[ANALIZA] Najnoviji iranski raketni napad na Izrael: Problemi sa kojima se suočava savremena protivraketna odbrana

4. okt 2024

Komandant helikopterske flote bugarskog ratnog vazduhoplovstva: Nedostaju nam osoblje i operativni helikopteri

3. okt 2024

[ANALIZA] Detaljnije o Rafalu F4.1, verziji aviona koju će nabaviti RV i PVO Vojske Srbije

2. okt 2024

Bugarski predsednik poziva na nabavku dodatnih transportera C-27J Spartan i protivpožarnih Air Tractor AT-802 „Fire Boss“

26. sep 2024

Hrvatska i Francuska planiraju osnivanje centra za obuku pilota borbenih aviona u Puli, Srbija Rafale dočekuje sa zastarelim avionima za obuku

25. sep 2024

Aero-miting Vršac 2024: Šarenilo i optimizam srpskog vazduhoplovstva

24. sep 2024

Miloš Vučević detaljnije o razlozima zbog kojih je Srbija izabrala Rafale a ne ruske, američke i kineske avione

24. sep 2024

[REPORTAŽA] “Zastava 2024“: Skromnije letenje RV i PVO, ponovno preterivanje u broju izložene vojne tehnike

23. sep 2024

[REPORTAŽA] Najzanimljivije premijere sa prikaza “Zastava 2024“: Helikopteri Mi-35P, francuski i kineski osmatrački radari, nova sredstva za raketne sisteme FK-3 i HQ-17, emiratski dronovi kamikaze, artiljerija i oklop

21. sep 2024

[POSLEDNJA VEST] Zvanična potvrda: Srbija će kupiti Rafal F4.1

20. sep 2024

Aero-miting Vršac: Prijava za spotere i detalji letačkog programa

19. sep 2024

[REPORTAŽA] Airpower 2024, aeromiting koji ove godine nije oduševio

19. sep 2024

[ANALIZA] Ima li smisla integrisati rusko naoružanje na srpske Rafale i hoće li ovi avioni zaista biti degradirani u odnosu na sadašnje MiG-ove?

18. sep 2024

Rumuniji odobrena nabavka američkih borbenih aviona F-35

17. sep 2024

[ANALIZA] Rafal dezinformacija: Šta smo sve našli ispod gomile gluposti napisanih o nabavci francuskih borbenih aviona

16. sep 2024

Poljska uskoro povlači Su-22 iz upotrebe, polednji remont aviona tog tipa završen krajem avgusta

12. sep 2024

„Dnevni avaz“: Bosna i Hercegovina nabavlja turske besposadne letelice Bajraktar

12. sep 2024

[ANALIZA] Da li je borbeni avion F-16 ratnog vazduhoplovstva Ukrajine oboren raketnim sistemom Patriot?

11. sep 2024

[POMERENO ZA 20. SEPTEMBAR] Na batajničkom aerodromu u toku pripreme za vojni prikaz sposobnosti “Zastava 2024“

10. sep 2024

Mađarskoj isporučen prvi transportni avion C-390 Millennium

10. sep 2024
Komandant helikopterske flote bugarskog ratnog vazduhoplovstva: Nedostaju nam osoblje i operativni helikopteri
Bugarsko ratno vazduhoplovstvo ima u upotrebi 12 helikoptera AS.532AL Cougar / Foto: Uroš Mitrović

Komandant helikopterske flote bugarskog ratnog vazduhoplovstva: Nedostaju nam osoblje i operativni helikopteri

Jedna od ključnih jedinica bugarskog ratnog vazduhoplovstva (VVS) je 24. vazduhoplovna baza. Ova jedinica sa sedištem u Krumovu, pored Plovdiva, objedinjuje sve helikopterske snage bugarskih oružanih snaga i pored zadataka vezanih za prvu (Odbrana) i drugu (Podrška međunarodnom miru i bezbednosti) misiju bugarskih oružanih snaga, ima i značajnu ulogu u trećoj misiji (Doprinos nacionalnoj bezbednosti u mirnodopskom period) kroz aktivno učešće u gašenju požara iz vazduha, kao i u hitnom spasavanju i pomoći stanovništvu u slučaju bilo koje vrste nesreće.

Ukazom br. 215 od 20. avgusta 2024. predsednika Republike Bugarske, objavljenim u broju 72 Državnog lista od 27. avgusta 2024. godine, bivšem zameniku komandanta 24. vazduhoplovne baze pukovniku Dimitru Pavlovu dodeljen je viši oficirski čin „brigadnog generala“ i isti je stupio na dužnost komandanta 24. vazduhoplovne baze Krumovo, počevši od 12. septembra 2024.

I pored 12 helikoptera AS.532AL isporučenih u periodu 2006-2010., RV Bugarske i dalje koristi sovjetske Mi-17 / Foto: Igor Božinovski

Rođen u Haskovu 12. avgusta 1970. godine, brigadni general Pavlov je 54-godišnji pilot sa više od 3.000 sati naleta na jednomotornim mlaznim avionima Aero L-29 Delfin i Aero L-39 Albatros i dvomotornim srednjim višenamenskim helikopterima Mil Mi-17 i Eurocopter AS.532AL Cougar (sada Airbus H215M). Njegov prvi intervju otkako je preuzeo komandu nad 24. vazduhoplovnom bazom dat je za „Armymedia.bg“, internet portalu koji je deo Informativnog centra bugarskog Ministarstva odbrane (MO).

Tango Six danas analizira najzanimljivije delove intervjua koji je objavljen 27. septembra.

Priznajući da je u proteklom periodu bilo i godina sa značajnim zalaganjem na izvršavanju zadataka gašenja požara iz vazduha u planinskim i šumskim predelima, brigadni general Pavlov kazao je da ništa nije uporedivo sa ovogodišnjim intenzitetom kada je „vrelina“ proizlazila i iz činjenice da je 24. vazduhoplovna baza imala veoma ograničen resurs u smislu helikoptera i obučenih posada za izvršavanje treće misije – pomoć stanovništvu u katastrofama i nesrećama. Ovo potvrđuje ranije izveštaje Tango Siksa da je Bugarska ove godine imala samo dva helikoptera za podršku borbi protiv šumskih požara: jedan AS.532AL i jedan Mi-17, oba opremljena sistemima „Bambi Bucket“.

Prema rečima Pavlova, AS.532AL je ove godine leteo više od 200, a Mi-17 više od 150 sati u gašenju požara. Upitan da li je potrošeno mnogo goriva i sati naleta (resursa) i kako VVS to nadoknađuje, brigadni general je objasnio da postoje ugovori zaključeni između MO i MUP-a i prema njima VVS može da obavlja zadatke, nakon čega se refundira ne samo za gorivo, već i za utrošena sredstva za ove aktivnosti.

– Mi takođe radimo po ugovoru sa Ministarstvom zdravlja kada smo uključeni u potragu i spasavanje (SAR) kao i za vazdušno-medicinsku evakuaciju. Kada se ovi zadaci završe, sve što je potrošeno dajemo kao podatke VVS-u, a oni traže da se ta sredstva nadoknade. – rekao je Pavlov.

Prema njegovim rečima, akcije gašenja požara su se negativno odrazile na druge pripreme letačkih posada helikoptera.

– Zadaci za gašenje požara sa AS.532AL uglavnom su se odrazili na našu obuku u smislu planiranih sposobnosti, a to su: jedan helikopter za vazdušno-medicinsku evakuaciju, dva helikoptera koja moraju biti sertifikovana za izvršavanje zadataka za specijalne operacije i još dva helikoptera za taktički vazdušni transport, kako za potrebe NATO-a, tako i za potrebe Evropske unije. – rekao je Pavlov i objasnio da pomenuti moduli moraju biti sertifikovani u procesu koji zahteva odgovarajuću obuku vazduhoplovaca i pratećeg osoblja.

– Trenutno intenzivno pripremamo modul za vazdušno-medicinsku evakuaciju sa jednim helikopterom Cougar, zajedno sa pilotima, inženjersko-tehničkim i drugim osobljem. Naša nacionalna sertifikacija ovog modula biće održana u Mađarskoj početkom oktobra. – objasnio je Pavlov i rekao da predstoji i obuka za letenje u teškim jesenjim i zimskim uslovima.

Bugarska za obuku koristi helikoptere Bell 206B-3, u inventaru se nalazi 6 primeraka / Foto: Igor Božinovski

Govoreći o sertifikaciji modula za specijalne operacije, on je rekao da je ona zakazana za narednu godinu i da u tom procesu VVS koristi Centar za obuku pilota za specijalne operacije u Zadru, Hrvatska, a koga su zajednički formirale Bugarska, Hrvatska, Slovenija i Mađarska. Otvoren 11. decembra 2019. godine, Centar predstavlja multinacionalni program za obuku pilota za specijalne operacije. Radovi u ovom centru su organizovani na rotacionoj osnovi sa međunarodnim instruktorima. Na primer, dok su američki piloti u prošlosti bili instruktori, slovenački instruktori specijalnih misija su sada prisutni u centru gde je fokus na izvođenju teorijske obuke i nastave za planiranje i izvođenje specijalnih operacija. Bugarska trenutno ima jedan AS.532AL u Zadru sa dve posade zadužene za program obuke za letenje uz pomoć noćnih naočara (NVG). U pripremama za obuku, ranije ovog leta, slovenački vojni instruktor je došao u vazduhoplovnu bazu Krumovo i ocenio sposobnosti posada VVS sa stanovišta mogućnosti da se obučavaju u Zadru.

Govoreći o podmlađivanju sastava vazduhoplovstva, Pavlov je izneo prilično razočaravajuću informaciju rekavši da, nažalost, ove godine u VVS nije ušao nijedan pilot iz Više vazduhoplovne škole „Georgi Benkovski“, dok su se u isto vreme samo dva poručnika – navigator i inženjer – pridružila službi.

– Nama su preko potrebni novi regruti, imamo dosta slobodnih mesta u svakoj eskadrili, nedostatak ljudstva se oseća u svim pravcima. Ove godine smo obučili 12 kadeta na helikopteru Bell 206 i još 6 kadeta za mornaricu i graničnu patrolu (mala Bugarska flota pomorske avijacije sastoji se od dva protivpodmornička borbena helikoptera Eurocopter AS.565MB Panther i jednog višenamenskog helikoptera Eurocopter AS.365N3+ Dauphin). Međutim, oni su sada u drugoj godini i stupiće u naše redove tek posle tri godine, a do tada, u suštini, moramo da se zadovoljimo sa mladim pilotima u našoj službi – objasnio je Pavlov i dodao da su mnogi sati provedeni na gašenju požara posebno uticali na kontinuitet obuke koja je trebala da se ostvari sa mladim vazduhoplovcima.

– Poslednjih godina je otišao obučen kadar svih helikoptera, a na nama je ogromna odgovornost i zadatak da uspemo da pripremimo mlade pilote za izvršavanje zadataka koje nam je dodelila Komanda vazduhoplovstva. Trudićemo se da za sledeću godinu uložimo malo više sredstava za ovaj kontinuitet. – rekao je Pavlov.

AS.532AL u varijanti za borbeno traganje i spasavanje / Foto: Igor Božinovski

Govoreći o plovidbenosti i operativnoj dostupnosti helikoptera koji opslužuju 24. vazduhoplovnu bazu, komandant je rekao da se očekuje da će pet helikoptera AS.532AL ponovo ući u VVS 2025. godine nakon završetka radova na održavanju ovih letelica u inostranstvu. Ovo bi, prema Pavlovu, u kombinaciji sa racionalnom upotrebom helikoptera trebalo da rezultira dovoljnim avijacijskim resursima (sati naleta) koji bi na odgovarajući način trebalo da obezbede VVS povećanje sati letenja flote Kuguara i mogućnost izvođenja novih vidova obuke za mlađe pilote. U međuvremenu, nedostatak letačkog i tehničkog osoblja biće rešen odlaganjem penzionisanja letačkih posada do tri godine i nastavak rada penzionisanog osoblja kao ugovornih civilnih radnika.

Upitan da po prioritetu sumira šta je njegovoj jedinici potrebno – ljudi, helikopteri, gorivo – Pavlov je rekao da „trenutno su na prvom mestu helikopteri iliti neophodni resursi za obavljanje naših svakodnevnih aktivnosti. Obezbeđujemo 24-časovno dežurstvo sa helikopterima za hitne slučajeve i spasavanje kao i za hemijsko i radijacisko izviđanje. Odvojeno, moramo obezbediti letove za održavanje i povećanje obuke letačke posade. Zato su helikopteri izuzetno važni.“

Objašnjavajući dalje potrebu za više operativnih helikoptera, Pavlov je izneo interesantno zapažanje da Bugarska nije zadovoljna proizvođačem Kuguara kao ni njegovom logističkom mrežom.

– Imamo velikih poteškoća sa održavanjem helikoptera Kuguar. Prošle godine smo poslali pet takvih u inostranstvo. Ove godine je trebalo da se vrati jedan helikopter iz Poljske. Do danas nemamo nijedan helikopter koji se vratio u vazduhoplovnu bazu i sada očekujemo da ćemo pred kraj godine dobiti prvi remontovani helikopter. Velike su poteškoće sa obezbeđivanjem rezervnih delova od firme koja ih popravlja kao i iz same fabrike u Francuskoj. –

Nakon helikoptera, rekao je Pavlov, njegovoj jedinici su najpotrebniji kadrovi, jer u svakom domenu vidi nedostatak obučenih ljudi:

– Na trećem mestu je gorivo. Ako se osvrnemo na godine unazad, dosta puta smo bili prizemljeni zbog nedostatka goriva. Nadam se da se te godine neće vratiti – kada smo imali helikoptere i ljude, a goriva nije bilo„. – zaključio je brigadni general Pavlov.

Bugarsko ratno vazduhoplovstvo ima u upotrebi 12 helikoptera AS.532AL Cougar, pri čemu je prvi (taktički broj 701, proizveden 26. jula 2005.) stigao 26. avgusta 2006. godine, a poslednji (712) 19. novembra 2010. godine. Prvi bugarski Cougar koji je prošao remont bio je taktički broj 701 koji se iz Rumunije gde je poslat u decembru 2018. vratio u Krumovo 31. avgusta 2020. nakon G-inspekcije (inspekcija koja se izvodi nakon 15 godina upotrebe) u postrojenju za održavanje, popravku i remont (MRO) kompanije Airbus Helicopters u Brašovu, Rumunija. Tamo je ova letelica takođe bila opremljena IFF Mode 5 sistemom za identifikaciju “svoj-tuđ“.

RV Bugarske raspolaže sa 12 helikoptera Cougar i samo dva Mi-17 / Foto: Uroš Mitrović

Bugarska se 1. januara 2021. pridružila NSPA (NATO agencija za podršku i nabavku) Partnerstvu za podršku helikoptera kako bi koristila usluge podrške održavanju te glavne agencije za logistiku i nabavku Alijanse. Prvi od pet bugarskih helikoptera AS.532AL planiranih za remont u okviru ove inicijative (taktički broj 710) isporučen je drumom u postrojenje Erbasa u Albaseteu, Španija, u julu 2021. Izjava Pavlova da se sada očekuje da se helikopter Cougar vrati sa remonta u Poljskoj može sugerisati da su u okviru NSPA inicijative neki ili svih pet helikoptera Cougar poslati u Heli-One Poland, kompaniju sa sedištem na aerodromu u Žešovu koja je 17. oktobra 2022. dobila trogodišnji NSPA ugovor (sa mogućnošću produženja za još dve godine) za pružanje MRO usluga za trup, motore i komponente helikoptere AS.332 Super Puma i AS.532 Cougar za zemlje članice NATO-a na „ad-hoc“ osnovi.

U kontekstu bugarskih problema sa Kuguarima, vredi napomenuti da u našem regionu usluge NSPA koriste i još dva vojna korisnika AS.532 – Slovenija i Albanija – i u oba slučaja njihov MRO je švajcarski RUAG. Albanija se pridružila inicijativi NSPA u septembru 2021. i tek nedavno, 31. avgusta 2024., se prvi albanski AS.532AL (FA634) vratio sa servisa u vazdušnu bazu Farka, blizu Tirane.

Kao zaključak ovog članka, vredi napomenuti da flota helikoptera VVS trenutno uključuje 6 lakih pomoćnih i školskih helikoptera Bell 206B-3, dva Mil Mi-17 Hip-H transportna, dva Mil Mi-24V Hind-E jurišna helikoptera, i 12 AS.532AL Cougar transportnih i borbenih helikoptera za traganje i spasavanje (CSAR). Neke nepotvrđene procene dostupne u javnosti sugerišu da je operativnost svakog pomenutog tipa u najboljem slučaju 50% od ukupnog broja letelica u upotrebi u bilo kom trenutku.

Poseta privremenog ministra odbrane Atanasa Zaprjanova vazduhoplovnoj bazi Krumovo 1. avgusta 2024. mediji su iskoristili da saznaju i prenesu da je nepopunjeno 46% pilotskih mesta, kao i 57% mesta vazduhoplovnih tehničara. Tog dana su bugarski mediji javili i da će u naredne dve godine zbog starosne granice otići deset pilota, od kojih je šest obučeno za gašenje požara. „Radićemo na povećanju plata pilota koji su na borbenoj dužnosti,“ rekao je privremeni ministar odbrane Atanas Zaprjanov, koji je takođe rekao da će to biti moguće nakon revizije postojeće uredbe „jer nije normalno da su u ovoj borbenoj bazi plate niže od plata pilota helikopterske hitne medicinske pomoći (HEMS) ili granične policije.“

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Ob

Ako nisi zadovoljan Kuguarom onda poruči ruske kršine, sigurno će biti bolji dok 90% vremena provode prizemljeni jer im motor ode posle 100h naleta.

Odgovori
Pe

Aj da bar tu budemo realni. Imaju problem sa proizvođačem i sa ugovorenim održavanjem. A Mi17 je leteća legenda koja im više nije dostupna ali reći da je kršina je neozbiljnost na kvadrat.

Aj da pričamo o nečem drugom iz vojske ali tu jednostavno nijedan od ovih ne da nije loš sam po sebi već su oba prilično dobri helikopteri, dok MI17 ili neka njegova varijanta ima da leti maltene dokle god postoje transportni helikopteri u ovom obliku. Decenijama i decenijama. Da je loš to ne bi bio slučaj ali prosto to je raga koja tera i tera i tera.

Slično važi i za sve Pumine varjante ali na nešto drugačiji način. Sve su to čeda razvoja od pre 50+ godina. Da ne vrede ne bi leteli u 21. veku. Kuguare maltene ubija samo loša poslovna politika.

Sr

@Observer
Malo je to neozbiljna izjava kada znamo da u Srbiji, Makedoniji, Bugarskoj itd. lete MI-8 koji su po 40 godina stari.

Yr

Mnogo je to neozbiljna izjava. Mi-8/17 je verovatno najbolji transportni helikopter ikada. Neverovatna mašina koja je i dalje okosnica dobrog dela svetskih helikopterskih flota. Odlična je i Puma i njene varijante ali ja dajem prednost Mil-u zbog mnogo praktičnije rampe.

Ra

Kuguar ima ozbiljne probleme, to je opšte poznato. Uostalom broj proizvedenih Mi17 i Kuguara dovoljno govori šta je bolje. To što neko NATO dekretom odlučuje šta mora da se kupi ne govori da je to dobar proizvod.

Odgovori
De

Radovan

I Fiata se proda vise nego Rolls Royce-a pa to ne znaci da je Fiat bolji.

Sr

@Radovan @Deki
Kuguar i Mi-17 lete po 40+ godina u svim uslovima i ulogama. Oba imaju svoje prednosti i mane. Bugarsko RV generalno ima istoriju problema sa planiranjem flote i održavanjem . Njima su skoro novi avioni bili prizemljeni jer nisu nabaviili delove.

Ob

@Srbofil
Nema RV problem nego država Bugarska koja za svaku nabavku i jednog metka raspisuje maratonske tendere.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor