazena koji se nalazi u selu Sarakjino, koje se nalazi nekih 6 km jugoistočno od Tetova.
Za povećanje efikasnosti, punjenje gorivom helikoptera AB.212 vršeno je sa uključenim motorima, u vojnoj kasarni u Tetovu.

Helikopter Mi-8MT makedonskog ratnog vazduhoplovstva, vojnog taktičkog broja 308, takođe se pridružio protivpožarnim naporima izvodeći 8 izbacivanja vode koristeći podvesni sistem SEI Industries Bambi Bucket kapaciteta 2500 litara. Za razliku od policijskog helikoptera, vojni helikopteri su zahvatali vodu iz reke Vardar na lokacijama između sela Palatica i Siričino, oko 9,5 km istočno od Tetova.

Požar je konačno stavljen pod kontrolu u ranim popodnevnim časovima ogromnim naporima vatrogasnih jedinica iz Tetova, Gostivara, Kičeva i Skoplja, kao i angažovanjem vojske i jedinica civilne zaštite.
– Helikopteri su korišćeni da se vatra ‘‘seče‘‘ i da se ne širi dalje do zadnjeg dela fabrike gde se nalaze vozila sa zapaljivim gasovima – izvestio je Stojanče Angelov, direktor makedonskog Centra za upravljanje krizama.
Vladini protivpožarni avioni Air Tractor AT-802A Fire Boss nisu viđeni na licu mesta. Ovo je logično jer su ovi avioni namenjeni za gašenje šumskih požara i kao ‘‘vazduhoplovi ograničene kategorije‘‘ nemaju odobrenje za operacije iznad urbanih područija.

Koristeći prednost ADS-B tehnologije i globalni servis za praćenje letova, Tango Six je uspeo da primeti u poslednje vreme najmanje jedan makedonski AT-802A Fire Boss (registracije Z3-BGT) leti iznad Makedonije. Ovo je 30. maja potvrdila španska kompanija Titan Firefighting Company. U svom postu na Linkedinu kompanije je napisala: ‘‘Nakon što je u EASA Part 145 organizaciji za održavanje, popravke i remont, kompanije Titan Firefighting Company prošao godišnju inspekciju, remont propelera i ADS-B modernizaciju, avion Air Tractor AT-802A Fire Boss registracije Z3-BGT (c/n 802A-0280) makedonske vlade, vraćen je kući u Skoplje 11. maja 2022.‘‘
Kompanija je takođe izvestila da je još jedan avion istog tipa (Z3-BGV, c/n 802A-0329) odleteo za Španiju 12. maja kako bi tamo prošao isti obim održavanja i modernizacije kao avion Z3-BGT.
Tango Six je kontaktirao kompaniju Titan Firefighting Company kako bi proverio status trećeg makedonskog AT-802A Fire Boss.
– Treći avion, Z3-BGU, je još uvek u Skoplju i mi zapravo pomažemo Direkciji za zaštitu i spasavanje da ovih dana popravi i pripremi taj avion za polazak u Španiju. Ove godine suočili smo se sa problemima curenja ulja iz motora na sva tri makedonska aviona i sumnjamo da je to zbog toga što avioni na skopskom aerodromu nisu u funkciji više od godinu i po dana. Rešili smo problem na dva aviona, i jedan od njih, Z3-BGT, prošao je proces održavanja u Španiji, već je vraćen u Skoplje i spreman je za leto. Drugi avion, Z3-BGV, upravo u Španiji prolazi kroz proces održavanja i očekujemo ga nazad u Makedoniji u junu, dok treći avion tek treba da stigne u Španiju i, ako sve prođe dobro, trebalo bi da bude vraćen u Makedoniju najranije krajem jula – rekao je za Tango Six Hugo Arceo prodajni menadžer kompanije Titan Firefighting Company.

Upitan da li će Makedonija ovog leta biti bolje opremljena, Arceo je rekao da njegova kompanija čini ogromne napore da pomogne vladi u Skoplju kako bi se izbegao prošlogodišnji scenario kada su makedonski AT-802 bili prizemljeni, dok je pomoć tražena i stigla je iz Srbije, Rumunije i Crne Gore.
– Osim što radimo na vraćanju u službu aviona Fire Boss, radimo i na tome da Makedoniji ovog leta budu operativno dostupna tri pilota Er Traktora. Malo je poznato da je naša kompanija nedavno donela odluku da hitno donira dodatne letove za obuku i organizuje periodične provere za dva makedonska pilota. Oni su 27. maja uspešno prošli neophodne provere u Viseu, Portugal i već su se vratili u Makedoniju. Dakle, Makedonija će ovog leta imati tri pilota na avionima AT-802. Ovo će se međutim dalje promeniti na bolje, jer će se, prema dogovoru sa makedonskom vladom, pre kraja godine završiti obuka još dva makedonska pilota AT-802 – rekao je Arceo.
Makedonija od 2009. godine ima na raspolaganju tri protivpožarna aviona AT-802A Fire Boss sa kapacitetom od po 3100 litara. Španska kompanija logistički podržava makedonsku flotu ovih aviona od kako je osnovana novembra 2009. godine. Pored toga, Makedonija sada može da računa na policijski AB.212 i armijske helikoptere Mi-8 i 17. Povrh svega, dragoceni dodatak makedonskim vazdušnim protivpožarnim kapacitetima stići će ovog juna kada makedonsko Ministarstvo unutrašnjih poslova očekuje da, sa redovne inspekcije koja se obavlja na svakih 5 godina ili 5000 sati naleta, dobije nazad svoj modernizovani helikopter Bell 412EP registracije MAP-7752 (bivši Z3-HHC, c/n 36260). Između ostalih novina, ova 2000. godine proizvedena letelica koju je donirao Tajvan, takođe će imati novi podtrupni protivpožarni sistem Simplex Aerospace Model 304 Fire Attack kapaciteta 1420 litara.
Srbijanac.
Evo zasto su za nas helikopteri za gasenje pozara bolji od aviona. mozes ih napuniti bilo gde, a mozes gasiti pozare u u urbanim sredinama.
PSA
Svaki ima svoju upotrebu. Avioni naprosto nose više vode i u nekim scenarijima su nezamenjljivi, naročito kod većih požara.
Srbijanac.
Psa
Razlika u kolicini vode izmedju aviona i recimo KA32 je samo 1000 litara. A Helikopter je svestraniji, i moze sve sto i avion i mnogo vise od toga. A avion ne moze ono sto i helikopter.
Leni
Ne moze sve sto i avion. Cak je vrlo podkapacitiran kad je gasenje pozara u pitanju
veki
@ Srbijanac.
Kao što već reče PSA svaki ima svoju upotrebu. Najbolje je kad država ima mogućnosti da održava i avion i helikopter, recimo kod požara kakvi su bili prošle godine u MK i GR samo su mogli pomoći avioni velikog kapaciteta poput Canadair CL-415 ( tank za vodu : 6.137 litara, punjenje tankova 12 sec, max. na gašenju požara 4 sata) Helikopteri su za požare malih razmjera a kad se razbukti treba ozbiljna mašina. Canadair CL-415 može da se napuni s jezera ili rijeke, potrebno mu je samo 410 metara ravnine.