Američka armija dodelila Erbasu ugovor o kontinuiranoj logističkoj podršci flote helikoptera Lakota

26. maj 2022

HeliRussia 2022: Rosteh predstavio nove verzije helikoptera Ansat, motore VK-650V i VK-1600V i bespilotnu letelicu BAS-200

25. maj 2022

[PRVA REAKCIJA, BEZ SPOJLERA] Gledali smo Top Gan Maverik: Najbolje scene vojnog letenja u istoriji kinematografije kroz odrastanje filma i vas

25. maj 2022

[NAJAVA] Vazduhoplovna fondacija Mihajlo Petrović obeležava Dan pilota Srbije

24. maj 2022

Top Gan Maverik nedelja je počela: Zbog čega film morate gledati isključivo u Beogradu na Vodi

23. maj 2022

[RAT U UKRAJINI] Pad Azovstalja, Zmijsko ostrvo i dalje pod kontrolom Rusa, RV Ukrajine obučava nove pilote

20. maj 2022

[TOP GAN KVIZ] Pokažite svoje znanje o prvom delu filma i osvojite vredne nagrade! (Treće Izdanje)

20. maj 2022

Uticaj Top Gana na regrutaciju vojnih pilota: Koliko je vaše lokalno ministarstvo odbrane spremno da bude kreativno i uloži kintu?

20. maj 2022

Poslovni rezultati Rosteha u 2021. godini: Najava serijske proizvodnje borbenog aviona Šahmat i teške jurišne bespilotne letelice Ohotnik

19. maj 2022

Bugarska zbog problema sa lovačkom avijacijom razmatra iznajmljivanje američkih borbenih aviona

19. maj 2022

[TOP GAN KVIZ] Pokažite svoje znanje o prvom delu filma i osvojite vredne nagrade! (Drugo Izdanje)

18. maj 2022

Prvo lansiranje satelita u svemir sa teritorije Crne Gore: Mladi tročlani tim iz ove države priča o svojim planovima

18. maj 2022

Srbija nije jedina koja neće skoro dobiti svoje Kamove: Indija prekinula proces nabavke 10 helikoptera Ka-31

17. maj 2022

[TOP GAN KVIZ] Pokažite svoje znanje o prvom delu filma i osvojite vredne nagrade! (Prvo izdanje)

16. maj 2022

[RAT U UKRAJINI] Bitka za Zmijsko ostrvo, Ukrajina aktivno koristi donirano teško naoružanje, njeno ratno vazduhoplovstvo i dalje aktivno

13. maj 2022

Top Gan Maverik počinje sa pretpremijernim prikazivanjem u bioskopima 25. maja – Tango Six nagrađuje čitaoce

13. maj 2022

Kakva je budućnost borbenog aviona F-16 u USAF i koja bi mogla biti njegova zamena?

12. maj 2022

Rosoboroneksport: Tokom parade povodom Dan pobede prikazali smo najmoderniju gamu ruskog naoružanja

12. maj 2022

Kineski PVO sistemi FK-1000 i FK-2000: Moguće alternative ukoliko Srbija ne bude mogla da kupi Pancir S1M

11. maj 2022

Makedonska policijska helikopterska jedinica ‘‘Jastrebovi‘‘ sprema se za borbu protiv požara

11. maj 2022
Makedonska policijska helikopterska jedinica ‘‘Jastrebovi‘‘ sprema se za borbu protiv požara
Helikopter AB.212 iznad jezera Kozjak / Foto: Borjan Mihajlovski

Makedonska policijska helikopterska jedinica ‘‘Jastrebovi‘‘ sprema se za borbu protiv požara

Prekretnica u 53 godine dugoj istoriji makedonske policijske helikopterske jedinice ‘‘Jastrebovi‘‘ dogodila se prošlog meseca kada je jedinica obučena i pripremljena za, počev od ovog leta, izvršenje jednog od najzahtevnijih i najopasnijih zadataka civilne avijacije – gašenje požara iz vazduha.

Za izvođenje ove nove policijske misije izabran je višenamenski helikopter Agusta-Bell AB.212 koji nosi Agustin fabrički broj (c/n) 5626 (to je ustvari helikopter Bell Model 212 c/n 30884), veteran koji je uveden u jugoslovesnki civilni registar 26. oktobra 1978. godine kao YU-HPB. Ova 44-godišnja letelica prošla je generalni remont i modernizaciju prošle godine i registrovana je kao MAP-7751 (bivši Z3-HHB), a trenutno služi u Helikopterskoj jedinici za policijske namene stacioniranoj u Idrizovu blizu Skoplja.

Makedonski i slovenački avijatičari u policijskoj bazi Idrizovo / Foto: Borjan Mihajlovski

Za potrebe gašenja požara iz vazduha nabavljeno je vedro kapaciteta 1000 litara proizvođača IMS New Zealand Limited koje je korišćeno za obuku avijatičara makedonske policije. Obuka sa temama Helicopter Sling Load Operations (HESLO 1) i Helicopter Firefighting (HFF) u trajanju od ukupno 6 sati naleta i 55 manevara prikupljanja/izbacivanja vode, održana je u poslednjoj nedelji aprila 2022, i to pod nadzorom pilota instruktora Igora Podjeda i letača-tehničara Vanča Žnidaršiča, pripadnika slovenačke Jedinice za vazdušnu podršku policije baziranoj u Brniku.

Obuka izvedena pod slovenačkim nadzorom je rezultat uspešne saradnje makedonskog Ministarstva unutrašnjih poslova (MVR) sa Brankom Skrbinekom, policijskim atašeom u ambasadi Republike Slovenije u Skoplju. Trenažni letovi su izvedeni na jezeru Kozjak, najvećem veštačkom jezeru u Makedoniji stvorenom 2004. godine, koje se nalazi između planine Suva Gora na zapadu i rezervata Jasen na istoku.

U prvom planu helikopter AB.206B iz koga je praćena, snimana i fotografisana obuka na helikopteru AB.212 / Foto: Dragan Cvetić

Svi trenažni letovi su praćeni, snimani i fotografisani iz helikoptera Agusta-Bell AB.206B JetRanger II registracije MAP-7750 (ex Z3-HHA i YU-HBD, c/n 8365) Helikopterske jedinice za policijske namene proizvedenog 1973. godine.

Investicije i razvoj vazduhoplovnih vatrogasnih sposobnosti MVR-a su odgovor na prošlogodišnje katastrofalne avgustovske požare koji su Makedoniju zatekli nespremnu za protivpožarnu borbu iz vazduha, sa namenskom flotom Direkcije za zaštitu i spasavanje od tri vodena bombardera Air Tractor AT-802A Fire Boss (registrovanih kao Z3-BGT, Z3-BGU i Z3-BGV) koja su bila ostavljena neupotrebljiva usred letnje sezone zbog ponovnih komplikacija u vezi sa javnim nabavkama. Ovogodišnja očekivanja su da će Er Traktori biti pravovremeno vraćeni u službu, nakon što prođu planirane godišnje inspekcije i modernizaciju avionikom ADS-B u španskoj kompaniji Titan Firefighting Company.

AB.212 će biti deo flote koja će ove godine biti spremna za letnje požare / Foto: Borjan Mihajlovski

Nakon što avioni Fire Boss budu ponovo u službi, Makedonija bi ove godine trebala da bude mnogo spremnija da pravovremeno dejstvuje na bilo kakve požare. Za to bi trebalo da korisri svoja tri AT-802 (svaki kapaciteta od po 3100 litara vode), policijski AB.212 (sa podvesnim sistemom Cloudburst kapaciteta 1000 litara) i helikoptere Mi-8 i 17 Ratnog vazduhoplovstva koji takođe koriste podvesni sistem ali drugoh tipa, reč je o vedru kapaciteta 2500 litara proizvođača SEI Industries.

Dragoceni dodatak makedonskim vazduhoplovnim protivpožarnim kapacitetima će takođe doći ovog juna kada MVR očekuje da dobije nazad svoj modernizovani helikopter Bell 412EP registracije MAP-7752 (bivši Z3-HHC, c/n 36260) koji se nalazio na redovnoj inspekciji (vremenski 5 godina ili nakon 5000 sati naleta) u švedskoj kompaniji Patria Helicopters. Između ostalih novina, ova 2000. godine proizvedena letelica koju je donirao Tajvan, takođe bi bila opremljena protivpožarnim sistemom Simplex Aerospace Model 304 Fire Attack kapaciteta 1420 litara vode montiranog ispod trupa.

Zanimljivo je da MVR ne planira da u gašenju požara iz vazduha koristi svoja dva ruska helikoptera Hip (Mi-171E registracije MAP-7710 i Mi-17V-5 registracije MAP-7714).

Komentari

V

I posle neko kaze skup helikopter još iz Titovog vremena.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Send this to a friend