U Srbiji će od zaborava i propadanja uskoro biti spašena još jedna vojna letelica iz bogate istorije našeg vojnog vazduhoplovstva. Kako Tango Six saznaje, na aerodromu Morava u Lađevcima, u toku je restauracija aviona F-86E „Sabre“ koji pripada tradiciji 98. vazduhoplovne brigade.
Za Tango Six su iz 98. vazduhoplovne brigade RV i PVO kazali da je ideja o restauraciji došla od bivših i sadašnjih pripadnika ove jedinice, koji su danas i članovi maketarskog kluba „Spiner“ iz Kraljeva. Njima će u restauraciji pomoći i kolege iz maketarskog kluba „Čačak“. Po završetku restauracije, avion će se pridružiti ostalim eksponatima iz spoljnog dela postavke Spomen sobe 98. vazduhoplovne brigade.
Iz brigade su za Tango Six naglasili da je uslov da bi letelica postala eksponat njeno dovođenje u adekvatno vizuelno stanje, što u mnogome zavisi od trenutnog stanja.
Kako su nam rekli, očekuje se da će za ovaj proces biti potrebno od šest meseci do godinu dana.

– Hemijskim postupkom, sa aviona je uklonjeno dosta stare farbe. Takođe, nedostaju i poklopci tehničkih otvora, koji će za ovu priliku biti izrađeni od alumunijumskog lima i predstavljaće vernu kopiju. Oštećeni držači poklopaca i delova na samom avionu biće promenjeni i zavareni uz pomoć osoblja iz naše tehničke radionice. – istakao je za Tango Six vođa tima za restauraciju, stariji vodnik prve klase Ivan Milojević, koji ne krije zadovoljstvo zbog činjenice da će entuzijazam pripadnika 98. vazduhoplovne brigade dati ‘‘nova krila‘‘ ovom legendarnom lovcu.


Sejbrovi F-86E došli su u 198. lovačko-bombarderski puk 1965. godine koji je tada bio baziran na aerodromu Skopski Petrovac. Godinu dana kasnije jedinica je preimenovana u 98. avijacijsku brigadu. Sejbrovi konkretno nikada nisu bili bazirani na Lađevcima, ali su bili deo jedinice čiju tradiciju danas nastavlja 98. vazduhoplovna brigada. Letelica je do sada bila locirana na u kasarni u Leskovcu.
98. vazduhoplovna brigada planira da svojoj spoljnoj postavci Spomen sobe doda i avione NJ-21 Jastreb, Kraguj i Tanderdžet povodom proslave 75 godina jedinice sledeće godine.
nikola
Svaka cast dobro je da se neko setio…
Vojkan
Bas lepa inicijativa
Markus1463
Lepa vest, svaka čast na inicijativi! Biće lepo videti dva legendarna aviona- Sejbra i Tanderdžeta na spoljnoj postavci nekog našeg aerodroma. Hvala na T6 na prenošenju sjajne vesti, u moru mnogih ne tako lepih vesti na drugim medijima. T6 PRvi i Najbolji kao i uvek!
Martin
Ovaj avio je krajem sedamdesetih bio izložen iznad stadiona kasarne Sinkovce kod Leskovca. Pored njega su bili izloženi i protivavionski topovi M55 u ispravnom stanju.
rabo
Bilo bi lepo kada bi to moglo, problematika mi nije poznata, da za muzej vazduhoplovstva nabavimo jos neki avion koji je obelezio epohu. Na primer F4, on se nije borio na nasim prostorima ali bi bilo lepo videti ga. Mozda ponuditi neki Mig21 u zamenu, ne znam. Svakako da ima jos zanimljih aviona, ovaj mi je prvi pao na pamet.
Gladius
Ako se ne varam za vreme korejskkg rata ameri su ponudili 100 soma dolara(tadasnjih je bilo kao danasnjih milion),korejskom pilotu koji preotme mig 17 i doleti s njime na teritoriju pod americkom kontrolo.Jedan je prihbatio,i na osnovu miga 17,ameri su razvili F100 suoersaber varijantu,jer f86 je pokazao dosta mana tokom korejskog rata
Aleks
Šta je sa P47 i Sikorskim iz Šabačke kasarne?
Samo da nije otišlo u sekundarnu sirovinu…
Petrovic Dusan
Gladius Ne, nije nikad nista Amerika razvila „na osnovu MiG“a, jer su amerikanci i izumeli avion, i uvek su bili vise decenija ispred SSSR i Rusije danas.
Tokom korejskog rata F-86 je desetkovao MiG avione, postoje tacni podatci o odnosu vazusnuh pobeda (u korist americkih aviona je).
Beduin
Dakle, Gladius, opet netocni podatci.
MIG17 nije koristen u Koreji.
Da, ta ponuda je stvarna….no sjevernokorejski piloti nisu znali za nju.
Tako da ti ta tvrdnja kako je jedan od njih prihvatio ponudu ne stoji.
A sto je tice tvrdnje da je f100 nastao kao kopija MIG17, e to je zesci nonsense
car je gol
mig17 , prvi let 1950., uveden u upotrebu 1952.
korejski rat poceo 1950, zavrsio 1953
f100, prvi let 1953., uveden u upotrebu 1954.
svaka cast amerima, prekopirali MiGa, potpuno promijenili oblik trupa, i sva testiranja i homologacije uradili …. sve za manje od godinu dana
Markus1463
Nameće se tvrdnja da su oba ta aviona i F 86 i mig 15 nastali iz istog izvora; naime idejno rešenje, dizajn, konstuktorsko rešenje sve je slično, tako da se nameće kao donekle moguća, tvrdnja da je sve poteklo od nekada istog tima ljudi. Nemačkih naučnika koji su prethodno radilia na ME 262 i He 163, a koji su zarobljeni od strane Amerikanaca i Sovjeta. Postoji i jedna tvrdnja koja doduše na prvi pogleda izgleda potpuno realna, a nije ni najmanje, a to je tvrdnja da je Mihail Kalašnjikov kopirao rad nemačkih naučnika koji su radili na razvoju MP 44 ili Sturmgewehr 44, i napravio čuveni AK 47. Međutim to nikako ne može biti tačno jer su koncepcije te dve puške (MP 44 i AK 47), potpuno različite i nemaju ništa zajedničko osim sličnosti u izgledu. Ni kalibar im nije isti 7,62x 39mm kod Ak 74 naspram the 7.92×33mm Kurz (kraća verzija čuvenog nemačkog metka 7.92×57mm Mauser).
Petrovic Dusan
@car je gol @beduin
Istina, Rusi jesu prekopirali B-29 i nazvali „Tupoljev 4“. Vise ovih, za 1945g najsavremenijih aviona, sletelo je u SSSR posle bombardovanja Japana.
Iako je Tupoljev predlagao domaci rusk bombarder, licno Staljin je insistirao da se kopira Americki, pri cemu je najveci problem bio izrada alata, jer je B-29 pravljen u Incima i feetima, do poslednjeg srafa.I sve je to prekopirani i prevedeno u mm/cm
Jedan Tu-4 je izlozen u muzeju sovjetske avijacije u podmoskovskom gradicu Monino, bio sam licno, B-29 nisam za sad video.
Dragan
@ Beduin – dakle opet netočni podatci – https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Moolah
sa sve imenom i slikom pilota koji je prebegao, ili na engleskoj wikipediji opet lažu
Nebojsa
Aleks
Bile su davno slike na netu,dosla ekipa sekundaraca i posekla ih na licu mesta
Ako se dobro secam S55,Mi4 i Soko 522
Bata pekar
Bilo bi lepo da se spasi od uništenja i avioni koji su izbačeni iz RV i nađu se u MJV kao što su :
AN-26, UTVA-75,G-4 itd
Beduin
Jedini ‘ruski’ avion kojeg su ameri ‘prekopirali’ jeste Yak 141.
Yak 141 je koncepcijska osnova na kojoj je razvijen F35
NS Posmatrac
Bice tu dosta posla, ali je ideja odlicna.
Motorista
Lepa vest!
Nebojša
Na niškom aerodromu je bio jedan isti, e da li je još u životu ne znam. Treba videti preko Komande RV i MJV da se nađe što može od originalnih delova.
Motorista
@Nebojša Bilo je dosta njih koji su bili postavljeni kao eksponati. Na žalost neki su propali, neki otišli na otpad a neki ukradeni tokom veselih 90-ih. Koliko je meni poznato ovo je Sablja sa VE brojem 11023.
Zarulja
Da li ce osim restauracije biti uradjena i modernizacija na standard „Sabre“2.0 i kad mozemo ocekivati uvodjenje u sluzbu ?
Dragan
Prvo da se uradi VIP verzija
351 iae
Mislim…komentar ti je bas onako pametan!
Ali je i bolje modernizovan sejbr,nego da od vojske imamo samo vojni orkestar i to u baletankama.
Kao sto rece jedan bivsi vojni ministar,nama vojska vise ne treba!
Srbofil
@Zarulja
Nečiji rad i trud da se sačuva vazduhoplovno nasleđe se dočeka pljuvanjem i cinizmom. E čoveče nije tebi lako.
Miro
JEDAN APARAT JOŠ IMA NA VOJNOM AERODROMU PLESO, BELIKA GORICA.
AVION JE U ZAPUŠTE NOM STANJU PA MOŽDA IMA NEKI DIO DA BI SE MOGAO ISKORISTITI.
Petrovic Dusan
@Miro Zanimljiva informacija, samo da ima dobre volje, trebalo bi povezati ove ljude sa nadleznim za taj avion u V.Gorici
Nebojsa
To je F86D,mali broj delova je isti na njemu i E verziji
A koliko znam taj Sejbr je trebao biti sredjen za neku postavku u Hrvatskoj
U Zadru na aerodromu je izlozeno par aviona a i tehnicki muzej u Zagrebu bi bio lepa lokacija
Vlado
Sretan i uspesan poduhvat.
Rex
Sigurno ima još poneki koji rđa negde po Srbiji za delove. Mislim da je jedan mučenik bio u Bubanj potoku da se bacaju bombe na njega. Dva mučenika sam video pre par godina postavljene iznad Bitolja kao izložba, otprilike kao ovaj na slikama sada izgledaju…
Janez Martinčič
Sejbri so bili tudi na aerodromu v Somboru 1970 leta
Topalovic Djordje
Lepo,ali moram primetiti da je 98ab imala nosonje f-86D kao izvidjace i naravno tandze 84g dok su cl13 bili u puku
Nebojsa
D verzija je bila u Skoplju,ali od 1968 kada je ponovo aktiviran 83lap.E verzija je bila u 198/98 puku/brigadi od 1965 do te 1968 u 123 lae.1968 se 123 lae izdvaja i biva osnov za formiranje 83lap-a.E rashoduje ili predaje odmah dalje a prima D
Nenad
Lepa vest. Nego, jel’ neko zna sta se desilo sa Sejbrovima i Tanderdzetima iz Bubanj Potoka?
Nebojsa
Otisli su za Grcku u privatne zbirke
BSD
Bravo i samo nastavite dalje sa radom!
Niko
U bivsoj kasrani skole rezervnih oficira Bileca ima skoro citav tanderdzet ako koga zanima za restauraciju…
OpFor777
Zar nije lakše kupiti jedan F-86 u prilično dobrom i kompletnom stanju?
I kako da trebaju da se proizvode dijelovi oplate kad tih aviona svudje ima širom bivše Juge, a ima ih i u inostranstvu?
Ako se ne tiče restauracija dje je sve original, ostavio bih ga da trune na livadi.
Zarulja
Zar nije lakse kupiti novi visenamenski avion nego „modernizirati“ lesinu zvanu „Orao“ ? Karabudz nema alternativu !!!
Nebojsa
Kao prvo nema ih bas previse sirom bivse YU.Sem u muzeju u Surcinu ima jedan u BiH i dva ili tri u Makedoniji.Svi oni van Srbije su u losijem stanju od ovog.Da ne govorim o problematici sto su to druge drzave.Ovo je akcija zasnovana na entuzijazmu i moze ili ovako ili nikako
Sve ostalo su nerealne bajke
Komšija Dragomir
Šta se desilo sa vazduhoplovom
F-86E CL-13 oznake JRV 11088?
Koliko znam mi imamo jedan sačuvani muzejski eksponat. Tango Six
Nebojsa
U muzeju je i dalje,iza zice.Zajedno sa jos dva.Secirani 025 i rastavljeni 054
Peđa
Pozdrav svima.
Kao sin oficira koji je bio u 98.lbap, a sada je u penziji, ova me vest raduje.
Bilo bi lepo videti te avione u postavci puka.
Imao bih jedno pitanje – da li će biti i G2 u postavci, pošto je bio u naoružanju jedinice. Utva 66 (mada nije bio borbeni avion)?
Na SDkopskom Petrovcu su davno stajali u travi američki avioni (F86 ili Tanderdžeti). Igrao se kao klinac po njima, i bili su u dobrom stanju relativno. Ne verujem da su i dalje tamo pa je teško razmišljati o eventualnom nabavljanju nekog od njih.