[RAT U UKRAJINI] Dok je sva pažnja usmerena na donacije tenkova Ukrajini, da li se u tajnosti sprema paket pomoći koji će sadržati i borbene avione?

27. jan 2023

Erbas najavio globalno zapošljavanje 13.000 novih ljudi, prednost diplomcima iz tehničkih oblasti, otvoreno za prijave iz Srbije

27. jan 2023

Rosoboroneksport u 2022. godini započeo sa promocijom 15 novih vojnih proizvoda ruske proizvodnje

24. jan 2023

[RAT U UKRAJINI] Rusi postavljaju sisteme PVO na zgrade u Moskvi, Ukrajina možda dobija planirajuće bombe dometa 150 km

20. jan 2023

Nenad Miloradović za “Politiku“: “Pegaz“ već u naoružanju, završena prva faza modernizacije “Orla“, u toku nabavka kiparskih Mi-35

20. jan 2023

Bajraktar se dobro prodaje ali da li svi kupci mogu dobiti željeni optoelektronski sistem?

18. jan 2023

Albanija kupuje raketne sisteme PVO Stinger i protivoklopne raketne sisteme Javelin

17. jan 2023

Bugarska intenzivno radi na spašavanju operativnosti svoje lovačke avijacije

16. jan 2023

[RAT U UKRAJINI] Rusi napreduju u Donbasu, Ukrajina dobija sve savremenije i raznovrsnije naoružanje

13. jan 2023

Analiziramo godišnji izveštaj kompanije Daso; Značajno povećanje broja naručenih borbenih aviona Rafal

12. jan 2023

Kanada kupuje 88 F-35 za oko 14 milijardi dolara

11. jan 2023

Poređenja čitanosti sajtova sa vazduhoplovnom tematikom na prostoru bivše Jugoslavije: Tango Six ubedljivo najčitaniji

9. jan 2023

[POSAO ZA PILOTE] Smartlinks u Beogradu, Zagrebu i Ljubljani zapošljava kapetane i kopilote za A320, A330 i B737

3. jan 2023

[RAT U UKRAJINI] Rusija i dalje sposobna za masovne raketne udare, Ukrajinci ponovo napali aerodrom Engels, spekulacije o daljem toku rata

30. dec 2022

[ANALIZA] Karakteristike raketnog sistema PVO Patriot, koliko može pomoći Ukrajini, i kakav je u poređenju sa S-300

29. dec 2022

Slovenija kupuje dva dodatna domaća besposadna sistema Belin

28. dec 2022

Ministar odbrane potvrdio nove probleme sa isporukama naoružanja iz Rusije i Kine; analiziramo šta još nedostaje

27. dec 2022

Rumunija nabavlja besposadne letelice Watchkeeper X

26. dec 2022

[RAT U UKRAJINI] Ukrajina ipak dobija sisteme PVO Patriot, bombe JDAM, Grčka će možda poslati S-300

23. dec 2022

Detalji tendera MUP-a Kantona Sarajevo za nabavku višenamenskog helikoptera

23. dec 2022
Makedonska policijska helikopterska jedinica ‘‘Jastrebovi‘‘ sprema se za borbu protiv požara
Helikopter AB.212 iznad jezera Kozjak / Foto: Borjan Mihajlovski

Makedonska policijska helikopterska jedinica ‘‘Jastrebovi‘‘ sprema se za borbu protiv požara

Prekretnica u 53 godine dugoj istoriji makedonske policijske helikopterske jedinice ‘‘Jastrebovi‘‘ dogodila se prošlog meseca kada je jedinica obučena i pripremljena za, počev od ovog leta, izvršenje jednog od najzahtevnijih i najopasnijih zadataka civilne avijacije – gašenje požara iz vazduha.

Za izvođenje ove nove policijske misije izabran je višenamenski helikopter Agusta-Bell AB.212 koji nosi Agustin fabrički broj (c/n) 5626 (to je ustvari helikopter Bell Model 212 c/n 30884), veteran koji je uveden u jugoslovesnki civilni registar 26. oktobra 1978. godine kao YU-HPB. Ova 44-godišnja letelica prošla je generalni remont i modernizaciju prošle godine i registrovana je kao MAP-7751 (bivši Z3-HHB), a trenutno služi u Helikopterskoj jedinici za policijske namene stacioniranoj u Idrizovu blizu Skoplja.

Makedonski i slovenački avijatičari u policijskoj bazi Idrizovo / Foto: Borjan Mihajlovski

Za potrebe gašenja požara iz vazduha nabavljeno je vedro kapaciteta 1000 litara proizvođača IMS New Zealand Limited koje je korišćeno za obuku avijatičara makedonske policije. Obuka sa temama Helicopter Sling Load Operations (HESLO 1) i Helicopter Firefighting (HFF) u trajanju od ukupno 6 sati naleta i 55 manevara prikupljanja/izbacivanja vode, održana je u poslednjoj nedelji aprila 2022, i to pod nadzorom pilota instruktora Igora Podjeda i letača-tehničara Vanča Žnidaršiča, pripadnika slovenačke Jedinice za vazdušnu podršku policije baziranoj u Brniku.

Obuka izvedena pod slovenačkim nadzorom je rezultat uspešne saradnje makedonskog Ministarstva unutrašnjih poslova (MVR) sa Brankom Skrbinekom, policijskim atašeom u ambasadi Republike Slovenije u Skoplju. Trenažni letovi su izvedeni na jezeru Kozjak, najvećem veštačkom jezeru u Makedoniji stvorenom 2004. godine, koje se nalazi između planine Suva Gora na zapadu i rezervata Jasen na istoku.

U prvom planu helikopter AB.206B iz koga je praćena, snimana i fotografisana obuka na helikopteru AB.212 / Foto: Dragan Cvetić

Svi trenažni letovi su praćeni, snimani i fotografisani iz helikoptera Agusta-Bell AB.206B JetRanger II registracije MAP-7750 (ex Z3-HHA i YU-HBD, c/n 8365) Helikopterske jedinice za policijske namene proizvedenog 1973. godine.

Investicije i razvoj vazduhoplovnih vatrogasnih sposobnosti MVR-a su odgovor na prošlogodišnje katastrofalne avgustovske požare koji su Makedoniju zatekli nespremnu za protivpožarnu borbu iz vazduha, sa namenskom flotom Direkcije za zaštitu i spasavanje od tri vodena bombardera Air Tractor AT-802A Fire Boss (registrovanih kao Z3-BGT, Z3-BGU i Z3-BGV) koja su bila ostavljena neupotrebljiva usred letnje sezone zbog ponovnih komplikacija u vezi sa javnim nabavkama. Ovogodišnja očekivanja su da će Er Traktori biti pravovremeno vraćeni u službu, nakon što prođu planirane godišnje inspekcije i modernizaciju avionikom ADS-B u španskoj kompaniji Titan Firefighting Company.

AB.212 će biti deo flote koja će ove godine biti spremna za letnje požare / Foto: Borjan Mihajlovski

Nakon što avioni Fire Boss budu ponovo u službi, Makedonija bi ove godine trebala da bude mnogo spremnija da pravovremeno dejstvuje na bilo kakve požare. Za to bi trebalo da korisri svoja tri AT-802 (svaki kapaciteta od po 3100 litara vode), policijski AB.212 (sa podvesnim sistemom Cloudburst kapaciteta 1000 litara) i helikoptere Mi-8 i 17 Ratnog vazduhoplovstva koji takođe koriste podvesni sistem ali drugoh tipa, reč je o vedru kapaciteta 2500 litara proizvođača SEI Industries.

Dragoceni dodatak makedonskim vazduhoplovnim protivpožarnim kapacitetima će takođe doći ovog juna kada MVR očekuje da dobije nazad svoj modernizovani helikopter Bell 412EP registracije MAP-7752 (bivši Z3-HHC, c/n 36260) koji se nalazio na redovnoj inspekciji (vremenski 5 godina ili nakon 5000 sati naleta) u švedskoj kompaniji Patria Helicopters. Između ostalih novina, ova 2000. godine proizvedena letelica koju je donirao Tajvan, takođe bi bila opremljena protivpožarnim sistemom Simplex Aerospace Model 304 Fire Attack kapaciteta 1420 litara vode montiranog ispod trupa.

Zanimljivo je da MVR ne planira da u gašenju požara iz vazduha koristi svoja dva ruska helikoptera Hip (Mi-171E registracije MAP-7710 i Mi-17V-5 registracije MAP-7714).

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

VR

I posle neko kaze skup helikopter još iz Titovog vremena.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor